• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plusy i minusy nowego odcinka Trasy Słowackiego

Maciej Naskręt
19 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Brak przejścia przez ul. Chrzanowskiego, na wysokości skrzyżowania ze starą ul. Słowackiego. Mieszkańcy chodzą tu jak chcą. Brak przejścia przez ul. Chrzanowskiego, na wysokości skrzyżowania ze starą ul. Słowackiego. Mieszkańcy chodzą tu jak chcą.

Po otwarciu Trasy Słowackiego we Wrzeszczu szybciej dojeżdża się z górnego tarasu Gdańska m.in. do al. Grunwaldzkiej, ale ruch w przeciwną stronę jest mniej płynny, niż wcześniej.



W ostatnią sobotę udostępniono kierowcom estakadę nad al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej i wiadukt nad torami kolejowymi tuż obok. To były ostatnie, dotąd zamknięte elementy wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego. Droga osiągnęła pełną przejezdność.

Od chwili otwarcia estakady i wiaduktu kierowcy szybciej dojeżdżają do al. Grunwaldzkiej. Nie ma znaczenia, czy jadą od strony Zaspy, czy z Matarni - w każdym z tych kierunków podróż odbywa się płynniej. Dodatkowo jesienne prace zlecone przez gdański Zarząd Dróg i Zieleni na skrzyżowaniu przy ETC zobacz na mapie Gdańska, polegające na jego rozbudowie, zapobiegły korkom na al. Rzeczypospolitej i al. Legionów.

Otwarcie estakady spowodowało jednak spore korki przed rondem de La Sallezobacz na mapie Gdańska. Duża liczba aut jadących z Wrzeszcza, które w godzinach popołudniowego szczytu usiłują tu skręcić w lewo, w ul. Potokową, czeka w zatorze sięgającym nawet kilkuset metrów. Wszystko przez źle ustawione światła, które nie są w stanie obsłużyć większego ruchu od strony al. Grunwaldzkiej.

Sytuacja wygląda identycznie jak dwa lata temu na skrzyżowaniu w Matarni zobacz na mapie Gdańska, kiedy to zamknięto ul. Słowackiego od lotniska w kierunku Banina. Wtedy głównie mieszkańcy gminy Żukowo tłumnie zaczęli skręcać w ul. Budowlanych. Tak jak w tamtym przypadku, tak i teraz na skrzyżowaniu na Niedźwiedniku, inżynierowie ruchu potrzebują nieco czasu na wyregulowanie świateł do lewoskrętu. W ciągu tygodnia powinniśmy pojechać szybciej przez rondo de La Salle.

To tyle o kierowcach. Teraz problemy mieszkańców dzielnicy. Po otwarciu wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego kontrowersje wśród nich budzi wycofanie autobusów miejskich z tzw. starej ul. Słowackiego. Mieszkańcy, choćby z ul. Makuszyńskiego zobacz na mapie Gdańska, zamiast 200-metrowego spaceru mają teraz do przystanku dobre 800 metrów, podczas których będą musieli pokonać (nieukończony jeszcze) tunel pod dwujezdniową Słowackiego.

Ale nawet, gdyby zachciano przywrócić autobusy na dawnej ul. Słowackiego, to miałyby one poważny problem z poruszaniem się po niej. Zjazd z ul. Chrzanowskiego od strony ul. Nowej Słowackiego zobacz na mapie Gdańska jest wyjątkowo ciasny i mogłyby tam pojechać wyłącznie autobusy o długości do 10 metrów.

Cześć mieszkańców narzeka także na wykonanie ekranów akustycznych. Uważają oni, że materiał, z którego zostały wykonane wcale dźwięku nie pochłania, lecz go odbija. Sugerują, że powinny one przypominać ekrany przy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego, po których może piąć się roślinność.

Podczas konsultacji społecznych prowadzonych jeszcze w 2009 roku, władze miasta i inwestor Trasy Słowackiego zapowiadali, że okna wyeksponowane na nową drogę zostaną wymienione na bardziej dźwiękoszczelne. Ta sprawa wciąż pozostaje niezałatwiona. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem trasy tłumaczą, że potrzebne jest kolejne badanie i analiza hałasu w obrębie Trasy Słowackiego. Można żałować, że podobnej analizy nie przeprowadzono w sprawie ustawienia ekranów akustycznych, być może połowa z nich okazałaby się nieprzydatna.

Jak oceniasz nową Trasę Słowackiego we Wrzeszczu?

Można zakładać, że niebawem mieszkańcy okolic starej ul. Słowackiego będą wnioskować o likwidację w ciągu tej ulicy sygnalizacji oraz wytyczenie większej liczby przejść dla pieszych. Szkoda, że nie zrobiono tego podczas budowy Trasy Słowackiego.

Pretensje mogą mieć też rowerzyści podróżujący Trasą Słowackiego. Ok. 200 metrów za skrzyżowaniem ulic Nowej Słowackiego i Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska wykonano zjazd z jezdni w kierunku Niedźwiednika. Problem w tym, że kierowca zjeżdżający z jezdni może nie dostrzec w porę jadącego z pierwszeństwem rowerzysty. Widoczność kierowcom w tym miejscu znacząco ograniczają ekrany akustyczne, które należało wykonać z przezroczystego materiału.

Choć za nami huczne otwarcie estakady i wiaduktu, to budowa Trasy Słowackiego wcale się nie zakończyła. W wielu miejscach brakuje chodników i roślin, wciąż zamknięte są np. tunele dla pieszych. Choć z tego ostatniego mieszkańcy raczej się cieszą: pokonywanie ulicy schodami czy windami sprawia przyjemność chyba wyłącznie ich projektantom.

Wykonawcą wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego były firmy OHL, Hydrobudowa, PBG i Aprivia. Za budowę zainkasowały 159 mln zł. Budowa drogi ruszyła w marcu 2011 r. i otrzymała dofinansowanie w wysokości 85 proc. z Unii Europejskiej.

Dzięki oddaniu do użytku nowej estakady i wiaduktu, trasę od ronda de La Salle do skrzyżowania z al. Rzeczypospolitej pokonuje się znacznie szybciej niż wcześniej.

Miejsca

Opinie (231) 5 zablokowanych

  • Sytuacja wygląda identycznie jak dwa lata temu (2)

    Sytuacja wygląda identycznie jak dwa lata temu na skrzyżowaniu w Matarni, kiedy to zamknięto ul. Słowackiego od lotniska w kierunku Banina. Wtedy głównie mieszkańcy gminy Żukowo ....

    A zatem słuszną linię ma nasza partia -- zamknąć jeszcze Budowlanych i wsiuny nie będą blokować naszego pięknego miasta.

    • 8 3

    • Gdzie ty masz podobieństwo

      Tym razem jakoś nic nie zamknięto.

      Po drugie wtedy też nie zamknięto, a oddano nową drogę, aby móc w spokoju przerabiać Słowackiego i robić Lotnisko. Ruch na rondzie jest i tak tylko w szczycie, a po za nim tam nie ma żywej duszy.

      A patrząc na plany PKM, to wrysowano nową drogę, która własnie połączy znów ze Słowackiego. Jestem ciekaw jakbyś piał gdyby tego nie zrobiono tak jak teraz tylko przez 2 lata robót stałbyś w potwornych korkach na Słowackiego koło lotniska, bo musieliby jakoś wtedy ją robić.

      A na Słowaka we wrzeszczu jeszcze się poprawi tylko się pobawią światłami. Na początku podobnie było rano przed wjazdem do Havla, a teraz po poprawie świateł na rondzie już rano w korkach przed Havla nie stoje.

      • 2 0

    • Te "wsiuny" jak powiadasz

      Są często pracodawcami, bądź przedstawicielami wielu wolnych zawodów dzięki którym masz na internet...

      • 1 0

  • Jadac teraz stara Slowackiego (2)

    Az trudno uwiezyc,ze chwile temu byla to glowna trasa prowadzaca do lotniska. Teraz wyglada jak osiedlowa drozyna

    • 5 1

    • (1)

      Z wyjatkiem godzin 15-18, kiedy jest elegancko i pernamentnie zakorkowana od wyskości skrzyżowania z Reymonta. Zresztą sam korek zaczyna sie już na Chrzanowskiego.

      • 7 0

      • Zgadza sie, ale bardziej chodzilo mi

        o to,ze jest smiesznie waska i dziurawa. Ogolnie wyglada paskudnie

        • 3 3

  • przejście przez Chrzanowskiego

    podpisuje pan zdjęcie że brak przejścia dla pieszych na wysokości starej Słowackiego ,a przecież na tym zdjęciu widać znak jak i sygnalizację ,to tylko świadczy o braku profesjonalizmu jak i znikomym przygotowaniu pana artykułu.

    • 6 0

  • Za wąska

    Ciekawe jak to jest gdy buduje się drogę od początku i popełnia podstawowe błędy. Jest za mało miejsca na skrzyżowaniach nowej Słowackiego ze starą. Ledwo się osobówki się mieszczą.

    • 5 0

  • po owocach ich poznamy

    • 0 0

  • nieczynne tunele dla pieszych ? Zasypać i po kłopocie (3)

    • 109 10

    • a może ciebie zasypać?

      • 4 3

    • (1)

      i rozebrac estakady!!!!!

      • 31 2

      • bombę zrzucić

        • 8 0

  • ruch na Partyzantów

    A może teraz już można uspokoić jakoś ruch na Partyzantów? Ciężko nadal przejść na zebrach, ruch się wcale nie zmniejszył, prędkośc aut nawet wzrosła. Parę progów poprosimy...

    • 4 2

  • Cos ta kwota 159mln za budowe

    Wydaje sie niewielka.

    • 1 0

  • Jak moze estakade budowac jednopasmowa ? Plissssssssssssss !

    To jak w usa w 17 wieku ! Zero przewidywalnosci ! A zlomu przybywa na drogach ! Please !Myslcie glowami poloki a nie lbami ! Budujcie szersze drogi !

    • 7 7

  • poniewaz wy budujecie sciezki rowerowe ! ta droga powinna miec 8 pasow ! a przynajmiej 3 na 3 czyli 6 ! to norma !

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane