- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (42 opinie)
- 2 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (58 opinii)
- 3 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (126 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (347 opinii)
- 5 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (83 opinie)
- 6 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (24 opinie)
Piaskowa łacha przy molo w Sopocie. Czy to przez nią sztorm uszkodził pomost?
Podczas sztormu z 4 na 5 października, zniszczone zostały dolne pomosty sopockiego molo. Straty wstępnie oszacowano na kilkaset tysięcy złotych. Czy zniszczenia dokonane przez fale nie są po części wynikiem - co sugerują naukowcy - spowodowanego budową mariny odkładania się piasku przy pomoście?
Skąd bierze się piasek przy molo? Zdaniem naukowców sprawa jest prosta - wraz z erozją klifu w Orłowie (proces ten określa się mianem abrazji), część pochodzącego z niego materiału - gliny, piaski, żwir, a nawet węgiel brunatny - trafia do płytkiej wody. Następnie materiał ten jest "transportowany" przez fale wzdłuż linii brzegowej. W związku z tym, że w naszym rejonie wieją głównie wiaty zachodnie, to fale przenoszą piasek wzdłuż brzegu w kierunku wschodnim.
Tak dzieje się od dawna, dlaczego więc łacha tworzy się przy molo w Sopocie dopiero od kilku lat?
- Wcześniej przeszkodą było samo molo, a w zasadzie tylko jego pale. Sytuację zmieniła dopiero budowa przy pomoście mariny, która stanowi znacznie poważniejszą przeszkodę, od samych pali molo - mówi prof. Leszek Łęczyński, specjalista ds. geologii morza z Uniwersytetu Gdańskiego.
Zniszczenia większe przez płyciznę?
Naukowiec porównuje proces zachodzący w Sopocie do podobnego, który miał miejsce we Władysławowie po budowie tamtejszego portu. Tam również stworzono sztuczną przeszkodę dla transportowanego przez falę rumowiska, co przyczyniło się do tego, że dziś w tym rejonie mamy tak szerokie plaże.
Zobacz, jak sztorm niszczył dolne pomosty molo
Jak zaznacza, proces ten może być w niektórych miejscach pozytywny - przy Półwyspie Helskim tworzą się dzięki niemu np. rewy, które rozładowują energię fal i chronią sam półwysep.
W Sopocie - zdaniem naukowca - jest jednak inaczej.
- To tylko moja teoria, bo do konkretnych wyników badań nie mam dostępu, ale proces ten może się przyczyniać do szkód wyrządzanych podczas sztormu. Wypłycenie sprawia, że fale ulegają transformacji, mogą się na siebie nakładać i w ten sposób być bardziej niebezpieczne dla molo i mariny - tłumaczy prof. Łęczyński.
Urzędnicy: wpływ na środowisko jest, ale nie negatywny
O sprawę pytamy sopockich urzędników, którzy wstępnie oszacowali straty wyrządzone przez ostatni sztorm na kilkaset tysięcy złotych. Chcieliśmy się dowiedzieć, czy przed budową mariny wzięto pod uwagę badania mogące wskazywać na zmiany w środowisku będące wynikiem dobudowania mariny.
- Przed rozpoczęciem inwestycji zostały wykonane wszelkie wymagane prawnie ekspertyzy i badania. Wynikało z nich, że marina będzie miała wpływ na prądy i linię brzegową, ale nie będzie miała oddziaływania negatywnego na środowisko - mówi Anna Dyksińska z biura prezydenta w sopockim magistracie.
Opinie (162) 5 zablokowanych
-
2016-10-21 20:35
Proszę powalać komisje z Panem Ministrem M.
- 2 4
-
2016-10-21 19:37
Dawno dawno temu zanim postał marina przestrzegano p.Karnowskiego (1)
Przestrzegano przed tym niekorzystnym zjawiskiem jakim jest powstawanie wyplycenia.Maja rację ci którzy mówią ze za lat kilkanascie molo to będzie najdłuższy pomost na plażowy piasku.Czy jest wyjście? Sądzę że tak.Będzie to trochę kosztowało ale da się zrobić. Wydaje się że w falochroni betonowym, który osłania Marine trzeba zamontować stalowe zamykane wrota.Kiedy Zatoka Gdańska jest spokojna wrota otwarte,kiedy nadchodzi sztorm wrota zamknięte. Przecież prze całe lata istniał tzw. boczniak i nic się nie działo! A dlaczego ze naturale prądy nie były hamowanie. Bochnia stał na pałac i tylko tyle.Nie wiem czy moje przemyslenia się komuś przydadzą ale gdybym się nimi jako Sopociak nie podzielił to znaczy nie interesuje mnie Sopot
- 11 2
-
2016-10-21 20:32
Co to jest boczniak?
- 0 3
-
2016-10-21 20:19
Karnowski do dymisji szybciutko !!!
Czekam dnia kiedy pod urząd podjedzie minister Ziobro na sygnale i osobiście wyprowadzi Karnowskiego w obrączkach. To pierwszy minister który osobiście dokonuje zatrzymań. Wojewoda opolski właśnie tak osobiście został wyprowadzony do więźniarki przez Ziobrę. Tyle afer to nawet tamten wojewoda nie nakręcił w całym województwie co ten tu w małym mieście!!!
- 11 4
-
2016-10-21 19:08
Przepraszam za błedy
Chodziło o śluzę
- 0 2
-
2016-10-21 19:08
Dolne molo od zawsze było demolowane przez sztormy
Już zapomnieliście jak wyglądał drewniany dziób mola przed zabetonowaniem? po sztormie lata wstecz praktycznie dziób przestał istnieć,przez długi czas molo kończyło się przy budzie z masztem. Co dopiero dolne molo demolowane co roku! kiedyś wyciągano co którąś deskę aby fale mogły się bezpiecznie rozładowywać.Podsumowując winę za ten stan rzeczy ponosi marina jachtowa,niestety.
- 6 2
-
2016-10-21 19:07
Hah
To jest nic w poròwnaniu z tym że ktoś zamkną służę na motławie i wodą spadła o 60%
- 0 1
-
2016-10-21 19:01
Molo...
Na przełomie lat 60/70 ubiegłego wieku pod szeroką częścią mola która obecnie leży na piasku jeżdziłem konno.
- 4 1
-
2016-10-21 18:56
Kiedy opublikujecie ekspertyzy ?
Jakie Miasto miało przed budową portu jachtowego na końcu Mola.
Byłoby ciekawie poczytać, jak Miasto realizowało tak drogą inwestycję.- 6 0
-
2016-10-21 18:56
co za cymbaly szacuja te uszkodzenia
ile sezonow statki plywajace z molo w sopocie do gdanska,gdyni czy na hel uderzaly i oslabialy konstrukcje molo podczas cumowania... sztormy jedynie poprawily uszkodzenia po statkach... i niech teraz przewoznik pokryje koszty naprawy...
- 1 2
-
2016-10-21 18:52
kto wymyslil taka nazwe łacha ???
Na bank jakiś pisior bo normalny nie wpadł by na takie coś nigdy. Mam nadzieje ze Prezydent Wałęsa rozprawi sie z nimi i obali dyktaturę i wrócą normalne nazwy w Polsce.
- 1 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.