• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan miejscowy dla terenów po Naucie gotowy

Patryk Szczerba
23 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zagospodarowanie terenu ma iść w parze z budową nowej drogi pod roboczą nazwą Nowa Węglowa. Zagospodarowanie terenu ma iść w parze z budową nowej drogi pod roboczą nazwą Nowa Węglowa.

W tym tygodniu radni Gdyni przyjmą plan zagospodarowania dla rejonu ulic Waszyngtona i Węglowej zobacz na mapie Gdyni określający m.in. przebieg planowanych dróg. To także zielone światło dla inwestycji na byłych terenach Stoczni Nauta, jednak niewykluczone, że równocześnie początek konfliktu z działającym tam przedsiębiorstwem.



Czy plan miejscowy będzie punktem zwrotnym w kwestii zagospodarowania tego terenu?

Pierwsze informacje o tym, że Agencja Rozwoju Przemysłu, będąca faktycznym właścicielem Nauty, znalazła poprzez fundusz inwestycyjny MS TFI partnera gotowego zagospodarować tereny poprodukcyjne, pojawiły się w lutym w tego roku. Do zagospodarowania jest obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m kw.

Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw. Według informacji z początku roku inwestor miałby dysponować kapitałem 130 mln euro do wykorzystania na zagospodarowanie terenu.

Na dwa dni przed uchwaleniem planu zagospodarowania przedstawiciele Nauty zapewniają, że zainteresowanych jest sześć podmiotów, ale ich nazw wciąż nie chcą ujawniać.

- To mogłoby zaszkodzić negocjacjom. Wszyscy potencjalni inwestorzy czekają na uchwalenie planu miejscowego, który jest punktem wyjścia do dalszych rozmów. Nie przewidujemy procedury przydzielenia wyłączności na negocjacje jednej ze spółek - wyjaśnia Andrzej Szwarc, prezes Stoczni Nauta.

Przypomnijmy, że firma za 60 mln zł wykupiła w celu kontynuowania produkcji 14 ha zwolnionych przez Stocznię Gdynia. By sfinalizować transakcję, potrzebne były obligacje wyemitowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Czas ich wykupu jest uwarunkowany sprzedażą nadmorskich gruntów, a te - uchwaleniem planu zagospodarowania terenu.

Na najbliższej sesji Rady Miasta dokument wreszcie zostanie przyjęty. Ma określać konkretne warunki zabudowy oraz zabezpieczyć teren pod projektowaną drogę nazwaną roboczo Nową Węglową. Trasa połączy dwiema jezdniami - każda po dwa pasy - ul. Jerzego Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. W tej sprawie ma być podpisany specjalny dokument.

- Dla nas najważniejsze były ustalenia, które pozwalały na tym terenie prowadzić inwestycję drogową, mające przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni. Udało się dojść do porozumienia. W kwestii zabudowy czekamy na ruch właściciela terenu - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Szacunkowy koszt drogi może wynieść nawet 100 mln zł. Inwestycja zakłada przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane ścieżki rowerowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej.

Budowa ul. Nowej Węglowej ma ruszyć w latach 2015-2020. Zakres inwestycji uzależniony jest od dofinansowania przedsięwzięcia z Unii Europejskiej. Miasto liczy na co najmniej 50 proc. wkładu z budżetu UE. Mówi się jednak nawet o 70 i 80 proc. Część pozostałych kosztów mogłaby zostać rozdzielona pomiędzy Polski Holding Nieruchomości, dysponujący gruntami po Dalmorze, MS TFI i miasto. Umowy o partycypacji w infrastrukturze drogowej zostały podpisane. Otwartą kwestią pozostaje ich zakres.

- To minimalne dofinansowanie, jakie powinniśmy otrzymać na to, by zrealizować drogę. Oczywiście będziemy zabiegać o wyższe kwoty, jednak póki co, ciężko powiedzieć, jak to się zakończy - tłumaczy Stępa.

Swoje interesy wciąż próbuje zabezpieczyć firma Sword - producent pił taśmowych zatrudniająca 80 osób, znajdująca się przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni. Właściciele rozważają skierowanie sprawy do sadu, ponieważ w planie miejscowym budynek z siedzibą i halą produkcyjną ma zostać zrównany z ziemią. Firma w zamian ma otrzymać odszkodowanie i przenieść się w inne miejsce.

Sytuacji nie zmieniły negocjacje z miastem ani właścicielem terenu. Według pracowników firmy obydwie strony nie były zainteresowane ich pozytywnym zakończeniem. W ramach zastraszania miało nawet dochodzić do czasowych wyłączeń energii elektrycznej.

Czytaj też: Dwa wysokościowce zmienią krajobraz Gdyni

- Jeśli plan zostanie przyjęty w takiej formie, to jest to początek otwartego konfliktu, ponieważ dokument naszym zdaniem będzie niezgodny z prawem. To także stwarza problem dla potencjalnego inwestora, który nie będzie prawdopodobnie skłonny wyłożyć swoich pieniędzy, gdy nie będzie uregulowanych w pełni spraw własnościowych - tłumaczy Roman Wójcik, właściciel firm Sword.

Dodaje, że ze strony firmy była gotowość pójścia na kompromis w postaci przeniesienia produkcji w inne miejsce przy pozostawieniu w centrum części biurowej. Do porozumienia nie doszło, a sprawa wciąż jest w zawieszeniu.

Miasto tłumaczy, że odszkodowanie oraz nowa działka wyceniona na warunkach rynkowych to wszystko, co można zaoferować przedsiębiorstwu. Zmiana przebiegu drogi nie wchodzi "w grę", a problemem są m.in. są warunki techniczne. W ostateczności niewykluczone jest wszczęcie procedury wywłaszczenia.

Zobacz, jak w lutym wyglądał teren, gdzie obecnie trwa budowa hotelu Marriot Courtyyard.

Miejsca

Opinie (185) 1 zablokowana

  • ARP należy porzypomnieć,że do jej zadań należy odbudowa i rozwój przemysłu a nie budowa blokowisk

    To jest Agencja,czy Deweloper ?

    • 14 1

  • Brawo Gdynia tu mieszka się nam najlepiej, a po zatwierdzeniu i zrealizowaniu planów jeszcze lepiej. (3)

    My Gdynianie lubimy życie w naszym mieście, czujemy się za nie współodpowiedzialni i w większości ufamy Naszej Władzy i nie chcemy tu mieć do czynienia z partyjniactwem i cwaniactwem.

    Jesteśmy "Szczęśliwym miastem", choć nawet wystarczy poczytać to forum i zauważymy jak wielu interlokutorom zależy aby nasze szczęście zniszczyć lub za wszelką miarę ukrócić.

    Wiadomo, ze na pewno nie robią tego rodowici gdynianie, nawet Ci na emigracji, bo im także zależy, aby najlepiej żyło się w Gdyni:
    Każdy mądry człowiek szczerze i serdecznie gratuluje Gdyni - za mimo trudnego otoczenia, jednak tak dynamicznie sie rozwija.

    Życzę powodzenia.

    • 4 21

    • Bezstronny, znowu odstawiłeś tabletki?

      • 4 2

    • Marna ta prowokacja, skoro śmierdzi już w tytule.

      Popracuj nad stylem. Wyrzuć nachalny sarkazm, to może ktoś uwierzy, że to na poważnie.

      • 3 1

    • Hue hue hue, ludziska dalej wierzą, że Samorządność to nie w pełni rozwinięta partia polityczna (co prawda w skali mikro).

      • 1 1

  • mieszkałem DŁUGO (3)

    na SWIETOJAŃSKIEJ gdzie było kiedyś kino WARSZAWA !!!...do właściciela TAMTEJSZEJ kamienicy przychodził na brydża sam KWIATKOWSKI ...jego marzeniem było aby GDYNIA stała się MIASTEM z MORZA i DLA MORZA...!!! a co robi SZCZUREK ???...odwraca się PLECAMI !!!....taka PRAWDA!!!...

    • 19 7

    • Człowieku pomyliłeś cele

      Szczurek Wojciech nie jest Ministrem Gospodarki Morskiej, bo ta jest w zakresie działań rządu RP.

      Czego Ciebie w gimnazjum nauczyli, może lepiej ograniczyć dostęp niektórym do szkolnictwa, bo widać po wpisach, że to totalna niewiedza lub głupota.

      • 4 3

    • Pomijając wszystko inne, to czy marzenia jednego człowieka są jakimś niezmiennikiem, wyznacznikiem dla dalszej historii? Czy Kwiatkowski był właścicielem Gdyni i zapisał w testamencie jej późniejszy kształt?

      • 5 2

    • Oddaj klawiaturę do naprawy.

      Jeśli zagospodarowanie zaniedbanych terenów nabrzeżnych, budowa nowej mariny i otwarcie dla mieszkańców terenów Nauty, gdzie obecnie można wejść tylko z przepustką jest "odwracaniem się miasta od morza", to proponuję też odświeżenie podstaw logiki matematycznej.

      • 4 2

  • ...

    No i znowu pieprzone szkło i stal. A gdzie gdyński modernizm. Kur..a ludzie opamiętajcie się.

    • 11 5

  • A ja dalej jak codzień będę do domu wracał na Pogórze w korkach

    Włodarze mają gdzieś gdynian !

    • 12 3

  • na IV piętrze kamienicy

    gdzie było kino WARSZAWA w garsonierze życie spędziła PANI której rodzina była bardzo blisko zaprzyjażniona z KWIATKOWSKIM...pomagałem jej w różnych sprawach ,gdyż przez pewien czas mieszkałem obok...otrzymywałem w podzięce od niej różne ciekawe materiały po KWIATKOWSKIM ...także wysłuchiwałem opowieści o NIM ...dlatego sądzę ze dzisiaj ON sam by sprzeciwiał się planom SZCZURKA !!!...nie po to budował PORT i STOCZNIE aby ich teren teraz sprzedawaćno developerom na budowę betonowców...

    • 14 2

  • panie SZCZUREK !!! (5)

    GDYNIA to MIASTO z MORZA i DLA MORZA !!! ....jak chcesz pan budować betonowce to miejsca w GDYNI DOSYĆ !!! na obrzeżach miasta...

    • 12 4

    • (3)

      A co według ciebie można tam zbudować? Drewniane domki? Kurniki? Słucham

      • 6 3

      • tam nie powino się budować NIC..!!! (1)

        to powinien być teren przeznaczony pod potrzeby spłeczności całej GDYNI !!! ...coś w rodzaju SKWERU KOSCIUSZKI !!! tak jak to ma miejsce w innych dobrze zarządzanych i zagospodarowanych miastach na SWIECIE !!!... ...

        • 2 7

        • Ale skwer tez będzie za kilka lat zabudowany .

          • 1 0

      • Tam powinien być teren dla rozwoju portu

        A nie pod apartamęta. Blokhauzy dizajnerskie można i na Wiczlinie stawiać, autostradę już budują, za to stoczni i terminali nie przeniesie się na Witomino.

        • 1 0

    • zapomnij przekręt Dalmorowski dawno się odbył, łapówki dawno wzięte

      • 1 0

  • najbliższy moment, by pokazać co się myśli o decyzjach "włodarzy" to wybory

    • 7 4

  • niestety ,przykro mi to pisać... (1)

    dobrze że zbliżają się WYBORY SAMORZĄDOWE,ale pan SZCZUREK skaninad całkiem niezły prezydent ostatnio skręcił w ślepą drogę i już nie ON będzie tym na którego będziemy głosować...

    • 9 3

    • Nie ty jedna zmieniłaś poglądy i nastawienie

      wygrana Szczurka coraz bardziej zagrożona

      • 2 2

  • Znów narzekanie (8)

    Znów narzekanie, że tereny stoczniowe i portowe przeznacza się na inne funkcje. U nas to dzieje się dopiero teraz, a na całym świecie już dawno wypchnięto produkcję stoczniową z centrum miast, przeładunki towarów przeniesiono na nowe głębokowodne terminale też gdzieś daleko w morze. Nawet w Gdańsku na Motławę statki towarowe już dawno nie wchodzą. Porty muszą się rozwijać aby przyjmować coraz większe statki, a to oznacza że trzeba budować nowe terminale na głębokiej wodzie, z łatwym wejściem i z łatwym wywozem towarów lądem nie przez centrum miasta. Ludzie morza o tym wiedzą ale oni najczęściej nie mają czasu na pisanie tutaj komentarzy. Zamilknijcie więc wszelkie trole nie mające pojęcia o morzu i gospodarce morskiej.

    • 10 13

    • kolego ,chyba spadłeś z KSIĘZYCA... (6)

      nigdy chyba nie byłeś w porcie w NOWYM JORKU ,ROTTERDAMIE ,LONDYNIE ...czy jakimkolwiek innym...ale trzeba przyznać, manię pouczania innych masz rozdętą do niewiarygodnych granic,, co powoduje iż twoje ,,nauki" zwyczajnie stają się NIEWIARYGODNE !!!

      • 4 5

      • Tadek ja jestem co roku w wielu portach.

        Widzę jak tam jest.

        • 2 4

      • No i co robi Port Rotterdam od 2007 roku? (4)

        Rozbudowuje (w sumie skończył na razie) głębokowodny terminal Maasvlakte, wypchnięty poza dotychczasową linię brzegową Holandii.

        • 4 0

        • kolego ...pamiętaj o jednym... (3)

          wszystko trzeba rozpatrywać pod kątem możliwości DOSTĘPU do terenów rozwojowych jak także pod katem możliwości FINANSOWYCH ...tych obu w nadmiarze w GDYNI ....NIE MA ...!!! dlatego JEST TAK WAŻNE ABY DOBRZE WYKORZYSTAĆ TO CO SIĘ MA i TO CO UDAŁO SIĘ ZBUDOWAĆ POPRZEDNIM POKOLENIOM... !!! a nie niszczyć tego kosztem budowy BETONOWCÓW które można postawić zupełnie w innym miejscu bez żadnej szkody dla INFRASTRUKTURY...jeśli tego nie dostrzega SZCZUREK to ma już przegraną kompanię wyborczą...

          • 6 2

          • Ja o zupie, ten o... (2)

            Odpowiadałem na Twoją tyradę w stronę MM, że rzekomo spadł z Księżyca i że wg Ciebie bredzi co do kierunku rozwoju terenów portowych na świecie. Podałeś nawet konkretne porty - wziąłem pierwszy z brzegu, żeby wykazać, jak bardzo mylisz się napadając na autora tego wątku. Ty teraz z kolei zaczynasz o dostępności do terenów rozwojowych - co to ma do rzeczy w tym kontekście?

            Pomijam już, że jest miejsce na zatoce i na dojściu dla rozwoju wszystkich trójmiejskich portów.

            • 2 3

            • Tylko ze Roterdam nie niszczy tego , co stoi od wielu lat . (1)

              • 2 1

              • A czym jest np. Oude Haven?

                Skoro nie starym, nieczynnym w pierwotnej funkcji (dziś to tylko jachty i małe łodzie rybackie) portem, przekształconym w dzielnicę kulturalno-biurową?

                • 0 0

    • czyli UM oficjalnie przyznaje się, ze rezygnuje z portowej funkcji miasta

      przy pełnej świadomości, ze Gdynia albo będzie morska i portowa, albo będzie miasteczkiem wielkości Sopotu dla bogaczy z Kamiennej Góry, a reszta via Muzeum Emigracji won do Anglii na zmywak?

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane