• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piach na drogi zamiast odśnieżania?

Maciej Naskręt, Michał Sielski
9 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Odśnieżać czy posypywać żwirem? Zdania są podzielone - nawet w odniesieniu do tego co jest tańsze. Odśnieżać czy posypywać żwirem? Zdania są podzielone - nawet w odniesieniu do tego co jest tańsze.

Prezydent Warszawy proponuje posypywanie dróg żwirem zamiast ich odśnieżania. Według niej tak będzie zdecydowanie taniej. Czy podobny pomysł ma szanse przyjąć się w Trójmieście?



Odśnieżać trójmiejskie drogi czy sypać piachem, a ewentualne oszczędności przeznaczyć np. na remonty dróg?

Hanna Gronkiewicz-Waltz chce zrezygnować z usuwanie śniegu z jezdni. W poprzednim roku Warszawa zapłaciła za to aż 100 mln zł. Według prezydent miasta zdecydowanie taniej będzie nie usuwać śniegu, a posypywać go żwirem.

- W krajach skandynawskich nie sprząta się śniegu, tylko posypuje ulice żwirem. My na razie przyjmujemy zasadę czarnej jezdni. Sypiemy taką ilość środków chemicznych, żeby jezdnia była czarna. To przyzwyczajenie, ale niekoniecznie najlepsze rozwiązanie - mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz w Poranku Radia TOK FM.

To na razie pomysł na program pilotażowy. Czy ma szanse na zaistnienie w Trójmieście? Według pracowników Zarządów Dróg i Zieleni - niewielkie.

- Na głównych ciągach komunikacyjnych w Gdańsku stosowana jest solanka z domieszką chlorku sodu. Przy niższych temperaturach [poniżej -10 stopni Celsjusza - przyp. red.] chlorek sodu zastępuje się chlorkiem wapnia. Na drogach o mniejszym znaczeniu, o nawierzchni bitumicznej lub wykonanej z kostki betonowej, stosuje się mieszankę żwiru i soli drogowej. Tylko drogi gruntowe posypywane są żwirem, bowiem tam sól nie działa - tłumaczy Bogdan Matuszczak, starszy inspektor z działu oczyszczania miasta w gdańskim ZDiZ.

Poza tym wiosenne sprzątanie wysypanego żwiru jest bardziej kosztowne niż odśnieżanie drogi. Piach zatyka również studzienki kanalizacyjne, co może prowadzić do podtopień i powodzi. Służby drogowe z Gdańska będą więc walczyć o czarne drogi, posypując je głównie solą. Działa ona jednak tylko w temperaturze do -7 stopni Celsjusza. W ciężkich warunkach zimowych będzie używana solanka (woda z solą). Jest nieco droższa, ale z oblodzeniami i śniegiem radzi sobie w temperaturze do -10 stopni. Zdecydowano się też na wykorzystanie solanki z dodatkiem chlorku wapnia, która jest skuteczniejsza (działa nawet przy -15 stopniach C). Służby drogowe zastosują ją wyłącznie na głównych ciągach komunikacyjnych Gdańska.

Gdynia, która wydała w zeszłym roku ponad 11 mln zł na odśnieżanie, działa podobnie. - Główne drogi mają być czarne, a wszystkie przejezdne. Jeszcze nie wiemy ile w tym roku będzie nas to kosztować, bo to zależy od intensywności opadów. Ale odśnieżanie jest bezpieczniejsze - podkreśla Roman Witowski, dyrektor gdyńskiego ZDiZ.

Nieco inaczej przebiega odśnieżanie dróg w Sopocie, ponieważ nie stosują tam solanek. - Nie mamy zaplecza, aby ją przygotować. Nie mamy też pojazdów do jej rozwożenia. Stąd na drogi wysypywany jest żwir z domieszką soli. Przy temperaturach poniżej -6 stopni Celsjusza do mieszanki dodajemy też chlorek wapnia - informuje kierownik działu zaplecza technicznego sopockiego ZDiZ, Krzysztof Antas.

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • a ta pani jest jakimś autorytetem w sprawie jazdy w zimowych warunkach i w sprawie oczyszczania dróg?

    Gdyby nie robić NIC i wogóle zlikwidować przedsiębiorstwo zajmujące sie odśnieżaniem to by dopiero zaoszczędziła! Jak widać żeby zostać prezydentem stolicy nie trzeba być specjalnie lotną osobą...

    • 9 3

  • sprzatanie drogie?

    jakie sprzatanie? nigdy w zyciu nie widzialem zeby sluzby miejskie cokolwiek po sobie sprzataly.
    1. w sierpniu koles kosil trawe na mornie, wjechal kosiarą w przystanek autobusowy - szyby nie bylo chyba ze 3 miesiace!!! moge sie myslic, ale pan kazik mogl tego nie zglosic.
    2. budowa quattro lub jakakolwiek inna - kopara zerwie murawe, powali drzewko, zapiaszczy glina totalnie chodnik z plotem - i lezy to czasami LATA!!

    i wiele, wiele innych

    • 10 3

  • Dylematy

    co najmniej jak by to była pierwsza zima w historii :)

    • 8 0

  • NIE MA KASY (1)

    w naszej rajskiej wyspie

    • 10 1

    • pewnie u ciebie w kartuzach nie ma

      • 0 1

  • Ogrzewane jezdnie (2)

    Taniej jeszcze wyjdzie zrobienie ogrzewania jezdni :-)

    • 12 1

    • proste (1)

      rury od CO puścić pod drogami :)

      • 0 0

      • Jakie to proste w swojej glupocie, prawda?

        A jak nastąpi awaria CO to będziesz narzekał, że ci ulicę zamkneli i musisz stać w korku wracając do domu.

        • 0 1

  • Jak czytam wypowiedzi HGW vel Bufetowej, to zaczynam lubić Budynia. (1)

    Ciekawe jak będą wyglądały samochody warszawiaków po 2-3 sezonach jazdy po żwirze? Lakiernicy będą wnibowzięci. Panowie wymieniający szyby samochodowe też nie powinni narzekać. Szczęście, że jak słyszę u nas nikt nie planuje takiej bzdury.

    • 19 5

    • Uszkodzone samochody ?

      Przecież miasto musi znależć nowe miejsca pracy i likwidować bezrobocie .A to jest właśnie wywiązywanie się z obietnic.

      • 0 0

  • kretynizm..

    potem taki żwir spod kół samochodu jadącego przed tobą trafia w twoją szybę i pajączek gotowy albo odpryski na masce. bardzo mądre

    • 8 3

  • dobry pomysł warszawy

    tylko jedna mała różnica w skandynawii jeździ się na opanach
    zimowych z kolcami. pozwółcie mi założyć kolce i możecie nie odśnieżać ulic

    • 24 0

  • nie tędy droga !!!

    Tak ,tak - Gamonie ! ,a potem to już tylko pozapychane piachem [żwirem} kanalizacje burzowe i odwodnieniowe ! co to k...a za Idiota wymyślił ? , toż to dawny komuszy wymysł , pozatem popatrzcie jak wyglądają klatki schodowe na które wchodzą mieszkańcy z posypanych żwirem chodników ?!...

    • 10 2

  • Wreszcie ktoś o tym pomyślał ! (1)

    Nareszcie ! Od lat 80-tych w gronie znajomych narzekaliśmy na wieczną sól na drogach biorąc na wzór właśnie Skandynawów używających tylko piasku.

    To znacznie bezpieczniejsze rozwiązanie (sól się nie sprawdza przy większych mrozach, tworzy się bardzo śliska breja) no i znacznie tańsze a przy tym nie powoduje korozji naszych pojazdów.

    • 12 18

    • tylko tam mróz nie odpuszcza a u nas tak

      po dzisiejszym dniu miałbyś lodowisko i zbity lód na kazdej ulicy

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane