• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg-pomnik jest młodszy od nadal jeżdżącej SKM-ki

Maciej Naskręt
18 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociąg serii EN-57 o numerze 838 - najstarszy skład trójmiejskiego przewoźnika. Pochodzi z 1971 r. Pociąg serii EN-57 o numerze 838 - najstarszy skład trójmiejskiego przewoźnika. Pochodzi z 1971 r.

9 września 1971 r. ukazał się album "Imagine" Johna Lennona. Dzień później wyjechała na tory najstarsza w SKM-ce kolejka, która służy pasażerom do dziś i ma więcej lat "na karku" niż pociąg-pomnik ustawiony kilka dni temu w bazie SKM.



Czy przeszkadza ci wiek taboru kolejowego, którym podróżujesz?

Niedawno kolejarze ze spółki SKM informowali o zamontowaniu przy hali napraw pociągu-pomnika. Przypomnę, że była to kabina składu pociągu serii EW-58 z 1979 r. Wydawać by się mogło, że montaż kolejowego pomnika to taka gruba kreska - koniec epoki. Niewielu jednak wie, że pomnik nie był i nie jest najstarszym składem w barwach trójmiejskiego przewoźnika.

10 września 1971 w lokomotywowni dzisiejszej SKM-ki pojawił się nowy skład serii EN-57 o numerze 838 i pozostaje z nami do dzisiaj. O mały włos w 1999 r. ogień strawiłby go w całości. Na szczęście spłonęło tylko jedno czoło pociągu, więc kolejarze postanowili znaleźć wagon zastępczy z innej jednostki, a ta powstała w 1969 r.

Skład o numerze 838, choć już nie jest oryginalny, ma się dobrze i pewnie przejedzie jeszcze wiele kilometrów po trójmiejskich torach. Musi jednak wcześniej przejść tzw. naprawę rewizyjną - przegląd podzespołów z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.

Pociąg pomnik z 1979 r. serii EW-58 o numerze 019. Pociąg pomnik z 1979 r. serii EW-58 o numerze 019.
Dodajmy przy okazji, że pociąg-pomnik z 1979 r. był (zanim go pocięto) jeszcze "mężczyzną pełnym wigoru" w porównaniu do innego składu Przewozów Regionalnych (dzisiaj PolRegio) na Pomorzu. Tam najstarszej elektrycznej kolejce - chodzi o EN-57 nr 646 - stuknęło 50 lat pod koniec czerwca. Należy więc szczerze gratulować jej takiej "kondycji".

Kolejarzom z Polregio i SKM pozostało jedynie zasugerować, by podnieśli ceny biletów we wspomnianych składach. Przecież to już pociągi retro. Turyści słono płacą za podróże tego typu składami m.in. po Polsce. Zwrócą się wreszcie wysokie koszty eksploatacji.

I choć spostrzeżenia wywołują uśmiech, to mnie bardzo martwią. Dlaczego? Stan taboru przewoźników z Pomorza pokazuje, że pasażerowie kolei podróżują tutaj najstarszymi składami w Polsce.

Najnowszy, czyli jeden z dwóch pociągów Impuls w barwach SKM

Opinie (188) ponad 10 zablokowanych

  • Beznadzieja! (3)

    Najnowszy pociąg dla SKM i nadal tylko dwoje drzwi na jedną stronę wagonu! Czy ci wszyscy decydenci, projektanci i wykonawcy kompletnie nie mają wyobraźni do czego ma służyć tabor SKM?

    • 10 0

    • Bo SKM na aspiracje regionalne

      i stąd tabor nijak nadający się do ruchu aglomeracyjnego

      • 5 0

    • A kto Ci bedzie projektowal sklad jesli zamowienie jest na dwie sztuki? Przy 50 nie byloby problemu.

      Tylko ktory wlasciciel skmki wylozy pieniadze?

      • 2 2

    • Berlin am ZOO

      Oni nigdy nie jeździli SKM. Nie widzieli też jak to funkcjonuje w świecie. Utracili przecież wybitnego eksperta od rozkładu jazdy Tuska.

      • 2 0

  • i co na to głuchy głuszek niedorzecznik niedorobionej trójmiejskiej SKM??

    • 6 0

  • Przesadzacie z ta skmką.
    Pamietajcie ze zostala wyremontowana.

    • 1 2

  • Nigdy

    W województwie pomorskim nie bedzie nowych pociagow elektrycznych. Być może wladze kupią kilka spalinowych. W innych regionach wycofują stare składy. Wladze naszego regionu kupia je po cenie złomu i będzie zarąbiscie imprezowo. Będą fajki piwo i wódka a ktoś dostanie w ryj. Huraaaaa

    • 4 0

  • doors (1)

    Ten pociąg był funkcjonalnie najbliższy staremu, berlińskiemu taborowi SKM. Przypomnę: EW58 miał 3 pary drzwi, a ex S-Bahn - 4. Duża szybkość wymiany pasażerów przekłada się bezpośrednio na krótsze czasy podróży. Na trasie Gdansk-Gdynia to ok 7 minut straty. Zupełnie nie rozumiem, dlaczego także nowe pociągi dla PKM zamówiono z tak małą ilością drzwi. To kompletnie nieprofesjonalne.

    • 3 1

    • bo nikt by nie zaoferowal takiego skladu
      koszt projektu zwroci sie powyzej > 20 zamowionych

      • 1 1

  • Bolek też nie taki stary,

    a lotnisko-pomnik już ma

    • 1 0

  • Wiek

    Szkoda tylko, że autor nie zapoznał się, jak sprawa z wiekiem wygląda w innych województwach, gdzie wiek pojazdów jest wyższy niż w Pomorskiem.

    Cóż nie pierwszy raz...

    • 1 0

  • jedno pytanie SKM podniosło ceny biletów

    a nadaj jeżdżę trupami ,podobno miały być nowe składy ,ostatnio najnowszy jest jak ufo . Wycofuje się z korzystania z SKM

    • 1 0

  • Stare zlomy

    Stare zlomy wielkie trójmiasto wiocha nic więcej.30 lat temu te złomy jeździły i dalej jeżdżą wstyd i hańba.

    • 0 0

  • Co za złom żenada.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane