• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły rad dzielnic: Śródmieście Gdyni

Michał Sielski
20 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
W najbliższych latach Śródmieście Gdyni czekają spore zmiany. W najbliższych latach Śródmieście Gdyni czekają spore zmiany.

Zaczynamy cykl opisujący plany rad dzielnic działających w Trójmieście. Dziś o pomysłach inwestycyjnych gdyńskiej Rady Dzielnicy Śródmieście. Ich realizacja zależy od możliwości finansowych miasta, ale społecznicy działający na rzecz swoich małych ojczyzn mają wiele ciekawych pomysłów. W przyszłym tygodniu opiszemy plany radnych Orłowa.



Czy wiesz o tym, jakie plany ma twoja rada dzielnicy?

Rady dzielnic to jednostki pomocnicze miasta, które mają wspierać Radę Miasta w realizacji oddolnych działań. Dzielnicowi radni mają lepszy kontakt z mieszkańcami, pracują społecznie i najczęściej doskonale znają swoją okolicę. Dzięki temu wiedzą co w niej zmienić i mogą to podpowiedzieć władzom miasta.

W Gdyni rady przekazały już prezydentowi propozycje wszystkich inwestycji, planowanych na najbliższe lata. Dziś przedstawiamy pomysły Rady Dzielnicy Śródmieście. Nie wszystkie zostaną zrealizowane, ale część - jak choćby słupki uniemożliwiające nielegalne parkowanie - już teraz są realizowane przez gdyński Zarząd Dróg i Zieleni. To plany inwestycji na najbliższe cztery lata.

Jakie zmiany zajdą w centrum Gdyni?



Rada dzielnicy ma aż kilkanaście pomysłów na najbliższe lata.

Przedstawiamy wszystkie, z krótkim opisem:

  1. Stworzenie parku kieszonkowego przy ul. 3 Maja, pomiędzy ul. Starowiejską a ul. Jana z Kolna. Zasadzone tam będą nowe drzewa, pojawią się ławki, latarnie i kamery monitoringu miejskiego.
  2. Stworzenie parku kieszonkowego na rogu ul. Abrahama i ul. Kilińskiego. Tam planowane jest również stworzenie niewielkiego placu zabaw np. z linami do wspinania.
  3. Stworzenie skweru z zielenią po zachodniej stronie ul. 3 MajaMapka, na wysokości Domu Rzemiosła. W miejscu trzech miejsc parkingowych staną kwietnik i rabaty.
  4. Zmiany na ul. BatoregoMapka:
    wykonanie żywopłotu od ul. 3 Maja do ul. Jastaka, nasadzenia trzech drzew (kosztem trzech miejsc postojowych) na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Jastaka, postawienie donic wzdłuż krawężnika w północnym odcinku ul. Jastaka.
  5. Posadzenie drzew przy ul. Wójta RadtkegoMapka, ul. Abrahama, al. Piłsudskiego, ul. 10 Lutego i ul. Portowej.
  6. Postawienie latarni na ul. Zygmunta AugustaMapka na wysokości skrzyżowania z ul. 10 Lutego.
  7. Remont chodnika po zachodniej stronie Władysława IV od ul. Wójta Radtkego do ul. Jana z Kolna na wysokości Urzędu Skarbowego.
  8. Utworzenie przejść dla pieszych na skrzyżowaniach ulic 3 Maja/Armii Krajowej; Armii Krajowej/ks. Jastaka; Władysława IV/Armii Krajowej (przy przystanku).
  9. Zabezpieczenie wjazdów na chodniki i przejścia: przez przejścia dla pieszych na Plac KaszubskiMapka, przy ul. Armii Krajowej i parkingu przy ul. Zawiszy Czarnego, ul. 10 Lutego na odcinku pomiędzy ul. Abrahama a ul. Świętojańską, przy ul. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego 3, ul. Kilińskiego oraz ul. Żwirki i Wigury po obu stronach.
  10. Likwidacja zatoczek parkingowych: przy ul. Zygmunta AugustaMapka na wysokości Urzędu Pocztowego nr 1 i poszerzenie chodnika; na ul. Batorego na wysokości nr 7 i 9 oraz poszerzenie chodnika.
  11. Wyznaczenia strefy zamieszkania na ul. Mściwoja i ul. ZgodaMapka.
  12. Zaznaczenie linii brzegu morskiego sprzed 1931 roku na Molo PołudniowymMapka. Miałyby być to litery z metalu wtopione w płaszczyznę chodnika, przypominające czasy, gdy jeszcze nawet nie planowano Mola Południowego.


Za pomoc w przygotowaniu artykułu bardzo dziękuję Jędrzejowi Szerle, wiceprzewodniczącemu Rady Dzielnicy Śródmieście.

Opinie (128) 6 zablokowanych

  • Mają ludzie problemy

    Ja jestem za dołożeniem beczek z benzyną i skrzynek z narzędziami. Sporo można kupić w lombardach. Kiedy wybory do rad dzielnic? Może się w końcu zapisze tylko jeszcze nie wiem z jakiej dzielni

    • 3 0

  • W Gdańsku sytuacja jest prosta

    BRG działa pod dyktando deweloperów. W sumie taniej byłoby zlikwidować tą jednostkę i rozmawiać bezpośrednio z ludźmi decyzyjnymi.

    • 7 0

  • Czym dojeżdża UM

    A Szczurek i reszta prominentnych urzędasów czym dojeżdża do pracy w UM - rowerem, hulajnogą, trolejbusem ...
    Zamykacie śródmieście dla gdynian z dzielnic, a wyciągacie łapy po nasze podatki.

    • 12 3

  • Co z ulicą sienkiewicza w gdyni?

    Ulica Sienkiewicza nie może być dwukierunkowa. to jest chyba jasne i nie podlega żadnej dyskusji z tego powodu, ponieważ strona od budynków jest blokowana przez parkujące tam samochody. Kierowcy jadący z z Pl. Grunwaldzkiego do góry niejednokrotnie muszą się cofać, aby ustąpić pierwszeństwa kierowcom jadącym w kierunku odwrotnym. najlepszym rozwiązaniem jest zrobienie tej ulicy jednokierunkową- z dołu do góry.

    • 4 5

  • Posadzenie drzew, parki kieszonkowe

    A wielkie drzewa przy Armii Krajowej wycięte bo deweloperowi nie pasowały, to samo przy nowej budowie przy Kieleckiej. Wsadźcie sobie swoje parki kieszonkowe wiecie gdzie.

    • 11 3

  • A coś konkretnego i sensownego? (21)

    A cha mam " likwidacja zatoczek parkingowych" i kolejny sukces włodarzy w terenie. Potem będzie lament że nie ma sklepów i firm w centrum a na świętojańskiej puste lokale. O to wam chodzi?

    • 97 34

    • (3)

      Zważywszy że z tych miejsc korzystają głównei wlasciciele sklepów a nie kupujacy to wplyw powinien być nawet pozytywny - przespacerowany i dotleniony sprzedawca bedzie milszy dla kilentow

      • 18 10

      • A własciciel to co? Rowerkiem ma dojeżdzać? (1)

        • 4 3

        • A jak!

          Rowerem cargo to i towar przywiezie. Aktywiści miejscy pomogą.

          • 4 5

      • Jeżeli przez 8 godzin właściciel wykorzystuje miejsce parkingowe, to do miasta leci 800zł (a przynajmniej będzie lecieć od przyszłego roku) za abonament na okaziciela.

        • 6 1

    • rozumiem, że konkretne i sensowne były by zwężenie chodników, (1)

      dobudowanie pasów i miejsc parkingowych?

      • 6 4

      • Spowoduje to zwiększenie ilości samochodów. Jeżeli ludzie wiedzą o tym, że mają gdzie zaparkować samochód, to może się zdarzyć że kupią nowe/dodatkowe auto.

        Ale rozważamy odwrotną kwestię: ludzie odpowiedzieli na podaż miejsc parkingowych odpowiednią ilością parkowanych samochodów, nagle liczba miejsc się zmniejsza (dla przypomnienia, obok oceanarium także zostały usunięte miejsca parkingowe), a ilość samochodów z dnia na dzień nie ubędzie.

        Już teraz widać wielkie problemy, jakie są stwarzane w centrum miasta - wystarczy przejść się na parking Alfa Plaza (za tablicą "droga wewnętrzna") by zobaczyć jaki panuje tam ścisk (ze względu na to, że jest to droga wewnętrzna, miasto nie może pobierać tam opłat), jak ludzie ostatnio zaczęli tam parkować także na zakazie zatrzymywania się. Przed zmianami przy oceanarium nie było takich zachowań.

        • 3 1

    • Badania w ramach programu Civitas Dynamo sprzed kilku lat pokazały... (11)

      ...że zdecydowana większość klientów sklepów w Śródmieściu przychodzi, a nie przyjeżdża po zakupy. Więc to mit, że 20 wolnych miejsc parkingowych przed sklepem jest receptą na sukces.

      • 19 9

      • oczywiście, (9)

        sklepy w Śródmieściu stają się praktycznie wyłącznie dla klientów tam mieszkających, czy pracujących. kto będzie na zakupy jeździł do centrum autobusem z siatami, heloł

        • 23 5

        • Kto będzie jeździł autem... (8)

          ...z Kaczych Buków zrobić zakupy spożywcze do Żabki na Starowiejskiej albo z Cisowej kupić umywalkę w metalowym przy 3 Maja?
          Poza tym parkingi są i miejsc jest sporo - tylko płacić się nie chce.

          • 11 5

          • Kiedyś Świętojańska (7)

            stanowiła centrum i były tam najlepsze sklepy. Warto było tam przyjachać na zakupy. Teraz nie warto.

            • 12 1

            • Tak, w PRL-u Świętojańska stanowiła centrum. (6)

              Później powstała Riviera i w Gdyni - podobnie jak w całej Polsce - zakończyła się era ulic handlowych. I trzeba nauczyć się z tym żyć.

              • 9 7

              • zgadzam się (4)

                Nauczyłem się. Nie ma parkingu, nie jadę. Jest wiele innych fajnych miejsc, gdzie można wydać pieniądze. Potem nie płaczcie, że miasto nie ma kasy. Że jedyne zmiany to malowanie dróg farbą. Tylko trochę mi szkoda, bo jednak Gdynia to moje rodzinne miasto.

                • 13 9

              • Nie zauważyłem... (3)

                żeby gdyńskie Śródmieście cierpiało na brak zainteresowania ze strony przyjezdnych. Od lat internetowi komentatorzy deklarują, że już nigdy do centrum nie przyjadą - i jakoś nie widać tych masowych bojkotów. Knajpek jest o wiele więcej niż dekadę temu, sklepy są - generalnie kręci się.

                • 5 8

              • to jest właśnie ten problem (2)

                - nie zauważyłem. Często mam do czynienia z goścmi zagranicznym, którzy przylatują do Gdańska, żaden z nich nie wybiera się do Gdyni.

                • 9 0

              • I to dlatego, że w Gdyni nie ma miejsc parkingowych? (1)

                W przeciwieństwie do Starego i Głównego Miasta w Gdańsku, gdzie... też nie ma miejsc parkingowych? Bez sensu.

                • 8 0

              • to dlatego

                ze w Gdyni nie ma nic interesującego dla turysty zagranicznego, a nie ma bo kasy brak. Ale oczywiście można nie widzieć związku, to wszystko przypadek.

                • 3 3

              • Śmierć miasta

                Trzeba nauczyć się z tym żyć..

                • 7 5

      • Całe szczęście

        Civitas Dymano już się skończyło, bo by te szkodniki dalej sie bujały i psuły za publiczne pieniądze. Teraz demontaż infrastruktury w Gdyni oczywiście trwa, ale już nie idzie tak sprawnie.

        • 5 4

    • W Gdyni????

      • 3 0

    • Tak

      o to im chodzi, ale nie chcą się przyznać. Wolą coś bredzić o jakimś komforcie i bezpieczeństwie. Pewnie to przeczytali w biuletynie partyjnym pt. Ratusz.

      • 4 3

    • Jak się nie potrafisz odspawać od czterech kółek

      To na co zatoka, skoro i tak nie dasz rady wysiąść z auta?

      • 8 15

  • unikać Śródmieścia; (2)

    likwidacje parkingów i podnoszenie opłat za wszystko
    Śródmieście już nie przyciąga mieszkańców, bo i czym - kolejnymi haraczami? Na zakupy z siatami autobusem? Jaaaasne. W imię czego?

    • 44 5

    • Zbieram deklaracje! (1)

      Kto jeszcze planuje unikać Śródmieścia z powodu zmniejszenia liczby miejsc parkingowych. Już paru komentatorów się zgłosiło. Liczę, że w związku z bojkotem w wakacje w centrum będzie błogi spokój i pusta plaża.

      • 4 4

      • kazik

        wyprowadz się do lasu. Tam może być pusto.

        • 4 1

  • Po lekturze takiej listy (7)

    można odnieść wrażenie, że wszystko co ważne zostało już w Gdyni zrobione.
    W gestii rad tylko kosmetyka.

    • 66 5

    • (5)

      Rady Dzielnic, w tym budżecie inwestycyjnym 5 letnim, o którym jest artykuł, mają od 800 tys do 2 mln złotych w zależności od dzielnicy. Co ty chcesz za to zrobić?

      • 5 1

      • Chyba nikt nie oczekuje od Rad Dzielnic poważnych inwestycji z ich budżetów, (4)

        chodzi o to, żeby nie były to jedyne inwestycje. Gdynia zamiera i parki kieszonkowe niewiele zmienią.

        Enegię trzeba skierować na rzeczy najważniejsze.

        • 2 1

        • W Śródmieściu nie ma ani jednego parku. (1)

          Więc trudno stwierdzić, że parki kieszonkowe, czyli dwie pierwsze pozycje na liście, były czymś niepotrzebnym.

          • 4 1

          • niedawno był

            ale Hossa zbudowała tam osiedle.

            • 1 1

        • (1)

          Ale wyżej czepiano się, że rady robią tylko kosmetykę. No kasę mają właśnie na kosmetykę. Większe inwestycje (jak parkingi itd) zależą od miasta.

          • 2 0

          • Nie sądzę, żeby kolejne parkingi poprawiły estetykę tego smutnego miasta

            • 1 1

    • Za te środki dzielnicowe nie oczekuj tunelu do Oksywia

      RD mogą najwyżej decydować o małych inwestycjach

      • 11 0

  • Na szarym końcu....

    No i już wiadomo, dlaczego Gdynia w rankingu dużych i średnich miast przyjaznych kierowcom ( brano pod uwagę stan dróg, przejezdność, dostępność miejsc parkingowych, cene strefy, itp) zajęła ostatnie!!!! miejsce.
    Teraz, gdy ogranicza sie transport publiczny bo wirus, idą wakacje czyli turyści, będzie płacz...komuś chyba już dawno rozum odjęło, skoro tak rządzi miastem...

    • 13 3

  • Fajnie by bylo z tą zielenią - ale najpierw infrastruktura

    Remonty dróg i chodników - 10 Lutego w centrum przypomina bardziej afrykańskie bezdroża niż centrum miasta z aspiracjami do kosmodromu ;-)

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane