• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zyska nowy deptak i chodniki wolne od aut

Krzysztof Koprowski
30 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ulica Grobla IV już od 31 marca będzie całorocznym deptakiem. Ulica Grobla IV już od 31 marca będzie całorocznym deptakiem.

Już od najbliższego piątku Gdańsk wzbogaci się o kolejny deptak w Śródmieściu. Pieszym oddana zostanie ul. Grobla IV zobacz na mapie Gdańska. W najbliższych dniach z chodników wybranych ulic Śródmieścia, Oliwy i Wrzeszcza znikną samochody, ponieważ parkowanie zostanie przeniesione na jednokierunkowe jezdnie.



Czy chodniki powinny być wolne od aut?

Zmiana organizacji ruchu na ul. Grobla IV nie będzie wprowadzona tymczasowo na okres wiosenno-letni, lecz na stałe.

Będzie to zarazem kontynuacja przeobrażeń, zapoczątkowanych na pobliskiej ul. Grobla I zobacz na mapie Gdańska, gdzie oprócz zamknięcia ulicy dla ruchu aut, wykonano cieszącą się popularnością Fontannę Czterech Kwartałów oraz kompleksowego remontu Skweru Świętopęłkakilku pobliskich ulic.

Rada Dzielnicy chciała zmian dla pieszych

Kilka miesięcy temu zakończono również przebudowę ul. Stągiewnej zobacz na mapie Gdańska, która ze szpetnej ulicy z dziesiątkami aut przeobraziła się w reprezentacyjne przedłużenie ul. Długiej i Długiego Targu.

- Zmiany, które wdrażamy na ul. Grobla IV, inspirowane są głosami mieszkańców i Rady Dzielnicy Śródmieście - mówi Karina Rembiewska, menadżer Śródmieścia. - W czasie niedawnego remontu ulicy mieszkańcy zauważyli wyraźne korzyści płynące z zamknięcia tej ulicy. Wskazywali przede wszystkim na uzyskanie w tym rejonie kameralnej przestrzeni miejskiej.
Ulica Świętojańska z nowym chodnikiem wokół Skweru Świętopełka. Ulica Świętojańska z nowym chodnikiem wokół Skweru Świętopełka.
Nową organizacja ruchu nie tylko poprawi komfort pieszych, ale też zwiększy bezpieczeństwo uczniów bezpośrednio przyległej do ulicy szkoły podstawowej nr 50 zobacz na mapie Gdańska, przed którą ustawiono nowe stojaki rowerowe (ruch rowerowy na ulicy zostanie dopuszczony).

- Zmiany na ul. Grobla IV są także efektem przemyśleń zespołu pracującego w ramach europejskiego projektu Solez, dotyczącego ograniczania emisji spalin i minimalizacji ruchu w centrach miast. Pomysł zamiany ulicy w deptak poparł pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej, odpowiedzialny za wspieranie mobilności bez samochodu - dodaje Rembiewska.
Fontanna Czterech Kwartałów na ul. Grobla I, która zapoczątkowała zmiany w tej części Głównego Miasta. Fontanna Czterech Kwartałów na ul. Grobla I, która zapoczątkowała zmiany w tej części Głównego Miasta.
Chodniki bez aut na ulicach Głównego Miasta

Na ul. Grobla IV nie kończą się jednak działania urzędników w Śródmieściu. Od piątku zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy na ulicach: Straganiarskiej zobacz na mapie Gdańska, Świętojańskiej zobacz na mapie Gdańska, Tokarskiej zobacz na mapie Gdańska, Tandety zobacz na mapie Gdańska, Minogi zobacz na mapie Gdańska oraz Warzywniczej zobacz na mapie Gdańska.

- Jednokierunkowe ulice, rekomendowane przez radę dzielnicy, pozwolą na eliminację samochodów na chodnikach na rzecz parkowania w pasach jezdni. Ma to usprawnić ruch pieszych, uporządkować przestrzeń i poprawić jej funkcjonowanie - przekonuje menadżer Śródmieścia.
Ruch jednokierunkowy będzie wprowadzany także na ulicach Oliwy i Wrzeszcza.

Od soboty 1 kwietnia reorganizacją ruchu objęte zostaną ulice: Kręckiego zobacz na mapie Gdańska, Miraua zobacz na mapie Gdańska, Wąsowicza zobacz na mapie Gdańska, Drzymały zobacz na mapie GdańskaZacisze zobacz na mapie Gdańska, zaś na ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska parkowanie samochodów zostanie przeniesione na prawą stronę jezdni.

Zmiany w Oliwie podyktowane są wprowadzeniem oznakowania Strefy Płatnego Parkowania, w ramach których kierowcy domagali się wyznaczenia miejsc do parkowania, czego nie można było uczynić na zniszczonych zieleńcach oraz zbyt wąskich chodnikach.

Na ul. Batorego piesi wreszcie odzyskają chodniki. Na ul. Batorego piesi wreszcie odzyskają chodniki.
W pierwszych tygodniach kwietnia planowana jest również reorganizacja ruchu na ul. Batorego zobacz na mapie Gdańska na odcinku Sosnowa - Podleśna. Ulica stanie się jednokierunkowa, a pozostała część jezdni zostanie przeznaczona pod parkowanie, uwalniając tym samym chodniki dla pieszych. Zmiany poprawią też bezpieczeństwo w dotarciu uczniom do Zespołu Szkół Specjalnych zobacz na mapie Gdańska oraz pobliskiej "Topolówki" zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Wcześniej, bo już 3 kwietnia, w dzielnicach Śródmieście, Aniołki, Wrzeszcz, Oliwa oraz Przymorze wprowadzone zostaną Strefy Ograniczonego Postoju. To oznacza, że kierowcy bez identyfikatorów będą mogli zaparkować auto wyłącznie na wyznaczonych miejscach Strefy Płatnego Parkowania.

Czytaj też: Koniec chaosu na chodnikach dzięki płatnemu parkowaniu?

Opinie (265) 7 zablokowanych

  • (17)

    Słusznie. Miasto dla ludzi i rowerzystów a nie dla samochodów.

    • 142 72

    • cofnijmy się jeszcze bardziej (4)

      zakaz rowerów i samochodów
      wprowadźmy na starówce ruch tylko konny, będzie mega ekologicznie i średniowiecznie

      • 11 2

      • '' starówce'' (3)

        W Gdansku nie ma starówki !!!!!!!

        • 0 2

        • Nie żadna starówka ale Stare miasto (1)

          W Gdańsku jest Główne Miasto i Stare Miasto, uczyć się historyi:)

          • 0 0

          • Użycie pojęcia starówka w potocznym znaczeniu jest całkowicie poprawne i wskazuje w większości przypadków na Główne miasto. Z kolei często "Gdańszczanie" nie rozrozniają obu pojęć i często Stare Miasto "włączają" w obszar Głównego miasta.

            No ale teraz dzięki PIS to będą się uczyć historii Polski z wyłączeniem historii ogólnej/europy to mają szansę opanować. Chyba że uznają że ten podział wdrożono jeszcze za czasów rządów krzyżaków/Rzeszy Niemieckiej i nie będziemy uczyć. (BTW szczerze nie wiem jak mają ten zamiar edukacyjny zrealizować - bo co? mają zamiar wyciąć: konferencję poczdamską/teherańską/Jałtańską, kongres wiedeński etc ? albo co gorsza wprowadzić te zagadnienia bez wprowadzania sytuacji na ówczesnej arenie międzynarodowej lub przynajmniej europejskiej? Nie wyjaśnią zagadnienia krzyżaków? to będą tacy "obcy" co nielubili polaków i już? czarno biała wizja świata?)

            • 0 0

        • starówka przez małe "s" to określenie POTOCZNE, ułatwiające orientację w mieście. Prawie każde polskie miasto ma swoją "starówkę", czyli dzielnicę zabytkową, sięgającą czasów średniowiecza lub trochę późniejszych (renesans, barok). Gdy jadę do innego miasta, które słabo znam (np. Toruń, Płock, Grudziądz), to też szukam "starówki" i każdy wie, o co chodzi. Niepoprawnie byłoby napisać "Starówka" w odniesieniu do miasta innego niż Warszawa, "starówka" jest jak najbardziej poprawna (w użyciu potocznym)

          • 1 0

    • (2)

      Miasto tylko i wyłącznie dla ludzi - rowery to po prostu znacznie lepsza alternatywa dla samochodów. Gdyby cała przestrzeń była ustawiona pod rowery w taki sposób, w jaki aktualnie jest ustawiona pod samochody, to też nie byłoby dobre rozwiązanie. W skrócie - konieczny jest odpowiedni balans wszystkich tych elementów składowych.

      • 7 18

      • dobry pomysl (1)

        chcialbym zabaczyc jak robisz remont lazienki i wieziesz rowerkiem 600 kilo kafli
        albo jak zaamwiasz "bo taniej" jakis szmlec z internetu i czekasz na rowerowego kuriera chcoaz wtedy prze zinternet nie kupisz bo zamiast 20 zlotych za przessylke zaplacisz 2000 i paczka przyjdiei nie w jeden dzien a w 2 tygodnie

        • 10 2

        • Tak, tak, bo sami kurierzy i dostawcy się na stare miasto wpier...

          • 1 3

    • A samochodami kto jeździ skoro twierdzisz że nie ludzie? (7)

      • 24 12

      • samochody (3)

        Są dla bogatych,

        • 5 17

        • (1)

          Dla bogatych są helikoptery i odrzutowce

          • 5 2

          • Premier, prezydent i antek to biedaki?

            • 3 0

        • Chyba dla podmiejskiej biedoty

          • 2 3

      • tylko patologia jeździ samochodami (1)

        • 7 21

        • ped

          patologia to rowerzyści.

          • 17 5

      • Pewnie się

        Transformersów naoglądał.

        • 10 5

    • Jeśli mylisz, ze po tych kamieniach fajnie się jedzie rowerem to kiedyś na niego wsiąć i się przejedz.

      • 2 2

  • Deptak na Grobla IV? Po co?

    Zastanawiające po co zrobiono deptak na Ul. Grobla IV? Jest tam szkoła, powinno się zrobić miejsce do szybkiego wysadzania pociech, a tak wiele aut wjeżdża w U Furty, zawraca i korkuje ulicę Podwale Staromiejskie. I zamiast bezpiecznie po stronie szkoły wysadzić dziecko musi to zrobić wcześniej. Dzieci przechodzą przez pasy co w korku nie jest bezpieczne i zwiększa się korek. Chyba nie jest to do do końca przemyślane rozwiązanie.

    • 0 0

  • (2)

    To dopiero kroczek w dobrą stronę. Trzeba iść zdecydowanie dalej. Główne Miasto powinno być objęte całkowitym zakazem wjazdu dla samochodów osobowych, z wyłączeniem dostawczych. Natomiast deptaki powinny być co najmniej na 90% ulic .

    • 9 7

    • A mieszkańcy będą parkować 10 km dalej, bo tak sobie życzą buraki mieszkające kompletnie gdzie indziej, które nie powinny mieć prawa głosu w ogóle w tej sprawie. Najpierw parkingi podziemne wokół starego miasta, porę możemy rozmawiać co dalej.

      • 0 0

    • I najlepiej wysiedlić mieszkańców. Bo pewnie tez przeszkadzają.

      • 3 1

  • Co za bzdura

    Zamiast budować parkingi podziemne przy starym mieście utrudnia się do niego dojazd i wyjazd. Ludzie zamiast wyjeżdżać w kierunku stoczni będą się pchali na rondo, które i tak jest nonstop zakorkoqane. Tylko pogratulować genialnych pomysłów. PS deptak na kawałku ul. Grobla o tak jest nikomu niepotrzebny, bo nie ma tam żadnego tłumu pieszych, którzy nie zmieścili by się na chodniku.

    • 0 0

  • Czyli nie ma przejazdu ze Starówki w stronę Stoczni

    Teraz cały ruch z Szerokiej pójdzie na rondo. Wspaniały krok, jak Państwo piszą. Teraz będziecie mieli korek na całej długości Szerokiej. Następnym krokiem, jak czytam, powinien być zakaz przejazdu rowerem po Starówce, bo po ulicznych kocich łbach nie da się jechać, a po chodniku przeszkadza pieszym. Dobre zmiany, jeszcze tylo można dodać zmniejszenie zieleni na Grobli i obłożenie jej kamieniami.

    • 1 0

  • Co na to właściciele gastronomii?

    Czy to nie wpłynie źle na restauracje?

    • 1 0

  • dostawy

    A dostarczanie towar ow us lug i materiałów b edzie robił urząd miejski!!!!!

    • 1 0

  • Uwolnić chodniki (1)

    Może urzędnicy przyjrzą się ul.Beniowskiego pomiędzy ul.Pomorską i Piastowską i spowodują ,że chociaż jeden chodnik będzie wolny od samochodów. A ten niebieski samochód ,który od pół roku stoi przy posesji ul.Beniowskiego 92 wreszcie sobie gdzieś odjedzie !!! PS. ale wpierw trzeba napompować koła i oczyścić szyby !

    • 10 0

    • Tak właśnie brzmi zazdrość kogoś, bo czyjeś auto stoi i nie jeździ. Nie smrodzi i nie tworzy korków na mieście, a właściciel być może codziennie do pracy zasuwa rowerem?
      To jak to jest, do pracy jeździć autem źle, ale parkować i nie jeździć jeszcze gorzej? Hipokryzja pełną gembą, jakby to Gombrowicz napisał.

      • 0 0

  • Skoro nie wypaliła akcja z płatnymi parkingami wikiparku, (22)

    to trzeba zaorać i zrobić deptak, tak więc nikt za darmo już tu nie będzie parkował. Wkrótce następne deptaki, a turyści i mieszkańcy dzielnic będą auta stawiać przy stoczni.

    • 88 79

    • nie ośmieszaj się (3)

      Kupując samochód nie kupujesz wraz z nim miejsca parkingowego. Podobnie w tym rejonie miasta do mieszkania nie jest przypisane miejsce postojowe. Jeśli chcesz mieć takowe wykup miejsce i następnie będziesz miał miejsce z kopertą gdzie będziesz parkował.

      • 13 8

      • (1)

        Abonament dla mieszkańcow za parkowanie jest. A ty pewnie na swoim wyp*zdowie parkujesz za darmo zadowolony na ulicy i jak ci ktoś miejsce zajmie to mięsem obrzucasz.
        Gorzej wygląda sytuacja, gdy wraca się z pracy po godzinie 17 i nie ma wogole miejsc bo zastawione wszystkimi możliwymi rejestracjami aby tylko przyjezdni mogli bliżej serca starówki się zatrzymać. A parking przy Jana z Kolna swieci pustkami.

        • 4 0

        • Opłacenie przez mieszkańców haraczu za możliwość parkowania w strefie płatnego parkowania nie daje prawa do konkretnego miejsca, ani żadnego miejsca - tylko możliwość pozostawienia samochodu w tejże strefie, o ile jest WOLNE miejsce parkingowe.
          Czyli danina nie daje mi przywileju znalezienia miejsca, kiedy wrócę z osobą starszą ze szpitala lub odbiorę dzieciaki z przedszkola. Nie ma miejsca, szukaj dalej, może na innej ulicy, na której myto nie zapewnia mi prawa do parkowania. Taki tam paradoks, bo przecież ZDiZ swoje już zarobił.

          Największy problem mają Ci, którzy wynajmują mieszkania w strefie płatnego parkowania - 500 zł miesięcznie za prawo pozostawienia auta pod domem i skorzystania z komunikacji miejskiej. Tym bardziej wyjadą tymże samochodem na miasto, bo nie stać ich będzie na płacenie kwoty z kosmosu. Bo gdyby było stać, to nie wynajmowaliby oni mieszkania, tylko kupili własne, może na kredyt, a może ze spadku po babci.
          Kasyno zawsze w.. tfu, miasto zawsze wygrywa.

          • 0 0

      • Mieszkańcy tego rejonu już od dawna płacą za możliwość parkowania pod domem

        • 6 1

    • (15)

      Własnie tak ma być drogi Januszu od Grażynki. Miasto będzie dla ludzi a nie dla samochodów.

      • 39 25

      • Ciekawe (9)

        Za co to miasto się by utrzymało gdyby nie te samochody

        • 14 20

        • Kolejny mądry (7)

          I te nieśmiertelne złote myśli: "gdyby nie kierowcy to byś żył w lepiance chamie!".

          Wytłumacz mi, w jaki sposób na jakość mojego życia przekłada się to, że obywatel X do pracy oddalonej o 5 km od swojego domu dojeżdża czterometrowym dwutonowym blaszakiem, który przez 8h stoi pod biurowcem w Oliwie, przez 15h stoi pod kamienicą, a przez pozostałą godzinę doby hałaśliwie porusza się po ulicach, zadymiając powietrze? Wytłumacz mi, w jaki sposób monstrualne nakłady finansowe, pompowane w budowę i utrzymanie asfaltowych dróg w mieście, przekładają się na mój dobrobyt? Napomnę tylko, że pieniądze na drogi miejskie pochodzą z ogólnej puli podatków, a nie z akcyzy paliwowej, jak to się niektórym wydaje.

          Wytłumacz mi, bo zaiste nie rozumiem.

          • 23 12

          • ...

            • 0 0

          • (1)

            Przypominam, że w cenę benzyny wliczono tzw. podatek drogowy, który kiedyś płaciło się oddzielnie.

            • 2 1

            • a ja przypominam, że podatek drogowy od dawna nie trafia do

              kasy gminy tylko do Warszawy i państwo, a nie miasto, decyduje co zrobi z tymi pieniędzmi..

              • 2 0

          • ja ci wytlumacze (1)

            15% budzetu to akcyza w paliwie inne podatki w o paliwie to kolejne 7%
            wiec 23% budzetu tego kraju to pieniadze kierowcow
            jak odliczymy koszta budowy drog a pod haslem budowa drog licza sie chodniki i sciezki rowerowe to panstwo na czysto ma 10 mld zlotych ktore wydaje na inne cele
            te 10 mld moga isc np na 500+ na sluzbe zdrowia
            i w ten sposob madralo kierowcy skladaja sie na twoj dobrobyt
            teraz rozumiesz?

            • 4 4

            • które ulice i chodniki w Gdańsku buduje się z budżetu państwa ?

              • 4 3

          • płacąc (1)

            Podatki !!!! Ukryte w benzynie. Tak samo palący papierosy was utrzymują z podatku akcyzowego.

            • 6 15

            • pamiętajmy też o alkoholu! :)

              • 5 0

        • Samochody utrzymują miasto? Ciekawa teoria. Z opłat i akcyz w cenie palie ani grosz nie idzie do kasy miasta. To w takim razie może samochody pracują, jak właściciel nie patrzy?

          • 20 5

      • (1)

        moim samochodem jeździ tresowana świnka. morska.

        • 9 2

        • A moim dwie pszczoły I pająk.

          • 1 0

      • (1)

        A tymi samochodami to kto jeździ? Konie?

        • 25 20

        • jak kupie sobie samolot, to tez panstwo ma zapewnic mi darmowe miejsce do jego przechowywania?

          Chcesz miec samochod - spoko, nawet 4. Nie mam nic przeciwko. Ale parkowanie to Twoj problem.

          • 28 12

      • No tak. Samochodami przecież jeżdżą konie.

        • 17 12

    • Tak przy stoczni

      W Gdyni

      • 13 0

    • Mieszkanie w centrum oczywiscie z miejscem parkingowym kupiles, czy zaoszczedziles?

      • 40 12

  • Zysk czy strata? (1)

    Nie Gdansk zyska nowy deptak, a Gdanszczanie straca kolejna ulice poprzez wylaczenie jej z ruchu drogowego. Gdyby wybudowano nowy deptak wtedy bylby zysk, a tak jest "dobra zmiana". Jesli z alei Grunwaldzkiej wydzielomy po 2 bus pasy w kazdym kierunku to Gdanszczanie zyskaja czy straca?:)

    • 5 2

    • słusznie, ale po co demagogia?

      Zgadzam się - tu nic nie przybywa, tylko zmienia się organizacja. Ktoś zyska, ktoś traci, a blilans pozostaje stabilny.

      Co do "dobrej zmiany" (hasł PiS) to w politycznym rozumieniu, w Gdańsku nie nastąpiła, bo prezydentem nadal jest Adamowicz (PO). Organiczacyjną, nie polityczną wartość reorganizacji ulic ocenimy w ciągu najbliższych miesięcy. Jak już się zamyka ulice i parkingi, to wypadałoby przenieść urzędy do hipermarketów i galerii handlowych, które budują parkingi dla swoich klientów, żeby nie człapać do ZUS-u kilometr od autobusu :) To by dopiero była dobra zmiana, nie sądzisz?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane