- 1 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (61 opinii)
- 2 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (78 opinii)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (130 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (116 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (161 opinii)
- 6 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (284 opinie)
Plan miasta: do końca marca podpisać umowę na Wyspę Spichrzów
Gdańscy urzędnicy wierzą, że są bliscy podpisania porozumienia z prywatnym partnerem, który wraz z miastem zagospodaruje północny cypel Wyspy Spichrzów . Jeżeli do 27 lutego spłyną oferty, umowa ma być zawarta do końca marca. Inwestycja szacowana jest na 200 - 300 mln zł, a jej realizacja miałaby potrwać nawet do 15 lat.
Pierwsze z nich to konsorcjum trzech warszawskich firm: Multibud W. Ciurzyński S.A. (Wojciech Ciurzyński był prezesem firmy Polnord, gdy przymierzała się ona do wspólnej inwestycji z miastem na Wyspie Spichrzów), Immobel Poland SPV 10 Sp. z o.o. i Immobel Poland SPV 11 H Sp. z o.o.
Drugie to konsorcjum firm z Pomorza: Activa Sp. z o.o. z Pruszcza Gdańskiego, deweloper Euro Styl (wiele osiedli mieszkaniowych i kilka biurowców na terenie Trójmiasta), pracownia architektoniczna KD Kozikowski Design (zaprojektowała m.in. zabudowę działki na Wyspie Spichrzów, należącej do spółki Spichlerz Ognisty Wóz), firma Nowak Nieruchomości Sp. z o.o. (należy do tej samej grupy co Spichlerz Ognisty Wóz), deweloper TPS oraz Poleko Sp. z o.o. (ta firma starała się o kontrakt na rozbiórkę stojącego wcześniej na wyspie spichlerza Woli Łeb).
Czytaj też: Są chętni do inwestowania na Wyspie Spichrzów
- Na oferty obu podmiotów czekamy do 27 lutego. Oferty muszą spełniać warunki udziału określone szczegółowo w ogłoszeniu o koncesji na roboty budowlane. Umowę z wybranym partnerem planujemy zawrzeć do 31 marca - wyjaśnia Michał Piotrowski z biura prasowego w gdańskim magistracie.
Ocena złożonych ofert dokonana zostanie w oparciu o następujące kryteria: ocena koncepcji urbanistyczno-architektonicznej; podział zadań i ryzyk związanych z przedsięwzięciem pomiędzy miastem i partnerem prywatnym; wielkość wkładu miasta w budowę obiektu celu publicznego (o nich samych poniżej); termin realizacji przedsięwzięcia oraz wysokość płatności gotówkowej partnera prywatnego na rzecz miasta.
Na niespełna 2 hektarach miałyby powstać głównie powierzchnie mieszkaniowe, usługowe i handlowe. Miasto zrezygnowało z forsowanego kilka lat temu pomysłu budowy Muzeum Bursztynu oraz ogólnodostępnego parkingu, który zaplanowano, gdy do inwestycji na Wyspie przygotowywała się firma Polnord.
Bez względu na to wybrany inwestor będzie musiał zrealizować kilka obowiązkowych obiektów tzw. celu publicznego. Ma to być: zewnętrzny układ komunikacyjny, budowa ogólnodostępnej kładki dla pieszych łączącej północny cypel z Długim Pobrzeżem, budowa lub przebudowa Mostu Stągiewnego jako mostu zwodzonego, przebudowa i/lub remont Długiego Pobrzeża, przebudowa skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego i ul. Chmielnej oraz budowa mariny na południe od Mostu Stągiewnego.
Szacunkowy koszt inwestycji to 200 - 300 mln zł netto. Ponadto miasto określa w warunkach postępowania, że inwestycja miałaby być zrealizowana maksymalnie w przeciągu 15 lat.
Czytaj też: Wysoki hotel przy Stągiewnej to dopiero początek
To nie jedyne inwestycje na Wyspie Spichrzów. Przy ul. Stągiewnej wrocławska firma Puro Hotels kończy budowę 97-pokojowego hotelu, który powinien być otwarty w ciągu najbliższego miesiąca. Być może w przyszłym roku dołączą do niego dwie kolejne bryły o takiej samej wysokości - maksymalnie 33 m. Właściciel sieci hoteli Puro planuje bowiem kupić działkę pomiędzy istniejącym hotelem a kamienicą na rogu ulic Stągiewnej i Motławskiej.
Do swojej inwestycji przygotowuje się także spółka Spichlerz Ognisty Wóz, powiązana z Zakładami Mięsnymi Nowak, które - tak jak wspomnieliśmy - są członkiem jednego z konsorcjów, które do 27 lutego mają złożyć ofertę na zabudowę północnego cypla wyspy. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, chociaż pozwolenie na zabudowę zostało wydane w styczniu 2013 roku, zarząd firmy z decyzją o rozpoczęciu budowy czeka na wynik obecnych negocjacji. W planach jest budowa hotelu, biur, punktów handlowych, usługowych i gastronomicznych oraz mieszkań.
Obecne postępowanie w sprawie zagospodarowania północnego cypla wyspy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego to kolejne podejście miasta do tego tematu. Od 2009 roku samorządowcy negocjowali podobny pomysł z różnymi deweloperami. Ostatecznie zabudowa miała być realizowana przez spółkę celową powołaną przez miasto i firmę deweloperską Polnord, w której 51 proc. udziałów miało należeć do dewelopera. Miasto miało wnieść do niej grunt o wartości szacowanej w 2010 roku na ponad 50 mln zł. Ostatecznie rok później deweloper wycofał się inwestycji, ale na północnym cyplu Wyspy Spichrzów prowadzone są także inne inwestycje budowlane.
Opinie (87)
-
2015-02-10 18:49
Kolejna kładka?
Odetną jeszcze kawałek Motławy?
- 2 1
-
2015-02-10 19:21
inwestorze pamietaj
o paru mieszkaniach w dobrej lokalizacji dla Budynia wtedy miasto będzie bardzo aktywnym finasowo partnerem
- 4 2
-
2015-02-10 21:51
Warszawa do dziś nie byłaby odbudowana przy takiej robocie urzędników.
Brawo! "Morze możliwości" - rzeczywiście.
- 2 1
-
2015-02-10 22:49
A świta Budynia minusuje ;))))
- 2 2
-
2015-02-11 02:04
Zwodzony kost stągiewny a kładka z północnego cypla na Pobrzeże
Czy w takim układzie kładka będzie również zwodzona? Inaczej jak dostaną się żaglówki do powstającej po południowej stronie mostu Stągiewnego mariny?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.