• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy krok w stronę stacji SKM Śródmieście

Magdalena Raszewska
17 czerwca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 20:43 (17 czerwca 2008)
Wiadukt pomiędzy ulicą Okopową a Armii Krajowej budowano w 1977. Teraz gimna czeka na propozycje, jak go przebudować. Drugi wiadukt jest jeszcze starszy. Wiadukt pomiędzy ulicą Okopową a Armii Krajowej budowano w 1977. Teraz gimna czeka na propozycje, jak go przebudować. Drugi wiadukt jest jeszcze starszy.

Ruszają przygotowania do budowy węzła komunikacyjnego, który połączy tramwaje, SKM-kę i ruch samochodowy w śródmieściu Gdańska. Projektanci mają odpowiedzieć na pytanie, co zrobić, by ten największy w przyszłości w punkt przesiadkowy w mieście nie był notorycznie zakorkowany.



Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił przetarg na koncepcję węzła tramwajowo-drogowego Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska. Ma to być wstęp do budowy większego węzła komunikacyjnego, którego elementem będzie nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście w rejonie skrzyżowania Armii Krajowej, 3-go Maja i Okopowej. Będzie to najważniejszy węzeł integracyjny dla obsługi transportu publicznego w Gdańsku.

- Chodzi o koncepcję przebudowy układu drogowego. Zależy nam na poprawie przepustowości węzła - tłumaczy Romuald Nietupski, dyrektor ZDiZ. - Koncepcja obejmie przebudowę wiaduktów w ciągu Armii Krajowej i Traktu św. Wojciecha. Dajemy uczestnikom przetargu rok na ich opracowanie. Potem razem z Urzędem Miejskim zadecydujemy o dalszych działaniach prowadzących do realizacji inwestycji - dodaje.

Projektanci będą musieli wymyślić jak udrożnić kilka "gorących miejsc". Jednym z nich jest odcinek Traktu św. Wojciecha, od ul. Toruńskiej do ul. Zaroślak. W tym rejonie przebudować należy 40-letni już wiadukt "Biskupia Górka" nad torami kolejowymi wraz z fragmentem ulicy na odcinku od ul. Toruńskiej do ul. Cienistej.

Wyszczególniono także rejon pomiędzy ul. Na Stoku i Okopową. Gmina planuje bowiem przedłużyć ul. 3 Maja, tak, by Nowa 3 Maja biegła nad terenami kolejowymi do skrzyżowania z ul. Toruńską.

Kolejny rejon wyznaczony jest ulicami Okopową, Wały Jagiellońskie, Hucisko i węzłem Unii Europejskiej. Koncepcja przebudowy wiaduktu i skrzyżowań w ciągu Armii Krajowej i Podwala Przedmiejskiego na odcinku od ul. Pohulanka do ul. Słodowników musi uwzględniać planowaną przebudowę ul. Bogusławskiego, w związku z budową Teatru Szekspirowskiego, oraz dojazd do projektowanego parkingu podziemnego pod Targiem Węglowym.

Projektu wymaga także rejon planowanego przystanku SKM Śródmieście wraz z węzłem przesiadkowym Targ Sienny-Targ Rakowy. Ten teren przeznaczony jest do zabudowy a zadaniem projektantów ma być koordynacja linii tramwajowych, autobusowych i kolejowych w tej okolicy.

Autor koncepcji będzie także musiał przedstawić analizy prognoz ruchu aut i komunikacji miejskiej na lata 2010, 2020, 2030.

Projektowany przystanek SKM ma powstać dzięki staraniom PKP. - To część projektu rozwoju Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, który będzie startował do programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko realizowanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - wyjaśnia Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

Jeżeli uda się uzyskać dotacje unijne, w kosztach prawdopodobnie partycypować będą gmina Gdańsk i samorząd województwa pomorskiego.

Opinie (87) 1 zablokowana

  • Wiadukt nad stocznią

    Miałem nadzieję, że ktoś połączy okolice Błędnika z Elbląską jakimś wiaduktem nad terenem stoczni, ale widzę że tu większe plany i poczekać też dłużej przyjdzie.

    • 0 0

  • najważniejszy jest stadion i ECS

    po co sie rozdrabniać kiedy potrzeba skoncentrować sie tylko na obu najważniejszych dla Gdańska inwestycjach.

    Baltic Arena plus ECS !!!

    W momencie kiedy decydujemy sie już wziąć kredyt na te inwestycje należy do lamusa odłożyć pozostałe. Wydawanie publicznych pieniędzy na projekty inwestycji, na które i tak nie będzie środków przez najbliższe dziesięciolecie to marnotrawstwo!
    za dziesięć lat ten projekt i prognozy ruchu i tak nadawać będą się tylko do kosza.

    Niemoc władz Gdańska jest tak rozpaczliwa, że wyraża sie w postawie:
    " zróbmy coś, aby nie zarzucano nam, że nic nie robimy "
    dzięki takiej postawie nie ważne są konsekwencje podejmowanych decyzji. Zgłoszono Gdańsk do organizacji EURO 2012 bez rzetelnej analizy tego skutków, tylko po to, aby wykazać się, że działamy.
    W efekcie nikt nie ponosi odpowiedzialności za zaciągnięcie zobowiązania do wybudowania w trybie pilnym za własne środki (z kredytu) Baltic Areny kosztem innych niezbędnych dla miasta inwestycji.

    W momencie przyznania nam organizacji zapewniano nas, że środki na to dostaniemy od Unii Europejskiej, UEFA, prywatnych inwestorów i budżetu centralnego.

    Okazało się, że to tylko pobożne życzenia!

    Władze kompletnie nie przeprowadziły rozeznania skąd wezmą środki na budowę stadionu.

    Teraz w dalszym ciągu sprzedają nam swoje pobożne życzenia, tak jakoby na wszystko były pieniądze.

    • 0 0

  • nioe denerwowac sie będa pieniądze z Ojro 2012 nic nie bedzie (1)

    Przy ocenie postępów prac UEFA stosuje system kolorów. Biały oznacza, że dana inwestycja jest już praktycznie gotowa. Zielony znaczy, że prace idą zgodnie z planem, a w niedługim czasie zostaną ukończone. Czerwony to dzwonek alarmowy, że inwestycja może nie zostać zrealizowana na czas. Tym ostatnim kolorem UEFA oznaczyła Warszawę i Chorzów, którym przygotowania idą najgorzej. W przypadku Chorzowa chodzi o dach nad stadionem, którego instalacja będzie kosztować majątek.

    Z informacji, do których dotarła gazeta, wynika, że najlepiej oceniany jest Kraków. "Polska" wylicza, że w Krakowie najlepiej wypada ocena bazy noclegowej. O wiele gorzej jest w Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu.

    Gazeta podkreśla, że poważny kłopot może mieć Ukraina, oceniana głównie na czerwono. Dziennik wylicza, że nasi wschodni sąsiedzi mają problemy z hotelami, drogami i z budową stadionów. Zdaniem "Polski", UEFA nie wyklucza nawet przeniesienia większości imprez z Ukrainy do naszego kraju.
    Więcej na ten temat

    • 0 1

    • ale nasz prezydent Adamowicz jest tak zapalonym kibicem, że nawet jeśli trzeba będzie wyemitować obligacje na miliard złotych i zadłużyć miasto na dziesiątki lat kosztem inwestycji niezbędnych do rozwoju miasta, on dobrowolnie z tak wspaniałej imprezy jak EURO 2012 w Gdańsku nie zrezygnuje

      po nim choćby potop!

      • 0 0

  • i nie będzie niczego (3)

    ani stadionu !
    ani obwodnicy południowej !!
    ani trasy Sucharskiego !!!
    ani kolei metropolitalnej !!!
    ani remontu Słowackiego !!!!!
    nie będzie niczego bo tylko co chwila jak w pijanym widzie powstają szalone propozycje na zasadzie "kupą mości panowie - zróbmy coś"
    teraz ten kolejny niewypał z SKM Śródmieście!
    Głupota absolutna a zwłaszcza że realizacja tego szalonego pomysłu miałaby potrwać lata, dziesiątki lat,
    który tam znowu w UM czy w UW się nachlał i nie wytrzeźwiał?
    wybudujcie sobie panowie urzędasy ECS bo jak na razie to tylko budowa pomników głupoty i świątyń wychodzi w Polsce najlepiej!

    • 0 0

    • Konon na prezia!

      • 0 0

    • Konon na prezia! (1)

      • 0 0

      • uważaj bo słowo stanie się ciałem

        obecny prezio od konona mało się różni!

        • 0 0

  • Banda nieodpowiedzialnych ludzi rządzi Gdańskiem!!! (2)

    Spójrzcie na Gdynie oni idą do przodu, bo władze postawiły na rozwój, a u nas Nasz magistrat to porażka. Rozwiązania dla komunikacji zbiorowej jakie proponują są zbędne. Śródmieście trzeba odkorkować, a nie budować nowe stacje. Sa tramwaje i wydłużenie o 1km trasy SKM jest nie potrzebne. Obwodnica południowa, tunel pod Martwą Wisłą to są priorytety dla odciążanie tranzytu przez centrum. Kolej w kierunku Osowej i w końcu zrealizowanie postulatu bezpośredniości dla mieszkańców tej dzielnicy na trasie Centrum-Osowa. Ulica Spacerowa poszerzona o kilkadziesiąt cm to śmiech w dobie narastającego popytu w komunikacji indywidualnej!!! Dlaczego autobusy ZKM nie realizują przewozów z wykorzystaniem Obwodnicy Trójmiasta? Na pewno nie z racji bezpieczeństwa pasażerów, ani braku odpowiedniego popytu! Panie prezydencie Lisicki do pracy, bo ludzie tracą już swoja cierpliwość. I jak transport miejski w Gdańsku ma odzyskać swój wizerunek!!!

    • 0 2

    • (1)

      Gościu,

      powiedz po prostu, że masz dosyć korków na Spacerowej i chciałbyś w 30 minut być na Osowej.

      Tyle tylko, że ja też mam dość korków i mnie akurat przystanek Śródmieście w podróży na południe jak najbardziej pasuje.

      A z tymi tramwajami to chyba niepoważny jesteś. Oczekiwanie dojazd na dworzec czas przesiadki to spokojne 15 minut, które codziennie tracę na powrocie do domu, a które spokojnie bym zyskał, gdyby ten przystanek tam był.
      Poza tym - oczywiście - koszty są dla Pana "Specjalisty" pomijalne.
      Dla mnie nie.

      • 0 0

      • Re:

        Trochę z tymi 15 min. to przesadziłeś oczywiście są jeszcze autobusy ok. min. 20 linii(ZTM) w kier.Bramy Wyżynnej i w każdym innym kierunku.
        Jeśli chodzi o koszty to koszty czasu jako jeden z rodzajów kosztów zewnętrznych w transporcie nabierają coraz większego znaczenia, ale nie są one stricte związane z podstawową działalnością usługodawcy.W Polsce najważniejsze w fazie projektowania są koszty finansowe (pieniężne) z racjonalnego punktu widzenia. Inwestycja ma przynosić zwrot, a nie zwiększać wspomiane koszty zewnętrzne. Inwestycja ta może powstać, ale przed nią muszą powstać inne bardziej potrzebne dla Gdańska. Pieniędzy trzeba umieć nie zmarnować.

        • 0 0

  • POMYSŁY NA USPRAWNIENIE WĘZŁA DROGOWEGO

    Zapraszam do wpisywania pomysłów jak udrożnić węzeł okopowa. Moje to:

    1. Zlikwidować ślimaka do skrętu w lewo z Podwala w Elbląską. W zamian za to wybudować 2-jezdniową, 4-pasmową estakadę na wprost od Elbąskiej do Armii Krajowej. Dałoby to bezkolizyjny przejazd W-Z przez cały węzeł.

    2. Zlikwidować potrójne skrzyżowanie na Trakcie św. Wojciecha. W tej chwili mamy tuż obok siebie: zjazd z Zaroślaka, wyjazd z Urzędu Wojewódzkiego, wyjazd z Toruńskiej. Zastąpić to jednym dużym rondem (wielkości tej co na skrzyż. AK-Łostowicka-Warszawska), ułożonym częściowo nad torami.

    3. Wybudować 2-jezdniowy, 4-pasmowy wiadukt bezpośrednio od ronda przy Toruńskiej do ulicy 3-Maja.

    • 1 0

  • Wspomnienie (1)

    W latach 1974 - 76 zasiedlano cztery wieżowce na Zaroślaku. Już wtedy w czynszu była opłata za "zamieszkanie w śródmieściu". Podobno mieszkańcy ze Śródmieścia oszczędzali na komunikacji zbiorowej. Już wtedy były ambitne i podobno realne plany budowy SKM Śródmieście. Gazety publikowały wizje dzielnicy - kompleksy biurowo-konferencyjne i hotele i SKM. A co jest teraz wis a wis Urzędu Wojewódzkiego, Komendy Policji, koło Muzeum Narodowego, przy albo pod Wyższą Szkołą itd., itd., jest strasznie brudno, biednie, druga ale już większa i straszniejsza Orunia. Biskupia Górka i okolica - to enklawa przestępczości i pijaństwa a policji ani śladu bo zwyczajnie się boją. Tak więc trzeba wrócić do SKM i planów z nią związanych. Nie można czegoś zaczynać ( lata siedemdziesiąte ) i nie kończyć.
    Takie centralne miejsce w Gdańsku nie powinno tak wyglądać. Patrzę jak chodzą dużymi grupami zachodni turyści i fotografują domy Na Stoku, jako pamiątkę z Gdańska. I jest mi zwyczajnie wstyd.....

    • 0 1

    • ????????????????

      GDZIE TY ŻYJESZ ??? KIM TY JESTEŚ, MASA SŁÓW CISNIE MI SIE NA USTA-DUPEK, MIESZKAM TY I NIE ZAMIENIŁBYM TEGO NA ŻADNE INNE MIEJSCE - TYLE TERENU ZIELONEGO ŻE BYŁBYM SKOŃCZONYM IDIOTĄ GDYBYM ZAMIENIŁBYM SIE NA INNA DZIELNICE GDAŃSKA, CO DO ŻULI I ZŁODZIEJI, JAK ZDARZYŁ ŚWIAT ZAUWAŻYĆ TEGO JEST WSZEDZIE PEŁNO ,CO DO SAMEJ BISKUPIEJ, TEN KAWAŁEK ŚWIATA MA SWÓJ UROK NIEPOWTARZALNY I TEGO WŁAŚNIE SZUKAJĄ SZWABY(BEZ OBRAZY DLA NIEMCÓW) A MI WSTYD ZA CIEBIE

      • 0 0

  • TIRy WON!

    Wywalić TIRy z centrum miasta taki jest podstawowy cel!Apeluje do władz gdy już powstać ma Obwodnica Południowa i Trasa Sucharskiego to wreszcie można się pozbyć kolosów z Centrum!!!

    • 1 0

  • KOLEJ METROPOLITALNA

    To był fantastyczny, miastotwórczy koncekt. Właściwie powrót do bardzo mądrego układu działającego przed wojną. Ustanowiłby strukturę miasta na następne dziesięciolecia.
    PROJEKTOWANIE MIASTA POLEGA NA MYśLENIU O PRZYSZłOśCI, NIE O ZASPOKAJANIU CHWILOWYCH NIEDOGODNOśCI. PROSZę APELUJę O MYśLENIE!!!!

    • 0 0

  • A po cholere ta stacja!!!!!!!

    AQ może pomyślcie o piorytetach, kolei metropolitalnej....a może o słowackiego, kartuskiej, łudzkiej,spacerowej- czyli miejscach gdzie transport najbardziej kuleje?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane