• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po serii wypadków będą zmiany na Obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa. Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa.

Nie ma tygodnia bez wypadków na Obwodnicy Trójmiasta. Droga ekspresowa pęka w szwach - na wybranych odcinkach porusza się do 60 tys. pojazdów na dobę. Drogowcy przyznają, że obwodnica jeszcze nie spędza im snu z powiek, ale analizują wprowadzenie zmian, które wymuszą na kierowcach ostrożniejszą jazdę. Chodzi o ograniczenia prędkości do 100 km/h i wprowadzenie pasów awaryjnych kosztem trzeciego pasa na wybranych odcinkach.



Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta. Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta.
Obwodnica Trójmiasta jest u kresu przepustowości. Drogą porusza się każdej doby nawet 60 tys. samochodów na odcinku miedzy Karczemkami a Matarnią i ok. 50 tys. na gdyńskim fragmencie. Trójmiejska ekspresówka jest w czołówce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. Wyprzedzają ją jednak m.in. autostrada A4 (odc. Kraków - Katowice, 70 tys. aut) i wyjątkowo zakorkowana droga ekspresowa (S86) między Zagłębiem Dąbrowskim i Śląskiem (ponad 100 tys. pojazdów na dobę). Z tym że ta ostatnia, posiada trzy pasy ruchu.

Duża liczba wypadków

Co gorsza, przy tak dużym natężeniu ruchu dochodzi do wielu zdarzeń drogowych. Kierowcy, którzy korzystają z drogi przekonują, że nie ma dnia, by nie dochodziło do poważniejszego incydentu. Chociażby we wtorek rano, kiedy zderzyły się w sumie cztery pojazdy, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym. To jednak wystarczyło, by sparaliżować ruch na ponad dwie godziny.

Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta. Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta.
Co gorsza, zdarzają się na obwodnicy wypadki śmiertelne. W kwietniową noc rozpędzony kierowca w volkswagenie golfie wjechał w ciężarówkę obsługi drogowej. Korki po tego typu zdarzeniach występują nie tylko na jezdni, na której wystąpiły utrudnienia, ale także na przeciwnej nitce. To głównie z powodu zainteresowania pozostałych uczestników ruchu akcją ratowniczą.

Czytaj także: Kontrole prędkości na obwodnicy to fikcja.

To sprawia, że drogowcy zaczynają intensywnie rozważać, co zmienić na Obwodnicy Trójmiasta.

- Analizujemy korektę oznakowania pionowego i poziomego, tak by poprawić przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników ruchu. Rozważamy wprowadzenie dwóch zmian. Pierwsza obejmuje wprowadzenie na wybranych odcinkach ograniczenia prędkości do 100 km/h. Druga zmiana obejmuje wytyczenie pasów awaryjnych - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy doskonale wiedzą, że kierowcy za wspomniane pomysły będą ich sekować, ale jak tłumaczą: - Przy wprowadzaniu zakazu wyprzedzania dla ciężarówek w minionej dekadzie też spotkaliśmy się z oporem ze strony kierowców. Obecnie nikt tego rozwiązania nie neguje. Podobnie powinno być w sprawie przyszłych, ewentualnych zmian - dodaje Marszałek.

Jak oceniasz propozycje drogowców dotyczące zmian na obwodnicy?

Ograniczenia prędkości do 100 km/h

Pierwszy pomysł drogowców z gdańskiego oddziału GDDKiA - ograniczenie prędkości do 100 km/h - dotyczy głównie gdyńskiego odcinka Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie można tam jechać - z drobnymi wyjątkami - niemal cały czas 120 km/h.

Wprowadzenie ograniczenia ma nie tylko uspokoić i tym samym upłynnić ruch, ale też ograniczyć wypadki i kolizje spowodowane najechaniem pojazdu na tył samochodu poprzedzającego.

Wszystkiemu będą się przyglądać policjanci z drogówki, bowiem bez ich działania powstaje duże prawdopodobieństwo, że ograniczenia nie będą przestrzegane - kierowcy w ogóle nie zdejmą nogi z gazu.

Wyznaczenie pasów awaryjnych

Drogowcy biorą także pod uwagę zabieg kosmetyczny na drodze ekspresowej, jak wyznaczenie pasów awaryjnych. Nie ma jednak szans, by zostały one dobudowane na całej długości.

Według drogowców pas awaryjny miałyby się pojawić kosztem trzeciego pasa ruchu, który pojawia się najczęściej przed wzniesieniami. Oznaczałoby to, że prawy pas ruchu, tzw. wolny, stałby się pasem awaryjnym, na którym w razie usterki lub trudnych warunków zimowych mógłby zatrzymać się pojazd ciężarowy. Do dyspozycji pozostałych kierowców byłyby wtedy jeszcze dwa pasy ruchu.

Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta.
Na budowę kolejnych pasów obwodnicy nie ma szans

Część osób uważa, że Obwodnicę Trójmiasta należy nieustannie rozbudowywać - wykonywać trzeci, czwarty, a może nawet piąty pas - a projekty Obwodnicy Metropolitalnej, czyli Obwodnicy Trójmiasta Bis, należy włożyć głęboko do szuflady. Dlaczego? Ma to zapobiec suburbanizacji aglomeracji trójmiejskiej - nadmiernemu wyludnianiu się centrum miasta i rozbudowie jego przedmieść.

Projektanci, którzy wytyczali przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, są jednak innego zdania. Uważają, że suburbanizacja trwa już od lat 90, a rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta jedynie odsunie problemy komunikacyjne związane z korkami, i to tylko na kilka lat. Ponadto poszerzenie drogi nie rozwiąże w najmniejszym stopniu problemów związanych ze zdarzeniami drogowymi, które korkują na kilkadziesiąt minut drogę ekspresową. W razie wypadku i tak będą blokowane pasy, co będzie skutkowało zatorami.

Stąd projektanci stoją za wariantem budowy alternatywy - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej, którą bez przeszkód ominiemy zakorkowany odcinek "starej" obwodnicy. Nowa droga będzie rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 - tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 Obwodnicy Trójmiasta i S7 Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (527) 2 zablokowane

  • ...

    Ograniczenie predkości nic nie da. debile przekraczajacy prędkośc, jeżdżący brutalnie agresywnie, wymuszajacy pierszeństwo. Znaczy piraci drogowi i tak bedą szaleć.

    • 2 0

  • Ograniczanie prędkości to głupota (3)

    Po pierwsze należy zakazać poruszania się z prędkościami niższymi niż 80 km/h (z wyjątkiem TIR-ów i innych cięższych pojazdów). Największe zagrożenie stanowią dziadki, babcie i inni obywatele wyjeżdzający na obwodnicę na spacerek. To ono wymuszają na innych nagłą zmianę prędkości a czasem i toru jazdy. Gdyby wszyscy poruszali się z prędkościami zbliżonymi do dopuszczalnych tj. 100 - 120 km/h ruch byłby po 1) płynny po 2) bezpieczny.

    • 11 6

    • ruch płynny jest najbardziej przy zrozumieniu sensu limitu 30 km/h przez większość mieszkańców

      ale to nie do zastosowania jak się już utopiło setki milionów w budowę sieci dróg pseudo szybkiego ruchu po mieście.

      • 1 1

    • Bardzo dobrze piszesz, ale niestety w tym chorym kraju z bandą mohero terrorystów i nieudaczników jedyne na co można liczyć, to zakazy i nakazy. Nikt nie ma zamiaru nawet pomyśleć o tym, że to nie prędkość a banda porąbów którzy i tak jej nie przestrzegają (w góre i w dół ...np 60 na obwodnicy ... tak widziałem takie przypadki nie raz) destabilizuje ruch ...

      • 1 4

    • nigdy nie widziałem żeby na obwodnicy ktoś jechał osobówką wolniej niż 80 km/h

      więc te twoje "po pierwsze" jest nic nie warte.

      • 3 4

  • trochę rozumu (2)

    Nie wiem ile jest wypadków na autostradach w USA nigdy nie byłem ale jak się ogląda sznury pojazdów na autostradach 4 czy 5 pasmowych to dech zapiera.Samochód za samochodem i jadą tez ponad 100 Km/h.Przecież wypadki powodują ludzie nie samochody.Co tu mówić o prędkościach 150 czy 180 Km/h skoro idioci nie potrafią jeżdzić w mieście 50Km/h. Nie pomogą zadne nakazy zakazy jak ludzie nie zrozumieją prawa.

    • 6 1

    • Jezdzilem :) (1)

      Na poczatku przerazenie. A po parunastu minutach calkowity LUZ.

      Wielopasmowki sa _bardzo_ bezpieczne. Jest duzo mozliwosci manewru zarowno jezeli chodzi o sytuacje awaryjne jak i wyprzedzanie (w USA mozna wyprzedzac prawym pasem). Ruch sie lepiej sortuje pod wzgledem predkosci.

      Najwiekszy hardcore jaki napotkalem to 17 pasow - 7 w kazda strone, 1 rozbiegowy dla ruchu przeciwnego i dwa rozbiegowe (!) dla kierunku w ktorym sunalem. I wszyscy suna ponad setka zazwyczaj.

      • 2 1

      • no i narastająca epidemia otyłości

        po co próbować sunąć setką przez kilkanaście minut dziennie by potem wydawać setki tysięcy dolarów na leczenie cukrzycy wynikającej z otyłości?

        • 1 2

  • idioci (2)

    Zlikwidować ograniczenie prędkości na całej długości obwidnicy. A o budowie dodatkowego pasa trzeba było myśleć przy modernizacji obwodnicy. Ale brak myślenia to take polskie....

    • 3 3

    • jerome- kup sobie lusterko i poczytaj na temat sposobów funkcjonowania sieci drogowej

      nie obrażaj innych - to też niezła zasada - nie tylko polska, przydatna na całym świecie.

      • 1 1

    • na świecie przepisy są by je przestrzegać,, w Finlandi np na okres zimowy wprowadza sie ograniczenia (autostrada 120 zima 100 itp) nikt tam nie płacze i nie marudzi że nie wolno, a tez maja wozy co i 160 pojadą, tylko mandaty są tam adekwatnie wysokie i kultura jazdy też inna. Lecz na to potrzeba zmiany mentalności ludzkiej i wychowania

      • 3 2

  • Tylko w Polsce taka logika (1)

    Za mała przepustowość drogi? To jeszcze zmniejszyć, zwężając i ograniczając prędkość. GENIALNE!

    • 7 3

    • na całym świecie logika sprawdzona:

      poszerzanie dróg w długim okresie zwiększa skłonność do korzystania z samochodu i wpływa na korki tak jak popuszczanie pasa na otyłość. Są bardziej produktywne sposoby wydatkowania funduszy publicznych na rozwój systemu komunikacyjnego.

      • 1 3

  • proponuje odrazu zamknąć obwodnicę (1)

    poprawi się statystyka wypadków

    • 6 1

    • dokładnie - raz w roku zamknąć obwodnicę dla ruchu pojazdów i udostępnić ją

      rolkarzom, pieszym, skateboardzistom, rowerzystom i ustawić wielkie stoły biesiadne.
      Wtedy wielu do wielu przedpiśców dotrze, że można niektóre dni w roku przeżyć bez wsiadania do samochodu i statystyka wypadków się poprawi.

      • 1 1

  • fachowcy od ruchu???? (1)

    idąc za tym rozumowaniem to proponuje ograniczyć prędkość do 20km/h obowiązkowy odstęp od poprzedzającego pojazdu 1.5 km i będzie cudownie i już nigdy nigdy na obwodnicy nie będzie wypadków!!!!!! no super pomysł!!!! wogóle może by ją zamknąć zrobić deptak i wieeeelką ścieżke rowerową!!!!!!!! LUDZIE Zadne ograniczenia,zwężki i trzy czy cztery pasy ruchu nie zastąpią rozsądku i myślenia za kierownicą!!!! zaostrzyć egzaminy na prawko i młodych surowo karać to się nauczą

    • 8 2

    • lepiej dbać o nieuchronność kar niż o ich surowość

      ograniczenia prędkości mają często duuuży sens

      • 1 1

  • trzeba spjrzeć prawdzie w oczy (4)

    Obwodnica zachodnia już pełni rolę drogi miejskiej o statusie drogi ekspresowej. Szczególnie widać to między węzła mi Gdańsk Południowy do końca obwodnicy w Chylonii, czyli prawie na całej jej długości. Nawet budowa pięciu pasów ( co zresztą pochłonęłoby tyle samo pieniędzy ile budowa nowej drogi nie rozwiąże problemów. Zatem obwodnica metropolitalna jest niezbędna. Po pierwsze rozdzieli ona ruch tranzytowy od ruchu miejskiego, po drugie stanie się alternatywą w ruchu półmnoc południe wschód zachód., po trzecie dobrą droga dojazdową dla mieszkańców pasa od Żukowa do Gdańska, którzy teraz zmuszą się telepać drogami zbudowanymi za czasów Kaisera Wilusia. Spórzcie na wielkie aglomeracje w Europie one mają tzw. koncentryczne ringi dwa trzy a nawet cztery . Tak jest w Paryżu, Berlinie, Madrycie Rzymie. Dlaczego nie zrobić tak w Gdańsku. Poza tym po aktywowaniu północnej osi wschód zachód wrośnie znaczenie trazytowe siódemki i szóstki

    • 4 3

    • A umiesz tę hipotezę uzasadnić? (2)

      "Nawet budowa pięciu pasów ( co zresztą pochłonęłoby tyle samo pieniędzy ile budowa nowej drogi nie rozwiąże problemów.... "
      Bo jakoś nie ufam demagogom....

      • 2 3

      • Albowiem, Panie Klaun, wąskim gardłem są zjazdy, a nie pasy. (1)

        • 0 0

        • wąskim gardłem jest wyobraźnia

          której elementem jest uznawanie, że samochód jest głównym lub co gorsza jedynym sposobem zaspokajania potrzeby mobilności w mieście.

          • 1 1

    • tak ALE - tylko jesli powstanie droga na Lebork bodaj (w bok)

      bo inaczej tranzyt i tak bedzie pchał sie obowdnica (obecną), z prostego powodu - nikt nie będzie nadkładał wielu kilometrów, tylko po to by znaleźć się w tym samym punkcie

      bo dodatkowe kilometry to dodatkowe koszty

      • 3 0

  • Styl jazdy... (1)

    To on jest powodem wypadków na obwodnicy jeżdżę nią dzień w dzień do pracy... Dlaczego na niemieckich autostradach nie ma wypadków przecież tam jeździ się jeszcze szybciej... pewnie dlatego że Niemcy zachowują odstępy nie dojeżdżają do zderzaka.. Pewno dlatego że u nich handlowcy nie grają 160 km\h... No dobra grają ale nie przeglądają w miedzy czasie organizera jedną ręką a drugą nie jedzą kanapki a w miedzy czasie jeszcze nie wiążą krawata w przypadku pań nie malują oczka.. Dla Niemca 120km\h to 120km\h a nie 90 na lewym pasie... Dla Niemca pas rozbiegowy służy do płynnego włączenia do ruchu a nie po to aby dojechać do końca i stanąć z włączonym kierunkiem... Dopóki Polacy nie nauczą się kultury, i szacunku zarówno do innych użytkowników drogi jak i do samej prędkości wypadki będą miały miejsce...
    P.S. Błagam jeżeli ktoś nie czuję się na siłach.. Boi się jeździć z wysokimi predkosciami, nie czuję się pewnie za kierownicą albo jego auto jest nie do końca sprawne omijajcie wszelkie drogi szybkiego ruchu i autostrady.. Jadąc niepewnie albo zbyt wolno też powodujecie zagrożenie...

    Sorry za literówki pisałem na tel..

    • 7 0

    • dokładnie

      • 0 0

  • (1)

    Dokładnie jest tak jak piszesz. Proponuję postawić ograniczenie do 50-ciu! Wtedy myśląc tokiem drogowców, skutki wypadków będą jeszcze łagodniejsze. Napiszcie lepiej jakie były przyczyny tych wypadków ZAGAPIENIE, ROZMOWA PRZEZ TELEFON, OGLĄDANIE INNEGO WYPADKU CZY JAZDA 150 km/h? Wtedy będziecie mieli odpowiedź na czy trzeba się skupić. Na pewno nie na ograniczeniu prędkości.

    • 6 4

    • argumentów nie wysunąłeś

      jazda 150 na godzinę jest jednak jedną z przyczyn dotkliwości skutków wypadków jeśli już się takie zdarzą. Płynności ruchu ani przepustowości korytarzy drogowych to nie poprawia - stąd sens wprowadzania i egzekwowania ograniczeń prędkości, a i progów spowalniających w wielu punktach sieci drogowej miasta.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane