• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po remoncie Bramy Nizinnej auta nadal będą rozjeżdżały zabytek

Michał Brancewicz
22 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Remont Bramy Nizinnej rozpocznie się w czerwcu i ma potrwać blisko pół roku. Remont Bramy Nizinnej rozpocznie się w czerwcu i ma potrwać blisko pół roku.

W przyszłym miesiącu rozpocznie się remont Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska, który potrwa do końca listopada. Według założeń, po tym czasie, przez zabytek miały już nie przejeżdżać niszczące go samochody. Problem w tym, że miasto nie zdąży z wybudowaniem alternatywnej drogi przejazdu zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz działania urzędników w tej sprawie?

Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych jest bliski wyboru firmy, która przeprowadzi modernizację tej XVII-wiecznej budowli. Do przetargu zgłosiło się siedmiu wykonawców. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Inżynieryjno-Budowlane Mopik, które swoje usługi wyceniło na ponad 2,8 mln zł i zadeklarowało 60-miesięczny okres gwarancji. Druga propozycja należała do spółki Restauro i opiewała na kwotę blisko 3,3 mln zł (61 miesięcy gwarancji). Trzecia w kolejności - firmy M-Invest okazała się o ok. 44 tys. zł wyższa od poprzedniej (3,343 mln zł, 60 miesięcy i 1 dzień gwarancji). Najdroższa oferta należała do konsorcjum firm Des i Przedsiębiorstwa Budowlano-Handlowo-Usługowego Rafał Kotliński - ponad 5,6 mln zł i 61 miesięcy.

Z kolei inwestor zamierzał przeznaczyć na to zadanie nie więcej niż 4,86 mln zł. A będzie ono polegało na remoncie sklepienia, pracach konserwatorskich elewacji i sklepienia, izolacji, wymianie okien i drzwi, zagospodarowaniu terenu oraz podziemnego łącznika, który umożliwi swobodne przemieszczanie się między kondygnacjami bramy, co pozwoli na udostępnienie obiektu i ulokowanie w nim kawiarni.

- Oferty są obecnie analizowane. Zakładamy, że podpisanie umowy nastąpi w pierwszej połowie czerwca - zapowiada Agnieszka Kukiełczak, rzeczniczka GZNK.
Zgodnie z zapisami przetargowymi wykonawca będzie musiał uporać się ze wszystkim do końca listopada.

Brama Nizinna jest obecnie jedyną historyczną bramą Gdańska, której konstrukcja musi stawiać czoła codziennemu ruchowi pojazdów. To właśnie przejeżdżające przez jej wnętrze samochody są głównym czynnikiem, który powoduje degradację zabytku. Dlatego miasto chce, by po remoncie żadne auto tamtędy już nie pojechało. Żeby jednak tak się stało, konieczne jest stworzenie alternatywnego przejazdu dla mieszkańców Oruni i Olszynki.

Ma nim być droga w śladzie dawnego mostu kolejowego stanowiąca jednocześnie rezerwę pod tzw. ul. Nową Chmielną, która ma połączyć w przyszłości Podwale Przedmiejskie z planowanym węzłem integracyjnym Czerwony Most.

Mimo że chodzi o odcinek liczący niespełna 200 m, to jednak, jak w przypadku każdej inwestycji drogowej, realizacja musi zostać poprzedzona wykonaniem dokumentacji technicznej, by określić zakres prac oraz oszacować koszty i termin realizacji. Dopiero na tej podstawie będzie można wyłonić wykonawcę robót.

- Czekamy aż Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi przetarg. Miasto chciałoby rozpocząć realizację jeszcze w tym roku - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tak się jednak nie stanie.

- Zapytanie ofertowe dotyczące opracowania niezbędnej dokumentacji projektowej planujemy wysłać do projektantów do końca maja, tak aby umowę podpisać jeszcze w czerwcu - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Prace projektowe planujemy zakończyć w grudniu.
To wszystko oznacza, że roboty będą mogły ruszyć dopiero w przyszłym roku. Pod warunkiem, że znajdą się na to środki.

Miejsca

Opinie (80) 3 zablokowane

  • Taki problem zbudować wiadukt albo tunel pod torami? (7)

    Jakieś zapchlone Łęgowo czy Pszczółki mają normalne tunele i wiadukty pod torami a duża dzielnica Gdańska wciąż męczy się z niebezpiecznymi szlabanami. No tragedia.

    • 83 10

    • Tak... to problem.

      Co innego budować nowe, a co innego modernizować już istniejące.

      • 1 0

    • Taki problem zbudować wiadukt albo tunel pod torami?

      Tylko nie zapchlone ty buraku

      • 2 0

    • szlabany są dla ciebie niezbezpieczne? (1)

      mówiłeś o tym komuś?

      • 3 4

      • To jest miasto człowieku, utrudniają dojazd służbom ratunkowym...

        • 6 0

    • Bo PKP ma swoje po...ne wskaźniki

      Pociąg tu nie jedzie 160 czy ileś tam to wiadukt/tunel nie należy się. A że jest to bardzo bardzo obciążona linia to ich nie interesuje bo mają te swoje wskaźniki.

      • 3 0

    • Szlabany zabijają - nie słyszałeś o tym?

      • 3 2

    • Zapchloną to masz czaszkę. Zmień prezydenta na sołtysa.

      • 8 24

  • (8)

    Bylejakość znakiem rozpoznawczym tego kraju. Nic nie może być jak powinno.

    • 74 6

    • (3)

      Bylejakość się skończyła przy ostatnich wyborach.

      • 0 5

      • Raczej się dopiero zaczęła....

        Nepotyzm na niespotykaną dotąd skalę i obsadzanie swoimi wszelkich możliwych stołków... tego nawet połączone rządy SLD i PO nie dałyby rady przebić w ciągu dwudziestu kadencji.... jeszcze trochę i im się stołki skończą i zaczną swoich na sprzątaczki wpychać gdzie popadnie....

        • 1 0

      • Urocza jest ta wiara w obecną władzę :)

        Serio, aż mnie ta naiwność rozczula czasami.

        • 7 1

      • Zaczęła się bylepisiakość

        • 3 3

    • Inteligenci są na stanowiskach specjalistów, średniacy szli do urzędów i na tzw. managerów

      • 3 1

    • w Egipcie (1)

      w Dar as Salam całą świątynie przesunęli o kilkaset metrów, a tu z mała bramą sobie nie radzą

      • 11 3

      • Ty chyba w Tanzanii

        Dar es Salaam lezy w Tanzanii a nie w Egipcie

        • 9 0

    • Oblicze socjalizmu

      Komuna mentalna i polityczna (PO + PSL + SLD + PiS i inne pomniejsze pookrągłostołowe) wydaje tego typu owoce.

      • 8 4

  • Bez sensu jest tytuł tego artykułu "po remoncie auta będą niszczyć nadal zabytek". Jakie auto będą remontowac? ;)

    • 3 0

  • taki zabytek...ech (1)

    szkoda...wreszcie go wyremontuja ale pytam sie za jaka cene? i co bedzie dalej

    • 1 1

    • Za cenę 10x wyższą niż można by to zrobić

      w końcu to kasa podatników, a nie urzędników. Więc przetarg musi byc rozpisany na duże kwoty, bo inaczej nikt się nie zgłosi.

      • 3 0

  • (8)

    Na szczęście u nas w Gdyni nie ma takich problemów, ponieważ od lat panuje całkowity marazm inwestycyjny, dzięki czemu nikt nie narzeka na za długi remont, utrudnienia w ruchu itp.

    • 60 11

    • Szału nie ma

      Jakiś czas temu w Gdyni było sporo inwestycji drogowych i aktualnie faktycznie szału nie ma, ale tez nie ma co narzekać, po Gdyni daje się jeździć, jakiś gigantycznych zatorów tez nie ma. Pewnie przydało by się jeszcze kilka nowych dróg, przydało by się kilka mądrzejszych niż są aktualnie skrzyżowań itp. Osobiście uważam że jest ok. szkoda tylko że miasto kosztem spektakularnych inwestycji nie realizuje małych które pewnie miały by znacznie większy wpływ na komfort mieszkańców. Od lat czeka na przebudowę ul. Kwiatkowskiego od estakady do Dąbka, od lat jest w PZP rondo Unruga / Pucka, cały czas jest nie rozwiązany problem komunikacji ul. Hutniczej z Morską i obwodnicą, choć tu jest przynajmniej światełko w tunelu, ciągle stoi sznurek samochodów przed przejazdem na Puckiej, to takich kilka przykładów z codziennej wędrówki praca dom :) Wiadomo że wszystkiego nie da się zrobić na pstryknięcie palcami i wszystkim nie da się dogodzić, ale czasem taki drobiazg jak np rondo na puckiej za kilkadziesiąt tysięcy poprawiło by znacznie bardziej samopoczucie niż np całkiem ładna szkoła filmowa.

      • 2 0

    • lubię Gdynię, ale wyczuwam nutkę ironii w sprawie utrudnień w ruchu

      wystarczy jedna stłuczka na Wzgórzu a stoi całe miasto. Poza tym słynna zielona fala na Morskiej, poezja! Nigdzie takiej nie ma.

      • 4 1

    • (2)

      Trudno, żeby w Gdyni były problemy z budowlami z XVII wieku...

      • 19 1

      • tam sa problemy z budwlami z XXI wieku - jak z lotniskiem ;) (1)

        albo schodami na ścieżce rowerowej :)

        • 12 0

        • "Samoloty rozlatują świeżo wyremontowane, zabytkowe lotnistko

          • 6 1

    • tylko w Gdyni najpiekniejsze sa dziewczyny (1)

      tylko w Gdyni marynarzy jest bez liku

      • 8 13

      • tylko w Gdyni jedno miasto jeden klub...

        • 8 7

    • jaki marazm inwestycyjny? co ty chrzanisz? wyjdz z domu w koncu

      • 8 21

  • (2)

    Ta brama jest taka cenna dlatego, że własnie samochody przez nią przejeżdżają, że jest prawdziwa, a nie sztuczna. Jak ruch skierują gdzie indziej, to cały czar pryśnie. Będzie to piknik jakich pełno.

    • 38 58

    • (1)

      Jak to jest że w takich krajach jak Włochy czy Francja, jeździ się historycznymi bramami i wszystko jest okej? Nie ma szumu, że to wielki zabytek, więc trzeba go zamknąć za szybą. Średniowieczna brama? No okej, fajnie, miasto o nią dba, a mieszkańcy korzystają. Tylko u nas jest zabytkoterror, że jak coś jest zabytkowe, to nie można używać, tylko otoczyć zasiekami, postawić tabliczkę i oddawać cześć. A w międzyczasie zaniedbać.

      • 11 5

      • Podaj prosze konkretne przyklady

        Chetnie o nich poczytam.

        • 3 0

  • (1)

    To jest w ogole szokujace, ze ktos kiedys dopuscil do ruchu samochodowego pod taka stara brama.
    PRzypuszczam, ze samochody ja tak zdewastowaly, ze moze w kazdej chwili sie zawalic.

    • 16 6

    • A niby w jaki sposób? Może TIR-y tak, ale osobówki?

      • 2 1

  • spaliniarze wszystko zniszczą i rozjeżdżą. (2)

    nie tylko ten zabytek. Nie tylko tam.
    Obciążyć kierowców podatkiem od zniszczeń, które generują. Wtedy znajdą się pieniądze. Proponuję - każdy kierowca 500+ miesięcznie za zniszczenia. Ryczałtem.

    • 10 18

    • Widać Tobie już mózg zniszczyło.

      • 1 0

    • pedałowcy też,

      za wydech z komory odbytniczej

      • 13 6

  • Nie będzie żadnego Czerwonego Mostu (4)

    Poczytajcie projekt nowego studium uwarunkowań

    • 54 2

    • (3)

      Czerwony Most będzie zlikwidowany w ramach dekomunizacji.

      A tytuł artu powinien być "Po remoncie (tu-wstawić-dowolną-nazwę-ulicy) auta będą ją nadal rozjeżdżały". Tak jakby drogi były przeznaczone dorożkom, chomikom i mrówkom, a nie pojazdom :/

      • 8 8

      • Pomyśl, zanim cokolwiek napiszesz. Czasy, w których była budowana Brama Nizinna były przeznaczone właśnie dla wozów, karet, później dorożek itp. Po co te złośliwości? Główne Miasto wytrzymuje (i tak ograniczony mocno) ruch samochodów, ponieważ w 90% są to odtworzone kamienice, nie oryginalne tak jak Brama Nizinna, której udało się przetrwać II wojnę. Pozdrawiam.

        • 6 0

      • Drogi dla aut ... (1)

        Ale zabytkowa Brama Nizinna już do transportu o takiej intensywności raczej nie była przeznaczona.

        • 12 1

        • Tytul na glownej stronie jest niezly.

          Najpierw wyremontuja auto, a pozniej beda psuc zabytek. Normalnie zlota trzcionka! :)

          • 16 1

  • To doprawdy straszne

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane