- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (155 opinii)
- 2 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (207 opinii)
- 3 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (101 opinii)
- 4 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (60 opinii)
- 5 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (147 opinii)
- 6 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (459 opinii)
Piaskowa łacha przy molo w Sopocie. Czy to przez nią sztorm uszkodził pomost?
Podczas sztormu z 4 na 5 października, zniszczone zostały dolne pomosty sopockiego molo. Straty wstępnie oszacowano na kilkaset tysięcy złotych. Czy zniszczenia dokonane przez fale nie są po części wynikiem - co sugerują naukowcy - spowodowanego budową mariny odkładania się piasku przy pomoście?
Skąd bierze się piasek przy molo? Zdaniem naukowców sprawa jest prosta - wraz z erozją klifu w Orłowie (proces ten określa się mianem abrazji), część pochodzącego z niego materiału - gliny, piaski, żwir, a nawet węgiel brunatny - trafia do płytkiej wody. Następnie materiał ten jest "transportowany" przez fale wzdłuż linii brzegowej. W związku z tym, że w naszym rejonie wieją głównie wiaty zachodnie, to fale przenoszą piasek wzdłuż brzegu w kierunku wschodnim.
Tak dzieje się od dawna, dlaczego więc łacha tworzy się przy molo w Sopocie dopiero od kilku lat?
- Wcześniej przeszkodą było samo molo, a w zasadzie tylko jego pale. Sytuację zmieniła dopiero budowa przy pomoście mariny, która stanowi znacznie poważniejszą przeszkodę, od samych pali molo - mówi prof. Leszek Łęczyński, specjalista ds. geologii morza z Uniwersytetu Gdańskiego.
Zniszczenia większe przez płyciznę?
Naukowiec porównuje proces zachodzący w Sopocie do podobnego, który miał miejsce we Władysławowie po budowie tamtejszego portu. Tam również stworzono sztuczną przeszkodę dla transportowanego przez falę rumowiska, co przyczyniło się do tego, że dziś w tym rejonie mamy tak szerokie plaże.
Zobacz, jak sztorm niszczył dolne pomosty molo
Jak zaznacza, proces ten może być w niektórych miejscach pozytywny - przy Półwyspie Helskim tworzą się dzięki niemu np. rewy, które rozładowują energię fal i chronią sam półwysep.
W Sopocie - zdaniem naukowca - jest jednak inaczej.
- To tylko moja teoria, bo do konkretnych wyników badań nie mam dostępu, ale proces ten może się przyczyniać do szkód wyrządzanych podczas sztormu. Wypłycenie sprawia, że fale ulegają transformacji, mogą się na siebie nakładać i w ten sposób być bardziej niebezpieczne dla molo i mariny - tłumaczy prof. Łęczyński.
Urzędnicy: wpływ na środowisko jest, ale nie negatywny
O sprawę pytamy sopockich urzędników, którzy wstępnie oszacowali straty wyrządzone przez ostatni sztorm na kilkaset tysięcy złotych. Chcieliśmy się dowiedzieć, czy przed budową mariny wzięto pod uwagę badania mogące wskazywać na zmiany w środowisku będące wynikiem dobudowania mariny.
- Przed rozpoczęciem inwestycji zostały wykonane wszelkie wymagane prawnie ekspertyzy i badania. Wynikało z nich, że marina będzie miała wpływ na prądy i linię brzegową, ale nie będzie miała oddziaływania negatywnego na środowisko - mówi Anna Dyksińska z biura prezydenta w sopockim magistracie.
Opinie (162) 5 zablokowanych
-
2016-10-21 17:34
Myśłałem że tam pisze (1)
Piaskowanie łacha przy molo w Sopcie - wiec myslalem ze artykuł o tym ze ktos sobie jechał na ręcznym przy molo w Sopocie. A "piaskowanie łacha" to jakis nowy slang...
- 3 0
-
2016-10-21 18:48
A jednak ?
Może było piastowanie , pieszczenie łacha ?
- 0 0
-
2016-10-21 18:05
Molo kosztuje, nie tylko budowa... (2)
Jak nie stać, to rozebrać, albo...
Przyłączyć sie do Gdańska, przygarniemy jak rodzinę 40.000 Sopocian.
Gdańsk - Sopot... Za x lat nikt nie pomyśli, że może być inaczej...
Każdy na tym skorzysta.- 3 6
-
2016-10-21 18:43
A od kiedy Sopot liczy sobie 40 tys. ha ha ha.Pozatym rodowitych Sopocian już nie ma !! Mieszkania wykupiła sama warszawka, reszta to słoiki i turyście latem ...
- 1 0
-
2016-10-21 18:33
nigdy
Mieszkalem w Sopocie i tam pracowalem, kocham kazda infrastrukture, kazdy krzaczek ale nie, Soltys sie sprawdza bo tam trzeba soltysa a nie kolejnej dzielni.
- 0 0
-
2016-10-21 18:41
sopocka plaża-syfem zaraża
- 10 1
-
2016-10-21 18:39
Ten co dał zgodę...
na zbudowanie mariny, powinien ponieść konsekwencje swojej decyzji, zarówno finansowe jak i polityczne. Wystarczy spojrzeć na wybudowany przed II wojną światową port we Władysławowie i co "on" zrobił swego czasu z Półwyspem Helskim. Ile piasku niesionego przez prądy wzdłuż wybrzeża odłożyło się przed nim, i ile milionów trzeba było wydać, aby zniwelować tą działalność człowieka i nie doprowadzić do powstania Wyspy Helskiej.
- 15 0
-
2016-10-21 17:20
pomysły kudłatego (1)
przyniosą wiele złego
- 15 5
-
2016-10-21 18:34
a
dla Julkiech i im podobnych umyslowo i mentalnie
- 0 5
-
2016-10-21 18:24
Może i to naukowcy ale...
... z geografią są na bakier. Proszę sprawdzić gdzie jest kierunek wschodni od klifu w Orłowie.
- 5 1
-
2016-10-21 18:09
nie nie przez łachę tylko przez nieusunięcie (jak co roku...) przed sezonem sztormów deskowania z niższych poziomów
- 0 1
-
2016-10-21 18:06
Nie rozumiem
Przecież dolne pokłady zawsze były rozwalanie w czasie dużych sztormów. Nic nowego tu sie nie dzieje
- 15 1
-
2016-10-21 18:00
Proszę o pilnowanie tematu pokrycia kosztów naprawy molo.
Milion biletów było sprzedanych, było?
Won z łapami od miejskiej kasy!- 16 1
-
2016-10-21 17:03
coś jest nie tak z morzem koło mola (2)
kiedyś byłem i widziałem tam kwadratowe fale w kratki. Nie , nie byłem na haju. Fale były proste, ale biegły w dwóch kierunkach, przecinały się pod kątem prostym i tworzyły takie oczka przypominające drucianą siatkę. Mam to na zdjęciach.
- 7 0
-
2016-10-21 17:45
Na Baltyku to sie zdaeza. Sa to najniebezpieczniejsze fale dla zeglugi.
- 1 0
-
2016-10-21 17:04
O ja cie nie mogę ! Naprawdę prawdę mówisz ?
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.