• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pesą lub Bombardierem na Morenę

Krzysztof Koprowski
8 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dwukierunkowy Bombardier wyprodukowany w 2008 r. dla Berlina. Dwukierunkowy Bombardier wyprodukowany w 2008 r. dla Berlina.

Po nowo budowanej trasie tramwajowej na Morenę pojedziemy tramwajami wyprodukowanymi przez Pesę lub Bombardiera. Tylko tych dwóch producentów ubiegało się o dopuszczenie do przetargu na pięć nowych, dwukierunkowych pojazdów dla Gdańska.



W marcu Warszawa podpisała umowę na 45 tramwajów Pesa Jazz Duo, dwukierunkowców, których dostawa rozpocznie się w 2014 r. W marcu Warszawa podpisała umowę na 45 tramwajów Pesa Jazz Duo, dwukierunkowców, których dostawa rozpocznie się w 2014 r.
Pięć tramwajów będzie całkowicie nowych i przystosowanych do dwukierunkowej jazdy, podobnie jak 46 poruszających się już po Gdańsku Dortmundów. Dwukierunkowość, czyli drzwi po obu stronach i kabiny motorniczego na początku i końcu pojazdu, jest niezbędna w przypadku nowej linii na osiedle Morena. Na jej zakończeniu nie przewidziano bowiem zwykłej pętli, a jedynie torowisko z rozjazdami.

- W postępowaniu zostały złożone dwa wnioski o dopuszczenie do przetargu. Obaj wykonawcy spełniają stawiane warunki i zostali zakwalifikowani do dalszego udziału w przetargu - informuje Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Zaproszenie do dalszego postępowania przetargowego złożyły firmy Pesa z Bydgoszczy oraz Bombardier Transportation Polska. Produkty obu firm są doskonale znane gdańszczanom. Obecnie wozi ich 35 Pes 120NaG Swing oraz trzy Bombardiery NGT6. Pesy kupiono dla obsługi m.in. nowej trasy wzdłuż al. Havla, zaś Bombardiery kilka lat wcześniej z myślą o powstającej wówczas trasie na Chełm.

Pięć nowych tramwajów, których producenta poznamy 29 kwietnia br., będzie wyposażonych w monitoring oraz klimatyzację w części pasażerskiej i kabinach motorniczego. Maksymalna długość pojazdu może wynieść 32,5 m, a pojazdem podróżować jednocześnie ma co najmniej 250 osób, z czego 28 na miejscach siedzących. Pojazdy muszą być też przystosowane do pokonywania spadków do 6 proc., a więc bez problemu radzić sobie z trasami na Górny Taras.

Zobacz też: Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli

Wciąż nie wiadomo czy uda się zakupić od niemieckiego miasta Kassel 16 tramwajów typu N8C, czyli identycznych jak te, które sprowadzono do Gdańska z Dortmundu. Gdańsk nadal jest zainteresowany ich kupnem, ale niemiecki przewoźnik nie spieszy się z ich sprzedażą. Kassel jest w trakcie wymiany taborowej, zastępując N8C dwukierunkowymi Bombardierami. Dopiero wówczas być może dojdzie do sprzedaży używanego taboru do Polski. O niemieckie tramwaje zabiegają Gdańsk oraz Gorzów Wielkopolski.

Opinie (178) 1 zablokowana

  • tez tramwaj SOLARYS taka jak pozaniu mogo bysz gdansk

    • 4 2

  • mało ciekawie!!!

    • 1 0

  • ja bym wolał...... (1)

    pojechać 105N na Morene,lub Ikarusem na budyń

    • 10 1

    • Ech ...wspaniałe wspomnienia,nigdy nie zawiodły,tyle że smutne bo czas ich dogania i się psują :`(

      • 0 0

  • żeby wygrał bombardier

    jak wygra bombardier to będzie radośc jak wygra pesa będzie płacz

    • 6 5

  • chcemy obnizki cen biletów albo darmowych przejazdów!!

    a oni tutaj zamulaja jak zawsze by wybrac sobie kolor tramwaju!

    • 2 5

  • Pesy (1)

    a nie pomyslał ktoś że po prostu częściej słyszymy o awarii pesy ponieważ prawie wszystkie tramwaje to Pesy??

    Jestem za pesą ponieważ po pierwsze są polskie i daja polakom prace i kase, a po drugie w pozniejszych latach będzie taniej nas kosztować uzywanie ich i serwis

    • 13 3

    • jak skonczy sie gwarancja to bedzie gorzej niz ze 105tkami, koszta czesci sa tak potezne ze nikt tego nie bedzie naprawial tylko beda kanibalizowac jak helmuty.
      czesci do tramwajow nie kosztuja tyle co do samochodow. Tutaj zwykly stycznik (taka rozwinieta wersja przekaznika w samochodzie) potrafi kosztowac 24tys zl sztuka. myslicie ze skad te ceny wozow rowne prawie 8mln zl.

      • 4 0

  • Nie ma takiej dzielnicy jak Morena.

    • 2 1

  • Beda korki na Morenie

    Pomysl tramwajow na Morene jest idiotyczny. Autobusy radza sobie swietnie i nie powoduja korkow na skrzyzowaniach. Bedziemy mieli nowe swiatla i inne utrudnienia. Kolej czy tramwaj to XIX wynalazek!!!

    • 0 8

  • Złom z Dortmundu (3)

    Żeby usprawiedliwić kupno tego złomu, projektuje się linię bez pętli. Mamy 35 Pes, 3 Bombardiery i aż 46 sztuk złomu z Dortmundu! Złomu jest więcej niż tramwajów. Owszem, jest względnie tani, ale Konstale są jeszcze tańsze - każdy warty swojej ceny. Złom jest wysokopodłogowy, ciasny, bez uchwytów dla pasażerów stojących, mało pojemny, głośny, brzydki. Jak czytam, że jeszcze ma być dokupiony złom z Kassel, to mam ochotę kogoś palnąć w ryj.

    • 6 6

    • palnij sie w lep. zobacz ile ten zlom juz u nas jezdzi. a psuje sie glownie przez rozdupczone torowisko. niedlugo tylko czolgi beda mogly po tym jezdzic
      siada glowni hydraulika od wstrzasow. zadko cos innego.

      • 4 2

    • a te 46 sztuk z Dortmundu to jaka firma?/

      Bombardier

      • 1 0

    • złom to ty jesteś. Dłużej one będą jeżdzić niż pesy. Dybyś jeszcze był myślący to byś sprawdził jakie są dalsze plany po wybudowaniu tej linii - zamiast smarować "linia bez pętli". Podpowiem - Nowa Bulońska z PĘTLĄ docelową na skrzyżowaniu Jabłoniowa/Warszawska. Potem byś narzekał że co to za marnotrawstwo budować pętlę pośrodku trasy. A tak ogon do trójkątowania po prostu zostanie zlikwidowany

      • 1 0

  • Szanowny Panie Koprowski

    Pesą było by niezmiernie trudno wjechać na Morenę bo fabryka Pesa jest wielkości ponad połowy Moreny. Natomiast Swingiem a dokładnie Twistem to już inna sprawa bo to marki tramwajów produkowanych przez Pesę

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane