• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan dla gdyńskiego Międzytorza od nowa

Michał Sielski
2 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Międzytorze to atrakcyjny teren nieopodal dworca. Cały czas czeka na zagospodarowanie. Międzytorze to atrakcyjny teren nieopodal dworca. Cały czas czeka na zagospodarowanie.

Ma tam powstać nowe Śródmieście Gdyni, nazywane strefą prestiżu, tymczasem władze miasta właśnie zdecydowały, że nowy plan zagospodarowania przestrzennego obejmie tylko fragment Międzytorza. Ma to pomóc w tym, by choć część terenów mogła w końcu zostać zagospodarowana.



Jaka zabudowa powinna dominować na Międzytorzu?

Gdynia, jako jedno z niewielu miast w Polsce, ma szansę na rozbudowę Śródmieścia. I nie będzie to twór sztuczny, który powstanie w wyniku przemianowania peryferyjnych dzielnic na "centrum". W samym sercu miasta są tereny, które aż proszą się o zagospodarowanie.

Pierwszy z nich to grunty po Dalmorze i Stoczni Nauta. Tam plan już jest - powstaną kawiarnie, sklepy, mieszkania, muzeum żeglarstwa i nowa marina.

Jednak drugi obszar, nazywany niekiedy przyszłą strefą prestiżu, nie tylko leży odłogiem, ale miasto nie zdecydowało nawet, co ma tam powstać. Co jakiś czas pojawiają się nowe pomysły, jak choćby zbudowanie w tym miejscu... pętli autobusowej. Ale planu zagospodarowania przestrzennego nie ma, a obowiązujące studium jest dość ogólne. Przewiduje m.in.: tereny usług (dopuszcza budowę obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m kw.) komercyjnych i publicznych, a także zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Teraz zdecydowano, że prace planistyczne obejmą tylko część Międzytorza. Od ul. Wendy zobacz na mapie Gdyni do torów kolejowych zobacz na mapie Gdyni.

- Żeby robić konkretne plany, które nie będą tylko pobożnymi życzeniami zapisanymi na papierze, należy mieć konkretnego partnera. Niestety, w tym miejscu go brak, więc zdecydowaliśmy, że zrobimy plan dla części obszaru, co może potem ułatwić uchwalanie planów dla sąsiednich terenów - wyjaśnia wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Pomysłem nie wszyscy są zachwyceni. Rozmowy na temat zabudowy Międzytorza trwają bowiem od lat, a temat de facto nawet nie drgnął.

- To teren, na którym mogłyby powstać obiekty, których do tej pory nie ma w mieście. Może zmienić charakter nie tylko Śródmieścia, ale podnieść prestiż całej Gdyni. Dlatego warto określić termin powrotu do koncepcji objęcia planem zagospodarowania przestrzennego całego Międzytorza - podkreśla Tadeusz Szemiot, szef PO, będącej najsilniejszą opozycją w gdyńskiej Radzie Miasta.

Według władz miasta nie jest to wcale takie proste. Właścicielem terenów jest wprawdzie skarb państwa, ale wcześniej użytkownikiem było PKP. Od kilku lat sytuacja jest jednak patowa. Dlaczego?

- Tereny są dużo warte, więc praktycznie wszystkie firmy oraz poprzedni użytkownicy twierdzą, że to im się należą. Wszyscy obstawili się prawnikami i chcą się na Międzytorzu uwłaszczyć. Nie będę więc tryskał optymizmem i konkretnego terminu powrotu do uchwalenia całościowego planu nie podam. Nawet jeśli właścicielem stanie się np. PKP, to i tak będziemy musieli szukać partnera handlowego, bo przecież kolejarze osiedli i sklepów nie postawią - kończy wiceprezydent Marek Stępa.

Opinie (58) 4 zablokowane

  • nowa gospodarka morska

    nowy plan dla portow i stoczni gdyni

    nowa gdyni i nowa gospodarka morska oraz nowa potega morska polski
    nowe porty i stocznie gdyni powinny powstac na zatoce w trojkacie gdynia - hel -puck - gdynia
    urobek przeznaczyc na poszrzenie pol. helskiego i wszystkich mokrych terenow za rumia w strone morza

    • 1 6

  • Plany moze i piekne

    Powstanie kilka bankow, moze drugi "Kwiatkowski", ktory zapewne w grobie teraz sie przewraca. A do parku wodnego czaly czas bedziemy jezdzic do Rumii lub Bolszewa. I wszyscy mieszkancy beda dumni z nowo powstalych biurowcow i odczuwac ten "prestiz" na sobie placac coraz wyzsze stawki za parkowanie.

    • 21 5

  • Zrobić coś dla ludzi baseny,boiska,parki i fonntannę i dużo ławek

    • 10 5

  • Zabudować willami,takimi jak w pekinie i meksyku

    to są pradziewe strefy prestiżu w gdyni

    • 31 11

  • Ogromna prośba

    Postawmy tam Biedronkę i Lidla, a może jeszcze Tesco i Carrefour się zmieszczą. Oni lepiej płacą niż deweloperzy. To przecież takie pożyteczne inwestycje, a do tego przeurocze architektonicznie.

    • 61 7

  • Port do likwidacji

    Plan Nauty w swoim założeniu ogranicza plany rozwojowe portu, czyli miasto dąży do zamknięcia portu i likwidacji miejsc pracy.

    • 30 10

  • Gdynia

    Chłopaki poczuli kasę i to, że można zarobić z deweloperami. Zabetonują wszystko i jeszcze kaska popłynie...

    • 41 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane