• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze takie ronda w Trójmieście. Mieszkańcy sami znaleźli na nie pieniądze

Maciej Korolczuk
13 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na nowym rondzie (skrzyżowanie Niedziałkowskiego z Balcerskiego) stoją jeszcze wygrodzenia i znaki. Kierowcy mają trochę czasu, by przyzwyczaić się do nowego układu ruchu. Na nowym rondzie (skrzyżowanie Niedziałkowskiego z Balcerskiego) stoją jeszcze wygrodzenia i znaki. Kierowcy mają trochę czasu, by przyzwyczaić się do nowego układu ruchu.

Osowa jest pierwszą dzielnicą w Trójmieście, która znalazła sposób na brak środków w budżecie miasta na remonty i modernizację lokalnych dróg. Przy wsparciu Rady Osiedla mieszkańcy znaleźli sponsorów, którzy za kilkadziesiąt tysięcy złotych wybudowali w dzielnicy dwa ronda. Jak zapowiadają, to nie koniec inwestycji, za które w całości zapłaci prywatny inwestor.



Czy szukanie przez mieszkańców pieniędzy na miejskie inwestycje to dobry pomysł?

Oba ronda powstały w ciągu ulicy Mieczysława Niedziałkowskiego. Pierwsze na skrzyżowaniu z ul. Balcerskiego zobacz na mapie Gdańska, drugie - kilkaset metrów dalej, u zbiegu z ul. Sołdka zobacz na mapie Gdańska.

Pomysł wyszedł wiosną od mieszkańców, którzy mieli dość stania w porannych i popołudniowych korkach. Tworzyły się one, ponieważ każdego ranka ul. Kielnieńską część kierowców omijała korki przez osiedle i dalej przez ul. Barniewicką jechała w stronę Owczarni, a następnie wyjeżdżała na obwodnicę.

- Ówczesna organizacja ruchu powodowała, że rano długi sznur aut ustawiał się na ul. Sołdka, a po południu na ul. Balcerskiego - opowiada Maciej Przybylski, przewodniczący Rady Osiedla Osowa, która jednogłośnie poparła inicjatywę budowy rond. Sama inicjatywa to za mało. Problem pojawił się, gdy doszło do rozmów o sfinansowaniu obu inwestycji.

- Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku mimo dobrych chęci nie miał środków, by nam pomóc. Zwróciliśmy się więc do dwóch firm, które wielokrotnie wyciągały do nas pomocną dłoń - mówi Maciej Przybylski.

Na drugim skrzyżowaniu ustawiono betonowy kwietnik. Kierowcy zapominali, że to skrzyżowanie o ruchu okrężnym i przejeżdżali przez wyspę na wprost. Na drugim skrzyżowaniu ustawiono betonowy kwietnik. Kierowcy zapominali, że to skrzyżowanie o ruchu okrężnym i przejeżdżali przez wyspę na wprost.
Wszystkie kwestie formalne, a więc projekt rond, kosztorys, zezwolenia i przygotowanie organizacji ruchu wziął na siebie ZDiZ. Następnie inwestorzy, a więc deweloper RAI oraz firma Aaron (obie z siedzibami w Osowej) podpisały umowy z wykonawcami i przystąpiono do prac budowlanych.

- Początkowo był niewielki opór części mieszkańców, którzy twierdzili, że ronda spowodują zbyt duże spowolnienie ruchu i nie rozładują korków - mówi Maciej Przybylski. - Narzekano, że ronda są za małe i za ciasne. Po otwarciu pierwszego z nich krytyczne głosy ucichły. Ruch się uspokoił i upłynnił, a korki zniknęły.

Oba ronda są już niemal gotowe. Na skrzyżowaniu Sołdka i Balcerskiego ustawiono właśnie betonowy kwietnik, bo kierowcy z przyzwyczajenia jeździli po rondzie na wprost.

- Ronda mają tzw. przejezdną wyspę, by bez problemu mieściły się tam autobusy komunikacji miejskiej - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek z działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ w Gdańsku. - Byliśmy mile zaskoczeni inicjatywą mieszkańców i radnych. Sami to wymyślili, przygotowali i znaleźli źródło finansowania.

Poza przygotowaniem formalności urzędnicy nadzorowali wszystkie prace budowlane, a po ich zakończeniu odpowiadali za odbiór. Na rondzie przy Balcerskiego stoją jeszcze znaki wygradzające, bo pod wyspą musi związać się wylany beton.

- To nawet i dobrze, że te znaki tam stoją, bo dają kierowcom czas, by przyzwyczaili się do nowego układu ruchu - zauważa Maciej Przybylski i dodaje: - Jesteśmy bardzo wdzięczni sponsorom rond i urzędnikom za spojrzenie na nasz pomysł łaskawym okiem. To są małe, ale bardzo potrzebne inwestycje. Rozumiemy, że w budżecie może czasem brakować pieniędzy, dlatego doceniamy, że nas nie zignorowano i tam, gdzie można było, mogliśmy liczyć na wsparcie. Niech to będzie wskazówka dla innych dzielnic i osiedli, że jak się chce - to można - cieszy się Maciej Przybylski.

Każde z rond kosztowało ok. 40 tys. zł. Radni dzielnicy już planują kolejne inwestycje, które miałyby zostać sfinansowane z prywatnych środków. W fazie projektowania jest obecnie przebudowa jednego z głównych skrzyżowań w dzielnicy - ul. Wodnika i Jednorożca.

Miejsca

Opinie (155) 2 zablokowane

  • Dobra rada-te ronda nie będą dobrze funkcjonować dopóki nie zrobicie przed nimi progów zwalniających

    • 4 2

  • bogate Trójmiasto (1)

    A nie stać na rondo za 40 tys.....

    • 2 1

    • Gdańsk, a nie Trójmiasto

      Osowa to dzielnica Gdańska

      • 1 1

  • (1)

    Brawo. Dobrze Was władza wychowuje. Róbcie drogi, ronda, nie zapominajcie o chodnikach. Remont kanalizacji też czeka. Już utrzymujemy "darmową" służbę zdrowia poprzez wspieranie WOSP. Podwyżki cen paliw nie wiadomo skąd. Ropa tanieje, a u nas coraz drożej. A Wy robicie ronda. Super.

    • 8 3

    • Tylko, że ropę kupuje się za dolary, a dolar do złotówki podrożał od grudnia o 15%.

      • 1 0

  • z kosmicznej instalacji byłoby 5 takich rond, ale nie ma kasy :-( (1)

    • 4 0

    • z agencji kosmicznej 50 tys.ale oto własnie chodzi kasa jest tylko dla kolesiów królika

      • 0 2

  • Co za kretyn wcisnął tam ronda? (1)

    Jakim trzeba być idiotą, żeby wcisnąć na siłę na takim małym skrzyżowaniu rondo?! Zdecydowanie wystarczyło zrobić skrzyżowanie dróg równorzędnych.
    Widac jak zwykle własciwy człowiek musiał zarobic...

    • 9 23

    • Byles tam kiedys?

      Twoj pomysl nie rozwiazalby problemu, poniewaz najwieksza przeszkoda jest tam bardzo slaba widocznosc, praktycznie trzeba wjechac i niekiedy wymusic pierwszenstwo, zeby zobaczyc czy masz wolna prawa strone

      • 0 0

  • wytłumaczcie mi

    jak to jest że budujemy ECS-y, Teatry Szekspirowskie za dziesiątki milionów a na 2 ronda poprawiające bezpieczeństwo nas nie stać

    • 10 5

  • rondo rondem a przepisy przepisami (6)

    Ciekawe kto to odebrał. Znaki poziome są niezgodne z przepisami. Samo rondo prawdopodobnie też nie odpowiada normom.

    • 3 7

    • Prawdopodobnie, to najlepsze piwo na świecie było. Napisz, jakie to normy nie zostały zachowane, z zacytowanymi artykułami odnośnych rozporzadzeń MinInfr, o ekspercie drogowy!

      • 8 2

    • Polecam domorosłym drogowcom i innym mądralom "szczegółowe warunki techniczne dla znaków drogowych poziomych i warunki ich umieszczania na drogach"

      • 8 0

    • Oflaguj się na znak protestu! (3)

      Pamiętając o zasadach heraldyki i weksykologii ;)
      Odetchnij trochę...

      • 6 2

      • (2)

        Oczywiście. Po co przepisy. Róbta co chceta. Jak dojdzie do wypadku śmiertelnego, też się pośmiejemy i nie będziemy się zastanawiac kto akceptował oznakowanie :)

        • 3 5

        • dotyczczas dochodzilo, teraz po wybudowaniu rond można tam nawet i rowerem przejechać spokojnie. Super jest.

          • 7 0

        • Jak będziesz jechał przepisową prędkością, to chyba dasz radę i przeżyjesz.

          Jeżeli takie rondo przerasta Cię i Tobie podobnych, to może jakieś kursy doszkalające?!
          Zabójcze strzałki czy morderczy kwietnik, wiem - potworne i przerażające linie przerywane!
          Poważnie, to podobna dyskusja zawsze jest przy okazji wymalowanych koszy zakupowych na jezdni do Auchan - innostrańcom bardzo pomaga, nie muszą walczyć ze sobą i innymi, i wybierać tajemniczych dla siebie zjazdów, powodując niebezpieczne sytuacje ale co tam, ważniejsze, że znaki są spoza katalogu PoRD, prawda?!

          • 4 3

  • ZDiZ zaciera rączki.

    wyjaśnia Tomasz Wawrzonek z działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ w Gdańsku. - Byliśmy mile zaskoczeni inicjatywą mieszkańców i radnych. Sami to wymyślili, przygotowali i znaleźli źródło finansowania.
    Najlepiej jak mieszkańcy sami będą remontować, usprawniać, płacić a urzędaski niech odcinają kupony. Banda darmozjadów, nierobów i złodziei.

    • 10 1

  • Jak przeczytałem tytuł artykułu to pomyślałem w pierwszej chwili

    że włamali się na prywatne konto pana A, albo któregoś z jego urzędniczych kolegów :-)

    • 0 1

  • Jaka korzyść ma inwestor budujący to za 40 tys? ?może mi to ktoś wyjaśnić ?? (5)

    Jak prywatnej firmie się opłaca bez reklamy wydać 40 tys ?nic nie rozumie z tego serio a znam się na biznesie troszke,to jeżeli jest jakiś sposób pochwal cie się bo w mojej dzielnicy w Gdyni Pogorze Dolne tez potrzeba ronda właśnie .....

    • 5 4

    • Jako społeczeństwo odwykliśmy od sytuacji, w której

      ktoś coś robi "ku chwale ojczyzny".. teraz to większość ludzi jest strasznie interesowna.
      Osowa jest w sumie wyjątkową dzielnicą jeżeli chodzi o współpracę mieszkańców: razem budujemy, uchwalamy i razem również protestujemy ;)

      • 9 0

    • dziwna sprawa z tym sponsorem

      Na Osowej wciąż dzieją się zadziwiające rzeczy...hm

      • 2 1

    • No właśnie dzięki m.in. takim artykułom ocieplają swój wizerunek i reklamują się.

      • 6 0

    • 40 tys. to miesięczny koszt cotygodniowych całostronicowych ogłoszeń w pomorskiej prasie, które większość ludzi oleje. A tu proszę, ludzie siedzą, interesują się i komentują, a ronda będą stały.

      • 3 0

    • Deweloper

      Ktory buduje tam cale osiedla wyda w sumie niewielkie dla niego pieniadze na zbudowanie ronda ktore poprawi komunikacje do jego inwestycji, biura i zyska reklame lepsza niz jakies ulotki itp

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane