• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany na lotnisku w Gdańsku. Ruszyła rozbudowa terminalu

Maciej Korolczuk
6 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Koparki, spychacze, hałdy ziemi, a w tle huk startujących i lądujących samolotów - tak wygląda plac budowy pirsu na lotnisku w Gdańsku. Nowy obiekt już za dwa lata powiększy terminal T2 i poprawi komfort oraz standard obsługi pasażerów odlatujących m.in. na Wyspy Brytyjskie, do Turcji czy Egiptu.



Gdańskie lotnisko na tle europejskiej konkurencji wypada:

Budowa ponad 180-metrowego pirsu rozpoczęła się kilka dni temu. Na teren przylegający do terminalu T2 wjechały koparki i spychacze, na miejscu pracuje ok. 35-osobowa ekipa, która docelowo liczyć ma nawet 200 osób. Pierwszy etap robót ziemnych potrwa do początku przyszłego roku. Budynek powinien "wyjść z ziemi" w pierwszym kwartale 2020 r.

- Pirs będzie nieco niższy od terminalu T2 i o połowę węższy. Przez fakt, że pirs musimy połączyć z dotychczasowym terminalem, mamy tutaj w zasadzie dwa place budowy. Na jednym - przy istniejącym terminalu i strefie VIP - trwają już pierwsze prace rozbiórkowe. Na drugim - trwają prace ziemne. Z racji miejsca, w jakim pracujemy, a więc strefie granicznej, czeka nas nieco więcej procedur np. wyrobienie specjalnych przepustek, na które czeka się kilka tygodni. Do tego dochodzi ruch pasażerski oraz startujące i lądujące samoloty oraz związany z tym hałas. Głośno jest szczególnie na poziomie terenu, jednak podczas pracy w wykopach dochodzący hałas może wystraszyć pracowników, dlatego wyposażeni będą w stopery lub ochronniki słuchu - mówi Łukasz Rudnicki, kierownik budowy z firmy Doraco.
  • Jednym z największych wyzwań będzie połączenie obu budynków - nowego pirsu i dotychczasowego terminala.
  • Rozbudowa terminalu T2 potrwa dokładnie dwa lata. Pirs ma być gotowy 15 grudnia 2021 r.
  • W czerwcu budowa przeniesie się na płytę postojową, by mogły tam powstać cztery klatki schodowe i rękawy pasażerskie.
  • Demontowana infrastruktura jest w dobrym stanie. Zostanie zdeponowana w magazynie i w przyszłości ponownie wykorzystana.
Demontowane elementy z rampy wyjazdowej ze strefy VIP i pozostałe wyposażenie zewnętrzne (kostka brukowa, krawężniki, panele ścienne, oświetlenie czy szyldy) znajdują się w na tyle dobrym stanie, że zostaną złożone w magazynie i ponownie wykorzystane. Przypomnijmy, że ta część terminalu T2 jest najnowsza, bo rozbudowana zaledwie przed czterema laty.

Harmonogram prac dopasowany do meczu w Letnicy



Teren budowy wraz z zapleczem już teraz jest dość rozległy, a będzie jeszcze większy. W połowie czerwca płot odgradzający budowę pirsu od płyty postojowej zostanie przesunięty o kilkadziesiąt metrów, by móc rozpocząć prace przy kolejnych czterech klatkach schodowych i rękawach pasażerskich. Dziś w tym miejscu stoją jeszcze samoloty i tak będzie do końca maja, a harmonogram prac musiał zostać dopasowany do... finału Ligi Europy w piłce nożnej, który pod koniec maja odbędzie się na Stadionie Energa Gdańsk.

Gdańskie lotnisko najpunktualniejsze w Polsce



- Lotnisko będzie potrzebować każdego skrawka płyty postojowej z uwagi na wzmożony ruch samolotów z kibicami i oficjelami, którzy przylecą do Gdańska. My będziemy mogli zająć ten teren dopiero w czerwcu - dodaje Łukasz Rudnicki.
Podobnie jak w przypadku innych inwestycji realizowanych w okolicy lotniska, postęp prac na budowie można śledzić na żywo w internecie.

  • Wizualizacja nowej części terminalu, który łącznie będzie miał ponad 400 metrów długości. Sam pirs ma 15 m. wysokości i 80 szerokości.
  • Dzięki przebudowie przepustowość lotniska zwiększy się do 9 mln pasażerów rocznie.
  • W tym roku lotnisko obsłuży 5 mln pasażerów. Tuż obok wkrótce rozpocznie się budowa pierwszego biurowca w ramach projektu AirPort City.
Po rozbudowie terminalu pasażerskiego, w nowym pirsie portu będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, którzy podróżują do krajów non-Schengen (Irlandia, Wielka Brytania), a także pasażerowie czarterów np. do Turcji, Egiptu. Obecnie podróżni ci korzystają z pochodzącego z 1997 roku terminalu T1.

Pirs ma być gotowy dokładnie za dwa lata - w grudniu 2021 r. Budowa będzie kosztować 255 mln zł. Inwestycja zostanie sfinansowana z obligacji, które wyemituje PLG przy współpracy z bankiem Pekao SA oraz ze środków własnych.

To nie jedyna inwestycja realizowana przez Port Lotniczy w Gdańsku. Tuż obok wkrótce rozpoczną się pierwsze prace przy budowie pierwszego biurowca w ramach AirPort City. Obecnie trwają przygotowania na zapleczu budowy.

Miejsca

Opinie (320) ponad 10 zablokowanych

  • A gdzie ...

    ... Pan Kierownik ma okulary ochronne ??

    • 1 0

  • budowa terminalu,rozbudowa terminalu

    a kiedy dzwony jerychonskie zrobicie dojzd do tych terminali, z Gdańska na Matarnie jade godzinę !

    • 2 0

  • Po co

    Ta rozbudowa jak wiatr hula po pustym terminalu

    • 2 0

  • Terminala! A nie terminalu! (1)

    • 0 0

    • Obydwa określenia są prawidłowe

      • 0 0

  • Lotnisko jest super

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane