• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piesi nie będą musieli chodzić tunelem przy UG

Krzysztof Koprowski
10 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Już w przyszłym roku piesi będą mieli do wyboru tunel lub naziemne przejście przez ul. Wita Stwosza. Już w przyszłym roku piesi będą mieli do wyboru tunel lub naziemne przejście przez ul. Wita Stwosza.

Już wkrótce w Gdańsku zlikwidowane, a raczej uzupełnione o naziemny odpowiednik, zostanie pierwsze przejście podziemne. Nie będzie to jednak jeden z tuneli w Śródmieściu, a obiekt usytuowany przy kampusie Uniwersytetu Gdańskiego.



Naziemne przejścia dla pieszych zostaną wykonane tuż obok zejść do tunelu. Naziemne przejścia dla pieszych zostaną wykonane tuż obok zejść do tunelu.

Z którego rozwiązania będą chętniej korzystać piesi?

Tunel przy kampusie Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska od początku był nie do końca przemyślaną inwestycją, bowiem ruch na ul. Wita Stwosza zawsze był niewielki, a ponadto ostatnio w związku z utworzeniem pasa rowerowego, kierowcom aut pozostawiono po jednym pasie w każdym kierunku.

- Przejście podziemne w takim miejscu znaczne ogranicza dostępność przystanków tramwajowych. Dzięki utworzeniu przejścia naziemnego będą one dostępne wreszcie dla osób starszych i niepełnosprawnych ruchowo [to przystanek tramwajowy najbliżej szpitala Marynarki Wojennej zobacz na mapie Gdańska - dop. red.] - mówi Dariusz Słodkowski, radny miasta i przewodniczący komisji rewitalizacji, która wnioskowała o wyznaczenie naziemnego przejścia.

Przejście na poziomie terenu ma być wykonane już w przyszłym roku, a jego szacunkowy koszt to ok. 80 tys. zł. Zadanie zostanie zlecone Zarządowi Dróg i Zieleni. Jest już w projekcie budżetu na 2014 rok, który głosowany będzie na najbliższej sesji Rady Miasta.

- W tej chwili trwają przygotowania do sporządzania projektu, bowiem realizacja musi zostać poprzedzona wykonaniem dokumentacji technicznej w zakresie zabrukowani powierzchnia torowiska. Przejście będzie też posiadać obniżone krawężniki - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ w Gdańsku.

Pod względem organizacji ruchu samochodowego, przejście będzie wykonane w sposób podobny do innych przejść na ul. Wita Stwosza. Wykonane zostaną więc wyspowe progi zwalniające oraz elementy separujące ruch samochodowy i rowerowy (aby kierowcy nie omijali progów pasem rowerowym).

Utworzenie przejścia naziemnego oznacza jednocześnie, że Zarząd Dróg i Zieleni odstępuje od modernizacji tunelu oraz montażu wind dla niepełnosprawnych i osób starszych, bo taka inwestycja była jeszcze niedawno rozważana.

Przejście podziemne póki co nie zostanie zlikwidowane i funkcjonować będzie wraz z naziemnym odpowiednikiem.

- Przejście naziemne powinno być rozwiązaniem docelowym, ale póki co łatwo będzie można skonfrontować opinie, że piesi wolą tunele, bo są rzekomo wygodniejsze i szybsze. Jestem przekonany, że z przejścia podziemnego nikt nie będzie chciał korzystać, mając do wyboru przejście na poziomie jezdni - dodaje Słodkowski.

Być może jednak tunel nadal będzie użytkowany przez studentów, gdyż Uniwersytet Gdański ogrodził kilka lat temu swój teren płotem, a najbliższe wejście na teren kampusu (wraz z wjazdem dla aut) znajduje się około 40 metrów od nowego przejścia i tunelu zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Uniwersyteckie getto? Studenci nie chcą płotu

Przedstawiciele Uniwersytetu Gdańskiego obiecali, że w środę udzielą informacji w zakresie ewentualnego demontażu ogrodzenia i wykonania chodnika na swoim terenie.

Miejsca

Opinie (225) 10 zablokowanych

  • Do kierowców parkujących przy Bajaderze na Wojska Polskiego (1)

    Symbol roweru namalowany na jezdni nie oznacza miejsca parkingowego.

    • 7 1

    • To miejsce na którym można położyć rower zwłaszcza jak nie ma podpórki.

      • 2 0

  • w samochodach tez są ludzie (3)

    w samochodach tez są ludzie

    • 8 3

    • (1)

      Chyba w 1 osoba, a z autem zajmuje 6.

      • 1 4

      • no i co?

        z a b r o n i c ?

        • 2 0

    • w samochodach zaparkowanych na Wita Stwosza

      raczej ludzi nie ma. W innych zaparkowanych na mieście także rzadko ich widuję.

      • 2 2

  • Kiedy zlikwidują kładkę nad JP2 i RP? (5)

    Tam już wogóle inwalidzi z klaustrofobią i bez lewej ręki nie mogą się dostać do tramwajów. 4 piętra w górę po krzywych schodach bez poręczy pośrodku.

    • 9 2

    • klaustrofobia... heee, na wiadukcie :) (1)

      • 4 1

      • W windzie.

        • 0 1

    • jak JP2 zmartwychwstanie, a RP wygra wybory. (1)

      • 4 2

      • he he

        • 0 0

    • Głupi pomysł

      i co najmniej na poziomie dla idiotów.

      • 0 3

  • (2)

    ludzie pomyślcie trochę, ruch jest co raz to większy, powinno być więcej przejść podziemnych lub kładek nad drogami aby ten ruch upłynniać a nie go blokować dodatkowymi przejściami... zamiast innowacyjnie do przodu to znowu w tył... a narzekają wszyscy na komunę!!!!! ŻAL...

    • 18 7

    • w Ameryce upłynniali upłynniali aż wreszcie stwierdzili, że są inne rozwiązania (1)

      warto je brać pod uwagę - miasto powinno być dla ludzi, samochody tylko w nim bywają

      • 2 0

      • samochody prowadza ludzie?

        • 0 0

  • najpierw wybuduję tunel za potem go zasypię (4)

    im tym miś jest droższy...

    • 84 8

    • tunel tam sie mial sredni sens (1)

      bo natezenie ruchu na tej ulicy jest male. Z drugiej strony, studiowalem tam i nigdy jakos nie mialem problemow z tym tunelem, dobrze zrobiony, szeroki, i z jednej strony nie ma schodow, wiec i wygodny w uzyciu. Sadze ze dalej ludzie beda go uzywac

      • 4 1

      • i nie trzeba czekać na światła

        ale widać za wygodnie było

        • 0 0

    • (1)

      Bo Polska to bogaty kraj, tutaj można budować tunel, później i tak zrobić pasy na jezdni, bo ... no właśnie?

      • 1 1

      • Polska od czasu budowy tunelu zmieniła się w wielu wymiarach radykalnie

        jeśli chodzi o ruch drogowy to stał się on cokolwiek bardziej uciążliwy, warto go trochę przytemperować

        • 2 3

  • Radny Słodkowski nie ma lepszych pomysłów na zaistnienie ? (2)

    • 15 17

    • co proponujesz? (1)

      • 1 1

      • zatanczyc i zaspiewac

        • 1 0

  • Czyli fundujemy narażanie pieszych na wypadki (2)

    Gratuluję jedynie słusznego pomysłu - wpuścić pieszych prosto pod koła i między pojazdy, zamiast ich izolować. Akurat w tym miejscu dotychczas to było najlepsze rozwiązanie, ale cóż, trafił się "komunikacyjny geniusz"... Trzeba było od razu napisać że brak funduszy na windy, więc wybierze się tańsze i gorsze rozwiązanie.

    • 5 2

    • "izolowanie" pieszych nie chroni ich przed wypadkami (1)

      w tym roku w samym Gdańsku kilku miszczuf kierownicy nie zmieściło się w jezdni i skosiło parę ofiar. Są w naszym kraju miasta, w których pieszy jest mniej bezpieczny na chodniku niż w innych rowerzysta na jezdni. Izolowanie różnych użytkowników nie dało obniżenia liczby wypadków, uspokajanie ruchu owszem.

      • 2 2

      • To potwierdza regułę

        że ruch samochodowy powinien odbywać się oddzielnie od ruchu pieszych. Chodniki powinny być przynajmniej w newralgicznych miejscach dużo lepiej zabezpieczone przed takimi mistrzami kierownicy co to nie mieszczą się na pasach (np. barierki).

        • 5 0

  • STOP PROGOM WYSPOWYM (16)

    Zorganizowanie przejścia naziemnego to dobry pomysł, ale po co te progi wyspowe, naprawdę kierowcy to nie są zabójcy, jak przedtsawia ich rowerowa propaganda, rzeczone progi wyspowe niszczą zawieszenie samochodów osobowych-nie tędy droga. Gdy droga dla rowerów ma jakieś pofałdowania zaraz rowerowi aktywiści organizują masy krytyczne i biją na alarm, ze grozi im śmierć z tego powodu. Organizowanie przejśc dla pieszych na progach wyspowych nie sprawdza się zimą! Śnieg zalega pomiędzy wysepkami i nie ma w zasadzie jak przejść. O spowalnianiu karetek też trudno nie wspomnieć, a to już może okazać się niebezpieczne.

    • 187 67

    • rowerowa propaganda (8)

      dodam jeszcze że rozpisywano się, że ścieżkę rowerową wzdłuż Wita Stwosza wygładzono i nie ma dziur. Super, ale drogi dla samochodów już nie naprawiono, same dziury. Rowerzystów na ścieżce jak na lekarstwo, a na ulicy wyżej, czyli Polankach ruch rowerowy jest. Poza tym nieraz rowerzyści jadą pod prąd, skoro są uczestnikami ruchu drogowego, to powinni stosować się do przepisów.

      • 48 19

      • Popieram (6)

        Skoro rowerzyści są równouprawnionymi uczestnikami ruchu to dlaczego nie stosują (nie dotyczą ich) wszystkich przepisów ruchu drogowego, chociażby to wyprzedzanie z prawej strony (czy to w korku czy na zakręcie?) itp.

        • 15 6

        • WOJT (5)

          Przepisy mówią wyraźnie iż rowerzysta może jak najbardziej wyprzedzać z prawej strony !!!

          • 8 3

          • bo przepisy wymyslalo lobby rowerowe... (4)

            Typowy przyklad zalatwiania wlasnych interesow..

            • 5 6

            • Do kogo masz pretensje... (2)

              że lobby samochodowe nie umie załatwiać własnych interesów. Rowerzyści to grupa prężna i pozbawiona wewnętrznych podziałów. Często, ze środowisk rowerowych, płyną pomysły i sugestie dotyczące infrastruktury. Dlatego coś się w tym temacie dzieje. Miej pretensje tylko do towarzyszy kierowców, bo potrafią tylko napinać się w internecie, zamiast działać.

              • 1 4

              • nie przeciwstawiaj interesów lobby rowerowego interesom mieszkańców (1)

                na wielu inicjatywach proponowanych z ich strony zyskują wszyscy, chociaż niektórzy ich sensu nie rozumieją jeszcze.

                • 1 0

              • Nie przeciwstawiam.

                Wskazuję na różnice między aktywnością środowisk rowerowych a brakiem inicjatywy ze strony innych grup.

                • 0 0

            • rower jadący obok samochodu stojącego w korku

              nie stwarza żadnego istotnego zagrożenia dla kogokolwiek. Stąd sens przepisów, które umożliwiają ludziom decydujących się na rower na wymijanie samochodów stojących w kolejce, którą same tworzą. Dzięki temu miasta stają się bardziej przyjazne dla ludzi.

              • 5 2

      • To nie jest droga rowerowa , tylko pas ruchu dla rowerów , a to jest spora różnica. Nie zgadzam się że jest tam mało rowerzystów. Kiedy tam jechałem widziałem sporo cyklistów , gdyż ten pas znacznie skraca drogę pomiędzy Wrzeszczem a Osową

        • 23 22

    • Popieram (1)

      Jak już koniecznie progi to nie wyspowe.
      Proszę zwrócić uwagę jak te progi pokonują autobusy.
      Nawet nie zwalniają. Masakra.

      • 7 2

      • progi wyspowe autobusy pokonują okrakiem i nie ma sprawy

        • 1 0

    • (2)

      Na Wilanowskiej zamontowali progi na 4 przejściach ( w tym na dwóch z wyspami dla pieszych) na długości ok. 300-400 metrów. Ktoś na tym montażu progów w absurdalnych miejscach najwyraźniej nieźle zarabia.

      • 33 6

      • gdyby więcej kierowców rozumiało sens uspokojenia ruchu

        to nie trzeba byłoby wydawać kasy na budowę progów spowalniających.

        • 10 4

      • Na Dąbrowskiego też

        Tam ciągle jest korek A przechodzi jedna osoba na trzy godziny I po co to komu??????????Ale może tam Ktoś mieszka????????????????????

        • 10 2

    • Niestety są kierowcy zabójcy a ludzie giną na przejściach

      • 8 1

    • hmm

      jako osoba ktora mieszka od xx lat na zachodzie i ktora zdawla prawo jazdy za granica kiedy przyjezdzam do polski czuje sie jak na dzikim wschodzie... jezeli chodzi o sposob w jaki jezdza polscy kierowcy i o kulture na drodze. w trojmiescie to jeszcze pol biedy ale jak bylem w warszawie...

      • 22 5

  • To wielki dzień dla rodzaju kreciego! (2)

    Wkróte raz na zawsze wyprzemy nadziemców z naszej dziedziny...

    • 4 2

    • Kolejny krok: zasypać tunele pod Podwalem Przedmiejskim (1)

      lub zainstalować windy. Odcinają od świata ludzi starszych, matki z wózkami i inwalidów na wózkach.
      Ukarać zawczasu tych, którzy projektują kolejne tunele w związku z walniętym projektem Forum Radunia!!!

      • 2 0

      • nie karać nikogo - rozmawiać

        i ewentualnie zmieniać projekty by korzystali nie tylko jeżdżący samochodami

        • 2 0

  • A już mysłałam że przejście będzie nadziemne

    a tu taki mega Zonk! Pomyłka.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane