• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg dla PKM przyjedzie dopiero 20 kwietnia. Cztery miesiące opóźnienia

Maciej Naskręt
11 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Na przyjazd nowych składów, które obsłużą linię PKM, trzeba poczekać ponad miesiąc. Na przyjazd nowych składów, które obsłużą linię PKM, trzeba poczekać ponad miesiąc.

12 marca miały dotrzeć do Trójmiasta dwa spośród 10 składów pasażerskich, które będą obsługiwały linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Według najnowszych informacji pociągi z Pesy pojawią się w drugiej połowie kwietnia tego roku.



Czy uda się uruchomić Pomorską Kolej Metropolitalną 1 września?

Na razie nie przyjadą pociągi wyprodukowane w bydgoskiej firmie Pesa. Ich pojawienie się w Trójmieście 12 marca zapowiadały jakiś czas temu władze Urzędu Marszałkowskiego. Pierwotnie - w dniu podpisania umowy na dostawy 10 składów - zakładano, że pociągi (dwie sztuki) pojawią się w grudniu 2014 r.

- Zmiana terminu przyjazdu składów z Bydgoszczy wywołana jest propozycją ze strony wykonawcy polegającą na zastosowaniu lepszych rozwiązań w pociągu Pesa. Ta korzystna zmiana nie wpłynęła na podwyższenie wartości kontraktu, stąd podpisaliśmy aneks do umowy - wyjaśnia Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego.

Jakie elementy pociągów Pesa miały ulec polepszeniu? Tego w Urzędzie Marszałkowskim i firmie Pesa nie udało nam się ustalić. Objęte są one tajemnicą przedsiębiorstwa.

Teraz wiadomo, że składy Pesa przyjadą do Trójmiasta za ponad miesiąc. - Pierwszy pociąg pojawi się 20 kwietnia. Następny ma być oddany nam 30 kwietnia. Reszta terminów nie uległa zmianie - mówi Pisarewicz. Ostatni skład ma przyjechać do Trójmiasta 31 sierpnia.

Kontrakt na dostawę miał się zakończyć w maju 2015 r.

Przypomnijmy, że przetarg na dostawę pojazdów dla PKM wygrała firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, która zobowiązała się wykonać zamówienie za kwotę 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Termin zakończenia dostawy poszczególnych pojazdów miał nastąpić w maju 2015 roku. Pierwszy skład miał pojawić się jeszcze w grudniu 2014 r.

Zamówione składy mają być przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, klimatyzację, a także przystosowane do przewozu rowerów (po 6 specjalnych uchwytów w każdym z pojazdów). Szyby w oknach bocznych i w drzwiach wejściowych będą zabezpieczone specjalną folią, powleczoną klejem akrylowym z filtrem UV, o właściwościach antygraffiti (zapobiegająca zarysowaniom i zadrapaniom powierzchni szkła oraz odporna na działanie substancji żrących: rozcieńczonych kwasów i zasad).

Pojazdy będą posiadały system dynamicznej informacji pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED oraz zostaną wyposażone w system automatycznego zliczania pasażerów. Zakupione pojazdy będą wyposażone również w kompletną sieć do bezprzewodowego dostępu do Internetu dla podróżnych. Składy będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km/h.

Miejsca

Opinie (187) 3 zablokowane

  • Linia kolejowa nr 248 Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa czas przejazdu (szynobus) 31 minut (9)

    Gdańsk Wrzeszcz stacja węzłowa 0,000 km 0 min
    Gdańsk Strzyża przystanek osobowy 2,193 4 min
    Gdańsk Niedźwiednik przystanek osobowy 3,830 7 min
    Gdańsk Brętowo przystanek osobowy 5,282 9 min
    Gdańsk Jasień przystanek osobowy 7,374 12 min
    Gdańsk Kiełpinek przystanek osobowy 8,861 15 min
    Gdańsk Matarnia przystanek osobowy 11,666 20 min
    Gdańsk Firoga przystanek osobowy 12,678 22 min
    Gdańsk Port Lotniczy przystanek osobowy 14,572 25 min
    Gdańsk Rębiechowo stacja węzłowa 15,256 27 min
    Gdańsk Osowa rozjazd odgałęźny 17,837 31 min

    • 10 4

    • express pendolino!

      Lotnisko PKM 25 minut, a linia 110 "aż" 28 minut

      • 0 0

    • Rowerem będzie szybciej

      • 0 0

    • Gdańsk osowa przystanek w polu.

      • 4 1

    • (1)

      No i?

      • 4 5

      • Firoga???

        Tam nic nie budują

        • 1 0

    • Wrzeszcz- Lotnisko rozkładowo 110 30 minut, i do tego w tym zajazd na Złota Karczmę i Firogę. A tu 25 minut pociągiem?

      • 9 0

    • Wrzeszcz- Karwiny

      obecnie z Wrzeszcza na Buraczaną jade z przesiadką SKM + 181 od 38 do 43 minut, oszczędności za dużej nie będzie...

      • 7 0

    • Oby nie było dłużej

      • 6 0

    • SKM z Gdańska do Gdyni....

      .....14 przystanków,21 km,34 minuty.Koszty elektryfikacji przy prawie miliardowych kosztach inwestycji to już ....dodatek.No cóż ,decydenci,decydenci z nadania partyjnego,bo w tym chorym kraju decyzje podejmują politycy a nie fachowcy, uznali,ze trakcja spalinowa przy około 20 promilach pochylenia doskonale da sobie rade.Myśle, ze pierwsze testy PESY zaowocują zwiększeniem tych całkowicie teoretycznych czasów przejazdu.

      • 14 0

  • Publiczny Przetarg i Publiczne pieniądze a tu jakieś sekrety usprawiedliwiające opóźnienie...

    Interesują mnie fakty i bez łaski proszę o nie zabiegać = taka jest społeczna rola mediów.

    Nie róbcie z ludzi debi,li.

    • 1 0

  • Kto był w starej restauracji / pijalni piwa na Firodze ?

    Większości z was na świecie nie było...

    • 0 0

  • A mnie to Pendolino (1)

    Lepsza polska PESA niż przepłacone Pendulino.
    Niech już PO na exodus grzecznie się pożegna otwierając PKM.
    Pozdrawiam myślących.

    • 1 1

    • a teraz napisz to po polsku, a nie po polskiemu

      • 0 0

  • Kiedy artykuł o tym że dla mieszkańców Zaspy cała PKM nie ma sensu jeśli nie powstanie przystanek PKM Zaspa? (12)

    Kiedy artykuł o tym że dla mieszkańców Zaspy cała PKM nie ma sensu jeśli nie powstanie przystanek PKM Zaspa? Obecnie dotarcie do najbliższego przystanku PKM zajmie około 30 min i będzie wymagało 2-3 biletów (około 10 zł za jeden przejazd) różnych przewoźników a tymczasem linia PKM przebiega przez zaspę i tysiące mieszkańców nie będą mieli z tego pożytku? Było dość miejsca i stary peron towarowy ale z jakiegoś powodu stworzono absurdalny slalom z linią dalekobieżną na odcinku do Wrzeszcza i wybudowano przez to zbędny wiadukt?

    • 6 9

    • zbędny wiadukt? o k...a, jaki światły inżynier (4)

      Michale. Swoje głupoty powtarzasz na każdym forum pod każdym wpisem o PKM. Skończ już! Na razie to najbardziej jest prawdopodobna likwidacja Zaspa SKM - pod budowę wiaduktu łączącego PKM z SKM. A te "wygibasy" mają umożliwić budowę ew. nowego peronu.

      • 2 1

      • (3)

        Na niby "głupoty" odpisujesz zupełnymi bredniami. Do dawnego nasypu jakoś nie był potrzebny żaden wiadukt! Tory dodatkowo biegły prosto przy starym peronie towarowym aż do peronu towarowego przy Galerii Bałtyckiej ale ignorując to próbujesz idiotyzmem zdyskredytować niby "głupotę" Przed stacją Wrzeszcz było dość miejsca połączenie z torami SKM. Więc Skończ Już! bronić idiotyczny projekt jakiegoś fatalnego inżynierka czy też swój?

        • 1 2

        • fatalne to jest twoje myślenie - o ile istnieje (2)

          głównym założeniem była bezkolizyjność przejazdów - i to założenie zostało spełnione. Można było oczywiście dociągnąć PKM zupełnie na ślepo (bez możliwości dojazdu do GG po torach dalekobieżnych). A dawny nasyp był jednotorowy. I widzę też, że trafiłem z imieniem. Oczywiście Ty już widzisz uzależnienie od przejazdów dalekobieżnych - ale właśnie teraz tego uzależnienia nie ma. Wrzeszcz ma osobne krawędzie peronowe na PKM (zewnętrzne) oraz pociągi dalekobieżne (wewnętrzne). Docelowe wpięcie PKM w SKM na Zaspie pozwoli na wjazd pociągów podmiejskich na stacje Politechnika, Stocznia, Główny i Śródmieście. I módl się, żeby komuś chciało się odbudować SKM Zaspa w pozostawionym na ten cel miejscu.

          • 1 1

          • (1)

            i dalej brednie... jak moje myślenie nie istnieją to strach pomyśleć że możesz być odpowiedzialny za jakiekolwiek projekty w Gdańsku bo widzę że z twoim myśleniem jest drastycznie gorzej i do tego nie masz pojęcia o czym piszesz....
            ze starego nasypu prowadziły dwa tory i była duża rezerwa miejsca...drugi tor prowadził do bocznicy równoległej do nasypu....a co do likwidacji peronu SKM Zaspa to przy takich bezmyślnych projektantach jest to więcej niż prawdopodobne tym bardziej że Zaspa jest regularnie odcinana od kolejnych połączeń komunikacyjnych

            • 0 1

            • Jeżeli w tym miejscu ma powstać jakiekolwiek przejście torowe - to niestety ale obecna lokalizacja SKM Zaspa jest przeszkodą. Kombinujesz w złą stronę - czasem dla zwiększenia ogólnej dostępności trzeba jedną stację odpuścić. Osobiście mam nadzieję, że dojdzie do realizacji wariantu z przeniesieniem SKM Zaspa na południe od wiaduktu na Braci Lewoniewskich. Chore pomysły z tunelem mogą wyjść bokiem.

              • 0 0

    • Przecież to słomiana inwestycja (5)

      i znajomym króliczka zależy, aby pociągi woziły powietrze, dlatego pobudowali wypasione przystanki w miejscowościach 2 tys. mieszkańców, a 40 tys, Zaspie czy granicznym Wielkim Przymorzu "O".

      PO dwóch latach przyjdzie likwidować wszystko no i kolesie na prowizji znowu zarobią :)))

      • 3 5

      • (4)

        Jak mieli wybudować peron na Zaspie, że o Przymorzu już nie wspomnę, skoro najazd na wiadukt zaczyna się już właściwie przed mostem na Lewoniewskich?

        • 2 1

        • (3)

          A widziałeś jak przebiegał układ torów przed tą absurdalną przebudową ? Tory biegły prosto od nasypu przy prawej krawędzi torowiska gdzie też było dość przestrzeni na peron i przebiegały prosto przy dawnym dworcu towarowym znajdującym się przed mostem na Lewoniewskich aż do rampy wyładunkowej przy Galerii Bałtyckiej. Teraz jest chaotyczny slalom i brak przystanku PKM Zaspa oraz uzależnienie rozkładu PKM od kursowania kolei dalekobieżnej.

          • 1 2

          • nie ma żadnego uzależnienia (2)

            • 1 1

            • (1)

              a jak to się ma do artykułu o niskiej częstotliwości połączeń spowodowanych również przez zależność od kolei dalekobieżnej ?

              • 0 0

              • po prostu zwykła bujda

                od Wrzeszcza jest osobna para torów. Jedynie przy uporze na odjazdy z jednej krawędzi peronowej problem uzależnienia od linii dalekobieżnej się pojawia - przy jeździe naprzemiennej tego problemu nie ma. Oczywiście dotyczy to też tylko odcinka Wrzeszcz - Gdańsk Rębiechowo. Potem już trzeba zostawiać okna dla pociągów towarowych na linii węglowej.

                • 0 0

    • Przy projekcie PKM-ki nie chodziło o sens tylko o pieniądze do uszczknięcia....

      • 5 3

  • (2)

    Jaki szczegoly sa "objete tajemnica" jak wszystko w obecnej Polsce, to wiadomo, ze nie chodzi o co chodzi.

    • 14 0

    • Jaką tajemnicą?

      Przecież umowa wraz z aneksem jest jawna (ustawa o dostępie do informacji publicznej)

      • 0 0

    • Pewnie, że ściema.
      Jak zwykle mają naród za idiotów - choć w dużej części to prawda.
      Tajemnica... pewnie będzie uzbrojony w wyrzutnie rakiet balistycznych albo zmieniał się w myśliwiec bojowy

      • 8 0

  • (8)

    Tak,tak.
    Co tam pociąg.
    Pijar najważniejszy!
    Ps. Poczekajcie jeszcze z 1000 lat to wam dadzą w gratisie taki co pojedzie z prędkością światła.

    • 43 105

    • niespodzianka

      Zmieniają fotele na wygodniejsze tylko muszą się wystawki w gdyni skończyć

      • 0 0

    • nowe Pesy

      ale wlasciwie po co nowe,jakies wyremontowany bylyby taniej

      • 2 4

    • Ściema jak w Szemudzie (5)

      Tajne ulepszenia za darmo. Aneks ze zgodą na opóźnienie czyli bez kary.
      ---
      To tak jak w gminie Szemud, gdzie np. firma rozwala drogę bo kładzie rury. W przetargu zobowiązała się do przywrocenia stanu sprzed. I co robią urzędnicy gminy? Odbierają nie zakończona należycie inwestycje. "bo musiałaby płacić odsetki, gdybyśmy nie odebrali robót" stwierdził urzędnik. W interesie podatników jest aby firma "pana Zdzicha" płaciła kary albo robiła to, co powinna bo dzięki tym obietnicom to ona wygrała a nie ktoś inny. Tak samo Pesa. Ale i w Gdansku i w Szemudzie wygrywasz przetarg, a potem okazuje się, że dlatego było taniej od konkurencji bo firma czegoś nie zrobi. I urzędnik to akceptuje. Nie wiem czy bezinteresownie, czy dlatego, że to nie jego prywatna kasa.

      • 33 4

      • Szemud a PKM (4)

        Szemud to tam gdzie wójtobusy jeżdżą pustawe, bo nie po tych trasach i gdzie jest potrzeba. A autobusy ZKM pełne jak puszki z sardynkami, bo wójt woli płacić prywatnej firmie za te pustawe niż gdynskiemu ZKM za te potrzebne.
        Tak będzie i z PKM - nie tak często i bez tych przystanków co potrzeba

        • 19 2

        • świetny jest przystanek (3)

          koło budowlanych - matarnia/kokoszki. Daleko od siedzib ludzkich, daleko od firm, daleko od centrum handlowego, ot tak w polu.

          Po urzędniczemu to pewnie świetne miejsce było na przystanek

          • 6 16

          • Spojrz prosze na mape (2)

            Czy sadzisz, ze 50 lat temu Przomorze, Zabianka czy Zaspa byly terenami, gdzie tetnilo zycie?

            Pokaz prosze takze, jak nalezalo poprowadzic trase kolei, aby Tobie odpowiadala? Poczej troche, a zobaczysz jak w miejscach, o ktorych teraz mowisz bezludzia zmienia sie w zabudowane tereny.

            • 16 2

            • tak (1)

              Pawel A. bedzie mial kolejne mieszkanie id developera, ktory akurat tam mial grunty. Przypadkiem

              • 6 9

              • głupia insynuacja

                • 3 3

  • "Gratuluję" zakupu taboru (5)

    który powinien być miejski a będzie regionalny :-/
    dramat

    • 95 18

    • Jaka to bzdura ! (4)

      To powinna być zelektryfikowana linia podmiejska, jako druga odnoga SKM łącząca Gdańsk z Gdynią po górnym tarasie, obsługiwana powinna być przez taki sam tabor co jeździ po linii SKM, z częstotliwością 7-10 minut w szczycie i 15-20 minut poza szczytem komunikacyjnym.
      A to co nam fundują to jakieś prowincjonalne ciuchcie co pojadą raz na ruski rok.

      • 32 5

      • i będzie zelektryfikowana (1)

        czemu się czepiacie, mają linię zelektryfikować, mają kupic pociągi nowe do tego, a te szynobusy wyruszą faktycznie na tory kolei regionalnych, na lotnisko będą jeździć chwilowo, nie mogą w każdym artykule pisać wszystkiego, jak ktoś jest w temacie to wie pytanie czemu nie zrobili od razu, kwestia terminu i kasy z unii którą chcieli dostać pewnie, lub koszta na raz były zbyt duże

        • 11 2

        • Mają zrobić to, czy tamto,

          a zgodnie ze zdrowym rozsądkiem, nie wierzę póki nie zobaczę.
          Bardziej potrzebne jest wg mnie ułatwienie poruszania się komunikacją w samym trójmieście a nie z okolicznych mniejszych miejscowości. Oczywiście moje zdanie opiera się na tym, że mieszkam w trójmieście, ale chyba więcej trochę ludzi by skorzystało na tym gdyby jednak zrobiono to głównie pod ścisłą aglomerację.
          dramat

          • 1 0

      • Jak Gdańsk i Gdynia wezmą

        współodpowiedzialność i współfinansowanie za tę linię to będzie.
        na razie to wszystko robi Marszałek więc kolej jest regionalna a nie miejska.

        • 3 0

      • Spróbujcie wysiąść z tych ciuchci w godzinach szczytu.

        • 8 3

  • Gdynia (8)

    Prosze o informacje czy we wrzesniu pociagi beda tez jezdzic do Gdyni? Przystankow nie zamierzaja zrobic, wiec w sumie chyba nie wiadomo?

    • 40 6

    • Bez Gdyni nie będzie dofinansowania z UE (7)

      Na szczescie

      • 7 8

      • Ale we wrześniu to nawet i do Wrzeszcza nie będą jeździć (6)

        Ktoś wierzy w ten kwiecień? Przywioza pierwszy w lipcu i okaże się, że ma usterki. A we wrześniu... podpisze się aneks

        • 19 4

        • Nie wszystkie przystanki. (4)

          Nawet jak pojadą do września to mnie bardzo denerwuje, że PKM będzie zatrzymywać się we Wrzeszczu a następnie już na Dw. Głównym. Tym sposobem Studenci Politechniki i Uniwersytetu Medycznego oraz wiele innych osób pracujących w pobliżu pozostałych stacji nie będzie korzystała z PKMki. Na samych turystach jeżdżących na i z lotniska kokosów się nie zbije.

          • 5 8

          • (1)

            Może jeszcze szanownym studentom słoikom, powinni wybudować specjalne torowiska prosto na wydziały, aby się nie przemęczali , a ich wypasione smartfony i słuchawki w/na uszach nie były narażone na wpływ warunków atmosferycznych w trakcie przesiadki, ewentualnie krótkiego spaceru?

            • 2 1

            • Zazdrość człowieka po zawodówce? Ból zwieraczy?

              • 0 2

          • ale co masz za problem przesiąśc sie we wrzeszcz?? bilet ma byc ten sam metropolitarny bo jak bedą 2 różne to fakt idiotyzm

            • 0 1

          • Masz racje, choc

            akurat na politechnike dla kilku wydzialow z Wrzeszcza jest tak samo daleko jak z przystanku Politechnika. Chocby OiO i ETI.

            Natomiast inna sprawa, czy torowisko SKM potrafiloby obsluzyc czestsze kursowanie niz co 7 minut. A musialoby to miec miejsce.

            Poza tym - wazniejsza jest czestotliwosc kursowania. Jesli masz sie przesiasc, ale polega to na tym, ze pociag jest co 3-5 minut to prawie tego nie zauwazasz (aktualnie przebywam w Londynie i praktycznie zawsze masz jakas przesiadke). Jak jest raz na godzine, to jasna cholera cie bierze, gdy ucieknie ci pociag.

            • 3 1

        • a niedawno narzekali na pendolino, ze nie z PESY

          teraz sie okazuje, ze bydgoski producent calkowicie do niczego i odwleczenie o miesiac oddania pociagu to koniec swiata

          • 13 6

  • Ten pociąg to bzdura (1)

    na Zaspie brak kładki, aby dojść do peronu w okolicach MediaMarket, najbliższa kładka na Przymorzu, druga na Zaspie przy peronie SKM gdzie trzeba robić kilometry, Gdańsk w ten sposób został podzielony na dwie części miasta

    • 0 0

    • No właśnie wiadukt dla PKM wybudowali, a kładki nie potrafią wzdłuż wiaduktu dla pieszych

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane