• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągiem z Trójmiasta w Polskę. Które linie kolejowe doczekają się remontu?

Krzysztof Koprowski
10 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jako stację początkową dla wszystkich wyliczeń przyjęliśmy Gdańsk Główny. Jako stację początkową dla wszystkich wyliczeń przyjęliśmy Gdańsk Główny.

W ostatnich latach dyskusję o modernizacji linii kolejowych z Trójmiasta zdominowało połączenie do Warszawy. Podniesienie prędkości do 200 km/h ma pozwolić na pokonanie 327-kilometrowej trasy do stolicy w 2 godz. 35 minut. To prawie dwa razy krócej niż przejazd na trasie o podobnej długości do Łodzi czy Szczecina. Sprawdziliśmy, jakie plany mają kolejarze na liniach do wybranych miast.



Gdańsk Gł. - Warszawa Centralna: 327 km w 2 godz. 49 minut



Która trasa kolejowa wymaga najpilniejszej modernizacji i podniesienia prędkości szlakowej?

Wspomniana już trasa kolejowa do stolicy jest na razie najszybszym połączeniem, z którego mogą skorzystać mieszkańcy naszej aglomeracji.

Odcinek z Gdańska Głównego do Warszawy Centralnej najszybszy pociąg Pendolino, rozwijający prędkość do 160 km/h, pokonuje rozkładowo w 2 godz. 49 minut, co daje średnią prędkość ok. 117 km/h.

W przyszłym roku pociągi mają pokonywać tę trasę z prędkością 200 km/h, co przełoży się do skrócenia czasu przejazdu o ok. 14 minut (średnia prędkość ok. 127 km/h).

Pierwotnie podwyższenie maksymalnej prędkości na szlaku miało nastąpić w grudniu br., ale ze względów technicznych termin ten uległ opóźnieniu o kilka miesięcy.

Gdańsk Główny - Łódź Kaliska: 388 km w 4 godz. 57 minut



Pasażerowie udający się do Łodzi mogą tylko pomarzyć o czasach przejazdu, jakie osiągają pociągi Pendolino. 388-kilometrową trasę przez Bydgoszcz - Toruń - Kutno najszybszy pociąg (IC Doker) pokonuje w niespełna pięć godzin ze średnią prędkością 78 km/h.

Alternatywna trasa do Łodzi wiedzie przez Warszawę - bezpośrednio lub z przesiadką. Choć dystans wynosi wówczas aż 468 km, czas przejazdu oscyluje również wokół pięciu godzin, przy czym na bilet musimy wydać znacznie więcej pieniędzy (szczególnie gdy część trasy pokonamy pociągami Pendolino).

- Trwające obecnie prace na linii nr 18 między Toruniem a Kutnem skrócą czas podróży z Gdańska do Łodzi o ok. 15 minut. Zakończenie inwestycji podzielonej na cztery etapy planowane jest w IV kw. 2023 r. W podobnym okresie planowane jest zakończenie modernizacji linii nr 16 między Kutnem a Łodzią, co skróci czas podróży o kolejne około 19 minut. Ta inwestycja, podzielona na trzy etapy, znajduje się na etapie prac projektowych - zapowiada Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Wpływ na czas przejazdu pociągów do Łodzi będą miały też zaplanowane prace na odcinku Tczew - Inowrocław, z którego korzystają pociągi do Poznania (czytaj niżej).

Gdańsk Główny - Poznań Główny: 312 km w 2 godz. 53 minuty



W ciągu ostatniej dekady dzięki sukcesywnym remontom szlaku kolejowego do Poznania udało się "zejść" z czasem przejazdu z ponad 5,5 godz. do nawet 2 godz. 53 minut (międzynarodowy IC ze stacją docelową Berlin Hbf), co daje średnią prędkość ok. 108 km/h.

Jak zapowiadają kolejarze, pociągi do Poznania mają docelowo rozwijać prędkość nawet 200 km/h na odcinku Tczew - Inowrocław. Prace budowlane obejmujące m.in. zastosowanie nowoczesnych urządzeń zabezpieczenia ruchu oraz budowę bezkolizyjnych przejazdów drogowych przez tory, zaplanowano na lata 2022 - 2026.

Gdańsk Główny - Wrocław Główny: 476 km w 5 godz. 58 minut



Z punktu widzenia Trójmiasta, trasa do Wrocławia stanowi "przedłużenie" szlaku do Poznania - każdy pociąg dalekobieżny do stolicy Dolnego Śląska przejeżdża przez Poznań.

Najszybciej 476-kilometrową trasę z Gdańska Głównego pokonuje IC Piast - w niespełna sześć godzin (średnia prędkość ok. 80 km/h), przy czym najdłużej podróż trwa pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem, gdzie przejechanie 164 km zajmuje aż 2 godz. 34 minuty.

- Dotychczas zrealizowane inwestycje PLK na tej trasie, czyli przebudowa odcinków Wrocław - Rawicz oraz Poznań - Czempiń umożliwiły skrócenie czasu przejazdu o około 30 minut. Po zakończeniu robót między Czempiniem a Rawiczem czas przejazdu skróci się dodatkowo o 20 minut. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze składy pokonają trasę między Poznaniem a Wrocławiem w około 1:30 godz [średnia prędkość ok. 109 km/h - dop. red.] - informuje Przemysław Zieliński.

Gdańsk Główny - Szczecin Główny: 371 km w 4 godz. 51 minut



Do Szczecina najszybciej dostaniemy się pociągiem IC Gryf, któremu pokonanie 371-kilometrowej trasy zajmuje 4 godz. 51 minut (średnia prędkość ok. 76 km/h).

Wąskim gardłem tej trasy kolejowej jest odcinek na północ od Chyloni, gdzie na tych samych torach poruszają się zarówno pociągi dalekobieżne, regionalne i SKM, zaś za Wejherowem linia kolejowa składa się z zaledwie jednego toru.

Obecnie trwają prace projektowe, które mają doprowadzić do rozbudowy odcinka Gdynia Chylonia - Wejherowo do czterech torów, zaś Wejherowo - Słupsk do dwóch torów. Zmodernizowane będą też wszystkie pośrednie stacje oraz sieć trakcyjna oraz obiekty inżynieryjne.

Prace budowlane (rozpoczęcie najwcześniej po 2020 r.) mają skrócić czas przejazdu pociągów na odcinku do Słupska o ok. 15 minut.

Aktualny rozkład pociągów PKP


Zmiana rozkładów jazdy od połowy grudnia

15 grudnia wejdzie w życie jesienno-zimowa korekta rozkładów jazdy pociągów w całym kraju. Nowe rozkłady jazdy w formie plakatowej (tabelarycznej) są udostępnione na Portalu Pasażera, prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Opinie (169) ponad 20 zablokowanych

  • Do Białegostoku

    tam to chyba 7 godzin, 50 km/h

    • 3 0

  • (8)

    kolej XXIw najlepsza na świecie

    • 25 2

    • pendolino w czechach (2)

      normalne bilety 2x tańsze - obiady w ich warsie 2x tańsze a piwo 2-3zł !!!
      i nikt tam nie pamięta by pociąg się spóźniał - tak jak u nas zawsze w standardzie PKP mają

      • 6 2

      • (1)

        Ciekawe tylko czemu Sobieski wiecznie spóźniony wjeżdża do Polski właśnie z Czech?

        • 2 2

        • Bo ma bitwę pod Wiedniem

          :)

          • 4 0

    • W ogóle mamy szczęście :)

      Najlepszy wuc na świecie - u nas na Żoliborzu, premier najlepszy - Mateuszek Kłamczuszek - ale jakie statystyki generuje. Gierek przy nim to cienki Bolek. Najlepszy prezes NIK na świecie - Mariano - Camorra przy nim to sztubacy! Skontroluje a na pocieszenie da zniżkę do domu.... Mieliśmy super-ministra edukacji - ale zwiała do Brukseli. A nasz Antoś Świrrus - były minister obrony, który jako pierwszy na świecie rozbroił własna armię - geniusz! Żelazna Beata - przegrała 27:1 ale i tak wygrała, bo nikt nam nie wmówi, że czarne jest czarne a białe - białe! Mamy sędziego Stasia - który niezależnie od koniunktury patrzy na nas z góry! Kulturalną Krystynę - co wciąga wołowinę.... I wielu innych... A na koniec sam cymes: Adrian. Ten , który pilnuje długopisu i wycieraczki wuca. Sypie dowcipem i nie lubi komuchów. Alfa i omega... Trumpek przy nim to karykatura... Taki on mężny i waleczny, sprawiedliwy, prawdomówny, samodzielny i niezłomny... My to mamy szczęście... A Ty tu o jakiejś kolei XXI wieku...

      • 1 2

    • (3)

      Wcale nie jestem za prędkościami powyżej 160km/h...
      Wolę w ogóle dojechać.

      • 1 10

      • to weż rower (1)

        albo zaprzęgnij konia do bryczki i wioooo

        • 5 1

        • Nie widzieliście wypadku intercity

          • 0 1

      • Kolej jest znacznie bezpieczniejsza niż auto nawet przy wyższych prędkościach. Maszynista musi spełniać rygorystyczne wymogi np. nie może mieć żadnej wady wzroku, dlatego też ich brakuje na rynku...

        • 8 1

  • (2)

    Przydałoby się dorzucenie jesżcze kilku połączeń bezpośrednich do Rzeszowa, bo to śmieszne aby było w zasadzie tylko dwa pociągi - jeden o 14:03 a drugi nocny.

    • 5 0

    • do białgostoku tez tyko dwa

      • 2 0

    • Podkarpackie

      To nie tu to pytanie

      • 0 0

  • a gdzie kdp (1)

    czyli kolej dużych prędkości . Już za Gierka były próby przedłużenia CMK na północ od Grodziska przez Płock , Toruń do Gdańska. Dalej ygrek z Warszawy przez Łódź z rozgałęzieniem na Poznań i Wrocław. Po przystosowaniu innych linii do prędkości 160-200 km/h mielibyśmy bardzo szybką kolej z przejazdami miedzy wszystkimi dużymi miastami maksymalnie do 3 godzin. ( tyle mógłby jechać pociąg z Gdańska do Krakowa czy Katowic . Tylko że u nas robi się nikończące się remonty , które nie podnosza prędkości szlakowej , a jeżeli nawet to brak jest nowczesnego , szybkiego taboru.

    • 4 0

    • poco inwestować w kolej skoro hyper loop zaraz będzie

      • 2 0

  • Kolej i wszelką komunikację publiczną można naprawić w pół roku (1)

    Wystarczy ustawowo nakazać członkom zarządów i dyrekcji korzystanie podczas podróży służbowych wyłącznie z usług własnej firmy.

    • 10 0

    • To jest bardzo dobra myśl

      Przedstawiciele PKP podróżują tylko taborem PKP!!

      • 1 1

  • Mam pytanie

    A kiedy w końcu ruszy elektryfikacja PKM,oraz budowa drugiego toru od Gdańska Osowy do Kościerzyny i dalej do Bydgoszczy?!!!!!

    • 2 1

  • a kiedy kolej...

    na północ Gdyni?
    I na południe Gdańska?
    Oraz do Bytowa?

    • 4 1

  • Kolejny przykład ze jestesmy w Ogonie europy ze wszystkim!!Nawet kolej unas jedzie z epoki PRLu (2)

    70km pociągiem hahaha W Niemczech taka odległość pokonuje się 2 razy szybciej a bilet jego cena podobna!! Gdyby podać kolej w Chinach z ich predkoscią 400km to już wogle niema co porównywać!!
    PKO w Polsce to moloch z epoki PRLu urzędasy tam zasiadające to kolesie polityków . Klient nasz pan w tym państwowych zacofaniu traktowany jest jak intruz!!

    Najpierw Donek wmawiał nam ze już przegoniliśmy europe zachodnią we wszystkim jesteśmy zieloną wyspą drugą Irlandią.Wczesniej nam Bolek obiecywał drugą Japonie.
    A obecna władza tez wciska kit ze jetesmy liderem w Europie !!Jka już to wysokich cen w sklepach i niskich zarobków !!

    • 7 2

    • nie obrażaj PRL - u

      • 1 2

    • w PRL to kolej dobrze daiałała

      banda okragłostołowa wprowadziła burdel i złodziejstwo.

      • 4 0

  • Przedewszystkim do przebudowy potrzebne są linie

    Trojmiasto-Szczecin, Trojmiasto-Białystok(przez mazury), Trojmiasto-Łódź, Trójmiasto-Poznań (Wrocław)oraz Trójmiasto-Chojnice przez Starogard.

    • 4 1

  • Rozwalono PKP

    Proszę pamiętać ze w latach 90 tych pociągi jeździły szybciej. Na przełomie lat 90 i 2000 rozwalono PKP w dawnej strukturze i trasy kolejowe nie były remontowane!!! Czyja to wina????

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane