• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan miejscowy dla terenów po Naucie gotowy

Patryk Szczerba
23 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zagospodarowanie terenu ma iść w parze z budową nowej drogi pod roboczą nazwą Nowa Węglowa. Zagospodarowanie terenu ma iść w parze z budową nowej drogi pod roboczą nazwą Nowa Węglowa.

W tym tygodniu radni Gdyni przyjmą plan zagospodarowania dla rejonu ulic Waszyngtona i Węglowej zobacz na mapie Gdyni określający m.in. przebieg planowanych dróg. To także zielone światło dla inwestycji na byłych terenach Stoczni Nauta, jednak niewykluczone, że równocześnie początek konfliktu z działającym tam przedsiębiorstwem.



Czy plan miejscowy będzie punktem zwrotnym w kwestii zagospodarowania tego terenu?

Pierwsze informacje o tym, że Agencja Rozwoju Przemysłu, będąca faktycznym właścicielem Nauty, znalazła poprzez fundusz inwestycyjny MS TFI partnera gotowego zagospodarować tereny poprodukcyjne, pojawiły się w lutym w tego roku. Do zagospodarowania jest obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m kw.

Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw. Według informacji z początku roku inwestor miałby dysponować kapitałem 130 mln euro do wykorzystania na zagospodarowanie terenu.

Na dwa dni przed uchwaleniem planu zagospodarowania przedstawiciele Nauty zapewniają, że zainteresowanych jest sześć podmiotów, ale ich nazw wciąż nie chcą ujawniać.

- To mogłoby zaszkodzić negocjacjom. Wszyscy potencjalni inwestorzy czekają na uchwalenie planu miejscowego, który jest punktem wyjścia do dalszych rozmów. Nie przewidujemy procedury przydzielenia wyłączności na negocjacje jednej ze spółek - wyjaśnia Andrzej Szwarc, prezes Stoczni Nauta.

Przypomnijmy, że firma za 60 mln zł wykupiła w celu kontynuowania produkcji 14 ha zwolnionych przez Stocznię Gdynia. By sfinalizować transakcję, potrzebne były obligacje wyemitowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Czas ich wykupu jest uwarunkowany sprzedażą nadmorskich gruntów, a te - uchwaleniem planu zagospodarowania terenu.

Na najbliższej sesji Rady Miasta dokument wreszcie zostanie przyjęty. Ma określać konkretne warunki zabudowy oraz zabezpieczyć teren pod projektowaną drogę nazwaną roboczo Nową Węglową. Trasa połączy dwiema jezdniami - każda po dwa pasy - ul. Jerzego Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. W tej sprawie ma być podpisany specjalny dokument.

- Dla nas najważniejsze były ustalenia, które pozwalały na tym terenie prowadzić inwestycję drogową, mające przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni. Udało się dojść do porozumienia. W kwestii zabudowy czekamy na ruch właściciela terenu - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Szacunkowy koszt drogi może wynieść nawet 100 mln zł. Inwestycja zakłada przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane ścieżki rowerowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej.

Budowa ul. Nowej Węglowej ma ruszyć w latach 2015-2020. Zakres inwestycji uzależniony jest od dofinansowania przedsięwzięcia z Unii Europejskiej. Miasto liczy na co najmniej 50 proc. wkładu z budżetu UE. Mówi się jednak nawet o 70 i 80 proc. Część pozostałych kosztów mogłaby zostać rozdzielona pomiędzy Polski Holding Nieruchomości, dysponujący gruntami po Dalmorze, MS TFI i miasto. Umowy o partycypacji w infrastrukturze drogowej zostały podpisane. Otwartą kwestią pozostaje ich zakres.

- To minimalne dofinansowanie, jakie powinniśmy otrzymać na to, by zrealizować drogę. Oczywiście będziemy zabiegać o wyższe kwoty, jednak póki co, ciężko powiedzieć, jak to się zakończy - tłumaczy Stępa.

Swoje interesy wciąż próbuje zabezpieczyć firma Sword - producent pił taśmowych zatrudniająca 80 osób, znajdująca się przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni. Właściciele rozważają skierowanie sprawy do sadu, ponieważ w planie miejscowym budynek z siedzibą i halą produkcyjną ma zostać zrównany z ziemią. Firma w zamian ma otrzymać odszkodowanie i przenieść się w inne miejsce.

Sytuacji nie zmieniły negocjacje z miastem ani właścicielem terenu. Według pracowników firmy obydwie strony nie były zainteresowane ich pozytywnym zakończeniem. W ramach zastraszania miało nawet dochodzić do czasowych wyłączeń energii elektrycznej.

Czytaj też: Dwa wysokościowce zmienią krajobraz Gdyni

- Jeśli plan zostanie przyjęty w takiej formie, to jest to początek otwartego konfliktu, ponieważ dokument naszym zdaniem będzie niezgodny z prawem. To także stwarza problem dla potencjalnego inwestora, który nie będzie prawdopodobnie skłonny wyłożyć swoich pieniędzy, gdy nie będzie uregulowanych w pełni spraw własnościowych - tłumaczy Roman Wójcik, właściciel firm Sword.

Dodaje, że ze strony firmy była gotowość pójścia na kompromis w postaci przeniesienia produkcji w inne miejsce przy pozostawieniu w centrum części biurowej. Do porozumienia nie doszło, a sprawa wciąż jest w zawieszeniu.

Miasto tłumaczy, że odszkodowanie oraz nowa działka wyceniona na warunkach rynkowych to wszystko, co można zaoferować przedsiębiorstwu. Zmiana przebiegu drogi nie wchodzi "w grę", a problemem są m.in. są warunki techniczne. W ostateczności niewykluczone jest wszczęcie procedury wywłaszczenia.

Zobacz, jak w lutym wyglądał teren, gdzie obecnie trwa budowa hotelu Marriot Courtyyard.

Miejsca

Opinie (185) 1 zablokowana

  • boje się

    Boje się, że za 20 lat nasza kochana Gdynia nie będzie już taka zielona i przyjazna dla zwykłego przeciętnego Kowalskiego.

    • 1 0

  • odwalcie sie pajace z UM Gdynia od terenow portowych (3)

    nic tylko propaganda w tych zakutych lbach.

    • 6 1

    • Gdańsk to samo, jak ktoś nie widzi celowego demontażu gospodarki to jest kretynem. (1)

      • 0 1

      • Co Gdańsk to samo? W Gdańsku budują drugi terminal głębokowodny i przeznaczają nowe powierzchnie pod działalność związaną z obsługą portu.

        • 0 0

    • za późno, dil juz dawno przyklepany, a kasa wzięta pod stołem ii to duża.

      • 1 0

  • Kwiatkowski się w grobie przewraca

    dorwały się kmioty, które mają dwie lewe ręce do władzy, pracować nie potrafią - nie muszą, to myślą, że reszta też nie musi. apartamenty, centra handlowe, wodotryski... z tego PKB chcecie? debile :)

    • 2 0

  • toczy się dyskusja ....o KOMPETENCJACH SZCZURKA do kierowania (1)

    Miastem !!!....To ja się zapytam pana szczurka !!! Tylko jedno pytanie ...Czy w nowym jorku ktos odwazył by się zabudować teren central parku ??? A teren jest niesłychanie drogi ...No jak panie szczurek ??? Pan by pewnie zabudował !!!...I to wystarczy aby stwierdzić że pan nie ma kompletnie wizji gdyni na dziesiątki lat do przodu ...Miasto nie powstaje w ciagu jednej kadencji ani nawet dwu ,do tego są potrzebne dziesiątki lat i wizja której panu brakuje,pan nigdy takiej nawet nie próbował przedstawić......Pozdrawiam...

    • 8 3

    • moje trzy grosze

      Nie wiem czy Pan Szczurek w N.J. porwalby się na zabudowanie Central Parku, ale z cała pewnoscią ulokowałby w sercu tego parku minibrowar portowy, taki , na jakiego powstanie zezwolił w centralnym punkcie Bulwaru Nadmorskiego , w kontynuacji zmiany jego charakteru z funkcji typowo relaksowo- spacerowej na funkcję gastronomiczną, a browar na nulwarze to juz przegiecie szczytowe. W NJ. wylecielby za taki pomysł mna drugi dzien na pysk ze stanowiska a pobudkami takiej inwestycji zaintreresowałyby się organy kontrolne.

      • 1 0

  • moje trzy grosze

    Pozbawiona przemysłu Gdynia upadnie , tak jak wiele miast pozbawionych podstaw materialnej egzystencji. Czy mało wymienic Detroit w USA? Było wieksze i bogatsze od Gdyni ale gdy skonczyl się przemysł to upadło. W Gdyni przemysłu praktycznie juz nie ma.Został praktycznie tylko port i baza kontenerowa. Nie inwestuje się w przemysł ani nie stwarza zachęt dla przemsłu. Stawia się tylko na luksusowe hotele. apartamentowce, na ktore szarego obywatela miasta nawet nie stac.. W nowym planie 0% tereny dla przemysłu. Znowu tylko powuerzchnia handlowa,. hotele i mieszkania!!! Tak dalej byc nie moze. Ta wladza nie ma koncepcji Liczy się tylkpo PR i kupowanie mieszkancow gadzeciarskimi imprezami w stylu , zawody lotnicze za kilkanascie milionow złotych, Sylwester z Polsatem, triathlony, festiwale fiomowe, szkole flimowa, no i przeslawne lotnisko itp. To jest efektowne ale nie utrzyma miasta. Ma na celu tylko zdobywanie popularnosci wsród mieszkancow. Szkoda ze poza tymi imprezami nie robi się niczego dla rozwoju mieszkancow. Nowy plan jest niestety kontynuacja tej chorej, zabojczej dla miasta koncepcji.

    • 7 0

  • Znów narzekanie (8)

    Znów narzekanie, że tereny stoczniowe i portowe przeznacza się na inne funkcje. U nas to dzieje się dopiero teraz, a na całym świecie już dawno wypchnięto produkcję stoczniową z centrum miast, przeładunki towarów przeniesiono na nowe głębokowodne terminale też gdzieś daleko w morze. Nawet w Gdańsku na Motławę statki towarowe już dawno nie wchodzą. Porty muszą się rozwijać aby przyjmować coraz większe statki, a to oznacza że trzeba budować nowe terminale na głębokiej wodzie, z łatwym wejściem i z łatwym wywozem towarów lądem nie przez centrum miasta. Ludzie morza o tym wiedzą ale oni najczęściej nie mają czasu na pisanie tutaj komentarzy. Zamilknijcie więc wszelkie trole nie mające pojęcia o morzu i gospodarce morskiej.

    • 10 13

    • kolego ,chyba spadłeś z KSIĘZYCA... (6)

      nigdy chyba nie byłeś w porcie w NOWYM JORKU ,ROTTERDAMIE ,LONDYNIE ...czy jakimkolwiek innym...ale trzeba przyznać, manię pouczania innych masz rozdętą do niewiarygodnych granic,, co powoduje iż twoje ,,nauki" zwyczajnie stają się NIEWIARYGODNE !!!

      • 4 5

      • No i co robi Port Rotterdam od 2007 roku? (4)

        Rozbudowuje (w sumie skończył na razie) głębokowodny terminal Maasvlakte, wypchnięty poza dotychczasową linię brzegową Holandii.

        • 4 0

        • kolego ...pamiętaj o jednym... (3)

          wszystko trzeba rozpatrywać pod kątem możliwości DOSTĘPU do terenów rozwojowych jak także pod katem możliwości FINANSOWYCH ...tych obu w nadmiarze w GDYNI ....NIE MA ...!!! dlatego JEST TAK WAŻNE ABY DOBRZE WYKORZYSTAĆ TO CO SIĘ MA i TO CO UDAŁO SIĘ ZBUDOWAĆ POPRZEDNIM POKOLENIOM... !!! a nie niszczyć tego kosztem budowy BETONOWCÓW które można postawić zupełnie w innym miejscu bez żadnej szkody dla INFRASTRUKTURY...jeśli tego nie dostrzega SZCZUREK to ma już przegraną kompanię wyborczą...

          • 6 2

          • Ja o zupie, ten o... (2)

            Odpowiadałem na Twoją tyradę w stronę MM, że rzekomo spadł z Księżyca i że wg Ciebie bredzi co do kierunku rozwoju terenów portowych na świecie. Podałeś nawet konkretne porty - wziąłem pierwszy z brzegu, żeby wykazać, jak bardzo mylisz się napadając na autora tego wątku. Ty teraz z kolei zaczynasz o dostępności do terenów rozwojowych - co to ma do rzeczy w tym kontekście?

            Pomijam już, że jest miejsce na zatoce i na dojściu dla rozwoju wszystkich trójmiejskich portów.

            • 2 3

            • Tylko ze Roterdam nie niszczy tego , co stoi od wielu lat . (1)

              • 2 1

              • A czym jest np. Oude Haven?

                Skoro nie starym, nieczynnym w pierwotnej funkcji (dziś to tylko jachty i małe łodzie rybackie) portem, przekształconym w dzielnicę kulturalno-biurową?

                • 0 0

      • Tadek ja jestem co roku w wielu portach.

        Widzę jak tam jest.

        • 2 4

    • czyli UM oficjalnie przyznaje się, ze rezygnuje z portowej funkcji miasta

      przy pełnej świadomości, ze Gdynia albo będzie morska i portowa, albo będzie miasteczkiem wielkości Sopotu dla bogaczy z Kamiennej Góry, a reszta via Muzeum Emigracji won do Anglii na zmywak?

      • 3 0

  • panie SZCZUREK !!! (5)

    GDYNIA to MIASTO z MORZA i DLA MORZA !!! ....jak chcesz pan budować betonowce to miejsca w GDYNI DOSYĆ !!! na obrzeżach miasta...

    • 12 4

    • (3)

      A co według ciebie można tam zbudować? Drewniane domki? Kurniki? Słucham

      • 6 3

      • Tam powinien być teren dla rozwoju portu

        A nie pod apartamęta. Blokhauzy dizajnerskie można i na Wiczlinie stawiać, autostradę już budują, za to stoczni i terminali nie przeniesie się na Witomino.

        • 1 0

      • tam nie powino się budować NIC..!!! (1)

        to powinien być teren przeznaczony pod potrzeby spłeczności całej GDYNI !!! ...coś w rodzaju SKWERU KOSCIUSZKI !!! tak jak to ma miejsce w innych dobrze zarządzanych i zagospodarowanych miastach na SWIECIE !!!... ...

        • 2 7

        • Ale skwer tez będzie za kilka lat zabudowany .

          • 1 0

    • zapomnij przekręt Dalmorowski dawno się odbył, łapówki dawno wzięte

      • 1 0

  • Budować i to jak najszybciej !

    Mam nadzieje że uda się szybko dogadać z tą firmą i zacząć budowę drogi oraz całej infrastruktury. Gdynia już dawno powinna zostać rozbudowana, mamy wiele wolnych terenów, możemy stać się jednym z najważniejszych miast w Polsce. Zobaczcie czym stał się Sopot ! Wyprzedził już chyba Zakopane itp.
    Właściciel tej firmy zwęszył że może dostać więcej niż mu proponują i teraz zablokuje wszystkie inwestycje! Powalczy kilka lat a po tym itak dostanie to co na początku proponowali plus kilkanaście procent. Zastanów sie człowieku czy warto...
    Szkoda że nie znamy się osobiście bo na pewno wytłumaczyłbym ci to od innej strony i przyznałbyś mi racje :) Też prowadzę dwie duże inwestycje w Śródmieściu i coś o tym wiem.... mimo to życzę obu stronom udanych negocjacji

    • 0 6

  • Centrum jest betonowe (7)

    Plus Sea Towers. Miasto musi się rozwijać, nie widzę przeciwwskazań dla takiej zabudowy i cieszę się, że coś w końcu z Węglową zrobią.

    • 78 39

    • a ja wolę, jak zalewają betonem witamino (3)

      • 9 4

      • tylko beton

        ceglste pedryle z gdańska mogą sobie walić do

        • 0 1

      • Ty od "witAmina" (1)

        Od kiedy to w tamtym rejonie jest piękna zieleń a mieszkańcy centrum spacerują w okolicach Węglowej???

        Witomino jest betonową sypialnią (plus domy w okolicach Leśniczówki i rejonu Getta W. i Słonecznej) i nic tego nie zmieni. Za to jakie piękne otoczenie lasów dookoła! :)

        • 13 4

        • a z czego majo budować' kurna

          chata z gliny?

          • 2 1

    • Przepięknie

      Przepiękny projekt , tak trzymać , czas na nowe , stare do lamusa

      • 1 1

    • Obecnie też jest tam beton, tylko gorszy.
      Jak czytam te wypowiedzi na forum to śmiać mi się chcę jacy bezmózgowcy narzekają :D

      • 17 2

    • Dokładnie

      Nowoczesne centra na całym świecie tak wyglądają.

      • 18 5

  • (3)

    żegnaj kochana Gdynio
    nie pozostanie ślad po porcie i morzu
    a gospodarka zostanie definitywnie zamieniona na system marketowo/muzealny
    czytaj niewolniczy
    nabrzeża zostaną zalane betonem
    a rejony od Stoczni po Cisową zarosną dżunglą
    o "leśnych" osiedlach nie wspominając
    i wtedy się obudzicie
    dzielni wyborcy

    • 61 31

    • pecker

      stanął ci ? a czym mają być zalane nadbrzeża, kuźwa... złotym piaskiem ?

      • 1 1

    • port ma się dobrze, a na gruzach Stoczni Gdynia działa kilka prężnych firm (1)

      port ma się dobrze, a na gruzach Stoczni Gdynia działa kilka prężnych firm - polecam przejechać się na tereny "postoczniowe" by zobaczyć co potrafią zbudować Crist, Nauta, o Hydromedze już nie mówiąc, bo to europejska ekstraklasa!

      • 3 3

      • port, żeby móc konkurować potrzebował tych terenów jak powietrza, ale szybka chciwość wygrała z uczciwością

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane