• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej kursów na pętlę, by autobusy jeździły punktualnie

Patryk Szczerba
31 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.

Zmiany w rozkładzie jazdy autobusów kursujących na Chwarzno i Wiczlino spowodowały likwidację dwóch linii 103 i 172, a także ograniczyły kursy na pętli SokółkaMapka, co nie podoba się części mieszkańców. Przedstawiciele ZKM odpowiadają, że intencją była poprawa punktualności i optymalne wykorzystanie pojazdów.



Przypomnijmy, że 1 marca zmienił się rozkład kursów z centrum Gdyni do Chwarzna-Wiczlina. Władze miasta tłumaczyły, że to efekt badań oczekiwań mieszkańców peryferyjnych dzielnic Gdyni.

Zapewniono, że dzięki temu rano i po południu autobusy różnych linii będą jeździć w stronę centrum w stałych odstępach pięciominutowych, co ma zachęcić mieszkańców do przesiadki z samochodów.

Korekty tras spowodowały, że opustoszała wykorzystywana do tej pory intensywnie pętla Sokółka. W dni powszednie odjeżdża stamtąd tylko 15 odjazdów. Przestały zajeżdżać tam autobusy linii 140, 147 i 160, a to nie podoba się części mieszkańców.

Pętla pusta, nowy przystanek ciasny



- Wielu z nich nie rozumie tych zmian. Przy pętli jest parking, gdzie wielu przesiadało się na autobus, są sklepy i można tam bezpiecznie dotrzeć chodnikiem. Przez decyzje ZKM utrudniono wielu mieszkańcom dostęp do komunikacji. Przystanek "Bryla", gdzie teraz zatrzymuje się 147, jest przy wąskim chodniku, co powoduje tłok przy wsiadaniu - relacjonuje pani Magda, mieszkanka osiedla.

Rozkład ZKM Gdynia



Autobusy jadą teraz bliżej osiedli Zielenisz i Patio Róży. Co istotne, trasa ulicami Zaruskiego i Staniszewskiego pojawiła się w rozkładzie linii 147 w 2017 roku - jeździł nią co drugi kurs.

- Ale nikt nie spodziewał się, że w końcu dojdzie aż do takiej rewolucji. Rozumiem, że trzeba zmieniać i dostosowywać ofertę do mieszkańców, ale można było przemyśleć korekty - wskazuje czytelniczka.
Od 1 marca znacznie zmniejszyła się liczba linii, które dojeżdżają na pętlę. Od 1 marca znacznie zmniejszyła się liczba linii, które dojeżdżają na pętlę.

ZKM: zmiany, by autobusy jeździły punktualnie



Przedstawiciele ZKM Gdynia odpowiadają, że zmiany w rozkładzie mają skrócić czas przejazdu i pozwolić uniknąć pojawiających się na ul. Chwarznieńskiej korków.

- Wycofanie zajazdów linii 140, 147, 160 pozwoliło na skrócenie czasów dojazdów większości pasażerów do miejsc przesiadania się i do miejsc docelowych ich podróży, w tym do przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana i Śródmieścia. W godzinach szczytów przewozowych ze względu na zatory drogowe zajazdy te pochłaniały stosunkowo dużo czasu, co było krytykowane przez pasażerów niekorzystających z pętli - wyjaśnia w odpowiedzi do radnych dzielnicy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM.
Kolejne kontrowersje w dzielnicy wywołała likwidacja linii 103 kursującej z Obłuża do Chwarzna i 172 kursującej z Wiczlina do Karwin. O likwidacji pierwszej z nich miały zdecydować trudności w utrzymaniu punktualności, a w przypadku drugiej małe zapełnienie pojazdu pasażerami.

3/4 środków ZKM to dofinansowanie z budżetu miasta



Dyrektor ZKM nie ukrywa jednocześnie, że likwidacja wymienionych wcześniej dwóch linii była konieczna, by możliwa była zmiana tras i poprawa częstotliwości kursowania innych autobusów.

- W budżecie ZKM już tylko 25 proc. środków pochodzi z biletów, a aż 75 proc. z budżetu miasta. Środki z likwidacji linii 172 zostały przeznaczone na wzrost liczby kursów linii 140, a z likwidacji linii 103 na wzrost i zmianę liczby kursów linii 160 w celu zwiększenia częstotliwości kursowania autobusów na trasie Śródmieście - Chwarzno oraz skierowania autobusów linii 147 we wszystkich kursach przez Staniszewskiego i Zaruskiego - wyjaśnia Kołodziejski.
ZKM Gdynia nie wyklucza uruchomienia nowej linii midibusowej w dzielnicy, gdzie autobusy teraz nie jeżdżą, o ile pojawią się dodatkowe środki finansowe w budżecie miasta.

Miejsca

Opinie (123) 3 zablokowane

  • Proponuję zlikwidować wszystkie połączenia wtedy żaden nie będzie się spóźniał ...

    ..

    • 20 0

  • przystanek Bryla

    Ktoś kto to zmieniał nie miał kompletnie wyobrażenia ile dzieci i młodzieży wsiadało na pętli. Obecnie dzieci młodzież nie dojeżdżają do szkół ale kiedyś w końcu zaczną dojeżdżać. Teraz wszyscy będą wsiadać na Bryla, gdzie odjeżdża o wiele mniej autobusów niż przed zmianami z pętli.

    • 22 0

  • Proponuje Józefa Bąka zatrudnić na drugi etat i rozwiąże wasze problemy komunikacyjne :) (2)

    On na pewno chętnie przyjmie drugi etat bo ma doświadczenie w pracy jednoczesnej dla dwóch pracodawców na lotnisku. :)

    • 13 7

    • Tak jest,Bąk stworzy lotnisko na Bryla.

      • 1 0

    • no cóż, nie każdego stać na Obajtka, tylko rasę Panów

      • 1 0

  • dobra zmiana, 147 to kuriozalna linia na obszarze Wiczlina i Chwearzna

    przystanki co 180 m (Aresa), 3 zjazdy na pętle ktoś mocno kombinuje aby autobus był niekonkurencyjny względem samochodów.

    • 13 3

  • Z K M

    Bardzo proszę włodarzy tego miasta oraz zarząd zkm z kaczych bukuw i platynowej o likwidację wszystkich lini autobusowych to będzie taniej A dla ludzi zdrowiej

    • 8 6

  • (1)

    Chwarzno i Wiczlino to już koniec świata jak dla mnie

    • 9 6

    • Czas poszerzyć horyzonty

      • 4 9

  • Częstotliwość (1)

    Podobno ilość autobusów 147 miała być zwiększona, fakt bo jeżdżą co 10 min, ale do 17. Po godz.17 jeżdżą juz co 20 min. Jest to godzina, gdzie wraca dużo ludzi. Chyba to nie jest dobre rozwiązanie, czekanie na autobus 20 min( w niedzielę podobnie) i wracanie w tłoku, a do tego przepisy covidowe. Coś poszło nie tak.

    • 14 5

    • Bo pan Ubych robi testy tylko w godzinach umiarkowanego ruchu

      i mu wyszło, że tak jest dobrze więc tak musi być dobrze. I nie ważne, że nie jest, on wie lepiej.

      • 2 0

  • "drodzy" mieszkańcy

    te zmiany są dla Waszego dobra.
    Już niebawem zostanie zlikwidowany parking, koło pętli i zostanie wdrożona Strefa Płatnego Parkowania.
    Takie strefy już powstają w innych dzielnicach.
    Przecież sami tak chcieliście i my wiemy co dla Was dobre.

    • 25 3

  • Przywrócić 103 !

    Ludzie dojeżdżają do pracy z Sokółki na Śląską !

    • 16 1

  • Naprawdę 25%?

    Czyli jeden przejazd autobusem kosztuje nie 3.80zł, a 15.20zł?

    Przecież taniej taksówkami jeździć, nie mówiąc o własnym samochodzie.
    Mój samochód za 15.20zł przejedzie 50km

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane