• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg do Warszawy rozpędzi się do 200 km/h

Michał Stąporek
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Po raz pierwszy w historii pociągi na trasie Trójmiasto - Warszawa pojadą z prędkością 200 km na godzinę na jednej trzeciej całej trasy. Po raz pierwszy w historii pociągi na trasie Trójmiasto - Warszawa pojadą z prędkością 200 km na godzinę na jednej trzeciej całej trasy.

Do 200 kilometrów na godzinę będą mogły rozpędzić się pociągi na 112 z 327 kilometrów trasy kolejowej z Gdańska do Warszawy. Dzięki temu do stolicy będzie można dojechać w 2 godz. 35 min., czyli o 22 minuty krócej niż obecnie. Taka możliwość pojawi się 15 grudnia tego roku.



Jak oceniasz funkcjonowanie kolei w Polsce?

O zmianach skutkujących podniesieniem prędkości m.in. na na trasie z Trójmiasta do Warszawy (magistrala kolejowa E65), PKP PLK oficjalnie poinformowała kilka dni temu.

- W grudniu 2019 roku na krajowej sieci kolejowej przybędą odcinki, gdzie pojedziemy z prędkością 200 km/h - poinformował podczas konferencji prasowej w Warszawie Marek Olkiewicz z zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, cytowany przez portal RynekKolejowy.pl.

200 km/h na 1/3 trasy Gdańsk-Warszawa



Wraz z nowym rozkładem jazdy, który wejdzie w życie w połowie grudnia, maksymalna prędkość pociągów łączących Trójmiasto z Warszawą wzrośnie do 200 km/h. Nie dotyczy to jednak całej trasy, lecz jej fragmentu. Taka prędkość będzie dopuszczalna na 112 z 327 km magistrali.

To i tak ogromny postęp, ponieważ do tej pory prędkość 200 km/h na polskiej kolei dopuszczalna była wyłącznie na niektórych odcinkach Centralnej Magistrali Kolejowej.

Połączenie Gdańsk - Warszawa krótsze o 22 minuty



Najszybsze pociągi, które PKP Intercity uruchomi od 15 grudnia 2019, mają przemierzyć odcinek Warszawa Centralna - Gdańsk Główny w czasie 2 godz. i 35 min. Dojdzie do tego dzięki zmodernizowaniu systemu sterowania ruchem kolejowym i po zakończeniu prac przy wzmacnianiu nasypów na kilometrowym odcinku między Prabutami i Suszem.

Obecnie, z uwagi na zwolnienia i zamknięcie jednego z torów na tym odcinku, najszybszy pociąg pokonuje trasę Gdańsk - Warszawa w 2 godz. i 57 min.


Potrzeba więcej inwestycji w miastach



- To bardzo dobra informacja, która zwiększa atrakcyjność kolei i jej konkurencyjność w stosunku do innych środków transportu - zauważa Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Bardzo bym jednak chciał, aby kolejarze pamiętali o konieczności budowy nowych torów szlakowych na terenie aglomeracji, w tym warszawskiej i trójmiejskiej. O ile bowiem pociągi pokonują dystans między miastami coraz szybciej, o tyle często, już na terenie miast, muszą nawet stawać, by przepuścić inne pociągi. Nie dotyczy to co prawda pendolino, ale np. pociągów regionalnych - już tak.
Mieszkańcy Trójmiasta skorzystają także na zmianach podczas podróży do Poznania. Od 15 grudnia podróż z Gdańska do stolicy Wielkopolski może potrwać krócej o 7 minut.

Opinie (369) ponad 10 zablokowanych

  • Autem jadę i tak więcej. (1)

    Po co komu ta dysfunkcyjna kolej skoro robimy afere, bo raz gdzieś pojedzie szybko (realtywnie szybko. 200km/h to niewiele jak na wspolczesna kolej)?

    • 7 23

    • Niedługo będziesz na kolej skazany.

      Bo pożegnasz się z prawkiem za punkty.

      • 1 0

  • Pendolino jest smierelnie szybki

    Trzeba uważać na przejazdach

    • 18 6

  • A pudło wychylne jest? (3)

    Czy ustawowo podnosiny dozwolona prędkość bez pudła?

    • 16 18

    • nie bo zaczepiało by o wiadukty.

      • 1 0

    • nie jest potrzebne (1)

      wychylne pudło to proteza na ciasne łuki.

      • 4 4

      • dlatego 2/3 trasy będzie poniżej możliwości

        bo przebieg kręty jak ściezki myślenia polityka.

        • 1 2

  • zlikwidować po drodze część przystanków w małych miejscowościach (1)

    i będzie jeszcze krótszy czas przejazdu

    • 23 15

    • Np. Gdańsk Glowny

      • 9 10

  • Za PO mielismy katastrofe pod kazdym wzgledem, za PIS wszystko sie rozwija (7)

    Taki jest realny potencjał polski gdy nie jest rabowana. Przez lata ludziom zaprogramowano różne szklane sufity - rolę taniego kolonialnego podwykonawcy.

    • 31 81

    • :)

      • 4 1

    • Rządowe budowy

      A Ty myślisz że kiedy i za kogo rządów zaczęła się modernizacja tej lini kolejowej. Skończyła się teraz ale zaplanowana i rozpoczęta została za poprzednich rządów. Więc kogo to zasługa. Czy wy myślicie że wszystkie inwestycje kolejowe, drogowe czy inne które się się teraz kończą to zasługa aktualnego rządu. Raczej nie. To procesy wieloletnie i ktoś kiedyś musiał to zaplanować i podpisać umowy. Budowy aktualnego rządu to będziemy mogli zobaczyć za kilka lat jeśli w ogóle coś ruszy.

      • 18 4

    • Obecny rząd zbudował polskie promy , (1)

      przekopał mierzeję , wybudował 100.000 mieszkań plus (wybudowano 854) , wyprodukował milion samochodów elektrycznych , zlikwidował mafię lekową i lekarstw jest teraz pod dostatkiem , zmniejszył kolejki do lekarza .

      • 21 3

      • W 2020 mają jeszcze przywrócić "szynkę jak za Gierka".

        Być może, przy odrobinie szczęścia, również płace w przeliczeniu na dolary będą jak za Gierka.

        • 15 3

    • Hejt się

      rozwija, inflacja się rozwija, postępowania UE wobec Polski się rozwijają, kasa unijna za to się zwija. A wszystko robimy dla Polski.

      • 18 1

    • przypominam, że

      linia od Gdyni Chyloni do warszawy Wschodniej była gruntownie zmodernizowana do roku 2015 r. Tam koło Susza wyszedł opadający nasyp , który trzeba było naprawić. Podniesienie prędkości szlakowej na odcinku Pruszcz Gdanski Malbork i Mława -Nasielsk ( właściwie to do przystanku Kątne) był możliwe dopiero teraz z uwagi na konieczność montażu systemu Ertms 2 - czyli takiego kolejowego GPS a . Trzeba było zamontować balisy na torach i urzadzenia - maszty GSR . Jest to bowiem połączone z łącznością telefoniczną. Nie sądzę, aby taka modernizacja wymagała aż 4 lat. Dobre jednak i to, że pendolino i tylko one będą jechać 200 km/h na części trasy. Na CMK są prowadzone prace celem podniesienia prędkości do 250 km/h - czyli całości co wyciągnie pendolino. Właściwie pozostały do przebudowy urzadzenai inżynierskie mosty , przepusty i wiadukty w ciągu torów miedzy stacjami Opoczno Północ - Olszamowice . Na odcinku Olszamowice Włoszczowa Pólnoc jeszcze trzeba zalikwidować dwa przejazdy drogowe na poziomie torów ( urzadzenai inzynierskei na tym odcinku są przebudowane) oraz zlikwidować dwa przejazdy na poziomie torów na odcinku POpoczno-Olszamowice. O ile wiem przetargio na to już zostały rozpisane. Pozostaje jeszcze prawdopodobnie konieczność zmiany napięcia na prąd zmienny ( pendolino jest wielosystemowy) , gdyż na pradzie stałym może nie dać rady 250 km/h Oznaczać to musi jednak wyrzucenie z CMK innych pociągów jeżdżących na prąd stały, chyba, że dokupi się wieloststemowe husarze, które ze składami wagonowymi przystosowanymi do 200 km/h będą tam smigały na pradzie zmiennym z prędkością 200 km/h

      • 5 1

    • Ale co się rozwija??

      Oprócz niczego, oświeć mnie.

      • 0 0

  • B@ron

    Jak taki pociąg trzepnie autko to nie będzie co zbierać przy tej prędkości.

    • 7 4

  • Wow

    2 i pół godzinki to moja Zonka w łazience potrafi siedzieć przed pójściem do korpo. A tu czeka na mnie stolica! Do Rafcia pojadę sobie :)

    • 21 10

  • Przecież Pendolino na początku kilka lat temu jechało do Warszawy 2g40min.?

    Gdzie tu jest jakieś przyspieszenie?

    • 38 7

  • a 350km/h w 1/100 odcinku trasy ;)

    • 7 3

  • 100 lat za... wiecie kim (3)

    We wszystkich krajach, gdzie jeżdżą szybkie pociągi, ich prędkość przekracza znacząco 300 km/h. Jeździłem takimi we Francji, Hiszpanii, Chinach i na Tajwanie. 1000 km w 3 godziny to nie problem. Nasze PKP (cytując słowa z pewnego skeczu: Przyjdź-Klęknij-Przeproś) każe nam się cieszyć z osiągów na poziomie czasów zaraz po II wojnie światowej.

    • 50 7

    • Coś w tym jest. Nawet w Niemczech pytali się mnie czy jadę do domu na weekend pociągiem...Gdy dowiedziałam się jakie odległości pokonują niektórzy z firmy i w jakim czasie to się nie dziwiłam ich pytaniom. Jesteś daleko w tyle z pociągami.

      • 1 1

    • 3:20 GD-WWA Kaszub w latach 90-tych jeździł (1)

      Jak to możliwe?

      • 5 1

      • Zaklinanie rzeczywistości

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane