• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan dla gdyńskiego Międzytorza od nowa

Michał Sielski
2 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Międzytorze to atrakcyjny teren nieopodal dworca. Cały czas czeka na zagospodarowanie. Międzytorze to atrakcyjny teren nieopodal dworca. Cały czas czeka na zagospodarowanie.

Ma tam powstać nowe Śródmieście Gdyni, nazywane strefą prestiżu, tymczasem władze miasta właśnie zdecydowały, że nowy plan zagospodarowania przestrzennego obejmie tylko fragment Międzytorza. Ma to pomóc w tym, by choć część terenów mogła w końcu zostać zagospodarowana.



Jaka zabudowa powinna dominować na Międzytorzu?

Gdynia, jako jedno z niewielu miast w Polsce, ma szansę na rozbudowę Śródmieścia. I nie będzie to twór sztuczny, który powstanie w wyniku przemianowania peryferyjnych dzielnic na "centrum". W samym sercu miasta są tereny, które aż proszą się o zagospodarowanie.

Pierwszy z nich to grunty po Dalmorze i Stoczni Nauta. Tam plan już jest - powstaną kawiarnie, sklepy, mieszkania, muzeum żeglarstwa i nowa marina.

Jednak drugi obszar, nazywany niekiedy przyszłą strefą prestiżu, nie tylko leży odłogiem, ale miasto nie zdecydowało nawet, co ma tam powstać. Co jakiś czas pojawiają się nowe pomysły, jak choćby zbudowanie w tym miejscu... pętli autobusowej. Ale planu zagospodarowania przestrzennego nie ma, a obowiązujące studium jest dość ogólne. Przewiduje m.in.: tereny usług (dopuszcza budowę obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m kw.) komercyjnych i publicznych, a także zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Teraz zdecydowano, że prace planistyczne obejmą tylko część Międzytorza. Od ul. Wendy zobacz na mapie Gdyni do torów kolejowych zobacz na mapie Gdyni.

- Żeby robić konkretne plany, które nie będą tylko pobożnymi życzeniami zapisanymi na papierze, należy mieć konkretnego partnera. Niestety, w tym miejscu go brak, więc zdecydowaliśmy, że zrobimy plan dla części obszaru, co może potem ułatwić uchwalanie planów dla sąsiednich terenów - wyjaśnia wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Pomysłem nie wszyscy są zachwyceni. Rozmowy na temat zabudowy Międzytorza trwają bowiem od lat, a temat de facto nawet nie drgnął.

- To teren, na którym mogłyby powstać obiekty, których do tej pory nie ma w mieście. Może zmienić charakter nie tylko Śródmieścia, ale podnieść prestiż całej Gdyni. Dlatego warto określić termin powrotu do koncepcji objęcia planem zagospodarowania przestrzennego całego Międzytorza - podkreśla Tadeusz Szemiot, szef PO, będącej najsilniejszą opozycją w gdyńskiej Radzie Miasta.

Według władz miasta nie jest to wcale takie proste. Właścicielem terenów jest wprawdzie skarb państwa, ale wcześniej użytkownikiem było PKP. Od kilku lat sytuacja jest jednak patowa. Dlaczego?

- Tereny są dużo warte, więc praktycznie wszystkie firmy oraz poprzedni użytkownicy twierdzą, że to im się należą. Wszyscy obstawili się prawnikami i chcą się na Międzytorzu uwłaszczyć. Nie będę więc tryskał optymizmem i konkretnego terminu powrotu do uchwalenia całościowego planu nie podam. Nawet jeśli właścicielem stanie się np. PKP, to i tak będziemy musieli szukać partnera handlowego, bo przecież kolejarze osiedli i sklepów nie postawią - kończy wiceprezydent Marek Stępa.

Opinie (58) 4 zablokowane

  • Strefa "prestiżu" ?? Jakiego, do diabła, prestiżu ?? (1)

    • 17 4

    • Też mnie to urzekło :)

      • 2 0

  • Zrobić coś dla ludzi baseny,boiska,parki i fonntannę i dużo ławek

    • 10 5

  • Port Gdynski umiera!!! zabudowuje się bezpowrotnie fragmenty portu...!!! (4)

    Gdansk może zabudowywawać swoj stary port i wyprowadzić infrastrutkture do Nowego Portu Gdynia na to nie może sobie pozwolic!!!

    • 9 3

    • nowy plan dla portow i stoczni gdyni

      nowe porty i stocznie gdyni powinny powstac na zatoce w trojkacie gdynia - hel - puck - gdynia
      urobek przeznaczyc na poszrzenie pol. helskiego i wszystkich mokrych terenow za rumia w strone morza

      • 2 2

    • pa papa porcie (1)

      port w g...ni powinien się w końcu wyniesc,podwyżyć opłaty dla portu,nigdzie nie ma takiej infrstruktury w centrum miasta.Wszelkie zaniczyszczenia z portu drogą wodną osiada na plażę, a mieszkańcy wdychają ten smog pokoksie i węglu ( szczególnie zagrożony jest szpital )

      • 1 1

      • Po co Miasto jak nie bedzie PORTU, STOCZNI, Armatorow, Marynarki ...

        • 0 0

    • SWIETA RACJA ...

      POLSKA GOSPODARKA MORSKA ... GINIE ... ZARZADZANA PRZEZ FARMAZONOW ...

      • 0 0

  • Plany moze i piekne

    Powstanie kilka bankow, moze drugi "Kwiatkowski", ktory zapewne w grobie teraz sie przewraca. A do parku wodnego czaly czas bedziemy jezdzic do Rumii lub Bolszewa. I wszyscy mieszkancy beda dumni z nowo powstalych biurowcow i odczuwac ten "prestiz" na sobie placac coraz wyzsze stawki za parkowanie.

    • 21 5

  • nowa gospodarka morska

    nowy plan dla portow i stoczni gdyni

    nowa gdyni i nowa gospodarka morska oraz nowa potega morska polski
    nowe porty i stocznie gdyni powinny powstac na zatoce w trojkacie gdynia - hel -puck - gdynia
    urobek przeznaczyc na poszrzenie pol. helskiego i wszystkich mokrych terenow za rumia w strone morza

    • 1 6

  • Transport kolejowy (1)

    Zurbanizowac obszar po miedzy miejska hala targowa a torami kolejowymi. Tory jedynie uporzadkowac by nie bylo takiego chlewu i oczywiscie odgrodzic. Likwidujac te tory, odetniemy pol portu od transportu kolejowego. W tym tam gdzie rozladowuje/zaladowuje sie wegiel oraz chemikalia ( od nabrzeza francuzkiego - dworzec morski w prawo patrzac w strone zatoki tzn az do dalmoru - to wszystko odetniemy) pewnie caly transport w takim wypadku pojdzie do gdanska do portu polnocnego, a w Gdyni ludzie prace potraca, bo komus zachcialo sie basenu lub innych osrodkow rekraacyjnych czy do niczego nie potrzebna petle autobusowa. Zastanowic sie dwa razy i pomyslcie o konsekwencjach i o krzywdzie jaka wyrzadzicie Gdyni! Juz jedno stracilismy - stocznia gdynia. To teraz czas zlikwidowac port?! Pozdrawiam Leszek Ochmanski

    • 10 3

    • skandal! powinno się pchać pieniądze w nierentowne przedsiębiorstwa, bez znaczenia jak wielkie miałyby być te środki!!!

      niech ktoś mi jeszcze tylko powie, co to "nabrzeze francuzkie" czy to jest miejsce spotkań ludzi z wykształceniem podstawowym?

      • 1 1

  • Gdynia jest już miastem morskim jedynie z nazwy

    jw

    • 9 6

  • Plany w Gdyni

    Miedzytorze to jednak Srodmiescie, ale wladze Gdyni zapominaja ze nie tylko w srodmiesciu nalezaloby cos zrobic. Doczekamy sie w koncu polaczenia sciezek rowerowych z reszta Trojmiasta? Rozumiem ze linia brzegowa to domena Urzedu Morskiego , ale to nomen omen tez UM. Panstwo niby to samo a jakby zupelnie odrebne cele.

    • 3 5

  • Miedzytorze - do anonima " i tyle"

    Miedzytorze, jest to przestrzen po miedzy dwoma torami... Akurat robie w tej branzy, na kolei.

    • 3 2

  • Budujmy "z głową" Metropolie Gdynia (6)

    a przez to zyskamy wszyscy jako mieszkańcy Trójmiasta i miast satelit. I o tym należy konstruktywnie dyskutować nie tylko Gdynia Zachód, czy Chwarzna i Wiczlina, ale także o bardzo atrakcyjnych gruntach w samym centrum, jak choćby panie radny Szmit molo rybackie- jak obiecał Pana kolega już miało się zacząć, a dopiero dalej Nauta, rejon Międzytorza czy część terenów po Stoczni Gdynia. Dlaczego nic Wasza partia nie wnosi do nowej strategii rozwoju miasta, jeśli już coś robi to blokuje inicjatywy i POmysły. A przecież w takim dokumencie drobiazgowo powinny być opisane zadania i działania, jakie trzeba podjąć, aby miasto było bardziej nowoczesne i przyjazne mieszkańcom no i piękne. Tylko taka wspaniała Gdynia da impuls także dla rozwoju Gdańska i jako Trójmiasto - choć wsparte o miasta przyległe, staniemy się regionem z którym nie tylko reszta kraju, ale i region Bałtyku winien się liczyć. T to powinno być wprowadzeniem do nowej STRATEGII, bo poprzednia strategia sporządzona została w 2003 r. i obowiązuje przez 10 lat tak naprawdę się skończyła. Wypracowanie nowej wizji powinno objąć wszystkie środowiska i najlepszych w świecie urbowizjonerów.
    - To dobrze, że robimy różne przymiarki do stworzenia czegoś wspaniałego. A trzeba zaczynać od czegoś jednak gdzie tkwią realne możliwości już dziś, bo to nie jest pisanie na wodzie, który można napisać szybko, lub na kolanie.
    - Naprawdę wymaga on wielu dyskusji, symulacji i analiz. Taka wstępna koncepcja winna obejmować wszystkie sfery najbardziej potrzebne w funkcjonowaniu miasta, regionu i nie tylko, potrzeba zatem odpowiednich ludzi, czasu, aby zredagować dobrze przyszłość Wspaniałej Gdyni.
    - Sam jak tu nie raz pisałem zaczynałbym od rozbudowy Na jednym końcu na cele publiczne ogromnego Centrum Przesiadkowego z funkcjami handlowo-usługowymi i z drugiej strony Międzytorza z budową w okolicach Nauty Ogromnego Terminalu Promowego. Te dwie potrzebne inwestycje sprawią, że teren Międzytorza nabierze życia i stanie się naturalnym śenrum miasta a nie takim wymuszonym czyli wymalowanym. Spowoduje, że na tym solidnym pniu powstanie zdrowa tkanka miejska, która będzie musiała piąć się w górę.

    • 6 5

    • ?????????????????????????????????????? (2)

      "wspaniała Gdynia da impuls także dla rozwoju Gdańska"

      nawet się nie będę silił na komentarz...

      Albo nie, skomentuje tak jak na to zasługuje ta bzdura powyżej:
      buahahahahahahahahaahahahahahahahahah

      • 5 0

      • więc się nie sil (1)

        Bo co światlejsi Gdańszczanie szybko spieniężą swoje mieszkania, póki nie spadną do granicy zbycia i po zadłużeniu dla Euro szybko przeprowadzą się do Gdyni;))

        • 0 4

        • Tu akurat o prxeprowadzce decydują głównie kobiety

          A dla nich sprawa najdroższego w Polsce gdańskiego utrzymania mieszkania (czynszu) i kosztów z nim związanych nie jest głównym determinantem, a nawet mogą się pochwalić, że więcej płacą to i pewnie jest wartość tego większa;))? Czynnikami, które decydują o wyborze nieruchomości, są niezmiennie i niezależnie od płci respondentów jej cena (83,5%), lokalizacja (79,3%) oraz powierzchnia (46,3%). W dalszej kolejności nabywcy, przede wszystkim kobiety, biorą pod uwagę standard mieszkania bądź domu (16,5%).

          Wśród innych elementów wpływających na wybór (6,4% ) pojawiały się także informacje o liczbie pokoi, rozkładzie mieszkania względem stron świata, wielkości ogrodu, balkonu czy tarasu, roku budowy czy windzie;)).

          • 2 0

    • Taa .. "Ogromny terminal promowy" (1)

      Z promów korzystają przede wszystkim TIR-y.
      Chesz ten cały gigantyczny ruch ciężarowy puścić przez centrum miasta ?
      Fantazji Ci nie brakuje ( z rozsądnym mysleniem już nieco gorzej )

      • 4 0

      • no nie do końca

        i tak będzie trzeba budować poprzez Międzytorze nową ulice biegnącą do Centrum Przesiadkowego ul.Wiśniewskiego (a tory już mamy) a z stamtąd albo do Kwiatkowskiego, tunelem do Morskiej, lub też do Polskiej stworzyć porządny łącznik w końcu wg. opracowanej koncepcji Waszyngtona też ma się zatrzymać gdzieś tam w okolicy.
        A za Centralny Terminal Promowy widziałbym rozbudowany b.Wydz. Obróbki Skrawaniem i Wyposażenia od strony Portu a kończąc przy basenie Nauty. Oczywiście część budowli poprowadzona nad torami.

        • 1 1

    • Bezstronny = Radny Żmuda Trzebiatowski

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane