• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Planiści ustalili jak podróżujemy po Gdańsku

Maciej Naskręt
4 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W Gdańsku niemal identyczna liczba mieszkańców podróżuje samochodem co komunikacją zbiorową. W Gdańsku niemal identyczna liczba mieszkańców podróżuje samochodem co komunikacją zbiorową.

Specjaliści od transportu ustalili w jaki sposób mieszkańcy poruszają się po Gdańsku, oraz jak będą poruszać się w przyszłości. Ich prognozy wskazują, że nie ma odwrotu od budowy Drogi Czerwonej przez Wrzeszcz, a planowana ul. Nowa Świętokrzyska odciąży tę "starą" o ok. 60 proc.



Planiści z Biura Rozwoju Gdańska przedstawili we wtorek tzw. transportowy model symulacyjny Gdańska. Za jego pomocą mają być przedstawiane efekty realizacji nowych - hipotetycznych i rzeczywistych - inwestycji drogowych. Analizy tego typu pomagają w wyborze wariantu przebiegu przyszłych dróg.

Opracowany przez specjalistów od transportu model odsłania też strukturę ruchu w Gdańsku, na podstawie badań z 2009 r. Według nich 39 proc. osób podróżujących po Gdańsku wybiera komunikację zbiorową, zaś 38 proc. jazdę samochodem. Aż 21 proc. wszystkich podróży po mieście odbywa się piechotą. Przemieszczanie się rowerzystów w Gdańsku stanowi zaledwie 2 proc. ogółu ruchu.

Model prognozuje w jaki sposób mieszkańcy będą przemieszczać się po mieście za dwa, dwanaście i dwadzieścia dwa lata. Utkniemy wtedy w korkach? A może są drogi, które już teraz trzeba budować, by sprostać potrzebom naszych dzieci albo wnuków?

Planiści zwrócili uwagę - choć do tego model akurat nie jest konieczny - że największe natężenie codziennych podróży mieszkańców odbywa się w wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej. To odwieczny argument gdańskich planistów za budową Drogi Czerwonej, która miałaby pobiec przez Wrzeszcz po wschodniej stronie torów kolejowych.

- Prognoza w modelu potwierdza, że z chwilą wybudowania Drogi Czerwonej spadnie natężenie ruchu na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska - przekonuje Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Czy kierowcy przesiądą się do komunikacji zbiorowej?

- Droga Czerwona jest podstawowym elementem w strategii rozwoju układu komunikacyjnego miasta. Nie ma ona być prostym dołożeniem kolejnych pasów ruchu do al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej, ale ma pomóc w rewitalizacji i uspokojeniu ruchu na całym tym historycznym układzie alei - dodaje zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski.

Model pokazał jak trudna sytuacja będzie panować w najbliższych latach na południu Gdańska. Planiści spodziewają się tam wzrostu podróży w dzielnicy o 50 proc. Podobny scenariusz czeka też Osowę.

Co ciekawe model transportowy ukazał też, że mimo powstania w przyszłości Obwodnicy Metropolitalnej ruch na Obwodnicy Trójmiasta i tak będzie stale rósł. W 2035. r ma wynieść ok. 3,5 tys. samochodów w szczycie między godz. 15 i 16, podczas gdy dziś w tym okresie obwodnicą jedzie ponad 2 tys. pojazdów.

Transportowy model symulacyjny zbudowano w oparciu o program Visum firmy PTV, który stosuje m.in. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa lub Szczecin. Program ten jest jednym z najlepszych narzędzi do określania zapotrzebowania na podróże, analizy i oceny istniejących oraz planowanych układów transportowych. Visum jest programem integrującym wszystkie typy transportu prywatnego i publicznego w jednym modelu są to tzw. modele multimedialne.

Założenia transportowego modelu symulacyjnego Gdańska.

Miejsca

Opinie (193)

  • Rowerzyści stanowią 2% ogółu? Mniej niż myślałem. (3)

    Budowa ścieżek jest wielkim marnotrawstwem przestrzeni i pieniędzy. Wczoraj przed "Krewetką" jeden socjopata prawie zrobił z dwóch wysiadających ze 174 dwudziestolatek kręgle. Jaki jest sens zadowolić niewielu kosztem cierpienia wielu? Jak śmią żądać szacunku?

    • 8 8

    • Też mi się to wydaje chore (2)

      takie dwie ścieżki rowerowe, to szerokość ulicy jednokierunkowej dla samochodów.

      • 6 5

      • nie chodzi o obecną liczbę (1)

        tylko o zrozumienie, że gdyby były lepsze warunki, udział ruchu rowerowego w ogólnym bilansie byłby dużo wyższy. Podejmij próbę zrozumienia pojęcia popytu ukrytego (latent demand) i powstrzymaj się przed obrażaniem innych.

        • 3 1

        • Popyt ukryty - konsumenci mają potrzebę, która nie może zostać spełniona przez żaden z produktów/usług dostępnych na rynku.
          Pojawiasz się na forum pod wieloma nickami. "Walisz" cały czas te same banialuki, przedstawiasz jakieś bzdurne argumenty nie mające nic wspólnego z tematem. To już jest nic innego jak desperacja, bo to co napiszesz albo inni wyśmiewają albo przedstawiają racjonalne argumenty.
          Tylko współczuć.
          Zrób coś wreszcie dla siebie a nie dla ekooszołoskiej ideologii rowerowej - udaj się do lekarza i z nikim nie kontaktuj się po drodze.
          Nie sadzę aby lekarz pomógł ale bedziesz miał czyste sumienie, że próbowałeś.

          • 1 1

  • droga czerwona czyli smierc dolnego wrzeszcza, kolejne kilometry ekranow

    akustycznych w miescie oraz oczywiscie wyburzenia starych wrzeszczanskich kamienic. bielawski i cala reszte budyniowego ratusza to przyglupy bez wyobrazni. zurawie w stoczni jeszcze stoja panie adamowicz?

    • 9 3

  • Nie modele multimedialne tylko multimodalne

    • 2 1

  • Kartuska miała być

    przejezdna,a ja wczoraj rano od 7.27 stałam od rozjazdu koło Biedronki do 8.10 do skrzyzowania z Łostowicką.

    • 6 0

  • Czerwona - wstyd dla Miasta

    Aby zwiększyć przepustowość głównej arterii należy nowe skrzyżowania z przejazdami bezkolizyjnymi - tunelami lub estakadami jak na Słowackiego a nie zalewać asfaltem hektary miasta bez sensu i logiki. Co za wstyd promować taką ramotę z lat 60-tych!

    • 10 0

  • rower ok ale tylko dla mieszkancow dolnego tarasu.

    • 5 1

  • reklama VISUMA

    Czy to jest skrytoreklama firmy PTV???

    • 1 1

  • Bielawski i Adamowicz zmorą naszego miasta

    Planistów swoich opłacą .Drogi wszystkie jedynie wciąż w planach.Propaganda aż huczy . A my i tak będziemy stali w korkach dalej.Przecież tych panów trzeba na taczkach z miasta wywieść . Albo batem przepędzić na cztery strony świata.I to natychmiast.

    • 4 1

  • Usprawnienie drogowe przy Zieleniaku!!!!

    Dojeżdżam codziennie do pracy do centrum Gdańska z Sopotu. Proponuję przyspieszyć działanie sygnalizacji przy Zieleniaku o ok. 5-6 sekund. Tzn. w stosunku do poprzedzających skrzyżowań (pomiędzy Placem Zebrań ludowych i Hucisko). Z moich obserwacji wynika, że przyczyniłoby się to do tzw. ciągłości, czyli bez zatrzymywania pojazdów, przy przepisowej prędkości, a co za tym idzie szybszej przejezdności przez główna arterię. Proszę o opinię.

    • 0 1

  • No pewnie zapewnicie "dobre" drogi to te 38% z komunikacji przeniesie się na samochód.

    Lepiej zadbać o komunikacje a nie o drogi. Eh "planiści".

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane