Fakty i opinie

stat

Liczne awarie nowych biletomatów w Gdańsku

Najnowszy artukuł na ten temat

Włamanie do biletomatu przy ul. Szczęśliwej. Zginęło kilka tysięcy złotych

Mennica Polska, właściciel i operator nowych biletomatów przyznaje, że skala zgłaszanych awarii i reklamacji jest w Gdańsku wyższa, niż w innych miastach w kraju.
Mennica Polska, właściciel i operator nowych biletomatów przyznaje, że skala zgłaszanych awarii i reklamacji jest w Gdańsku wyższa, niż w innych miastach w kraju. fot. Trojmiasto.pl

Zapchane podajniki, wygaszone ekrany, pobieranie opłat bez doładowania lub brak możliwości naładowania karty miejskiej - tak, według naszych czytelników, wygląda w ostatnich dniach działanie wielu nowych biletomatów Mennicy Polskiej w Gdańsku. ZTM potwierdza większą liczbę składanych reklamacji i wszystkie skargi przekazuje do właściciela i operatora urządzeń.



Miałe(a)ś ostatnio problem z doładowaniem blietu?

tak, a próbowałe(a)m w kilku miejscach 57%
tak, ale udało mi się to w starszym urządzeniu 12%
nie, nie zauważyłe(a)m problemu 7%
nie, bo bilety kupuję w inny sposób 24%
zakończona Łącznie głosów: 1576
Czytelnicy Trojmiasto.pl od kilku dni zasypują nas informacjami o większej niż zwykle liczbie awarii nowych biletomatów. Pierwsze sygnały o tym, że urządzenia nie działają tak, jak powinny, otrzymaliśmy w połowie grudnia. Jednak o ile pierwsze zgłoszenia można było traktować jako pojedynczą awarię, o tyle później liczba skarg i reklamacji znacznie wzrosła.

Awarie w różnych częściach Gdańska



- Biletomat na ul. Gościnnej nie przyjmuje gotówki ani nie można doładować karty miejskiej - napisał jeden z czytelników.
- Nie działają biletomaty na Chełmie. Problem trwa od kilku dni. Czy ktoś nad tym pracuje? W tramwaju i autobusie kolejka do zakupu biletu - dodał następny.
W sumie, w ostatnich dniach otrzymaliśmy kilkanaście podobnych zgłoszeń. Poza Orunią i Chełmem reklamacje dotyczyły biletomatów na pętli Łostowice i Siedlce, przy Forum Gdańsk i Dworcu Głównym.

Tramwajarz - czytelnik
Po co w Gdańsku wymieniono biletomaty, skoro one ciągle nie działają. Problem notorycznie występuje na Pętli Lostowice oraz na przystanku tramwajowym kolo Dworca Głównego.


Zapchane czytniki banknotów



O przyczynę awarii na tak dużą skalę zapytaliśmy Zarząd Transportu Miejskiego. Ten nasze pytania przekazał do Mennicy Polskiej, właściciela i operatora urządzeń. Jak czytamy w odpowiedzi, problemem najczęściej okazują się zapchane czytniki banknotów.

- W ostatnim czasie zauważamy w Gdańsku potrzebę większej liczby interwencji w związku z zapchanymi czytnikami banknotów w automatach biletowych. Tego typu sytuacje mogą być np. wynikiem zablokowania się banknotu w czytniku, bo ten pierwszy był zniszczony lub pognieciony. Wówczas dochodzi do zakleszczenia się banknotu i zablokowania urządzenia. Niemniej, możemy mieć również do czynienia z celowym działaniem człowieka, bo skala interwencji w Gdańsku jest wyższa niż w innych miastach. W ostatnich kilku dniach musieliśmy zdemontować trzy automaty, które zostały zniszczone - mówi Kamila Bidzińska, rzecznik prasowy spółki Mennica Polska, właściciela i operatora biletomatów.

Transakcja doładowania karty nie dochodzi do końca



Jednak, zdaniem naszych czytelników, problemów jest więcej i nie dotyczą wyłącznie zapychania się podajników banknotów.

- W ogóle nie da się doładować karty w nowym biletomacie. Transakcja jest cały czas w toku i nie dochodzi do końca - informuje pan Michał.
- Jest problem z płatnościami zarówno kartą, jak i gotówką albo blokuje się ekran i pojawia się informacja o braku wydruku. Trzeci raz w ciągu dnia odbijam się od ściany - napisał kolejny czytelnik.
Na ekranie biletomatu przy Dworcu Głównym w Gdańsku można obecnie zobaczyć jedynie odbicie remontowanego budynku dworca. O tym, że biletomat nie działa, świadczy też pulsująca pomarańczowym kolorem dioda.
Na ekranie biletomatu przy Dworcu Głównym w Gdańsku można obecnie zobaczyć jedynie odbicie remontowanego budynku dworca. O tym, że biletomat nie działa, świadczy też pulsująca pomarańczowym kolorem dioda. fot. Trojmiasto.pl
Problem dostrzega też ZTM. Jak mówi nam Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM, w ciągu ostatnich kilku tygodni do urzędników odpowiedzialnych za transport publiczny i sprzedaż biletów wpłynęło więcej reklamacji niż zazwyczaj.

- W ciągu ostatniego tygodnia wpłynęło ok. 10-15 reklamacji, ale to jest szacunkowa liczba. Obowiązkiem Mennicy Polskiej, jako właściciela i operatora urządzeń, jest jak najszybsza ich naprawa oraz rozpatrywanie reklamacji klientów. Przypadki uszkodzonych biletomatów mieszkańcy mogą zgłaszać również nam. My takie informacje natychmiast przekazujemy Mennicy Polskiej. Im prędzej do niej trafi zgłoszenie awarii, tym szybciej urządzenie zostanie naprawione - podkreśla Gołąb.

Rośnie liczba pasażerów korzystających z biletomatów



Jak dodaje, dane za ostatnie lata wskazują znaczny wzrost liczby transakcji dokonywanych w biletomatach.

W 2016 r. z tych urządzeń przy zakupie biletów i doładowaniu kart skorzystało 33,6 proc. pasażerów, a w 2017 r. już 37,2 proc. Dane za 2018 rok to 43,5 proc. Dane cząstkowe, między styczniem a majem 2019 r. pokazują 57,7 proc.

Opinie (341) ponad 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.