• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej kursów na pętlę, by autobusy jeździły punktualnie

Patryk Szczerba
31 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.

Zmiany w rozkładzie jazdy autobusów kursujących na Chwarzno i Wiczlino spowodowały likwidację dwóch linii 103 i 172, a także ograniczyły kursy na pętli SokółkaMapka, co nie podoba się części mieszkańców. Przedstawiciele ZKM odpowiadają, że intencją była poprawa punktualności i optymalne wykorzystanie pojazdów.



Przypomnijmy, że 1 marca zmienił się rozkład kursów z centrum Gdyni do Chwarzna-Wiczlina. Władze miasta tłumaczyły, że to efekt badań oczekiwań mieszkańców peryferyjnych dzielnic Gdyni.

Zapewniono, że dzięki temu rano i po południu autobusy różnych linii będą jeździć w stronę centrum w stałych odstępach pięciominutowych, co ma zachęcić mieszkańców do przesiadki z samochodów.

Korekty tras spowodowały, że opustoszała wykorzystywana do tej pory intensywnie pętla Sokółka. W dni powszednie odjeżdża stamtąd tylko 15 odjazdów. Przestały zajeżdżać tam autobusy linii 140, 147 i 160, a to nie podoba się części mieszkańców.

Pętla pusta, nowy przystanek ciasny



- Wielu z nich nie rozumie tych zmian. Przy pętli jest parking, gdzie wielu przesiadało się na autobus, są sklepy i można tam bezpiecznie dotrzeć chodnikiem. Przez decyzje ZKM utrudniono wielu mieszkańcom dostęp do komunikacji. Przystanek "Bryla", gdzie teraz zatrzymuje się 147, jest przy wąskim chodniku, co powoduje tłok przy wsiadaniu - relacjonuje pani Magda, mieszkanka osiedla.

Rozkład ZKM Gdynia



Autobusy jadą teraz bliżej osiedli Zielenisz i Patio Róży. Co istotne, trasa ulicami Zaruskiego i Staniszewskiego pojawiła się w rozkładzie linii 147 w 2017 roku - jeździł nią co drugi kurs.

- Ale nikt nie spodziewał się, że w końcu dojdzie aż do takiej rewolucji. Rozumiem, że trzeba zmieniać i dostosowywać ofertę do mieszkańców, ale można było przemyśleć korekty - wskazuje czytelniczka.
Od 1 marca znacznie zmniejszyła się liczba linii, które dojeżdżają na pętlę. Od 1 marca znacznie zmniejszyła się liczba linii, które dojeżdżają na pętlę.

ZKM: zmiany, by autobusy jeździły punktualnie



Przedstawiciele ZKM Gdynia odpowiadają, że zmiany w rozkładzie mają skrócić czas przejazdu i pozwolić uniknąć pojawiających się na ul. Chwarznieńskiej korków.

- Wycofanie zajazdów linii 140, 147, 160 pozwoliło na skrócenie czasów dojazdów większości pasażerów do miejsc przesiadania się i do miejsc docelowych ich podróży, w tym do przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana i Śródmieścia. W godzinach szczytów przewozowych ze względu na zatory drogowe zajazdy te pochłaniały stosunkowo dużo czasu, co było krytykowane przez pasażerów niekorzystających z pętli - wyjaśnia w odpowiedzi do radnych dzielnicy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM.
Kolejne kontrowersje w dzielnicy wywołała likwidacja linii 103 kursującej z Obłuża do Chwarzna i 172 kursującej z Wiczlina do Karwin. O likwidacji pierwszej z nich miały zdecydować trudności w utrzymaniu punktualności, a w przypadku drugiej małe zapełnienie pojazdu pasażerami.

3/4 środków ZKM to dofinansowanie z budżetu miasta



Dyrektor ZKM nie ukrywa jednocześnie, że likwidacja wymienionych wcześniej dwóch linii była konieczna, by możliwa była zmiana tras i poprawa częstotliwości kursowania innych autobusów.

- W budżecie ZKM już tylko 25 proc. środków pochodzi z biletów, a aż 75 proc. z budżetu miasta. Środki z likwidacji linii 172 zostały przeznaczone na wzrost liczby kursów linii 140, a z likwidacji linii 103 na wzrost i zmianę liczby kursów linii 160 w celu zwiększenia częstotliwości kursowania autobusów na trasie Śródmieście - Chwarzno oraz skierowania autobusów linii 147 we wszystkich kursach przez Staniszewskiego i Zaruskiego - wyjaśnia Kołodziejski.
ZKM Gdynia nie wyklucza uruchomienia nowej linii midibusowej w dzielnicy, gdzie autobusy teraz nie jeżdżą, o ile pojawią się dodatkowe środki finansowe w budżecie miasta.

Miejsca

Opinie (123) 3 zablokowane

  • Uwaga - kontrowersyjna opinia. (3)

    Jeśli wpływy z biletów to 25% budżetu ZKM to rozważyłbym przejazdy bezpłatne dla wszystkich zameldowanych mieszkańców. I wówczas uprawnieniem do bezpłatnego przejazdu mogłaby być np. karta mieszkańca. Zdaję sobie sprawę, że raczej nie rozwiązałoby to kwestii przesiadki na autobusy osób, które i tak muszą z samochodu skorzystać ale być może zwiększyłoby konkurencyjność ZKM jeśli chodzi o przejazdy okazjonalne albo gdy człowiek wybiera samochód bo nie chce sobie zawracać głowy kupowaniem biletów.

    • 30 1

    • Resztę pochłania koszt sprawdzania biletów i spraw z tym zwiazanych

      Bezpłatna komunikacja byłaby tańsza.

      • 6 0

    • Jak by było za darmo to wcale

      Nie chce mi się pisać

      • 0 0

    • Ja nie wiem jak to jest finansowane.
      Bo skoro 25% pochodzi z biletów, to oznacza że jednorazowy przejazd (bilet 3.80zł), kosztuje tak naprawdę 15.20zł.

      Z czego wynika taka kosmiczna cena?
      Za te pieniądze to już można podjechać Uberem, a normalny samochód za 15.20zł to przejedzie 50km.

      • 2 0

  • Na linii 103 można było się spodziewać od samego początku że będzie narażona na opóźnienia gdyż jej trasa przebiegała wiecznie zakorkowanymi ulicami w godzinach szczytu A wystarczyło zrobić tak aby kursowała w godzinach między szczytami

    • 14 9

  • Parkomaty - dla mieszkańców. Likwidacja busów - dla mieszkańców

    Kucyk jesteś miszczem

    • 30 1

  • Jak zwykle władze Gdyni robią coś same (1)

    bez pytania się mieszkańców o ich zdanie i nie bacząc na potrzeby gdynianin. Totalna olewka

    • 23 3

    • Bardzo dobre zmiany, kilku malkontentów się uzala, a ty korzystasz z okazji

      • 4 3

  • jest COVID - więc autobusów będzie mniej a ludzie bardziej stłoczeni. (2)

    Złoto. Brawo Kucyk

    • 24 3

    • (1)

      Czy ty potrafisz czytac analfabeto? Autobusy jeżdża teraz co 5 minut, jakie mniej.

      • 3 2

      • Marek nie zlosc sie

        • 0 1

  • Zarząd komunikacji miejskiej przypomina piechotą zdrowiej

    Czegoś nie rozumiem, ograniczją mjesca postojowe, likwidują parkingi, wprowadzają opłaty za parkowanie, wszystko to ma na celu ograniczyć ilośc samochodów w mieścia, a ograniczają ilośc kursów!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 24 1

  • Powalająca logika

    zmniejszyć ilość autobusów, aby zachęcić do rezygnacji z własnego auta.> I dąc tym tropem , zlikwidujmy wszystkie autobusy, a mieszkańcy przesiądą się całkiem na per pedes.i znikną samochody z ulic.. Jakie uniwersytety trzeba kończyć aby na takie pomysły wpadać?

    • 23 5

  • A tym ciągle źle (2)

    ... malkontentów spakować do wagonu bydlęcego i na Syberię wysłać. Po kilku latach gdy uda się im przeżyć i wrócić to będą się cieszyć ze wszystkiego.

    • 12 21

    • Ja bym tak zrobił z urzędnikami odpowiedzialnymi za kretyńskie decyzje. (1)

      • 11 0

      • i z kretynami którzy je popieraja

        • 8 1

  • Mamy Covid. (4)

    W związku z tym , trzeba zlikwidować połowę taboru komunikacji miejskiej, rozszerzyć strefy parkowania na całe miasto i podwyższyć ceny do maxa. W sobotę i niedzielę też. POmysły rodem z Gdańska.

    • 21 6

    • (1)

      Ale Szczurek raczej się z PISEM po cichu w przeszłości się bratał a nie z PO. Dopiero niedawno się nawrócił, i to raczej z politycznej kalkulacji. Bo w gdyby się jasno nie przeciwstawił działaniom tego rządu z dużo na wizerunku by stracił w oczach mieszkańców. Proste

      • 2 0

      • PiS PO jedno zło.

        • 3 2

    • Jakby wasza trollownia nie była na Podlasiu (1)

      To byście wiedzieli, gdzie są Chwarzno i Wiczlino.

      • 3 5

      • Gdzie jest Chwarzno-Wiczlino

        SSoku z buraka.

        • 3 2

  • Ktoś tam mieszka w ogóle?

    • 10 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane