• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plaga awarii biletomatów trwa. Brak kar dla operatora

Maciej Korolczuk
18 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jednym z wielu niedziałających automatów jest biletomat przy Dworcu Głównym. Jednym z wielu niedziałających automatów jest biletomat przy Dworcu Głównym.

Mennicy Polskiej wciąż nie udało się opanować lawiny awarii nowych biletomatów, jakie w ostatnich miesiącach pojawiły się na ulicach Gdańska. Nasi czytelnicy informują o ciągłych problemach z urządzeniami m.in. na Chełmie, Łostowicach, Oruni i Śródmieściu. Do Gdańska przyjechali już specjaliści ze Słowacji, by usunąć przyczyny licznych usterek. Tymczasem ZTM ma związane ręce, bo umowa z operatorem nie przewiduje kar umownych za niewłaściwe działanie biletomatów.



Co robisz w sytuacji, gdy z różnych względów nie uda ci się kupić biletu?

O większej niż zazwyczaj liczbie awarii nowych biletomatów informowaliśmy przed tygodniem. Operator i właściciel urządzeń sprzedających bilety i doładowujące karty miejskie - Mennica Polska - już wtedy przyznał, że skala awarii jest w Gdańsku większa niż w innych miastach, podkreślając jednocześnie, że usterki wynikają głównie z aktów wandalizmu (zapchane podajniki na banknoty), a nie z wad oprogramowania samych urządzeń.  

Jednak sygnały od naszych czytelników, jakie od kilkunastu dni do nas docierają, świadczą o tym, że wymieniane urządzenia są bardziej awaryjne od poprzednich, a usterki niekoniecznie powodują pasażerowie i ich użytkownicy.

  • Uszkodzony przez wandali biletomat przy ul. Bajana.
  • Kilka dni później biletomat został zdemontowany.

Zgłoszenia dotyczą bowiem zawieszania się biletomatów, błędów w oprogramowaniu, wyświetlaniu komunikatów, które uniemożliwiają kupno biletu czy pobieranie opłat bez doładowania karty miejskiej.

- Znów awarie automatów z biletami na ul. Płockiej, Przemyskiej i Wilanowskiej. Ktoś powinien zrobić z tym porządek. Już któryś raz automat albo nie wydał mi reszty, albo wciągnął pieniądze bez biletu i nikt z tym nic nie robi. Reklamację złożyłem, ale ciekaw jestem, ilu ludzi tego nie robi i ile przez takie osoby zarobiła firma od biletomatów - napisał w Raporcie jeden z czytelników.
Dwa dni wcześniej kolejne zgłoszenie. Tym razem z centrum Gdańska.

- Niesprawne biletomaty w centrum Gdańska. Jeden zawieszony, drugi nie czyta karty, trzeci nie przyjmuje monet. Wszystkie w okolicy Forum Gdańsk - napisał inny z czytelników.
I znów Chełm, tym razem biletomat na Sikorskiego.

- Chciałam kupić dwa bilety za 3,2 zł. Zapłaciłam kartą, ściągnęło mi 6,4 zł, a biletomat wydrukował mi tylko jeden bilet. Mam potwierdzenie. To druga tego typu sytuacja z tym biletomatem, za pierwszym razem biletomat działał niewłaściwie w czasie świąt Bożego Narodzenia. Szlag mnie trafił - napisała w Raporcie pani Bożena.
Na jeszcze inny problem zwraca uwagę pani Anna.

- Praktycznie od początku roku nie udało mi się kupić żadnego biletu. Gdy dochodzi do płacenia, biletomat nie pobiera ani monet, ani banknotów. W momencie gdy płaci się kartą, pobiera pieniądze, drukuje jakieś dziwne potwierdzenie biletu, a samego biletu nie. Na uszkodzonych automatach brakuje też widocznego oznaczenia, że jest awaria. W efekcie pasażer przechodzi cały proces kupna biletu, a gdy dochodzi do płatności, okazuje się, że jest problem.
Zgłoszenia naszych czytelników można mnożyć: awaria na Warneńskiej, brak biletomatu na Bajana, połykający monety automat na Platynowej.

  • To jeden z komunikatów, jakie wyświetlają się na zepsutych biletomatach.
  • Zdarza się, że przyczyną awarii jest próba włamania.
  • Albo podpalenie, jak miało to miejsce na przystanku "Wczasy" w Brzeźnie.

Specjaliści ze Słowacji w Gdańsku



Postanowiliśmy ponownie zapytać Mennicę Polską, która jest właścicielem i operatorem biletomatów, oraz Zarząd Transportu Miejskiego, który zamówił urządzenia, o powody tak częstych awarii i termin ich usunięcia.

- Zarówno ZTM, jak i Mennica prowadzą wszelkie możliwe działania, by rozwiązać problem z biletomatami - zapewnia Wojciech Siółkowski, z-ca dyrektora ZTM. - Wszystkim zależy na tym, żeby jak najszybciej wyeliminować dotykające pasażerów niedogodności. ZTM jest w ciągłym kontakcie zarówno z przedstawicielami Mennicy, jak i ze słowackim producentem automatów. Zgodnie z ustaleniami serwis Mennicy prowadzi stałą kontrolę urządzeń na terenie Gdańska i reaguje w możliwie najkrótszym czasie na zgłoszenia usterek.
Jak dodaje, w tygodniu do Gdańska przyjechali ze Słowacji specjaliści zajmujący się automatami. Analizowali problem zarówno pod kątem możliwych wad sprzętu, jak również niedoskonałości oprogramowania.

- Słowacy zobowiązali się, że jak najszybciej przygotują poprawkę oprogramowania - dodaje Siółkowski.

Umowa kar nie przewiduje



Zapytaliśmy też, czy umowa ZTM z Mennicą przewiduje ewentualne kary umowne za niewłaściwe działanie biletomatów. Jak się okazało, umowa "ma charakter operatorski i w związku z tym nie zapisano w niej sankcji z tytułu usterek maszyn".

- Już sam fakt, że automaty nie sprzedają biletów i operator na tym nie zarabia, jest dotkliwą konsekwencją. ZTM na bieżąco analizuje sytuację i gdyby miało się okazać, że awarie biletomatów będą się zdarzać zbyt często, nie wyklucza renegocjacji umowy w zakresie wprowadzenia sankcji - kończy Siółkowski.
Mennica Polska nie odpowiedziała na nasze pytania. Gdy tylko nadejdą odpowiedzi, dodamy je do artykułu.
08:29 23 STYCZNIA 20

Problem z biletomatami przy gdańskim dworcu (18 opinii)

Nie działają biletomaty przy dworcu w Gdańsku.
Nie działają biletomaty przy dworcu w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    w tunelu przy lidlu gdzie stadion żużlowy też nie działa , nie szło miesięcznego załadować tylko wyskoczył komunikat że pieniądze zostaną zwrócone na konto , a tak to wiadomo czemu wymienili i tak już działające biletomaty bo ktoś nachapać się musiał

    • 72 1

    • Prawda.

      Poprzedniemu nic nie dolegało, a nowy zbyt długo nie pochodził.

      • 0 0

    • Za to miasto karze mieszkańców. (1)

      Za niesortowanie śmieci, źle zaparkowane samochody ale kar umownych dla dużych firm nie ma. Dziwna wyrozumiałość urzędników UM.

      • 8 1

      • Z tym, że sortowanie śmieci i parkowanie zgodnie z przepisami to obowiązek. Bez kar byłoby tylko łamanie prawa.

        Każdy sprzęt może ulec awarii, to się zdarza. Straszna wrzawa i histeria, a ile razy odsyłacie ludzi z kwitkiem w swoich firmach.

        • 0 2

    • Nie szło?

      • 3 2

  • nie ma biletow ? (2)

    wedlug prawa mozna zamowic ubera na koszt przewoznika-nieudacznika.
    bedzie szybciej i pod drzwi

    • 11 8

    • Chyba nie, na pewno nie. (1)

      • 3 1

      • chyba tak na pewno tak

        jest prawomocny wyrok sadu pasazerowi nalezy sie zwrot za taxi

        • 2 1

  • mi zdarza sie ze sa zawieszone

    np. "drukowanie potwierdzenia" i pasek postępu. jka dojdzie do konca to od początku.
    automat nie reaguje na nic
    nowy port
    stare automaty były lepsze!

    • 3 0

  • Kiedy naprawicie biletomat na Bora-Komorowskiego?

    Na Przymorzu też popsute!

    • 1 0

  • Doładowania

    Kilka razy próbowałam doładować bilet miesięczny w różnych automatach i za każdym razem jedyne co pokazuje to listę poprzednich doładowań, a odnowienia ważności brak. Od dwóch miesięcy cały czas ten sam błąd...

    • 2 0

  • Umowa nie musi przewidywać kar. (9)

    Wynikają one z wykładni kodeksu cywilnego i można je egzekwować. Wie o tym każdy student drugiego roku prawa...

    • 80 9

    • I ze względu na takie wasze przygłupie dyskusje, biletomaty powinny być państwowe, obsługiwane przez ZKM/ZTM

      • 1 0

    • coś Ci się pomyliło

      Umowa nie musi zawierać zapisów umożliwiających dochodzenie odszkodowania. Można dochodzić odszkodowania za źle wykonywaną umowę na podsatwie zapisów kc. Trzeba jednak udowodnić szkodę i w związku z tym, samo postępowanie jest trudniejsze. Żeby żądać zaś kar umownych, to umowa musi je przewidywać. Dlatego też, jeżeli wprost rozumieć Twoje zdanie, to jest ono błędne - umowa musi przewidywać karę umowną, jeżeli chcemy jej dochodzić.

      • 3 0

    • a jak kończy prawo to o tym przepisie zapomina!

      • 9 0

    • (3)

      A widzisz, ale już student trzeciego roku wie, żeby nie wypowiadać się o umowie, której się na oczy nie widziało.

      • 11 6

      • Za to na czwartym roku student poznaje PZP i wie, że nie może wyłączyć żadnym zapisem dochodzenia roszczeń. (2)

        • 13 3

        • (1)

          Jakich roszczeń, człowieku? Od babci w kiosku też będziesz dochodził roszczeń, że nie przyszła do pracy i nie sprzedała biletów? To jest identyczna sytuacja, z tym że zamiast babci jest automat. Miasto nie ma narzędzi, aby zmusić "babcię" do sprzedaży biletów, bo to tylko jej interes aby sprzedać i zarobić.

          • 4 10

          • Pan z "Mennicy Polskiej"?

            • 11 2

    • Gwarancja jest

      Ale naprawa 14 dni? Czyli ok i niepotrzebna afera prawda?

      • 1 4

    • Jak widać Ty chyba jeszcze nie jesteś na drugim roku, bo nie masz racji.

      • 6 13

  • po prostu super

    Cudownie takie piękne te automaty nie przyjmują monet..nie wydają biletów,..nie wydają reszty...no naprawdę o co nam klientom może chodzić? hmmm

    • 4 1

  • Gdańsk NIE-EKO

    Obecne ceny biletów wręcz zachęcają do jazdy autami po mieście.

    • 3 0

  • A mnie nie podobają się biletomaty SKM. (1)

    Obsługa tego urządzenia jest długa. Trzeba kilka razy kliknąć.
    W PRL wrzucałem monetę do automatu . To trwało 10 sekund. Bilet wyskakiwał.

    • 15 3

    • PRL to kraina mlekiem i miodem płynąca. Kiedy się obudzisz?

      • 2 2

  • miejska spółka i wszystko jasne (1)

    A może ujawnić z imienia i nazwiska, który cymbał taką umowę podpisał ze strony ZTM. Podać nazwiska cymbałów, którzy opiniowali to pod względem prawnym i każdym innym. Przynajmniej się pośmiejemy personalnie, a nie anonimowo. A jak już się pośmiejemy to wywalić cymbałów dyscyplinarnie z roboty. Ach.. marzenia.

    • 44 3

    • Mówisz to serio? U nas ludzie podpisują umowy kredytowe bez czytania.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane