• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w kolejnej dzielnicy Gdańska. Brakuje ponad 300 parkomatów

Maciej Korolczuk
14 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów.

Strzyża jest kolejną - po Wrzeszczu Dolnym - dzielnicą, która chce utworzenia strefy płatnego parkowania. Urzędnicy otrzymują też sygnały o konieczności ustawienia nowych parkomatów z dzielnic, gdzie pobór opłat już obowiązuje. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma ani zapasowych urządzeń, ani też środków, by je kupić. W sumie może chodzić nawet o 330 nowych parkomatów. Władze miasta deklarują, że środki się znajdą, jeśli wolę objęcia opłatami za parkowanie wyrażą mieszkańcy.



Czy miasto powinno rozszerzać strefy płatnego parkowania?

Dwa tygodnie temu informowaliśmy, że radni Wrzeszcza Dolnego podjęli uchwałę, w której zwracają się do rady miasta o objęcie całej dzielnicy strefą płatnego parkowania. Teraz na podobny krok zdecydowali się radni Strzyży.

Dzielnica położona między Oliwą a Wrzeszczem Górnym, a więc dzielnicami, gdzie pobór opłat za parkowanie obowiązuje już od kilku lat, cierpi na nadmiar samochodów pozostawianych przez kierowców szukających darmowych miejsc postojowych. Jak przyznają radni dzielnicy, największy kłopot występuje na ulicach: Kisielewskiego, Karłowicza, Sychty, Zamenhofa i Żeleńskiego, gdzie parkują kierowcy przyjeżdżający do Garnizonu czy studenci Wyższej Szkoły Bankowej (w ich przypadku problem narasta głównie w weekendy).

  • Problem z parkującymi nawet na wjazdach na posesję autami narasta w dzielnicy Strzyża od lat.
  • Często jedynym sposobem na walkę z nielegalnym parkowaniem jest interwencja Straży Miejskiej.
  • O problemie z autami studentów rozjeżdżających dzielnicę Strzyża pisaliśmy już w 2015 r.

- Pytania o utworzenie strefy płatnego parkowania docierały do rady dzielnicy od ok. 10 lat - przyznaje Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu dzielnicy. - Na ostatnim spotkaniu z mieszkańcami odbyła się spontaniczna sonda, kto jest za strefą a kto przeciw. Ok. 70-75 proc. osób obecnych na sali - a frekwencja była bardzo wysoka - opowiedziało się za utworzeniem strefy. Uchwałę zamierzamy poddać pod głosowanie jeszcze przed końcem roku, by na styczniowej sesji rady miasta mogli się tym zająć radni.
Intencyjna uchwała rady dzielnicy jeszcze niczego nie przesądza, ale jest pierwszym etapem do utworzenia SPP. Podobnie, jak w przypadku Wrzeszcza Dolnego, miałaby ona zostać wprowadzona od razu w całej dzielnicy, ale o tym, na których ulicach wprowadzono by pobór opłat, zadecydowaliby w konsultacjach społecznych mieszkańcy poszczególnych ulic.  

Nowe parkomaty także w Śródmieściu



O rozszerzenie poboru opłat apelują do władz miasta także radni dzielnicy Śródmieście. Nowe parkomaty miałyby się pojawić na Długich Ogrodach i przyległych ulicach: Szafarni, Świętej Barbary, Seredyńskiego, Sadowej czy Łąkowej. Kłopot w tym, że magazyn GZDiZ jest pusty.

- Temat pojawił się jeszcze podczas poprzedniej kadencji rady dzielnicy, ale usłyszeliśmy, że GZDiZ nie ma ani środków, ani też nowych parkomatów. Kazano nam się uzbroić w cierpliwość. Rozumiemy tę sytuację, bo nie zostaje nam nic innego - przyznaje Maximilian Kieturakis, przewodniczący zarządu dzielnicy Śródmieście.
Wobec kłopotów z nielegalnym parkowaniem w Śródmieściu, radni zaproponowali nawet, że mogą pokryć część kosztów z nowego, wyższego budżetu rady dzielnicy. Pomysł jednak upadł, bo koszt jednego parkomatu wynosi kilkanaście tysięcy złotych, a tylko w Śródmieściu potrzeba co najmniej kilkunastu nowych urządzeń.

Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe. Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe.

W kolejce Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Oliwa i Śródmiejska SPP



Zapotrzebowanie na nowe parkomaty jest jednak większe. Poza Wrzeszczem Dolnym, Strzyżą, Śródmieściem o nowe parkomaty zabiegają też radni Oliwy. Niewykluczone również, że w przyszłym roku powstanie w Gdańsku Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Wówczas pobór opłat obejmie prawdopodobnie kolejne ulice na Głównym i Starym Mieście, Starym Przedmieściu czy Dolnym Mieście.

Łącznie - jak wynika z szacunków urzędników - już teraz potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma na to środków. Zapytaliśmy więc władz miasta, czy w przyszłorocznym budżecie znajdą się na ten cel pieniądze.

- Nowe parkomaty są sukcesywnie instalowane na ulicach Gdańska - przypomina z-ca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju Piotr Grzelak.- W minionej kadencji, jesienią 2016 roku, na ulicach miasta pojawiło się 160 takich urządzeń. Jeśli będzie wola mieszkańców, by na kolejnych ulicach wprowadzić pobór opłat, to zgodnie z naszą umową społeczną o wcześniejszych konsultacjach, będziemy reagować na te wnioski. Decyzje w sprawie ewentualnych środków, które umożliwią zakup kolejnych parkomatów, zapadną w grudniu - deklaruje wiceprezydent Gdańska.

Opinie (614) ponad 20 zablokowanych

  • Nie ma co palić głupa. Mieszkańcy muszą korzystać z pewnych przywilejów, bo tu mieszkają i płacą podatki.

    Goście, którym wygodnie jest przyjechać samochodem zamiast kolejką / tramwajem / autobusem, niech płacą. Na Łąkowej, na przykład, jest siedziba LPP i pracuje tam dużo ludzi. Każdego dnia rano zajeżdżają paniusie na rejestracjach z całej północnej Polski, które zapewne mieszkają w Trójmieście, ale d... chcą wozić wyłącznie samochodem. Stawiają swoje samochody na cały dzień, a mieszkańcy co - mają pecha? Sprawa wymaga interwencji i to pilnej. Zaś argument o braku pieniędzy ZDiZ niech wsadzi sobie w d... Na początek proponuję sprzedać rydwan, łańcuch i szereg innych gadżetów, które tak ochoczo, za kwoty idące łącznie już w miliony, kupuje tzw. władza gminna. Mniej splendoru i myślenia o sobie, więcej praktycyzmu i myślenia o mieszkańcach, nasi jakże drodzy, pardon, kosztowni włodarze!

    PS. Sopot dał swoim mieszkańcom zwolnienie z opłaty za wstęp na molo, co można uznać za formę dyskryminacji osób spoza Sopotu. Pokazuje to jednak, że można takie rzeczy robić. Więc niech nasza droga, pardon, kosztowna władza, postąpi podobnie.

    • 6 2

  • tylko że na ulicach gdzie parkują pseudostudenci nie planuje się postawienia parkometrów...

    • 3 1

  • Zróbcie w końcu porządek z komunikacją miejską

    Integracja systemów, częstotliwość kursów, tabor, buspasy etc. Niech w końcu zacznie to przypominać rozwiązania w stylu innych miast europejskich. Trzeba wpierw dać mieszkańcom realnie działające rozwiązania. Słychać tylko wieczne narzekanie, że jest brak pieniędzy lub woli porozumienia z tej czy innej strony ale ze strefami parkowania jakoś szybko im idzie. Nie jestem im przeciwny ale w tak dużym mieście wydajny transport publiczny jest sprawą podstawową. Przypominanie o SKM/PKM i dociągniecie tu i ówdzie kilku nitek tramwajowych nie załatwia sprawy w skali globalnej całego miasta. Nie ważne, czy ktoś mieszka w centrum, czy na obrzeżach. Każdy kto mieszka w granicach miasta Gdańska i tutaj płaci podatki ma takie same wynikające z tego obowiązki i prawa.

    • 12 2

  • Gdanska nie stac na 300 parkomatow!!! (1)

    Ktos wie ile taki parkomat kosztuje razem z instalacja? 10-15 mln za sztuke?

    • 6 2

    • Ok, doczytalem

      kilkanascie tysiecy za sztuke. No to rzeczywiscie dla tak duzego miasta to wysilek ponad miare

      • 1 1

  • Ładuję karte miejską

    I jade hdzie chce bez dodatkowych oplat z auta zrezygnowałam i nie narzekam w mieście mozna sie.obyc Niech płacą jak lubia wygode chociaz co to za wygoda ciągle szukać miejsca parkingowego

    • 4 4

  • To dzięki Grzelakowi i jego "zagęszczaniu miasta" (1)

    Kiedyś nie było problemów z parkowaniem, a teraz są? To dzięki nowym blokom tak naćkanym, ze nie ma miejsc parkingowych i biurowcom - wszystko w centrum na kupie. Miasto powinno się rozrastać - tak by każdy miał przestrzeń do życia, a nie zagęszczać. Ludzie dają sobie wmówić, że gęste miasto jest lepsze - nie jest - żyjemy jak śledzie.

    • 17 6

    • Nie jest problemem sama gęstość zabudowy, ale wysokosć budynków. 3-4 kondygnacje mogą być zabudowane ściśle, ale buduje się gęsto wieżowco-biurowce kilkunastokondygnacyjne.

      • 0 1

  • parkomaty

    Nie dla gości w Gdańsku !!!!!!! taka jest strategia miasta

    • 5 2

  • w Oliwie parkomaty są wszędzie

    na samej ul. Polanki jest ich 5... pytanie: czy one zarabiają na siebie?

    • 5 1

  • Po co parkometry?! Są aplikacje do dokonywania opłat

    Po co wydawać pieniądze na parkometry, skoro można płacić w aplikacjach typu mobiparking, czy skycash. I szybciej, i taniej (bo kontrolujesz czas oplaty co do mninuty)!!!!

    • 1 5

  • Dlaczego na długich ogrodach nie ma strefy płatnego parkowania. To skandal. Blachosmrody wpychają sie nawet pod klatki schodowe.

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane