• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pobocze obwodnicy jak węzły przesiadkowe

Maciej Korolczuk
28 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Bus i chodzący poboczem piesi to duże zagrożenie na obwodnicy. Ponadto zatrzymywanie auta na drodze ekspresowej jest zakazane. Bus i chodzący poboczem piesi to duże zagrożenie na obwodnicy. Ponadto zatrzymywanie auta na drodze ekspresowej jest zakazane.

Kierowcy korzystający z Obwodnicy Trójmiasta znowu informują o busach, których kierowcy i pasażerowie pobocze drogi traktują jak węzły przesiadkowe. Zatrzymywanie auta na drodze ekspresowej jest nie tylko niebezpieczne, ale też zabronione. Za złamanie zakazu grozi mandat do 300 zł.



Jak rozwiązać problem busów i pieszych na obwodnicy?

O przystankach-widmo, na których codziennie rano i po południu zatrzymują się busy dowożące lub zabierające pracowników z okolicznych firm i placów budowlanych, pisaliśmy wiosną ubiegłego roku.

Podwożeni busami piesi to najczęściej dojeżdżający do Trójmiasta pracownicy okolicznych budów. Rano wysadzani, a po południu zabierani z obwodnicy są najprawdopodobniej z wygody kierowcy, którzy chcą uniknąć korków i zaoszczędzić kilka minut.

Zatrzymywanie się busów na drodze ekspresowej, jej poboczu czy pasie wyłączonym z ruchu tuż przy pędzących samochodach stwarza jednak ogromne zagrożenie nie tylko dla pieszych znajdujących się w obrębie jezdni, ale dla wszystkich pozostałych użytkowników drogi. O tym, że problem nie jest marginalny, świadczą nie tylko liczne komentarze pod poprzednim artykułem, ale też wyniki ankiety. Na ponad 3,5 tys. głosujących prawie 40 proc. albo widziało pieszych korzystających z przystanków-widmo na obwodnicy, albo sami wysadzali lub zabierali kogoś z ekspresówki.

Wideo z kwietnia 2019 r.


Teraz problem powrócił. Kierowcy o busach zatrzymujących się na poboczu w pobliżu węzła Matarnia poinformowali w Raporcie z Trójmiasta. Na zdjęciu z kamery monitoringu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad widać zaparkowanego na poboczu busa oraz kilku pieszych.

- Należy pamiętać, że drogi ekspresowe są drogami o ograniczonej dostępności - dopuszcza się na nich tylko ruch pojazdów samochodowych - przypomina nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Oznacza to, że po drodze ekspresowej nie mogą poruszać się np. piesi, rowerzyści, motorowerzyści czy kierowcy pojazdów zaprzęgowych. Za korzystanie przez pieszego z drogi dla niego niedostępnej grozi mandat w wysokości 50 zł.
Dozwolona, maksymalna prędkość na drodze ekspresowej wynosi 120 km/h. To oznacza, że w ciągu jednej sekundy auto pokonuje 33 metry.

- To bardzo dużo, bo już potrącenie pieszego przez samochód jadący z prędkością powyżej 50 km/h często kończy się śmiercią. Pamiętajmy, że przy wysokich prędkościach kierowca, nawet jeśli dostrzeże pieszego na poboczu, nie jest w stanie zatrzymać auta w miejscu - dodaje Ciska.
Jak podkreśla, na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscu niż do tego przeznaczone. Za złamanie tych zasad kierującemu grozi mandat w wysokości 300 zł i jeden punkt karny. Poza tym zatrzymywanie pojazdu na drodze ekspresowej w miejscu do tego niewyznaczonym stwarza zagrożenie dla innych uczestników.

- Na pewno przyjrzymy się sprawie, a policjanci ruchu drogowego nadzorujący rejon Obwodnicy Trójmiasta zwrócą uwagę na ten problem i na przestrzeganie przepisów ruchu drogowego w tym miejscu - dodaje Ciska.
Zarządca obwodnicy przyznaje, że równie dużym problemem są piesi chodzący wzdłuż jezdni. Zarządca obwodnicy przyznaje, że równie dużym problemem są piesi chodzący wzdłuż jezdni.
Co ciekawe, podobne zgłoszenia nie docierają do pracowników GDDKiA, utrzymującej na co dzień Obwodnicę Trójmiasta. Jak przyznaje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA, ani policja, ani miasto, ani żadna inna organizacja nie alarmowała drogowców o problemie, nie było też żadnych rozmów o ewentualnej inicjatywie wyznaczania bezpiecznych miejsc na poboczu typu "Kiss&Drive".

- Problem to nie tylko zatrzymujący się niektórzy kierowcy samochodów, ale też poruszanie się pieszych po drodze ekspresowej i jej węzłach. Warto uczulić wszystkich, że to również poważne zagrożenie i wykroczenie - podkreśla Piotr Michalski z GDDKiA.
Apelujemy do kierowców i ich pasażerów, by nawet jeśli muszą wysiąść lub wsiąść do auta w okolicy ekspresówki, skorzystali z licznych parkingów przy centrach handlowych lub stacji paliw. Znajdują się one praktycznie przy każdym węźle na obwodnicy.

Opinie (155) 9 zablokowanych

  • Dajcie sobie czasu, jeszcze troche i obwodnica sie zluzuje

    Wybudują nową S6 i będzie ok

    • 1 0

  • TYLKO na chwilę

    To juz nasza stała narodowa odpowiedź...ja tylko na chwilę...wszyscy się burzą a niech pierwszy rzuci kamień kto nigdy nie zaparkował tam gdzie niewolno, tłumacząc że tylko na chwilę. Drogi swoje, a życie się toczy dalej i powstają nowe problemy, które należałoby rozwiązywać, tak aby infrastruktura służyła ludziom,a nie generowała same utrudnienia. Skoro taki bus jeździ to jest taka potrzeba, a więc należy znaleźć rozwiązanie, żeby nie musiał łamać przepisów.

    • 2 0

  • (17)

    Bus ze zdjęcia zatrzymał się bezpiecznie, choć nieprzepisowo. Przepisy często nie nadążają za życiem. Ludzie opanujcie się, czy wszystko musi Wam przeszkadzać!

    • 90 235

    • jest potrzeba wiec powinno się wyjść na przeciw

      właśnie ci pieniacze stosują nienawiść i wzmagają agresję jednych na drugich. pomimo że nie napisałaś głupiego, obelżywego itp wynik łapek 86 do 230 w dół świadczy jakich mamy tu forumowiczy, którym nawet i to przeszkadza, gdy ktoś woła o opamiętanie. pozdrawiam normalnych ludzi.

      • 0 0

    • jesteś fajna , a głupi jest ten co Ciebie przezywa

      • 0 0

    • Oj głupiaś ty Jadwinia, głupiaś. (1)

      Nawet nie chce się z tobą wchodzić w dyskusje, bo to jak gra z gołębiem w szachy.

      • 17 6

      • Rumcajs ciemny jak tabaka . Twój poziom LGPT jest mniejszych lub równy zeru a wskaźnik tolerancji jest na krytycznie niskim poziomie. Jesteś nietorancyjny.

        • 3 6

    • jak ma się później włączyć do ruchu? (8)

      jak nie ma pasa rozbiegowego, a wszyscy walą 90-150?

      • 62 4

      • Z zatoczki postojowe j, która zostanie niebawem wybudowana.

        • 2 2

      • Jest ograniczenie nie 80 tylko 60 km/h

        • 4 4

      • To jest pas zjazdowy z ograniczeniem 80 km/h

        • 3 4

      • Tam jest ograniczenie prędkości, bo to już zjazd.

        • 5 3

      • To niech nie walą 150, to jest problem

        • 5 24

      • Musi wtedy trochę poczekać, ale odpowiednie przerwy w ruchu się zdarzają.

        • 10 21

      • Bardzo łatwo

        Tam właśnie jest skręt z ograniczeniem 40kmh, i samochody im rzadką jadą

        • 10 24

      • Ale zatrzymał się bezpiecznie

        Nie napisałam, że bezpiecznie włączył się do ruchu...

        • 12 47

    • lecz głowę

      • 3 3

    • (2)

      Pas wydzielony z ruchu to nie parking ani przystanek !

      • 52 5

      • w Polsce

        "mielizna" to parking. Widać to w każdym mieście, a służby na takie użytkowanie pozwalają. Kierowcom pobłaża się od dziesiątek lat, więc czego się dziwić, jak nagle ktoś chce porządek zaprowadzać do tej zdziczałej dżungli?

        • 28 2

      • Ale czasem może temu służyć.

        • 11 33

  • "Jak Janusz jedzie" - proponuję, aby w ramach walki z hejtem, w tym nazywaniem ludzi (2)

    januszami i grażynami, kasować teksty tego typu.

    • 3 2

    • Co jest obraźliwego w imieniu Janusz? (1)

      • 0 1

      • A co w Baran,

        jeśli ktoś takie ma nazwisko?

        • 0 0

  • bieg (3)

    może trochę zwolnić i niech w biegu wsiadają

    • 27 0

    • no masz rację

      • 0 0

    • Albo niech skaczą na pakę z wiaduktu (1)

      • 6 1

      • O telemarku nie będzie mowy.

        • 2 1

  • Jak czegoś nie wolno, ale się bardzo chce, to wtedy wolno. (4)

    • 96 7

    • oh Janusz lubię cię , nareszcie jakiś wyluzowany

      • 0 0

    • w Bantustanie stabilnie

      • 1 0

    • monitoring i mandaty, Polacy jacy są każdy widzi, więc młodych edukowac w szkole, a starych karać (1)

      • 9 0

      • Toć przecie to amerykańce zza wschodniej się zbierają anie polsze

        • 4 1

  • Obwodnica sie dusi od 20 lat

    Dodać po 2 pasy bo jest miejsce. Codzienny paraliż a nawet planów nie ma

    • 1 0

  • cyrk (5)

    zwyczaje ze wschodu. Dobrze, że jeszcze traktory z sianem bez oświetlenia nie jeżdżą po naszych ekspresówkach. Chcesz wysiąść, to zjazd i później wracaj na drogę. Co za cyrk... Jakby już nie dość niebezpiecznie było.

    • 178 13

    • Na zdjęciu zjazd przy Ikei, (1)

      tam jest ograniczenie do 60/godz. wiec jaka to droga ekspresowa? Tam mogę nawet rowerem jechać, wyjeżdżając ze Złotej Karczmy przy parkingu podziemnym, żadnych znaków zakazu nie ma i oznaczeń drogi ekspresowej też nie ma, więc o co ta dyskusja?

      • 6 3

      • To że jest ograniczenie prędkości, nie znaczy że kończy się ekspresówka

        znak odwołujący ekspresówkę jest umieszczony dopiero przy wjeździe na ul Słowackiego.
        Więc tak, to dalej droga ekspresowa, po której nie możesz jeździć rowerem i na której nie można się zatrzymywać.

        • 1 0

    • (1)

      zdziwienie w Polsce :D , zresztą czy to expesówka ? w dzień 100km/h osiągnąć to już zaszczyt

      • 1 1

      • to i tak 2x szybciej niz w mieście gdzie obowiązuje 50km/h

        • 0 0

    • Ten cyrk mial miejsce na dlugo zanim Polska stala sie dla Ukrainy tym czym kiedys Niemcy dla Polski.

      • 20 2

  • (1)

    Jak Janusz jedzie z Kościerskiej huty i tak miał by wszystkie miejsca zaliczać to by na budowę zajechali na 9 .00 a tak jeden drugi wyjdzie na drogę i jest bliżej a po drodze kupi coś na rozruch . Ludzie nie narzekajcie oni budują nam nasze przyszłe mieszkania ,domy,ulice itd.Troche wyrozumiałości.

    • 4 5

    • Chyba twoje

      • 0 0

  • Zatrzymał się po za jezdnia

    i na dojazdówce , wiec komu to przeszkadza ?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane