• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w kolejnej dzielnicy Gdańska. Brakuje ponad 300 parkomatów

Maciej Korolczuk
14 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów.

Strzyża jest kolejną - po Wrzeszczu Dolnym - dzielnicą, która chce utworzenia strefy płatnego parkowania. Urzędnicy otrzymują też sygnały o konieczności ustawienia nowych parkomatów z dzielnic, gdzie pobór opłat już obowiązuje. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma ani zapasowych urządzeń, ani też środków, by je kupić. W sumie może chodzić nawet o 330 nowych parkomatów. Władze miasta deklarują, że środki się znajdą, jeśli wolę objęcia opłatami za parkowanie wyrażą mieszkańcy.



Czy miasto powinno rozszerzać strefy płatnego parkowania?

Dwa tygodnie temu informowaliśmy, że radni Wrzeszcza Dolnego podjęli uchwałę, w której zwracają się do rady miasta o objęcie całej dzielnicy strefą płatnego parkowania. Teraz na podobny krok zdecydowali się radni Strzyży.

Dzielnica położona między Oliwą a Wrzeszczem Górnym, a więc dzielnicami, gdzie pobór opłat za parkowanie obowiązuje już od kilku lat, cierpi na nadmiar samochodów pozostawianych przez kierowców szukających darmowych miejsc postojowych. Jak przyznają radni dzielnicy, największy kłopot występuje na ulicach: Kisielewskiego, Karłowicza, Sychty, Zamenhofa i Żeleńskiego, gdzie parkują kierowcy przyjeżdżający do Garnizonu czy studenci Wyższej Szkoły Bankowej (w ich przypadku problem narasta głównie w weekendy).

  • Problem z parkującymi nawet na wjazdach na posesję autami narasta w dzielnicy Strzyża od lat.
  • Często jedynym sposobem na walkę z nielegalnym parkowaniem jest interwencja Straży Miejskiej.
  • O problemie z autami studentów rozjeżdżających dzielnicę Strzyża pisaliśmy już w 2015 r.

- Pytania o utworzenie strefy płatnego parkowania docierały do rady dzielnicy od ok. 10 lat - przyznaje Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu dzielnicy. - Na ostatnim spotkaniu z mieszkańcami odbyła się spontaniczna sonda, kto jest za strefą a kto przeciw. Ok. 70-75 proc. osób obecnych na sali - a frekwencja była bardzo wysoka - opowiedziało się za utworzeniem strefy. Uchwałę zamierzamy poddać pod głosowanie jeszcze przed końcem roku, by na styczniowej sesji rady miasta mogli się tym zająć radni.
Intencyjna uchwała rady dzielnicy jeszcze niczego nie przesądza, ale jest pierwszym etapem do utworzenia SPP. Podobnie, jak w przypadku Wrzeszcza Dolnego, miałaby ona zostać wprowadzona od razu w całej dzielnicy, ale o tym, na których ulicach wprowadzono by pobór opłat, zadecydowaliby w konsultacjach społecznych mieszkańcy poszczególnych ulic.  

Nowe parkomaty także w Śródmieściu



O rozszerzenie poboru opłat apelują do władz miasta także radni dzielnicy Śródmieście. Nowe parkomaty miałyby się pojawić na Długich Ogrodach i przyległych ulicach: Szafarni, Świętej Barbary, Seredyńskiego, Sadowej czy Łąkowej. Kłopot w tym, że magazyn GZDiZ jest pusty.

- Temat pojawił się jeszcze podczas poprzedniej kadencji rady dzielnicy, ale usłyszeliśmy, że GZDiZ nie ma ani środków, ani też nowych parkomatów. Kazano nam się uzbroić w cierpliwość. Rozumiemy tę sytuację, bo nie zostaje nam nic innego - przyznaje Maximilian Kieturakis, przewodniczący zarządu dzielnicy Śródmieście.
Wobec kłopotów z nielegalnym parkowaniem w Śródmieściu, radni zaproponowali nawet, że mogą pokryć część kosztów z nowego, wyższego budżetu rady dzielnicy. Pomysł jednak upadł, bo koszt jednego parkomatu wynosi kilkanaście tysięcy złotych, a tylko w Śródmieściu potrzeba co najmniej kilkunastu nowych urządzeń.

Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe. Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe.

W kolejce Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Oliwa i Śródmiejska SPP



Zapotrzebowanie na nowe parkomaty jest jednak większe. Poza Wrzeszczem Dolnym, Strzyżą, Śródmieściem o nowe parkomaty zabiegają też radni Oliwy. Niewykluczone również, że w przyszłym roku powstanie w Gdańsku Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Wówczas pobór opłat obejmie prawdopodobnie kolejne ulice na Głównym i Starym Mieście, Starym Przedmieściu czy Dolnym Mieście.

Łącznie - jak wynika z szacunków urzędników - już teraz potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma na to środków. Zapytaliśmy więc władz miasta, czy w przyszłorocznym budżecie znajdą się na ten cel pieniądze.

- Nowe parkomaty są sukcesywnie instalowane na ulicach Gdańska - przypomina z-ca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju Piotr Grzelak.- W minionej kadencji, jesienią 2016 roku, na ulicach miasta pojawiło się 160 takich urządzeń. Jeśli będzie wola mieszkańców, by na kolejnych ulicach wprowadzić pobór opłat, to zgodnie z naszą umową społeczną o wcześniejszych konsultacjach, będziemy reagować na te wnioski. Decyzje w sprawie ewentualnych środków, które umożliwią zakup kolejnych parkomatów, zapadną w grudniu - deklaruje wiceprezydent Gdańska.

Opinie (614) ponad 20 zablokowanych

  • Prawniczej mafii obejsc sie nie da.

    Najpierw otaczamy intratny biznes odpowiednimi przepisami (pod okreslone grupy intetesu)pozniej juz tylko dzielimy sie zyskami z grupami ,ktore tymi przepisami uszczesliwilismy...Ryba psuje sie od glowy.

    • 3 0

  • Klamstwo ,kkamstwo po trzykroc klamstwo!!!!!!!!

    Mieszkancy tego chcieli...Serio? Macie nas za glupkow?

    • 5 2

  • Indie

    Gdyby nie jakiekolwiek regulatory miejsc parkowania (m.in. parkometry, szlabany, itp.) na terenach będących własnością jednostki budżetowej to w krótkim czasie mamy w Gdańsku kołchoz indyjski. Wtedy wszyscy dostaliby dopiero niezłej czkawki.

    • 3 2

  • Napiszcie gdzie nie będzie parkometrów, będzie krócej .

    • 2 1

  • Do rad dzielnicowych kandydują przeważnie emeryci

    Przeważnie nie posiadający samochodów.
    Na zebrania rad dzielnicowych chodzą przeważnie emeryci, przeważnie nie posiadający samochodów. I tak sobie głosują jak im pasuje.

    • 1 2

  • bzdura...

    radni dzielnicy od paru lat lansują projekt budżetu miejskiego mający zamiast trawników na ulicy Chopina położonej bezpośrednio przy WSB zafundować studentem tejże bezpłatne parkingi....ulice wymienione w artykule są dość oddalone od uczelni, jakieś 5-10min piechotą...konsultacji dotyczących projektu budżetu miejskiego nie było...radni spotykani na ulicy - wszak to sąsiedzi udają,że nic nie wiedzą....a Chopina.,Moniuszki i Nowowiejskiego są notorycznie rozjeżdżane...studenciaki parkują wszędzie, gdzie się da...często na przejściu dla pieszych..

    • 2 0

  • Przecież to było wiadome od początku, jak tylko Hossa kupiła ten kwartał
    Niedawno oddali kilka nowych biur z obu stron. A miejsca parkingowe? Owszem, ale płatne, oczywiście firmy nie wykupią, bo to zmartwienie pracowników a nie firm (ja tam płaciłem 200 PLN na miesiąc za parking, teraz pewnie jest drożej). Bardzo długo mieszkałem we Wrzeszczu, najpierw prawie w samym centrum (obok obecnego Manhattanu) a potem obok Garnizonu ale wyprowadziliśmy się bo zaczęły się straszne korki i problemy z parkowaniem. Płacenie za parkowanie w pracy i pod domem to zbyt wiele.

    • 2 0

  • A co daje rozszerzenie takiej strefy, gdy i tak od "wielkiego dzwonu" sprawdza się opłaty. Ponadto zgodnie ze wspaniałymi przepisami taki kontroler sprawdza wniesienie opłaty na wyznaczonych do parkowania miejscach i tylko tyle. Nikt nie reaguje gdy "cwaniak" parkuje swój bolid na środku skrzyżowania, przejścia dla pieszych, chodniku czy innym niedozwolonym miejscu. Czyli pod przykrywką "uporządkowania" parkowania pobiera się opłaty za postój i na tyle.

    • 0 0

  • I jak wam się żyje poloki ? odmówiliście już modlitwe Polaka ?

    Dzień Świra normalnie , jeden by drugiego utopił w łyżce wody !!!!

    • 0 0

  • i po co parkomaty

    wykopać doły czołgowe jak 1945 a nie kasa i kasa taniej
    A poco wybudowano gardene bez parkingu podziemnego ?
    Zagęszczajcie dalej

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane