• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsza Pesa wkrótce w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
17 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Gdańska Pesa, podobnie jak jej warszawska odmiana na zdjęciu, będzie transportowana na lawecie. Gdańska Pesa, podobnie jak jej warszawska odmiana na zdjęciu, będzie transportowana na lawecie.

W ciągu kilku najbliższych dni dotrą do Gdańska pierwsze z 35 nowych tramwajów zamówionych w bydgoskich zakładach Pesa. Fabrycznie nowe pojazdy będą transportowane na lawetach.



Tak gdańska Pesa prezentowała się w sierpniu. W przyszłym tygodniu ujrzymy ją w Gdańsku. Tak gdańska Pesa prezentowała się w sierpniu. W przyszłym tygodniu ujrzymy ją w Gdańsku.
Na razie pewny jest przyjazd jednego pojazdu Pesa 120NaG. Planuje się, że tramwaj wyruszy z bydgoskiej fabryki 19 września i dotrze nocą do Gdańska. Będzie transportowany na specjalnej lawecie.

- Przypuszczalnie tramwaj z lawety na gdańskie tory zjedzie na Hucisku, gdzie istnieją dogodne warunki techniczne do rozładunku tramwaju. - informuje Krzysztof Wojtkiewicz, p.o. rzecznika prasowego ZKM Gdańsk.

Wcześniej tramwaje, w tym "Dortmundy", były rozładowywane na ulicy Nowe Ogrody, która obecnie jest w remoncie. Ze względu na likwidację kilka lat temu jedynego połączenia torów tramwajowych z kolejowymi z pobliżu klubu Żak zobacz na mapie Gdańska, nie jest możliwy transport tramwaju koleją.

Czy nowe tramwaje zachęcą cię do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej?

Niewykluczone, że wkrótce po tym tramwaju, przyjedzie kolejny pojazd. Nie jest jednak znana dokładna data jego transportu. Zgodnie z umową z bydgoskim producentem, do końca roku w Gdańsku ma być 5 nowych tramwajów z Bydgoszczy.

Nowy tramwaj (tramwaje) mają być główną atrakcją festynu komunikacyjnego, który 2 października odbędzie się na pętli tramwajowej Chełm Witosa.

- Wezmą w nim udział m.in. historyczne tramwaje Bergmann, Konstal N, autobus "Ogórek" oraz kupione kilka lat temu Bombardiery - wylicza Emilia Salach-Pezowicz z biura prasowego UM Gdańsk.

Z pętli na Chełmie tramwaje będą zabierać pasażerów na promocyjny przejazd do Śródmieścia i z powrotem. Bilety na pierwszy, inauguracyjny przejazd będzie można wygrać w konkursie organizowanym przez miasto.

Tego samego dnia zostanie również rozstrzygnięty konkurs plastyczny dla dzieci "tramwaj marzeń". Wziąć w nim mogą udział dzieci do lat 12, a najlepsi młodzi "projektanci" zostaną uhonorowani upominkami. Więcej informacji na temat konkursu znaleźć można na stronie ZKM Gdańsk

Nowe tramwaje docelowo mają w głównej mierze obsługiwać trasę na Ujeścisko, czyli będą jeździć do pętli, która powstanie na skrzyżowaniu ul. Świętokrzyskiej z projektowaną Nową Łódzką. Budowa tego odcinka, stanowiącego przedłużenie trasy z Chełmu, być może ruszy jeszcze w tym roku. Wszystkie Pesy stacjonować będą w zajezdni przy ul. Wita Stwosza na Strzyży, która za sprawą prac remontowych ma być dostosowana do obsługi nowoczesnego taboru.

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (134) ponad 10 zablokowanych

  • A ostatnio w Warszawie nowa PESA... (5)

    nie zdołała zatrzymać się na przystanku i wjechała w kobietę. Po wypadku motorniczy nawalał pięściami w pulpit. Nic nie sugeruję, ale napawa to pewnymi obawami na przyszłość.

    • 16 7

    • Po wypadku motorniczy nawalał pięściami w pulpit

      Z powodu własnej bezmyślności. Po pierwszych przejażdżkach po wa-wie motorniczym pozakładali kagańce.Te debile grzali po tych krzywych torach prawie setką.Na zdjęciach z monitoringu auta na drodze równoległej zostawały z tyłu.Poza tym po badaniach okazało się że hamulce były sprawne.Po prostu nie są przyzwyczajeni do jazdy nowymi pojazdami.Wsadź kogoś z maluch do bmw to też nie zauważy kiedy będzie miał 100 na liczniku.Prawdopodobnie motorniczy nie wyczuł prędkości pojazdu i zbyt późno zaczął hamować.

      • 0 0

    • (3)

      czyli nowe pesy to wyrób tramwajopodobny?

      • 6 3

      • Przyczyn może być wiele, może akurat ten jeden egzemplarz wadliwy (2)

        Jeśli wyjdzie coś poważniejszego, to jestem pewien, że wyjdzie to na jaw, bo to prestiżowy kontrakt. A dla prasy taki wypadek to tylko pożywka do napisania sensacji.

        • 3 2

        • (1)

          Szkoda dziewczyny ale widac że pesa idzie na ilośc a nie na jakość

          • 2 1

          • Ja jednak byłbym ostrożny w przedwczesnym ocenianiu.

            Mamy ten luksus, że możemy poobserwować zachowanie się tych tramwajów w innym mieście i zwrócić uwagę na pewne wady. 120N po złych początkach teraz radzi sobie bardzo przyzwoicie.

            • 2 2

  • "Fabrycznie nowe pojazdy zostaną przetransportowane na lawetach " (17)

    Dobre sobie. Dotychczas kojarzyłem wożenie na lawecie ze szrotami z Niemczechów.

    Swoją drogą jest to kompletne marnotrawstwo - kupować polski wyrób, kiedy za tę samą cenę można sprawdzić używany, ale NIEMIECKI tramwaj. O niebo lepszy, bo wyprodukowany w kraju o wysokiej kulturze technicznej. Ale cóż, widać Adamowicz i ekipa woli kupować tabor, który montuje w polskiej fabryce pan Henio z panem Ździśkiem za pomocą młotka.

    • 12 129

    • w polskiej fabryce

      Mogę cię zapewnić,że g... wiesz o produkcji w polskiej fabryce.Ale widocznie jesteś jednym z tych co siedzą na zasiłku od państwa,zwolnieni z pracy za czasów młotka i z nudów klepiesz byle co byle gadać.Tak się składa,że pracuję przy produkcji tych tramwajów i mogę cię zapewnić,że sprawność tych pojazdów jest na poziomie 99%,a przy produkcji używa się suwmiarek a nie łokcia.

      • 0 0

    • polskie technoligie (4)

      Polsce brak technologii komunikacyjnych. Torow zbudowalismy 15 km od wojny,autostrady robia za nas chinczycy, autobusy sprowadzamy ze Szwecji. Polskie tramwaje nie gwarantuja spodziewanej bezawaryjnosci. Spoleczenstwo powinno zrozumiec ze haslo "dobre bo polskie" skonczylo sie wraz z zakonczeniem produkcji Nysy.

      • 7 21

      • a solarisy? (3)

        • 14 2

        • Solaris to przecitny wyrob (1)

          W dodatku robioby na zachodniej licencji, wiec nie polski. Wspomniana Nysa byla pod koniec produkcji bardzo dobrym i nowoczesnym samochodem. gdyby jej produkcja byla przedluzona, z powodzeniem po drobnych modernizacjach moglaby konkurowac z VW transporterem. Niestety, szansa zostala zaprzepaszczona

          • 0 17

          • jak nie masz o czymś pojecia to nie pisz

            Kto Ci takich głupot naopowiadał, że solarisy są produkowane na jakiejś licencji ? Solaris to całkowicie Polski produkt kupowany przez klientów z : Niemiec, Łotwy, Czech, Litwy, Szwajcarii, Włoch, Węgier, Norwegii, Słowacji, Francji, Danii, Estonii, Austrii, Szwecji, Malty, Grecji i Rumunii. więc wcale nie taki przeciętny skoro wozi pasażerów w Berlinie czy Rzymie

            • 2 0

        • licencja

          Do tego sie nadajemy.Solarisy produkowane na niemieckiej licencji, przy pomocy szwedzkiego sprzetu przy pomocy technologow produkcji z Indii w polskiej niskio-opodatkowanej specjalnej strefie ekonomicznej.Tyle mamy wspolnego z autobusami. Udpostepniamy potentatom tania sile robacza bez kwalifikacji i pozwalamy unikac placenia podatkow.

          • 5 12

    • Do rycha co w portki kicha

      Rychu ty juz dales dzis jeden komentarz w artykule o wywalaniu straganiarzy haha typowy stary komuch jesteś, obrońca chińskich majtów i golfów jedynek. Jakbyś miał mózg, a nie kał, to byś wpadł na to, że każdy normalny kraj wspiera swoją producje, ale według ciebie lepiej opłacać helmutów a we własnym kraju tworzyć bezrobocie...normalnie kartuzy z ciebie

      • 6 0

    • (1)

      pisze się Z NIEMIEC, a nie "z Niemczechów" -żenada

      • 4 1

      • Znalazl sie nauczycie polskiego

        Chyba dalo sie zrozumiec, co mialem na mysli? Cos zmienia tu Twoja inkluzja?

        • 0 9

    • (3)

      Myślę że z branżą techniczną w Polsce to nawet nigdy nie miałeś do czynienia.
      Udowadniasz to swoim bardzo zaściankowym podejściem do wykwalifikowanej kadry jaką posiadamy w kraju.
      Pracowałem w Niemieckiej firmie i wcale od nich jakościowo nie odbiegamy jeśli chodzi o temu podobny przemysł maszynowy.

      • 12 2

      • niemiecka technologia (2)

        Mialem okazje przeprowadzac audyt w niemieckiej firmie technologicznej i w polskiej z tej samej branzy (jednoczesnie byl to polski lider na rynku). Dojrzalosc polskiego procesu wytwarzania (a raczej jego brak) nie pozwolila na wydanie jakiegokolwiek certyfikatu zgodnosci co doprowadzilo do upadku tejze polskiej firmy. W tej chwili Niemcy dominuja na rynku.

        • 4 7

        • kontra (1)

          Ciekawe doświadczenie.
          Ja doświadczyłem także audytu w niemieckim oddziale, a konkretnie w Thyssen Krupp w Bremen i jeśli chodzi o certyfikaty to zdecydowanie mniej problemów było w Polsce.
          Każdy jak widać swoje zdanie na ten temat już wyrobione, ale jak widać taka nasza natura i dzięki temu się rozwijamy.
          Dobrze że się różnimy w poglądach na ten temat bo by było nudno jakby wszyscy korzystali z tych samych dóbr technologicznych.
          Wyobrażasz sobie np. żeby po ulicy jeździły same Golfy?

          • 10 2

          • Niemieckie zaklady Kruppa maja inna specyfike. Czesto obserwuje ze nie-niemieccy audytorzy prezentuja bardzo "upierdliwe" stanowisko w stosunku do Kruppa co wynika z tego czym zajmowaly sie te zaklady podczas wojny. Spojrz jak przebiega audyt w BMW w Monachium albo w Vermeire-Belting, a jak w Cegielskim albo w Fiacie w Tychach. Dwa swiaty.

            • 1 6

    • w dupie byles ............

      ....gowno widziales a pan henio i pan zdzisio maja co wlozyc do michy i ich pracodawca odprowadzi podatek do panstwa a tramwaj jest nowy i ma gwarancje co do mlotka to jest to podstawowe nazedzie w wielu dziedzinach .

      • 11 0

    • Fan niemieckiego złomu po wysokiej cenie za kg

      • 12 1

    • To, że (1)

      jeździsz 25-letnim szrotwagenem z zimnym łokciem nie oznacza, że i my mamy tak robić. A swoją drogą w niemieckich fabrykach pracują głownie Turcy i inni tacy, więc wolę Zdzicha.

      • 30 8

      • Turcy i Polacy ;) więc na jedno wychodzi.

        Poza tym, nowy towar posiada coś takiego jak GWARANCJA, a o 20to letnim Dortmundzie tego powiedzieć nie można

        • 16 3

  • Gdańsk to chyba tylko Chełm i Ujeścisko. A tak na Stogi wypuścić niskopodłogowe tramwaje to nie laska? Co tam to ludzie nie mieszkają?

    • 2 0

  • oby tylko się nie wykolejały jak część ich poprzedniczek i jak najszybciej zostały wprowadzone do ruchu. (6)

    Niekoniecznie na trasie Gdańsk Główny - Chełm. Ludzie z innych dzielnic też potrzebują niskopodłogowych tramwajów.

    • 45 4

    • (5)

      wlasnie... tez mam nadzieje ze w koncu i inne trasy dostana nowe tramwaje... czasami mam wrazenie, ze niektorzy mysla, ze Gdańsk to tylko Chełm..

      • 7 1

      • (3)

        a z autobusami jak jest? Wsiądź do autobusu 118 o godzinie 15:
        - znajdziesz wolne miejsce
        - Solaris Urbino 18
        - trzy mohery na krzyż.

        wsiądź w 213/254/256/275 i czasami w 154
        - na wolne miejsce licz na Jana z Kolna wprost po wjeździe na pętle
        - Mercedes 0405N, Neoplan lub Man NL2x3 lub wedle kaprysu Solaris Urbino 12 z 2000r. lub odziwo SU12 z 2009
        - pełno ludzie że ledwo się drzwi zamykają

        • 3 3

        • a uważasz, że na innych trasach jeżdżą puste autobusy i tramwaje !!! (2)

          • 1 1

          • No, owszem, jeżdżą. Na Chełm chociażby.

            • 0 0

          • hmm uważam że linia 118 powinna zostać skrócona Pętli Chełm a po Chełmie objeżdzać linia 108 i 195 a także nowa np.508 robiąca kółko wokół Chełmu. Pętla Chełm - ul.Witosa - (zajazd do pętli Więckowskiego) - Dragana - Chałubińskiego - Stary Chełm - Worcella - Zamiejska - Szopińskiego - Jabłońskiego - Hebanowskiego - Zamiejska -Witosa - Pętla Chełm

            • 0 0

      • jeśli się nie mylę, to na Chełmie mieszka pan Paweł A. prezydent miasta :)

        ... i masz już odpowiedź na swoje pytanie

        • 5 3

  • dobrze, żę wybory już blisko (2)

    Bo inaczej by zabrakło miejsca na serwerach na wizualizacje i historie o tym co będzie lub okazało się, że niby coś staniało :) Eh Budyń.

    • 60 20

    • I w miejsce słów "być może" dajemy "z pewnością". (1)

      udowa tego odcinka, stanowiącego przedłużenie trasy z Chełmu, być może ruszy jeszcze w tym roku.

      • 4 1

      • pam parampampam...

        • 0 0

  • Jana z Kolna a stan torowiska :-D (14)

    Codziennie jadę 7 - fajnie buja na lewo i prawo na Jana z Kolna.

    Stan torowiska które nie będzie remontowane do 2012 roku jest fatalne.
    Czy nowe Pesy będą po tak złym torowisku jeździć?

    • 40 6

    • No niestety: mieszkańcy Nowego Portu czy Stogów... (4)

      ...to przez długie lata Pesy nie zobaczą u siebie; po to właśnie Wrzeszcz min. zatrzymuje sobie pewną ilość Dortmundów.I to właśnie (przynajmniej przez dobrych kilka lat) dortmundy bedą jeździć na "niskich" zadaniach na 3,5,7,8 i 10.

      • 2 1

      • (3)

        Gdynia ma swoje trolejbusy i niech się nimi zajmie! Jakbyśmy mogli przerabiać na styl silniki z Jelcza do Mercedesa 0405N to tez byśmy mieli 100% taboru niskiego.

        • 2 2

        • Kolego,zupełnie nie załapałeś o co mi chodziło. (2)

          Całkowicie się zgadzam z tym,że wymiana taboru tramwajowego to kosztowniejsze zadanie i nie ma co porównywać tego z odnową taboru trolejbusowego; tym większe uznanie nalezy się miastom,które na tramwaje stawiają,zamiast postępować jak Gliwice.
          Chodziło mi wyłącznie o to,że JAKAKOLWIEK Pesa nie trafi na torowiska w NP czy na Stogach,dopóki nie zostaną one PORZĄDNIE wyremontowane (jak pewnie wiesz te tramwaje są czułe na stan torów),więc póki co będą jeździć tam,gdzie trasa nie stwarza dla nich zagrożenia.A tak się składa,że zajezdnia Nowy Port obsługuje akurat te (na dziś dzień) trasy będące w słabszej kondycji (wyjątek stanowią nieliczne zadania na 2-ce),więc jako niskopodłogowce będą tam jeździć bardziej tolerancyjne dla słabych torowisk dortmundy; ponieważ na części z tych "słabszych" linii (3,5,7,8) operuje także ZET Wrzeszcz,więc na ich niskich zadaniach ta zajezdnia też wystawi dortmundy,a nie Pesy. Czy teraz wszystko jasne?

          • 3 0

          • (1)

            Hej, Gdynianinie! Bez obrazy ale nie jesteś dobrze zorientowany w sprawach tramwajowych.
            Po pierwsze: Nowy Port nie obsługuje linii 2
            Po drugie: wszystkie torowiska w Nowym Porcie będą wyremontowane do końca przyszłego roku.
            Po trzecie: za rok nie będzie przeciwskazań do jazdy Pes na liniach 5 i 7, poza tym że te tramwaje zostały zakupione do obsługi ciągu Gdańsk Południe - Jelitkowo.

            • 0 0

            • @Rurumahobi,tak Ci się zdaje?

              Po pierwsze,ZET Wrzeszcz nie ma wszystkich zadań na 2-ce; mizerny ich procent (ale jednak) ma ZET NP (sprawdź sobie zanim napiszesz; i nie patrz na obecny,remontowy stan,bo tylko teraz z racji konieczności obsługi dwukierunkowcami wszystkie zadania obsłguje ZET Wrzeszcz z racji tego,że jeszcze ani jeden dortmund nie znajduje się na stanie ZET Nowy Port).
              Po drugie,z Nowym Portem jeszcze trochę zejdzie (w obecnym wykazie jeszcze trochę brakuje),a ze Stogami to zejdzie jeszcze trochę dłużej.Poza tym na przeszkodzie stoi jeszcze Jana z Kolna,która licho wie kiedy będzie robiona (a w obecnym stanie ABSOLUTNIE nie nadaje się by puścić tamtędy Pesę).
              Po trzecie,tramwaje zostaną zakupione przede wszystkim w ramach wiadomego projektu (to znaczy chyba nie wszystkie),co oznacza że przez 5 lat tramwaje przyporządkowane do projektu "Nowa Łódzka" muszą jeździć na Łódzką,a nie do Jelitkowa.Czyli gdyby nie Nowy Port i Jana z Kolna,to Pesy mogłyby tam pojechać nawet od dnia startu.Będzie tylko jeden problem: wszystkie Pesy trafią do ZET Wrzeszcz,a w momencie przekazania do ZET NP odpowiedniej liczby dortmundów CAŁA 7 i 10 będą w obsłudze ZET NP :D

              • 0 0

    • A pomyślmy o ludziach (2)

      którzy mieszkają w obrębie torowiska na ulicy Jana z Kolna?

      • 6 1

      • z autopsji powiem - da się przyzwyczaić

        tylko latem trzeba okna zamykać mimo iż jest gorąco

        • 1 0

      • torowisko?

        hehe, ciekawe jak można mieszkać 'w obrębie torowiska'? ;) chyba, że w jakimś potocznym znaczeniu słowa 'torowisko' da się tam mieszkać...

        • 2 0

    • nie będą jeździć, będą się wykolejać :-)

      • 0 2

    • przeczytaj artykuł- tam pisze gdzie bedą jezdzić (3)

      • 5 3

      • jest napisane (2)

        :)

        • 6 1

        • (1)

          forma "pisze" tez jest dopuszczalna od niedawna

          • 3 13

          • chyba na onecie, tam wszystko wolno

            • 11 2

    • dokładnia

      stan torowizksa przy ulicy Jana z Kolna pozostawia wiele do życzenia!

      • 5 0

  • Podobno te tramwaje niszczą torowisko poprzez większy nacisk kół na tory. (4)

    Jedyne miasto które o nacisku kół na tory pomyślało to Częstochowa.

    Nacisk kół w tramwajach PESY i Solaris jest taki jak na kolei - znacznie większy niż tradycyjne tramwaje.

    • 11 25

    • Pal pies nacisk (1)

      Ale głośniejszych hamulców niż w pojazdach PESY to chyba nie ma :/

      • 3 1

      • Lepiej żeby były głośne

        niż żeby wcale ich nie było. :)

        • 0 0

    • POdobno inzynierowie nie wyciagaja wnioskow (1)

      na podstawie tego co sie im POdoba, wydaje czy tez zdaje.To robia barany sejmowe, wiec wracaj juz na sale bo Cie marszalek laska przetrzebi a gajowy wiatrowka w zad strzeli.

      • 7 4

      • Do "Sceptic"
        o następny wyznawcza Kaczyńskich i Krzyża!

        Nie chcemy tu takich!

        • 4 5

  • Festyn na pętli przy Witosa (3)

    Oby tylko pogoda dopisała a uczestnicy festynu mogli posłuchać pieknych dźwięków, które wydają z siebie zakręcajace tramwaje, a szczególnie dziadki Dortmundy po fest liftingu.
    Przeraźliwy pisk chyba umarłego by postawił na nogi a my mieszkańcy musimy z tym żyć. Co ciekawe nikt nie chce się zainteresować i pomóc mieszkańcom okolicznych bloków.
    Dziękujemy panu Adamowiczowi za zatrucie nam życia lub zapraszamy do zamieszkania w pobliżu pętli, zadowolenie gwarantowane!!!!

    • 6 5

    • jak Ci głośno to se smalcem te zakręty posmaruj (2)

      przy okazji mózg również

      • 3 4

      • nadgodziny masz w urzędzie?

        • 1 0

      • sam sobie posmaruj i nie tylko mózg

        Porozmawiaj z mieszkańcami bloków przy Witosa, naprzeciwko pętli, to nie tylko moja jednostkowa opinia... Sąsiadka była już w Radzie Miasta, złożyła oficjalne pismo u p. Oleszka. Wystarczyłoby zamontować smarownice na pętli ale kogo to obchodzi, jak nikt z władz tu nie mieszka!!!!

        • 4 0

  • A wiecie czemu Pesa tak póżno przyjedzie??

    Wiem z pewnego zródła że był już transport w drodze a;e zleciał z lawety i spowrotem wrócili do fabryki. To musiało się coś rozwalić

    • 0 1

  • ktosiu (1)

    Solaris to składak z różnych części !!! Są tam części z różnych fabryka polskich i zagranicznych w zależności od specyfikacji zamawiającego . Jedyną w 100% naszą konstrukcją jest nadwozie które powstało w zakładowym biurze konstrukcyjnym w Bolechowie pod Poznaniem . Otrzymujesz taki autobus jaki sobie zamówisz . Czyli jak jesteś sknerą kupisz to co jeździ w Gdańsku . O takich autobusach które idą do zachodnich kontrahentów to my w Gdańsku możemy tylko marzyć. I tak marka Solaris nie cieszy się zbyt dobrą renomą na zachodzie pomimo ogromnego starania się Bolechowskiej fabryki . Taka sama sytuacja jest z tramwajami Bydgoskiej Pesy , jest to zlepek różnych części według specyfikacji uzgodnionej między zamawiającym a producentem. A według żydowskiego powiedzenia, które mówi, że jak jesteś biedny to nie stać cię na kupienie sobie tanich butów dla naszych gdańskich decydentów liczy się ilość nie jakość które są ściśle powiązane cenowo .

    • 0 4

    • A jak się teraz buduje ? teraz każdy samochód autobus tramwaj ciężarówka czy samolot to zlepek części wykonanych przez różnych producentów. tak się teraz produkuje czy to w elektronice czy to w motoryzacji. Autobusy Mercedesa mają silniki MAN skrzynie i mosty napędowe od VOITH-a ABS od Boscha komputer pokładowy robiony przez simensa. tak samo z tramwajami w elektronice jest to samo otworzysz taki telewizor np sony i w środku częsci kilkunastu producentów. Nie jest tak jak piszesz ze producent uzgadnia sobie z zamawiającym. To zamawiający zamawia konkretny produkt o konkretnych parametrach i to producent startuje do przetargu z taką a nie inna cena. Co do PESY jakos dostarczone do Włoch spalinowe zespoły trakcyjne maja tam bardzo dobrą opinię, więc z ich produktami nie jest tak źle

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane