• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg do Warszawy rozpędzi się do 200 km/h

Michał Stąporek
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Po raz pierwszy w historii pociągi na trasie Trójmiasto - Warszawa pojadą z prędkością 200 km na godzinę na jednej trzeciej całej trasy. Po raz pierwszy w historii pociągi na trasie Trójmiasto - Warszawa pojadą z prędkością 200 km na godzinę na jednej trzeciej całej trasy.

Do 200 kilometrów na godzinę będą mogły rozpędzić się pociągi na 112 z 327 kilometrów trasy kolejowej z Gdańska do Warszawy. Dzięki temu do stolicy będzie można dojechać w 2 godz. 35 min., czyli o 22 minuty krócej niż obecnie. Taka możliwość pojawi się 15 grudnia tego roku.



Jak oceniasz funkcjonowanie kolei w Polsce?

O zmianach skutkujących podniesieniem prędkości m.in. na na trasie z Trójmiasta do Warszawy (magistrala kolejowa E65), PKP PLK oficjalnie poinformowała kilka dni temu.

- W grudniu 2019 roku na krajowej sieci kolejowej przybędą odcinki, gdzie pojedziemy z prędkością 200 km/h - poinformował podczas konferencji prasowej w Warszawie Marek Olkiewicz z zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, cytowany przez portal RynekKolejowy.pl.

200 km/h na 1/3 trasy Gdańsk-Warszawa



Wraz z nowym rozkładem jazdy, który wejdzie w życie w połowie grudnia, maksymalna prędkość pociągów łączących Trójmiasto z Warszawą wzrośnie do 200 km/h. Nie dotyczy to jednak całej trasy, lecz jej fragmentu. Taka prędkość będzie dopuszczalna na 112 z 327 km magistrali.

To i tak ogromny postęp, ponieważ do tej pory prędkość 200 km/h na polskiej kolei dopuszczalna była wyłącznie na niektórych odcinkach Centralnej Magistrali Kolejowej.

Połączenie Gdańsk - Warszawa krótsze o 22 minuty



Najszybsze pociągi, które PKP Intercity uruchomi od 15 grudnia 2019, mają przemierzyć odcinek Warszawa Centralna - Gdańsk Główny w czasie 2 godz. i 35 min. Dojdzie do tego dzięki zmodernizowaniu systemu sterowania ruchem kolejowym i po zakończeniu prac przy wzmacnianiu nasypów na kilometrowym odcinku między Prabutami i Suszem.

Obecnie, z uwagi na zwolnienia i zamknięcie jednego z torów na tym odcinku, najszybszy pociąg pokonuje trasę Gdańsk - Warszawa w 2 godz. i 57 min.


Potrzeba więcej inwestycji w miastach



- To bardzo dobra informacja, która zwiększa atrakcyjność kolei i jej konkurencyjność w stosunku do innych środków transportu - zauważa Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Bardzo bym jednak chciał, aby kolejarze pamiętali o konieczności budowy nowych torów szlakowych na terenie aglomeracji, w tym warszawskiej i trójmiejskiej. O ile bowiem pociągi pokonują dystans między miastami coraz szybciej, o tyle często, już na terenie miast, muszą nawet stawać, by przepuścić inne pociągi. Nie dotyczy to co prawda pendolino, ale np. pociągów regionalnych - już tak.
Mieszkańcy Trójmiasta skorzystają także na zmianach podczas podróży do Poznania. Od 15 grudnia podróż z Gdańska do stolicy Wielkopolski może potrwać krócej o 7 minut.

Opinie (369) ponad 10 zablokowanych

  • po wyborach znowu zwolni

    żeby kontynuować ciągnący się od 20 lat remont linii kolejowej Gdańsk-Warszawa

    • 21 10

  • (4)

    Super! Polska idzie do przodu, pamietam czasy bodajze 2005 rok kiedy do Wawy jechalam 5,5 godz pociagiem.. Polskie marudy, malkontenci i tak beda narzekac i pluc jadem.. Ale najwazniejsze i tak ze doscignelismy Eu zachodnia

    • 20 21

    • A kto

      rządził w 2005 roku ? :)

      • 3 0

    • Teraz też są takie pociągi, da się je znaleźć.

      • 3 0

    • Masz pojęcie z jaką prędkością jeżdżą pociągi TGV ?
      Poza tym 112 km i kilka innych odcinków to jeszcze o niczym nie świadczy .
      Daleka droga jeszcze przed PKP.

      • 4 1

    • 5,5h?

      Chyba drezyną!

      • 0 3

  • Super, do Warszawy krócej niż z Łostowic do Oliwy!

    • 30 4

  • 7 minut krócej do Poznania!! SZOK!! (1)

    To jest mniej więcej tyle, ile traci pociąg w efekcie obniżenia prędkości z powodu nagrzewania się szyn latem...
    A kasy poszło pewnie na to od czorta

    • 14 1

    • Jeszcze kilka lat temu do Poznania jeździło się 5-6 godzin.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Szybciej do Warszawy? (9)

    W rozkładzie jazdy 2016/2017 na przebycie odcinka Gdańsk - Warszawa Centralna pociągi 5400 i 8300 potrzebowały 2 godzin i 39 minut (bez postojów na stacjach pośrednich) a pozostałe pociągi 2 godziny i 46 minut z postojami w Tczewie, Malborku i Iławie. O minutę dłużej kursowały pociągi mające dodatkowy postój na stacji Działdowo i Ciechanów. Tak więc oferowany czas przejazdu skrócony do 2 godzin i 35 minut wynika wyłącznie z wydłużania czasów przejazdów w latach 2017 - 2019 na wskutek niewłaściwie przeprowadzonej modernizacji linii na niektórych odcinkach. Jednocześnie przypominam deklaracje PKP przed rozpoczęciem modernizacji tej linii, że po jej zakończeniu najszybsze pociągi miały ten dystans pokonać w 2 godziny i 10 minut.

    • 291 10

    • To nie jest jeszcze ostateczny czas. Będą stopniowo wydłużane odcinki ze zwiększoną prędkością wraz z kolejnymi korektami rozkładu jazdy. Nie chce mi się liczyć, ale tak na oko zwiększenie prędkości ze 160 do 200 km/h na ponad 100 kilometrach trasy to ok. 10 min zysku na czasie. Ostateczny czas podróży to będzie pewnie coś w granicach 2:25-2.30.

      • 3 2

    • Gdynia - Warszawa a nie Gdańsk - Warszawa (2)

      Panie Michale! Pociąg na trasie Gdynia - Warszawa! Proszę o odpowiednie wyliczenie czasu.

      • 20 3

      • (1)

        Żeby pokazać jak szybko pociąg jedzie, najlepiej pokazać czas od Tczewa do Warszawy Wschodniej:)

        • 8 0

        • po co się szczypać?

          pokazać przejazd po CMK dwustu kilometrowa linia z rekordem 291km/h ... A CO !!!

          • 4 0

    • Gdzie taki czas?

      Proszę mi pokazać który pociąg jedzie 2,5h do Warszawy, najszybszy EIP 3h.

      • 3 0

    • Taka promocja (1)

      Mamy cenę 50 zł na coś. Wyrzucamy jako sprzedający tę etykietę z ceną. Robimy nową. Piszemy na niej dwie kwoty 69,99 zł i przekreśloną kwotę 169,99 zł. Ciemny naród kupi bo przecież o 100 zł taniej. Takie promo. A w rzeczywistości 2 dychy drożej.
      Tak samo z tymi prędkościami
      Pewnie na ferie w związku z robotami torowymi obniżą prędkość do 90 a potem znowu nam się każą cieszyć że jest ponad sto, łał!

      • 4 3

      • Teraz to nawet ciężko o jakąkolwiek normalną promocję. Na kolei co chwilę korekta rozkładu, w tym roku już chyba 4? Chciałem kupić z wyprzedzeniem, niestety, 20 października korekta rozkładu i nie kupie na żadne połączenie po tym terminie.

        • 1 0

    • Marny postęp. (1)

      W 1999 r. jeździłem pociągiem z Gdańska do Warszawy w 3 godz. 10 min. W sumie na tyle inwestycji marny postęp.

      • 6 2

      • tyle to i za E.Gierka tam tak popylał

        • 1 0

  • Słoje sie wytłuko na zakrętach.

    Wolniej znaczy pewniej.

    • 9 0

  • rozpędzi... hahaha

    • 2 0

  • 200 KM (4)

    Lata 90 pociągi rozpędzały się do 180 i nie było pi***lino.

    • 20 6

    • Weź przestań, na jakim odcinku mogły jechać z taką prędkością?

      Na kilku odcinkach na trasie i to nic nie dawało.

      • 6 0

    • znawco, jaka to lokomotywa ciągnęła je z prędkością 180?

      • 2 1

    • W latach 90-tych v max na linii do Wawy to było 120 km/h.

      Nie pisz bzdur bo się ośmieszasz.

      • 1 0

    • które??

      Maks prędkość w latach 90tych tylko na CKM 160 km/h pozostałe trasy praktycznie całe 120 km/h główne linie.

      • 2 0

  • 7 minut szybciej do Poznania

    Normalnie nie do poznania trasa.

    A kiedyś doczekam się 4h do Wrocławia? Czy jednak będzie wieczny remont linii, który trwa już przynajmniej dekadę?

    • 24 0

  • Według mojej skromnej oceny, radość z szybszej jazdy na krótkim odcinku nie jest żadnym szałem. (2)

    To jest nieudolna próba dogonienia standardów szybkich kolei tudzież we Francji czy w Japonii, co w moim odczuciu pozostaje ciągle w sferze niedoścignionych marzeń, bowiem te kraje w swoim rozwoju nie pozostają w miejscu tylko ciągle stawiają na rozwój, tym samym goniąc ich po tyle ogona, nigdy ich nie dogonimy, zwłaszcza, że rozwój kolei w Polsce jest o wiele za wolny.
    Sugeruję, by zmienić kierunek rozwoju na bardziej innowacyjny, mam tu na myśli odejście od rozwoju kolei, bo w naszym przypadku wygląda to tak jak byśmy robili coraz lepsze powozy konne gdzie reszta świata samolotami lata. Tu u nas trzeba cudu technologicznego by wyprzedzić resztę, zainwestować w rozwój fizyki kwantowej, dzięki czemu można rozważyć szybkie przemieszczanie się bez kilometrów torów, wielkich dworców, lotnisk czy portów morskich, kilometrów autostrad, itd... należy pomyśleć o tym jak wykorzystać możliwości techniczne by przy pomocy np. smartfonu móc się teleportować z punktu A do punktu B wybierając współrzędne geograficzne. To jest możliwe! Dokonano już przeniesienia pojedynczego atomu, dlaczego ne przenieść wszystkich z których składa się człowiek?
    Być może w niedalekiej przyszłości któryś z producentów telefonów będzie sprzedawać tę technologię wraz z smartfonem?

    • 9 14

    • Wyprzedzić innych? Wystarczy im dorównać.

      • 5 0

    • a widziałeś..

      film "Mucha" ? Jeśli nie, to polecam wszystkim miłośnikom teleportacji.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane