• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po wypadkach przy Galerii Bałtyckiej ZDiZ skontroluje sygnalizację

Maciej Naskręt
17 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na felernym skrzyżowaniu wystarczy duży pojazd, by zasłonić kierowcy, jadącemu lewym pasem w kierunku Matarni, sygnalizator umieszczony na słupie. Część osób wjeżdża wtedy na jezdnię, nie ustępując pierwszeństwa pojazdom zmierzającym do centrum Gdańska. Na felernym skrzyżowaniu wystarczy duży pojazd, by zasłonić kierowcy, jadącemu lewym pasem w kierunku Matarni, sygnalizator umieszczony na słupie. Część osób wjeżdża wtedy na jezdnię, nie ustępując pierwszeństwa pojazdom zmierzającym do centrum Gdańska.

Jest szansa, że dzięki naszej interwencji na skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku będzie bezpieczniej. Inżynierowie ruchu z ZDiZ sprawdzą, czy na lewoskręcie w kierunku Matarni należy zamontować dodatkowy sygnalizator.



Skutki poniedziałkowego wypadku przy Galerii Bałtyckiej.

Wypadek z 14 sierpnia br. Wypadek z 14 sierpnia br.
Wielu kierowcom niesłusznie wydaje się, że sygnalizator wyposażony w zieloną strzałkę do skrętu w lewo zawsze umożliwia uprzywilejowany przejazd przez skrzyżowanie. Mylne wrażenie kierowcy odnoszą jadąc al. Grunwaldzką od strony centrum i skręcając w lewo w kierunku Matarni przy Galerii Bałtyckiej. W efekcie doszło już tam do trzech groźnych wypadków i niezliczonych kolizji.

Przypomnijmy: w poniedziałek po południu na skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką skręcający w lewo kierowca dacii nie zastosował się do sygnalizatora - czerwonego światła i wjechał przed nadjeżdżającą z prawej strony Toyotę. W efekcie dacia dachowała, a podróżująca w niej jedna z osób została odwieziona do szpitala.

Natomiast 14 sierpnia 45-letni mężczyzna jadąc al. Grunwaldzką w kierunku Sopotu samochodem marki Volkswagen Transporter, chcąc skręcić w lewo na skrzyżowaniu w ul. Słowackiego, nie zastosował się do sygnalizacji świetlnej, wjechał na przeciwległy pas ruchu i został uderzony przez pojazd audi, którym kierował 31-latek. W wyniku tego zdarzenia samochód VW Transporter dachował, a sygnalizacja świetlna została uszkodzona.

W maju z kolei miał miejsce podobny incydent. 55-letni mężczyzna jechał Toyotą Land Cruiser od Galerii Bałtyckiej w kierunku ul. Słowackiego. Przejechał na czerwonym świetle, zderzył się z ogromną siłą z jadącą al. Grunwaldzką Toyotą Corollą. Land Cruiser dachował. Do szpitala przewieziono pasażera - 11-letniego chłopca i kierowcę Corolli.

Co należy zrobić, by poprawić bezpieczeństwo przy Galerii Bałtyckiej?

Na szczęście podobnych sytuacji może być mniej w przyszłości. Nasze wnioski dotyczące przebiegu wspomnianych zdarzeń przed Galerią Bałtycką przekazaliśmy urzędnikom Zarządu Dróg i Zieleni. Ci szybko znaleźli rozwiązanie, które wymaga jednak jeszcze sprawdzenia.

- Możliwe, że bezpieczeństwo w ruchu poprawi dołożenie sygnalizatora na wysięgniku nad drogą. Zanim jednak takie rozwiązanie wykonamy, musimy się upewnić co do jego słuszności - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Warto pamiętać, że sygnał świetlny S-3 (zielona strzałka w lewo lub prawo) informuje nas, że nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu. W przypadku splotu przy Galerii Bałtyckiej dotyczy to ruchu tramwajowego relacji Wrzeszcz - Oliwa. Kilka metrów za torowiskiem mamy linię warunkowego zatrzymania i kolejny sygnalizator, do których musimy się bezwzględnie zastosować.

Instruktorzy nauki jazdy przekonują, że zielona strzałka jest tam potrzebna, bo pomaga rozładować ruch. I jeśli wszyscy znaliby przepisy, nie stanowiłaby problemu.

- Zielona strzałka ustawiona jest tam nie bez powodu. To rozwiązanie zaczerpnięte z miast Europy Zachodniej. Kierowcy najpierw upewniają się jak wygląda ruch z naprzeciwka bądź po bokach, dopiero na końcu upewniają się jak jadą pojazdy za nimi. Zielona strzałka przy Galerii Bałtyckiej ma skutecznie zapobiegać kolizjom samochodów z pojazdami szynowymi, ale także przeciwdziałać korkowaniu skrzyżowania poprzez wpuszczanie aut na jego środek - mówi Dariusz Tarnowski, właściciel trójmiejskiej szkoły nauki jazdy Vektra.

Miejsca

Opinie (139) 1 zablokowana

  • (2)

    przy okazji niech poprawią cykl świateł - jak się zjeżdża z nowej słowackiego w kierunku "galerii" albo z zamiarem skrętu w kierunku Oliwy, czerwone świeci się niemiłosiernie długo, a zielone jest nieproporcjonalnie krótko. Nie radzą z tym sobie ani autobusy miejskie ani (zwlaszcza) osobówki (szczegolnie te których kierowcy jak to u nas zwykle bywa, mają opóźniony refleks)

    • 40 2

    • Cyklu świateł nie poprawią bo wówczas cała przebudowa tego węzła okazała byt się porażką. Teraz te światła są jedynym ratunkiem by przynajmniej kierowcom Grunwaldzką by się dobrze jechało...

      • 0 0

    • moim zdaniem

      potrzebny jest tam dłuższy lewoskret, który umożliwmy bezkolizyjny przejazd przez CAŁE skrzyżowanie, tak jak ma to miejsce przy skręcie z grunwaldziej w sobiebkiego lub z grunwaldziej w mieszewskiego. Ruch się rozładuje i będzie bezpieczniej

      • 1 0

  • zielona strzałka kontra zwykłe zielone (2)

    wielokrotnie widziałam, jak samochody stojące na tym pasie do skrętu w lewo z Grunwaldzkiej w Słowackiego ruszają nagle, kiedy zapala się zielone dla tych, co jadą Grunwaldzką prosto. Myślę, że często jest to odruchowe, bo kontem oka widza zielone, ale nie widza, że to nie te, które ich dotyczy...

    • 11 0

    • podobnie jest na Słowackiego (1)

      nowe wielkie skrzyżowanie Słowackiego-Partyzantów-Chrzanowskiego, jadąc od Niedźwiednika są trzy etapowe światła, gdy zapala się ostatnie (zielone) - wypuszczające samochody z Chrzanowskiego w Słowackiego odruchowo większość stojących od Niedźwiednika również rusza...

      • 3 0

      • Sygnalizatory są w złym miejscu, mało kto patrzy w niebo jakie jest światło tylko sugeruje się następnymi sygnalizatorami.

        • 2 0

  • Katastrofa komunikacyjna (3)

    To skrzyżowanie to straszny niewypał, częste wypadki, słaba widoczność i korki powodowane tym że ktoś czegoś "nie ogarnął" i został na środku albo desperacko próbuje w ostatniej chwili zmienić pas. Przebudowa niesamowicie usprawniła ruch :P

    • 16 0

    • Jedyny plus to estakada, reszta to tragedia. (2)

      • 4 2

      • (1)

        estakada powinna być dwupasmowa, za 5-10 lat korek będzie również na niej. Nie wspomnę o tragicznym zwężeniu na zjeździe z estakady w kierunku lotniska, tam również często zdarzają się kolizje.

        • 3 1

        • 2 pasy estakady nic nie pomogą skoro dalej będzie korek...

          Skrzyżowania dalej na Słowackiego są niedrożne i to jest główny powód korków a nie to że estakada jest jednopasmowa.

          • 0 1

  • jak się jeździ na czerwonym to sa skutki .proponuje zamontować tam kamere i będzie wszystko widac

    • 0 0

  • A można by tak jeszcze interweniować na skrzyżowaniu na Zaspie

    Jak w tytule, już kiedyś o tym pisaliście, na skrzyżowaniu przy Hynka na Zaspie sygnalizacja jest tak beznadziejnie ulokowana, że zawracając na skrzyżowaniu bądź po prostu skręcając w ulicę Hynka stoi się przed torowiskiem i gdy za jednym pojazdem stanie autobus to blokuje on cały pas, dlaczego nie można tego sygnalizatora przenieść za torowisko, gdzie mieszczą się spokojnie dwa pojazdy? A co do tristara to masakra będzie... mandaty będą się sypać jak szalone za przekroczenie prędkości, totalna bzdura, żeby na Grunwaldzkiej takie coś stawiać...

    • 1 1

  • A mnie wciąż interesuje (1)

    -W jakim celu na owym moście zrobiono ekrany?-Skoro powszechnie wiadomo ,że głos nie światło i do góry się rozchodzi.

    • 6 5

    • O tym głosie

      to mówił ci pewnie ktoś kto miał dość słuchania głupot.
      To twój głos idzie do góry a nie np w poziomie, do słuchacza.

      • 0 0

  • Niedziela rano. (1)

    Pani wjeżdza na czerwonym i taranuje pana. 10 metrów przed moją maską. Nic jej nie zasłaniało, po prostu tempa dzida za kółkiem.

    • 9 3

    • W każdym z trzech opisanych wypadków

      kierowcami byli mężczyźni (na dobrą sprawę mają prawo, natura dała im mniej podzielności uwagi niż kobietom).

      Skoro więc podajesz przykład czwarty z kobietą i na jego podstawie nazywasz siebie mizoginem czyli nienawidzącym kobiet, to co powiedzieć o twoim podejściu do mężczyzn?
      Gdybyś miał rozumować logicznie, w tym konsekwentnie, musiałbyś mężczyzn mordować za sam fakt płci.

      To już lepiej strzel sobie piwo i idź spać.

      • 1 1

  • Koniecznie trzeba zmienić bieg strzyży

    to na pewno wpływ podziemnych cieków...

    • 3 1

  • Skrzyż im prez P. OwiczA (1)

    • 2 2

    • Widzę dalej nie zrealizowałeś recepty

      Ty za co żyjesz tak przy okazji? Jak zajmujesz się wypisywaniem bzdur o P.O. przez cały dzień?
      Czyżbyś przewalał się w pracy?

      • 0 0

  • najlepiej jeżdżą po mieście ci którzy jeżdża po gdańsku dużo (1)

    tzn codziennie, i wszędzie, człowiek jest w stanie zapamiętać sekwencję każdych świateł i sekwencję ruchu poszczególnych kierunków jazdy, reszta się uczy i to właśnie ci kierowcy robią najwięcej problemów, wynika to przede wszystkim z dużego natężenia ruchu, rozproszenia uwagi, braku dostatecznej wiedzy na temat znaków, pośpiechu,braku doświadczenia na drodze.

    • 1 0

    • Haha.....to są jagorsze patafiany jeżdżące na pamieć,...

      ...a jak tylko światełka wyłączą to dramat na całego.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane