- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (71 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (22 opinie)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (289 opinii)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (47 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (271 opinii)
Po Gdańsku w wakacje jeździmy wolniej niż przed rokiem
Eksperci przekonują, że pomimo otwarcia tunelu im. abp. Tadeusza Gocłowskiego - dawniej tunelu pod Martwą Wisłą - latem jeździmy jeszcze wolniej niż przed rokiem, nie tylko w ścisłym centrum, ale też w pozostałych dzielnicach Gdańska. Warto jednak zaznaczyć, że wpływ na złą sytuację drogową ma m.in. budowa Forum Gdańsk.
Jest wolniej. Biorąc pod uwagę wyniki ostatnich pomiarów, nie jest to zaskakujące. Od miesięcy utrzymuje się sytuacja, w której prędkości rozwijane w poszczególnych aglomeracjach są coraz niższe. Z jednej strony jest to pozytywny trend pod względem bezpieczeństwa, jednak niezwykle frustrujący dla kierowców, którzy codziennie w miejskiej dżungli muszą zmagać się z korkami i innymi utrudnieniami na drodze.
45 km/h na terenie Gdańska
W najnowszym badaniu zmierzono średnie prędkości od początku czerwca do połowy lipca w 2015 i 2016 r. Chociaż w tym czasie większość osób wyjeżdża na wakacje, to sytuacja na drogach w miastach wcale się nie poprawia. Gdańsk w tym zestawieniu zajmuje czwarte miejsce ex aequo z Katowicami i Lublinem. Na obszarze w obrębie 10 km od centrum Gdańska jeździmy z prędkością 45 km/h.
W najnowszym rankingu niechlubna pierwsza pozycja najwolniejszego miasta przypada Warszawie. W stolicy w ciągu dnia w całym mieście średnia prędkość nie przekracza 41 km/h. Niewiele lepiej jest w Łodzi i Poznaniu - tam kierowcy jeżdżą ok. 42 km/h. Spośród wszystkich badanych miast, sytuacja wygląda najlepiej w Bydgoszczy, gdzie średnia prędkość wynosi 49 km/h.
3 km/h wolniej niż przed rokiem po Gdańsku
Niestety mimo otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą nie udało nam się poprawić wyniku sprzed roku za ten sam okres. Wtedy to kierowcy jeździli w obszarze 10 km ze średnią prędkością 48 km/h. Wynik jest bardzo zaskakujący, bowiem chociażby otwarto tunel im. abp. Tadeusza Gocłowskiego - dawniej nazywany tunelem pod Martwą Wisłą - który odkorkował m.in. Podwale Przedmiejskie, czy ul. Jana z Kolna do centrum.
Winę można próbować zrzucić na korki, które powstały w obrębie m.in. budowy Forum Gdańsk, gdzie kierowcy niejednokrotnie tracili nawet do pół godziny.
W ścisłym centrum Gdańska kierowcy jadą 35 km/h
Specjaliści z Korkowo.pl postanowili również zmierzyć średnie prędkości w centrach miast - tzn. w obszarze 2 km od centrum. Tutaj zmieniają się liderzy, a miastem z najwolniejszym śródmieściem okazuje się być Wrocław. W stolicy Śląska kierowcy jeżdżą z prędkością ok. 25 km/h w ciągu dnia.
Centrum Gdańska przejedziemy średnio z prędkością 35 km/h i jest to 2 km wolniej niż przed rokiem.
Najlepiej w tym rankingu wypadają Katowice - tam serce miasta wydaje się być najmniej zakorkowane, a samochody w ciągu dnia poruszają się ze średnią prędkością 41 km/h. W przeciwieństwie do pomiaru prędkości w całym mieście, żadne z badanych śródmieść nie osiągnęło lepszego rezultatu niż przed rokiem.
Opinie (398) 5 zablokowanych
-
2016-07-14 12:51
ale wina kierowców (1)
też jest duża - niektórzy (niektóre) ruszają po zmianie świateł wielce ospale, wrzucają bieg dopiero gdy poprzednik odjedzie na 10 m, chyba na kursach nie uczą płynnego ruszania
- 6 1
-
2016-07-14 14:56
agresywne ruszanie powoduje stłuczki
te z kolei powodują megakorki
- 0 1
-
2016-07-14 12:01
A gdzie jest centrum Gdańska? (1)
- 2 0
-
2016-07-14 14:55
Gdańsk jest aglomeracją policentryczną
centrum geograficzne przesuwa się na północny zachód
Niedługo Wrzeszcz będzie centrum Gdańska- 1 0
-
2016-07-14 11:41
60% ankietowanych ma blachosmród przyklejony do zadka. (2)
w takiej sytuacji nawet 100 Tristarów i 100 nowych tuneli nie rozwiąże problemu korków.
- 5 7
-
2016-07-14 11:46
(1)
Można byłoby odpowiedzieć, że 100 % obcisłogacich ma siodełka przyklejone do tyłków. Problem jest tylko w tym, że nie wszystkie cudowne dzieci dwóch pedałów z siodełkami jeżdżą.
- 5 4
-
2016-07-14 14:54
dlaczego zmieniłeś podpis prowokatorku ?
- 0 0
-
2016-07-14 11:09
proszę portal by zaczął pisać o naprawdę ważnych skutkach (1)
Piszecie Państwo o jakiejś "frustracji" kierowców, jakby to w ogóle było ważne. Prawdziwie ważnym skutkiem jest STRATA PIENIĘDZY na skalę ogólnopolską.
- 9 2
-
2016-07-14 14:52
strata pieniędzy wydawanych na co?
budowę tunelu pod Wisłą?
budowę przewymiarowanych elementów infrastruktury drogowej?
paliwo przepalane w korkach na ulicach, w tunelach, na estakadach i innych przewymiarowanych elementach infrastruktury budowanych dla "upłynnienia ruchu" i przecinających miasto na kawałki?- 0 1
-
2016-07-14 10:47
wolniejsza jazda (1)
Zgadzam się z tobą kolego w 100% w gdańsku jeżdzą same muły. Na zielonym świetle zanim zatrybi jeden z drugim to jest już czerwone na Słowackiego zostawiają 20 metrowe przerwy zanim dojadę do niedźwiednika to już to już następne 20 osób wjedzie w te luki i nie zgadzam się z opinią że wszyscy dojadą szybciej tylko do czerwonego prawda jest taka że korki generują sami kierowcy a głównie ci z poza gdańska gka gks gwe gs cbr itd
- 10 4
-
2016-07-14 14:49
jazda na zderzaku powoduje stłuczki, te z kolei megakorki
przemyśl swój mistrzowski styl jazdy
- 0 1
-
2016-07-14 10:43
Średnio to ja i mój pies mamy po trzy nogi (1)
Nie jest nigdzie napisane więc domyślam się, że to średnia z całej doby. Bardziej by mnie interesowała średnia przejazdu w godzinach szczytu czyli 7-9 rano i 15-17 po południu.
Gdybym faktycznie mógł się poruszać z taką średnią prędkością (45 km/h) to 11km z Osowy do Sopotu powinienem ZAWSZE przejeżdżać w 15 min. Rano i po południu.- 15 0
-
2016-07-14 14:48
pomyśl o alternatywach
a nie tylko o tempie jazdy samochodem
- 0 1
-
2016-07-14 07:27
Czy to badanie uwzględnia zmianę pokonywanych odległości? (3)
bo jeżeli nie, to nic z tego nie wynika, wiadomo, ze jadąc obwodnicami średnia będzie większa, ale droga dłuższa i czas całkowity się wydłuży.
- 7 0
-
2016-07-14 08:42
Nie uwzględnia nawet wzrostu liczby samochodów (2)
- 7 2
-
2016-07-14 11:26
(1)
W Kopenhadze na tysiąc mieszkańców przypada 170aut
W Berlinie 350
W Gdańsku prawie 700
O stanie tych pojazdów u nas już nie będę się rozpisywał. Wszyscy wiemy jak jest.
Stajemy się złomowiskiem Europy- 4 4
-
2016-07-14 14:35
śmieszą mnie te minusy bez cienia argumentu
- 1 1
-
2016-07-14 14:28
Trojmiasto jeden wielki korek przez caly rok
- 0 1
-
2016-07-14 06:08
byłoby szybciej (10)
no ale młodzi z cellulitem nawet kilometra nie mają siły przejść tylko musza podjechac
- 157 30
-
2016-07-14 06:14
30% korków to ludzie jeżdżący w kółko i szukający bezpłatnego parkingu (7)
- 46 6
-
2016-07-14 14:23
Nie oszczędzaj się
Trzeba było napisać 70%, więcej dramatyzmu
- 0 1
-
2016-07-14 09:05
W Nowym Jorku ten wskaźnik był szacowany na 15% (4)
mimo stosowania opłat za parkowanie.
Dopiero radykalny program wprowadzania "chronionych pasów dla rowerów", systemu roweru publicznego, wprowadzania stref pieszych wolnych od parkowania, poszerzania chodników kosztem jezdni i buspasów doprowadził do zmiany zachowań komunikacyjnych wielu mieszkańców.- 10 9
-
2016-07-14 10:04
celowo zapomniałeś dodać, że mają chociażby punktualne metro jako alternatywę? (3)
- 11 9
-
2016-07-14 11:01
W Trojmiescie tez jest Metro (1)
SKM _jest_ metrem. Metro drogi kolego wcale nie musi jezdzic pod ziemia. Wiekszosc "metra" (zwanego nawet "underground" - "podziemie") londynskiego jezdzi na/nad ziemia.
Metrem jest komunikacja publiczna jezdzaca co najmniej raz na 10 minut, ktora jest niezalezna od innych srodkow transportu (nie stoi w korku).- 9 6
-
2016-07-14 14:17
W centrum tylko pod ziemią
i tam jest "siatka" stacji, a nie jedna linia
- 4 0
-
2016-07-14 13:24
nie punktualne, ale często jeżdżące
jak szukasz wymówki, zawsze ją znajdziesz.
W każdym razie gratuluję kolejnych przejawów zdolności do refleksji- 3 2
-
2016-07-14 10:03
rozumiem, że jeżdżę w poszukiwaniu miejsca przez 2-3 godzinny dziennie, że takie korki się generują
- 9 6
-
2016-07-14 06:24
młode - faceci nie mają cellulitu (1)
- 4 12
-
2016-07-14 06:30
Nie mają faceci celulitu.Mają mięsień piwny a dziewczyny oprócz celulitu mają też mięsień spozywczo - cukierniczy.
- 24 4
-
2016-07-14 07:21
tylko wg ankiety 60% ludzi (22)
codziennie korzysta z auta
macie swoją odpowiedź na pytanie o efekt koków
a miasto, zamiast inwestować w zbiorkom, który odjeżdżałby co 5 minut w dowolnym kierunku i sprawnie docierał do celu, tak, żeby zachęcić ludzi do zmiany, pakuje kasę w tristar, który ma priorytet dla pojedynczych osób w autach, nie dla tramwajów, albo w dwujezdniowe autostrady, a ludzi spycha do tunelu.
Dodajmy do tego, że parkowanie jest tanie i nadal możliwe (nawet w centrum) za darmo (przed przejściem, na chodniku, na skrzyżowaniu, na trawniku, a jak - polskie "porządki") i jak tutaj oczekiwać, że ktoś zostawi auto w domu?
miasto powinno NAJPIERW zaoferować komunikację miejską na poziomie, a później oczekiwać, że ludzie się przesiądą, nie na odwrót.- 52 11
-
2016-07-14 07:24
komunikacja jest już na przyzwoitym poziomie (8)
bardziej brakuje poprzecznych połączeń na Dolnym Tarasie takich jak tramwaj da Obrońców Wybrzeża, Czarnym Dworze czy Kołobrzeskiej
potrzebny szybki tramwaj z Górnego Tarasu do Wrzeszcza a nie jak teraz dookoła przez Śródmieście- 11 6
-
2016-07-14 07:26
na przyzwoitym poziomie będzie JAK (5)
przynajmniej w godzinach szczytu, nie będę musiał stać na przystanku dłużej, niż 5 minut i jak już tramwaj ruszy, np z takiego Huciska, to nie będzie spędzał większości czasu na światłach, zanim dojedzie do placu zebrań ludiowych
- 22 2
-
2016-07-14 09:20
dla wielu przyspawanych do siedzenia samochodu (3)
nigdy nie będzie na przyzwoitym poziomie.
Bez obciążania kierowców kosztami, które generują, sprawa nie ulegnie poprawie: kierowcy będą przeszkadzali sobie wzajemnie coraz bardziej.
Stąd potrzeba programów edukacyjnych, same rozwiązania inżynieryjne nie poprawią sytuacji.- 6 5
-
2016-07-14 13:03
oczywiście, że poprawią, polecam przykład Warszawy (2)
Wprowadzenie "inżynieryjnych rozwiązań" z roku na rok poprawia przepustowość wszystkich (!) uczestników ruchu pomimo gwałtownego wzrostu ich liczebności
- 0 1
-
2016-07-14 13:56
to nie podważa tezy o potrzebie działań informacyjnych i perswazyjnych
Rozwiązania inżynieryjne w Warszawie prowadzą między innymi do zwężania jezdni i poszerzania chodników i stref pieszych, nie mówiąc o budowie tras rowerowych i systemie Veturilo.
- 0 1
-
2016-07-14 13:09
nie znalazłem...:(
- 0 0
-
2016-07-14 07:30
ale to jest do zrobienia od ręki
Tristar może dać priorytet dla komunikacji miejskiej, ale jak było tak na Hucisku to korek sięgał do Opery
- 6 1
-
2016-07-14 09:59
(1)
Tramway przydałby się Czarnym Dworze i Obrońców Wybrzeża, na Kołobrzeskiej miejsca raczej nie ma
- 0 2
-
2016-07-14 11:42
jest kosztem samochodów ;)
- 1 0
-
2016-07-14 13:00
niechcący dałem minusa, choć popieram ostatni akapit
i przypominam też o przystępnej cenie...
- 1 0
-
2016-07-14 07:28
(7)
Do pracy autem jade 20-30 min a komunikacją miejską co najmniej 2x tyle i nie zamierzam rozkorkowywac miasta dla Januszów a sam jeździc ponad 1h w jedna strone.
- 21 7
-
2016-07-14 08:09
ja mam to samo (3)
próbowałem komunikacji miejskiej i podmiejskiej nie jeden raz - drożej, gorzej, dłużej i zamiast robić zakupy np. w Auchan lub Lidlu musiałbym zapłacić w osiedlowym sklepie lub innej Żabce, Biedronce czy czymś podobnym znacznie drożej lub kupić coś gorszego.
No i to poczucie winy, że z biednego budyniowego lub marszałkowskiego budżetu wszyscy dopłacają do mnie ca. drugie tyle co kosztuje bilet ( autobusy i tramwaje ) albo kilkadziesiąt złotych do każdego biletu PKM.
Więc jeżdżę autem - spalam benzynę, korkuję drogi ale nikt do mnie nie dopłaca.- 15 8
-
2016-07-14 09:16
ale pewnie masz dodatni bilans na mieszkanku na Szadółkach (2)
pozdro dla kumatych
- 6 7
-
2016-07-14 09:57
Nie ma to jak kątem u mamy w falowcu (1)
- 2 5
-
2016-07-14 11:43
wspominasz dobre czasy?
- 5 2
-
2016-07-14 09:22
spróbuj wariantu rower wspomagany elektrycznie
lub taki rower plus SKM.
W każdym razie nie psiocz na miasto wtedy, gdy buduje drogi rowerowe kosztem niektórych jezdni.
Ponadto nie parkuj na wymalowanych na jezdniach lub chodnikach pasów dla rowerów.- 6 5
-
2016-07-14 08:48
Witaj w klubie (1)
Samochodem 40 minut. Komunikacją 1:10 przy dobrych wiatrach. Niestety czas spędzony wieczorem z dziećmi jest dla mnie wart więcej niż dobre samopoczucie aktywistów w rajstopkach.
- 13 11
-
2016-07-14 09:17
a okno otwiersza czy jeszcze nie przyzwyczaiłeś się do zapachów okolicy
- 5 7
-
2016-07-14 07:29
(3)
Nieprawda. W stanie powszechnego autoholizmu - odwyk. Najpierw kij, potem marchewka.
- 7 6
-
2016-07-14 08:49
Czyli terror garstki cyklistów (2)
Kosztem podatników jeżdżących samochodami... Jak zwykle.
- 7 10
-
2016-07-14 09:26
podatki pobierane od kierowców nie wystarczają na budowę i utrzymanie dróg (1)
miasto nie obciążające kierowców kosztami budowy parkingów dla nich dusi się dosłownie i w przenośni.
Kolejny kierowca na drodze przeszkadza każdemu kierowcy. Kolejny rowerzysta na drodze rowerowej nie przeszkadza ani kierowcy ani pieszym.
Twoja uporczywość w tworzenie przejawów pogłębionej, uprzejmej refleksji dobrze rokuje - niedługo zaczniesz zmieniać nie tylko zdanie ale i zachowania na drodze.
Rozumiem, że już zawsze z uśmiechem zwracasz się do kierowców, którzy zajmują twoje ulubione miejsce do parkowania.- 8 6
-
2016-07-14 09:48
Wyłączcie już tego uprzejmego pogłębionego bota
I bez niego wystarczy nawiedzonych cyklistów do podkręcania dyskusji.
- 4 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.