• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg Impuls trafił na tory siedem miesięcy przed terminem

Rafał Borowski
19 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
  • Koszt zakupu jednego, fabrycznie nowego pociągu Impuls wynosi 20 mln zł netto.
  • Koszt zakupu jednego, fabrycznie nowego pociągu Impuls wynosi 20 mln zł netto.
  • Koszt zakupu jednego, fabrycznie nowego pociągu Impuls wynosi 20 mln zł netto.

Jest klimatyzowany, wyposażony w wi-fi, może się rozpędzić do 160 km/h i został wyprodukowany przez spółkę z polskim kapitałem. Na pomorskie tory wyjechał właśnie kolejny pociąg Newag Impuls. Fabrycznie nowy egzemplarz został dostarczony siedem miesięcy wcześniej, niż przewidywała umowa z samorządem województwa. Będzie kursował między Słupskiem i Elblągiem.



Jak oceniasz stan pociągów w województwie pomorskim?

Przypomnijmy: w lipcu 2018 roku informowaliśmy o tym, że samorząd województwa pomorskiego podpisał kontrakt z polską spółką Newag z Nowego Sącza. Przedmiotem umowy było dostarczenie pięciu fabrycznie nowych pociągów Impuls.

W kolejnych miesiącach udało się pozyskać dodatkowe finansowanie z kasy unijnej, dzięki czemu samorządowcy zdecydowali o domówieniu kolejnych pięciu składów.

Dziewięć z dziesięciu mknie już po pomorskich szynach, zaś ostatni, zamówiony jesienią ubiegłego roku, miał zostać dostarczony za ponad siedem miesięcy.

Dokładnie 225 dni wcześniej



Jednak, ku zaskoczeniu samorządowców, odebranie ostatniego Impulsa nastąpiło znacznie wcześniej, bo już we wtorek, 18 lutego. Nowy nabytek wyjechał już na tory, a jego trasa wiedzie przez Trójmiasto.

- Pociąg dotarł do nas dokładnie 225 dni wcześniej, niż zakładała umowa, co jest zjawiskiem wręcz niespotykanym w tego typu zamówieniach. Nowy Impuls, tak jak poprzednie, będzie jeździł na trasie Słupsk-Elbląg, a po planowanej elektryfikacji linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej część nowoczesnych pociągów na pewno pojedzie też w kierunku Kartuz i Kościerzyny - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Finał kontraktu za ponad 200 mln zł



Wyprodukowane przez nowosądecką spółkę Impulsy to jedne z najnowocześniejszych elektrycznych zespołów trakcyjnych, jakie kursują w naszym kraju. Na pokładzie każdego pociągu znajduje się 195 miejsc siedzących oraz co najmniej 20 miejsc przeznaczonych do przewozu rowerów.

Podróżni mają do dyspozycji m.in. wzmacniacze sieci wi-fi, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz defibrylatory. Szerokie drzwi i obniżona podłoga umożliwiają korzystanie z nich osobom niepełnosprawnym. Impulsy są klimatyzowane, objęte monitoringiem i mogą rozwinąć prędkość do 160 km na godz.

Cena jednego nowego pociągu wyniosła 20 mln zł netto, zaś wartość całego zamówienia to 221 mln zł. Źródła jego finansowania przedstawiają się następująco: 85 proc. pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, 10 proc. z budżetu państwa i 5 proc. ze środków własnych samorządu województwa. Impulsy sukcesywnie trafiały na Pomorze, począwszy od początku 2019 roku.

  • Pasażerowie mogą korzystać z takich udogodnień, jak klimatyzacja, wzmacniacze sieci wi-fi czy system dynamicznej informacji pasażerskiej.
  • Pociągi Impuls są w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Miejsca

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • kiedy

    a kiedy pojawią sie nowe lub chociaz klimatyzowane składy na linii 131. tu nadal cierpimy jezdżąc skladami pamiętającymi czasy Edwarda G

    • 1 1

  • (9)

    A ciekawe kiedy nieśmiertelne en57 znikną w koncu z torów

    • 62 19

    • nie znikną czymś trzeba wozić januszy i grażyny (1)

      • 16 4

      • Janusze i grażyny jeżdżą samochodem tylko.

        • 2 1

    • oby nie znikały (4)

      jezdza tyle lat, bo to dobre wagony. Wszystkie wyprodukowane obecnie nie maja szans tak długo działac bo teraz robi sie szajs

      • 11 13

      • (3)

        Tak, najlepiej zatrzymajmy się w rozwoju i jeździjmy do końca świata rozklekotanymi, wężykującymi kiblami ledwo wyciągającymi 100 km/h z rozregulowanym ogrzewaniem i niedomykającymi się drzwiami.

        • 15 10

        • Raczej niedorozwoj...

          To ze ladne ksztalty niewiele znaczy. Wielu sie o tym przekonalo... ;)

          • 0 1

        • Nie ledwo 100km/h (1)

          Tylko bez problemu 110 a modernizowane 120. A że komfort nie taki to trudno. Ja tam wolę pociąg byle jaki ale jeżdżący często niż komfortowy ale rzadziej.

          • 12 8

          • A ja tam wolę

            i komfortowe i punktualne.

            • 6 0

    • odpowiedź

      nigdy, to stara myśl techniczna gdy impulsy będą w naprawie kibelki będą jeszcze na chodzie :)

      • 10 1

    • Skoro nieśmiertelne to pewnie nigdy :D Podejrzewam, że one przejeżdżą jeszcze te impulsy

      • 34 0

  • No proszę, można kupować polskie pociągi

    Tak trzymać

    • 3 0

  • pesa sresa (1)

    tylko dojczeban

    • 4 18

    • dojczedzban

      • 0 0

  • I (1)

    Pociągi są zwyczajnie brudne... Nieraz jest taki smród z WC, iż ciężko wytrzymać nie wymiotujac. Zdarzylo się też że fekalia wpłynęły z WC na podloge przedziału pociagu... Ogólnie tragedia.

    • 5 5

    • hmm

      A kto w tym kiblu sr*? Marszałek? Prezes newagu?

      • 0 0

  • Fajnie, chętnie się przejadę tym pociągiem.
    Newag dał radę, nie to co cwaniaki z Pesy.

    • 1 2

  • super (7)

    jesteśmy ostatni w unowocześnianiu taboru .
    są już województwa które zapomniały o EN57
    marszałek wziął się do roboty?

    • 70 11

    • to niestety prawda (4)

      wystarczy wystawić nos poza nasze województwo, każdy ma nowocześniejszy tabor
      śląsk, mazowsze, kujawy, każdy.

      A u nas pojedyncze newagi, trochę wyremontowanych kibli i do tego PRL na kółkach... Czy to wina marszałka, wojewody, rządu - nie wiem. Ja po prostu jestem wkurzony jadąc jak śledź w puszce w bydłowozie do Tczewa.

      • 25 4

      • Wystarczy sprawdzić (1)

        że w tych wszystkich miejscach właścicielem regionalnych przewozów jest samorząd. Jest właścicielem więc inwestuje. A u nas SKM wciąż w rękach pisowskiego PKP, bez szans na usamorządowienie, więc samorząd słusznie wychodzi z założenia, że nie będzie spółce państwowej fundował taboru ze swojego budżetu.

        • 11 2

        • jasne jasne, a wcześniej co stało na przeszkodzie?

          przy okazji sprawdź dokładnie kto zasiada w radach nadzorczych, PiSofobie.

          • 1 0

      • Po kraju pełno jeździ jeszcze EN57/71.

        Zarówno zmodernizowanych (że zmienionym czołem) i niezmodernizowanych.

        • 8 4

      • a my w dziadowskich kolejkach SKM

        też jesteśmy wkurzeni. Syf Kiła Mogiła

        • 24 4

    • nie znasz statystyk (1)

      %% najwięcej ludzi jeździ pociągami w Mazowieckim i Pomorskim

      • 4 1

      • A co to ma do wieku taboru?

        • 9 1

  • (15)

    Super,oby tylko nie psuł się jak PKMki.Klima,monitoring,defibrylator(jeszcze brakuje WARSu z piwkiem) i160 km/h...no pomału gonimy Europę.Z cenami juz nawet przegoniliśmy,choć zarobki wciąż wschodnie.Czuwaj!

    • 204 19

    • jeden to koszt 20 mln ??? a nie lepiej było przeznaczyć te pieniądze na onkologię ??? (11)

      • 9 39

      • pewnie lepiej, ale chorzy muszą jakoś dojechać do szpitala (2)

        i pociągi sa potrzebne. mozna by za to oszczędzić na propagandzie w tvp.

        • 25 3

        • chorzy też chcieliby pooglądać w tv jakieś seriale, filmy, teleturnieje, wiadomości

          nie każdy chory ogląda wyłącznie "na wspólnej"

          • 1 0

        • pisy sami sobie uchwalili ze wezma polakom 2mld na propagande i poparcie swojego kandydata w wyborach, tymczasem monitoring swojej tuby propagandowej jaka jest tvpis jest zbyt drogi stwierdzili i go nie bedzie, uczen przerasta mistrza czyli pisuar komune

          • 6 3

      • (1)

        ale się trole ożywiły. Oj, wetknęła władzy palec w oko, oj wetknęła.

        • 8 5

        • do maja misiu

          wyPAD2020

          • 4 3

      • (3)

        To pociąg elektryczny, który nie emituje dieslowskiego, rakotwórczego syfu.

        • 10 4

        • (2)

          A teraz pomyśl i nie mów nikomu z jakiego syfu i ile syfu kancerogennego (węgiel przypływa do portu statkami na mazut (jak byś nie wiedział to polskim węglem w polsce się nie pali tylko dużo gorszym i bardziej syfiastym z dalekich krajów) trzeba go wydobyć maszynami spalinowymi potem załadować i przeładować też maszynami spalinowymi weź to sobie posumuj i zobaczysz ile idzie syfu w powietrze żebyś miał zasssrany ale wg ciebie czysty prąd. Odwal się od diezla czep się nowoczesnych benzyn z bezpośrednim wrtyskiem tam to dopiero rak leci z rury mimo że mają filtry cząstek stałych.

          • 8 14

          • o prawda

            śmierdzi tlenkiem azotu z rur tych wstrętnych samochodów , w całym miesćie , nawet u mnie na działkach, , i nikt z tym nic nie robi , , bo przepisy , są jakie są . do d*py wszystko. zabokujmy , grunwaldzką i urzedy w miescie , jako protest . pozr.

            • 3 1

          • Tyle samo syfu jest przy wydobyciu i transporcie ropy, więc to nie robi żadnej różnicy.

            • 10 2

      • słaby pisowski trollowy i głupi wkręt

        • 4 4

      • Jesteś i**otą

        • 4 0

    • (1)

      Na PKMce jeżdżą PESy, nie Newagi..

      • 26 1

      • Newagi też jeżdżą na PKM.

        SA137 i SA138, tylko chyba lepiej się sprawują mimo że są trochę starsze.

        • 14 0

    • To nie jest PESA

      To się nie psuje:-)

      • 18 0

  • Wszystko fajnie ale kiedy Skm kupi 40 nowych skladow ktore sa potrzebne od dawna (1)

    W skm sie nie da?

    • 6 2

    • Kupi..

      jak marszałek zapomni o polityce i przypomni sobie o pasażerach.

      • 0 1

  • (1)

    Własnie jade Polregio bez oświetlenia. Marszałek..

    • 8 1

    • Piłsudski

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane