• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po wypadku betoniarki: łącznica zamknięta, wiadukt w dobrym stanie

Maciej Korolczuk
27 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (196)
Ruch pociągów w miejscu wypadku udało się przywrócić jeszcze w nocy z środy na czwartek. Ruch pociągów w miejscu wypadku udało się przywrócić jeszcze w nocy z środy na czwartek.

Na czas naprawy wiaduktu ruch na łącznicy z Trasy Sucharskiego na ul. ElbląskąMapka, gdzie w środę po południu betoniarka przebiła bariery i spadła na tory, został zamknięty. W wypadku zginął 30-letni kierowca. Przyczyny i okoliczności bada prokuratura. Sam wiadukt ma ponad 20 lat i - jak zapewniają urzędnicy - jest w dobrym stanie technicznym.



Jesteś świadkiem poważnego wypadku. Co robisz?

Przypomnijmy: do wypadku doszło w środę po godz. 15 na łącznicy zjazdowej z Trasy Sucharskiego w ul. Elbląską.

Z niewyjaśnionych przyczyn kierowana przez 30-letniego kierowcę betoniarka uderzyła w bariery energochłonne, a następnie przebiła balustradę i spadła bokiem na znajdujące się kilka metrów niżej tory kolejowe.

Kierujący mężczyzna zginął na miejscu.

Betoniarka spadła z wiaduktu na Sucharskiego, 30-letni kierowca nie żyje Betoniarka spadła z wiaduktu na Sucharskiego, 30-letni kierowca nie żyje

Do wypadku doszło w środę po godz. 15. Do wypadku doszło w środę po godz. 15.

Co wiadomo?



Odcinek drogi, na którym betoniarka przebiła bariery, to łącznica zjazdowa z Trasy Sucharskiego w kierunku centrum Gdańska. Jednopasmowa jezdnia przebiega tam po łagodnym łuku i wzniesieniu. W środę po południu warunki drogowe były dobre.

Ofiarą wypadku jest 30-letni kierowca z Gdańska.

W wypadku zginął 30-letni kierowca. W wypadku zginął 30-letni kierowca.

Czego nie wiemy?



Hipotez dotyczących tego, co mogło doprowadzić do tragicznego wypadku, jest kilka. Czy kierowca zasłabł za kierownicą? Omijał przeszkodę na drodze? A może zjechał na pobocze, bo np. sprawdzał w telefonie trasę, którą jechał? W czwartek ani prokuratura, ani policjanci nie chcieli spekulować, co mogło być przyczyną wypadku. Wyjaśnić ma to śledztwo wszczęte przez prokuraturę.

W wyjaśnieniu przyczyn wypadku mógłby pomóc zapis z tachografu w samym pojeździe. Na razie jednak nie wiadomo, czy ciężarówka była wyposażona w urządzenie rejestrujące prędkość i czas pracy kierowcy (od 2020 roku przepisy dopuszczają, ale nie nakazują pracy takiego urządzenia w tego typu pojazdach).

Sama ciężarówka została zabezpieczona przez policję do celów procesowych.

W czwartek rano na miejscu leżała jeszcze gruszka betoniarki, zabezpieczonej do celów procesowych. W czwartek rano na miejscu leżała jeszcze gruszka betoniarki, zabezpieczonej do celów procesowych.

Świadek: huk, jakby spadł samolot



Jak mówi nam jeden z kierowców, który w chwili wypadku przejeżdżał w pobliżu, jego uwagę zwrócił ogromny hałas.

- Samego momentu wypadku nie widziałem, ale usłyszałem ogromny hałas. W pierwszej chwili pomyślałem, że w pobliżu spadł samolot. Widok leżącej na torach ciężarówki był straszny. Niestety nie było szans na ratunek kierowcy - opowiada.
Na miejscu wciąż toczą się prace przy skarpie i torowisku, ale ruch pociągów został już wznowiony. Na miejscu wciąż toczą się prace przy skarpie i torowisku, ale ruch pociągów został już wznowiony.

Trakcja nie została zerwana, wystarczyła regulacja torów



Po usunięciu z torów betoniarki (nazywanej też betonowozem lub betonomieszarką) służby techniczne spółki PKP PLK niemal od razu przystąpiły do prac naprawczych torów, skarpy i sieci trakcyjnej. Początkowe informacje mówiły o zerwaniu przewodów trakcyjnych, ale ostatecznie wystarczyła tylko regulacja sieci. Podobnie było z samym torowiskiem, na którym pracownicy kolei dokonali regulacji na odcinku 500 metrów.

- O godz. 1:50 wznowiono ruch pociągów po jednym z torów, a o godz. 3:25 już po naprawie toru także na sąsiednim. Przywrócona została rozkładowa organizacja ruchu pociągów - informuje Przemysław Zieliński, rzecznik prasowy spółki PKP PLK.
Nad ranem, gdy na miejsce pojechał nasz fotoreporter, trwały jeszcze prace ziemne i około torowe, m.in. profilowanie znajdującego się tuż obok nasypu i skarpy. Roboty były już prowadzone przy wznowionym ruchu pociągów towarowych.

Na czas naprawy barier łącznica, na której doszło do wypadku, została zamknięta dla ruchu. Na czas naprawy barier łącznica, na której doszło do wypadku, została zamknięta dla ruchu.

Objazdy dla kierowców



Dla zachowania bezpieczeństwa ruchu łącznica umożliwiająca zjazd z Trasy Sucharskiego na ul. Elbląską w kierunku centrum Gdańska w środę wieczorem została zamknięta.

- Wyłączenie z ruchu potrwa do czasu zakończenia czynności przez policję oraz wprowadzenia tymczasowych zabezpieczeń umożliwiających przywrócenie ruchu na obiekcie. Docelowa organizacja ruchu przywrócona zostanie po zakończeniu prac naprawczych elementów zabezpieczających i elementów wyposażenia obiektu - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Zalecany objazd po zamknięciu łącznicy na Sucharskiego. Zalecany objazd po zamknięciu łącznicy na Sucharskiego.
Trasa objazdu dla pojazdów poruszających się Trasą Sucharskiego od strony mostu wantowego, chcących zjechać na ul. Elbląską:
  • po minięciu zamkniętej łącznicy należy jechać prosto i zjechać z Trasy na następnym zjeździe na węźle Michałki,
  • po zjeździe na rondzie należy skręcić w lewo (trzeci zjazd z ronda) w ul. Michałki przebiegającą pod Trasą Sucharskiego,
  • na kolejnym rondzie należy ponownie skręcić w lewo (trzeci zjazd z ronda) i wjechać na Trasę Sucharskiego w relacji do mostu wantowego,
  • po wjeździe na Trasę Sucharskiego należy zjechać w prawo na następnym węźle i wjechać na ul. Elbląską.


Urzędnicy zapewniają, że ogólny stan ponad 20-letniego wiaduktu jest dobry. Urzędnicy zapewniają, że ogólny stan ponad 20-letniego wiaduktu jest dobry.

Stan wiaduktu? Urzędnicy: dobry



Wiadukt w ciągu ul. Sucharskiego (na łącznicy zjazdowej na ul. Elbląską) został wybudowany w ramach budowy ulicy Sucharskiego w 2001 r. Jak zapewniają urzędnicy, obiekt podlega corocznym przeglądom podstawowym, a co pięć lat wykonywany jest przegląd rozszerzony, w ramach których przeglądane również są bariery energochłonne.

- Podczas ostatniego przeglądu nie stwierdzono żadnych zaleceń do barier energochłonnych. Ogólny stan techniczny obiektu jest dobry. Obiekt wymaga jedynie bieżących napraw, które nie obejmują swym zakresem barier - dodaje Kiljan.

Opinie (196) ponad 10 zablokowanych

  • Barierki energochłonne (12)

    Te można stosować przy wypadnięciu z drogi do rowu , ale dziwię się że są na wiaduktach . Wypadek autobusu przy Rafinerii niczego projektantów nie nauczył

    • 70 26

    • Prędkość, prędkość

      Na tej łącznicy betoniarki i inne ciężarowe bardzo często siedzą wolniejszym (przestrzegającym przepisów) na zderzaku. To była kwestia czasu, że dojdzie do takiego wypadku.

      • 22 1

    • Pseudo barierki

      To jest taki sam standard, jak te d**ilne nieprzeźroczyste ekrany dźwiękochłonne. Zielona ściana płaczu, ale nic nie można z tym zrobić bo i jedna i drugie maja atesty.

      • 9 2

    • Teraz wszyscy są mądrzy. Trzeba było protestować wcześniej

      • 8 0

    • (5)

      Taka załadowana betoniarka waży 38 ton. I ma środek cięzkości pewnie z metr nad ziemią. Z czego miałyby być zrobione barierki żeby to utrzymać? I ile musiałby mieć wysokości? Jakie fundamenty musiałbyś wylać pod taką barierą?
      Taki wypadek zdarza się pewnie raz na kilka milionów przejazdów, a jeśli chciałbyś zabezpieczyć drogę przeciw wypadającym betoniarkom, to koszt budowy dróg byłby wielokrotnie wyższy niż obecnie, a za przejazd A1 płaciłbyś nie 30zł, tylko wielokrotność (co skądinąd może byłoby dobre, bo więcej ludzi zaczęłoby korzystać z kolei).

      • 50 2

      • (1)

        przepraszam, na 4 osiach może być zgodnie z przpisami do 32 ton. W tym na przykład 8m sześciennych betonu.

        • 6 2

        • 11,5 tony na oś to jest dopuszczalny nacisk na oś

          • 0 0

      • Nie znasz sie

        • 0 1

      • "I ile musiałby mieć wysokości?" - nieco ponad środek wysokości układu auto-gruszka dla stanu załadowania

        • 0 0

      • "Jakie fundamenty musiałbyś wylać pod taką barierą?" pamiętacie bariery na granicy Berlin-Berlin Zach.?

        to byłu żelbetowe wylewane elementy w kształcie litery L - prostopadły wjazd na L (poziome na ziemi krótsze ramię) powodowało niezupełne przewrócenie L a jednocześnie podbicie auta tym krótszym ramieniem

        • 0 0

    • prędkość i masa zrobiły swoje (2)

      • 10 0

      • jaka? (1)

        tam jest pod górę, te 32t robi swoje, ja tam osobowym wjeżdżam przy ok. 80km/h i auto samo wyhamowuje przed szczytem.

        • 2 2

        • Nie opowiadaj bzdur

          Wyhamuje ci, jak puścisz gaz zaraz po wjeździe na łącznicę. A taka masa rozpędzona do 80 km/h na pewno ma większą energię kinetyczną od twojej podwody

          • 3 0

  • kierowca to Polak? czy kolejny ze wschodu z prawkiem z czipsów (1)

    • 7 4

    • Unikają tej odpowiedzi jak ognia. Mam dziwne przeczucia.

      • 6 0

  • teraz zjazd do wiosny bedzie nieczynny ech

    • 1 2

  • Bardzo współczuję rodzinie (1)

    Wyjątkowo okrutna i nieoczekiwana śmierć. Wyszedł do pracy jak co rano. To miał być rutynowy kurs, może nie pierwszy tego dnia. Może coś walnęło w układzie sterowania bądź hamulcowym? Oby nie okazało się, że np. jakiś czubek podciął przewody hamulcowe.

    Czy ktoś wie kto to był? Żona, dzieci? Może opiekował się chorymi rodzicami?

    Gratulacje dla służb za niesamowicie sprawne i skoordynowane działania. Dobrze wiedzieć, że chociaż tutaj wszystko działa wtenkraju.

    • 5 0

    • Ktoś pisał, że to był jego ostatni dzień w pracy. Czy to nie skłania do zastanowienia?

      • 0 0

  • Tam jest hopka na zakręcie od ponad dekady (3)

    • 6 3

    • ale jest ograniczenie do 50 więc takim kolosem się nie pędzi na złamanie karku

      • 1 0

    • Była. Już dawno jej nie ma (1)

      • 0 0

      • Jest, zapewniam Cię. Mniejsza niż kiedyś ale jest nadal.

        • 0 0

  • I tak nic się z artykułu nie dowiedzieliśmy.....

    Czy kierowca zasłabł, czy rozmawiał przez telefon, czy drapał się po swoich jaj... To my wszyscy domyślamy się bez tego artykułu. Następny napiszcie jak będziecie wiedzieli na 100 proc., bo tak to szkoda czasu na czytanie waszych wypociń aby złapać czytelnika. Wstyd p. Redaktorze... artykuł dla pieniędzy.

    • 6 1

  • Nie zdziwię się, jeżeli to zawał po wstrzykniętym eliksirze... (2)

    • 7 1

    • (1)

      Po eliksirze możliwości wiele - też udary, zakrzepica. Chociaż nie wiem, czy akurat budowlańcy się tak szczepili, jak zastraszeni emeryci albo "młodzi wykształceni" - niedouczeni, z kompleksami i zaczadzeni propagandą.

      • 5 1

      • ograniczonych w mozliwości samodzielnej analizy

        znajdziesz w kazdej grupie społecxnrj... ba! nawet we własnej rodzinie

        • 0 0

  • bo

    kierowca wychowal sie na smartfonach!

    • 1 3

  • Bo grawitacja ?

    • 2 0

  • Telefon (1)

    • 2 0

    • smartfon?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane