- 1 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (91 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (197 opinii)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (597 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (84 opinie)
- 5 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (520 opinii)
- 6 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (321 opinii)
Pierwsze takie ronda w Trójmieście. Mieszkańcy sami znaleźli na nie pieniądze
Osowa jest pierwszą dzielnicą w Trójmieście, która znalazła sposób na brak środków w budżecie miasta na remonty i modernizację lokalnych dróg. Przy wsparciu Rady Osiedla mieszkańcy znaleźli sponsorów, którzy za kilkadziesiąt tysięcy złotych wybudowali w dzielnicy dwa ronda. Jak zapowiadają, to nie koniec inwestycji, za które w całości zapłaci prywatny inwestor.
Pomysł wyszedł wiosną od mieszkańców, którzy mieli dość stania w porannych i popołudniowych korkach. Tworzyły się one, ponieważ każdego ranka ul. Kielnieńską część kierowców omijała korki przez osiedle i dalej przez ul. Barniewicką jechała w stronę Owczarni, a następnie wyjeżdżała na obwodnicę.
- Ówczesna organizacja ruchu powodowała, że rano długi sznur aut ustawiał się na ul. Sołdka, a po południu na ul. Balcerskiego - opowiada Maciej Przybylski, przewodniczący Rady Osiedla Osowa, która jednogłośnie poparła inicjatywę budowy rond. Sama inicjatywa to za mało. Problem pojawił się, gdy doszło do rozmów o sfinansowaniu obu inwestycji.
- Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku mimo dobrych chęci nie miał środków, by nam pomóc. Zwróciliśmy się więc do dwóch firm, które wielokrotnie wyciągały do nas pomocną dłoń - mówi Maciej Przybylski.
Wszystkie kwestie formalne, a więc projekt rond, kosztorys, zezwolenia i przygotowanie organizacji ruchu wziął na siebie ZDiZ. Następnie inwestorzy, a więc deweloper RAI oraz firma Aaron (obie z siedzibami w Osowej) podpisały umowy z wykonawcami i przystąpiono do prac budowlanych.
- Początkowo był niewielki opór części mieszkańców, którzy twierdzili, że ronda spowodują zbyt duże spowolnienie ruchu i nie rozładują korków - mówi Maciej Przybylski. - Narzekano, że ronda są za małe i za ciasne. Po otwarciu pierwszego z nich krytyczne głosy ucichły. Ruch się uspokoił i upłynnił, a korki zniknęły.
Oba ronda są już niemal gotowe. Na skrzyżowaniu Sołdka i Balcerskiego ustawiono właśnie betonowy kwietnik, bo kierowcy z przyzwyczajenia jeździli po rondzie na wprost.
- Ronda mają tzw. przejezdną wyspę, by bez problemu mieściły się tam autobusy komunikacji miejskiej - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek z działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ w Gdańsku. - Byliśmy mile zaskoczeni inicjatywą mieszkańców i radnych. Sami to wymyślili, przygotowali i znaleźli źródło finansowania.
Poza przygotowaniem formalności urzędnicy nadzorowali wszystkie prace budowlane, a po ich zakończeniu odpowiadali za odbiór. Na rondzie przy Balcerskiego stoją jeszcze znaki wygradzające, bo pod wyspą musi związać się wylany beton.
- To nawet i dobrze, że te znaki tam stoją, bo dają kierowcom czas, by przyzwyczaili się do nowego układu ruchu - zauważa Maciej Przybylski i dodaje: - Jesteśmy bardzo wdzięczni sponsorom rond i urzędnikom za spojrzenie na nasz pomysł łaskawym okiem. To są małe, ale bardzo potrzebne inwestycje. Rozumiemy, że w budżecie może czasem brakować pieniędzy, dlatego doceniamy, że nas nie zignorowano i tam, gdzie można było, mogliśmy liczyć na wsparcie. Niech to będzie wskazówka dla innych dzielnic i osiedli, że jak się chce - to można - cieszy się Maciej Przybylski.
Każde z rond kosztowało ok. 40 tys. zł. Radni dzielnicy już planują kolejne inwestycje, które miałyby zostać sfinansowane z prywatnych środków. W fazie projektowania jest obecnie przebudowa jednego z głównych skrzyżowań w dzielnicy - ul. Wodnika i Jednorożca.
Miejsca
Opinie (155) 2 zablokowane
-
2015-07-13 16:45
Nieważne skąd pochodzą?
A jeśli to "pralnia" brudnych pieniędzy?
- 2 6
-
2015-07-13 21:02
polska lipa!
- 1 1
-
2015-07-13 21:35
nie dosc, ze podatki placimy?
pozniej sie POdniecaja, ze sa autostrady...tylko kto za to wszystko placi ? my wszyscy !!
- 2 2
-
2015-07-13 21:48
Dodatkowo
Proponuję pomalować gazon odpowiednią farbą bo tylko patrzeć jak ktoś na nim się 'zatrzyma'/To skrzyżowanie z ul Sołdka jest prawie nieoświetlone./
- 2 0
-
2015-07-13 22:05
I tak przelatuje prawie przez środek, długim samochodem jest ciężko przez takie małe rondo przejechać. (1)
- 0 4
-
2015-07-14 01:25
Sprzedaj i kup mniejszy + pakiet jazd doszkalających!
- 1 0
-
2015-07-13 23:08
ciekawe kto pierwszy pierd..nie w ten wazon na środku...
- 3 2
-
2015-07-14 00:24
jak by budował ZDiZ to by take same były po milionie za sztukę...
- 1 2
-
2015-07-14 02:19
Marudny - ciszaaaa
Pasy są ( na zdjeciu widac) , linie są i niech jeszcze logo firmy postawia - byle by bylo ladne. Bardzo dobry pomysl i ukłon dla sponsorów . W sumie w Osowej mieszkaja bogaci ludzie i tam coś sie dzieje. - Brawo Ossowianie i zazdroszcze sąsiadów , u nas na blokowisku ( przymorze ) nic sie nie robi tylko kupska psie rosna kupa na kupie i obsikane klatki :(
- 2 0
-
2015-07-14 12:20
ZDiZ tez by wybudował
ale nie za 40 tys tylko za 140 albo może i i więcej :)
- 1 0
-
2015-07-14 12:48
Jak czytam te komentarze to ...
Typowo polskie. Ludzie potraficie tylko narzekać. Jesteście okradani przez rząd, który pieniadze na drogi przepierdala przeplacajac za inwestycje np najdrozsze autostrady w Europie. Potraficie tylko narzekać jak was r******a w d*pe. Gdyby inwestor wyłożył 300 tysiecy swoich pieniedzy i zrobil rondo z prawdziwego zdarzenia to byscie mu wytkneli ze na pewno zlodziej i ze jeszcze jest tyle drog do zrobienia. Zastanówcie sie Polacy bo jak tak dalej bedzie to nic sie nie poprawi a jeszcze pogorszy.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.