• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poczta Polska chce inwestować na gdyńskim Międzytorzu

Michał Sielski
21 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Tak ma wyglądać Międzytorze po zabudowie.

Poczta Polska chce dołączyć do zabudowy Międzytorza, położonego w dobrej lokalizacji, na styku ulic Wendy, Polskiej i Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. Przy placu Konstytucji 2 zobacz na mapie Gdyni ma bowiem działkę o powierzchni niemal 10 tys. m kw., która sąsiaduje z terenem objętym nowym planem zagospodarowania przestrzennego.



Czy Międzytorze może stać się nowym centrum Gdyni?

Poczta Polska odważnie wkracza na pole inwestycji deweloperskich w całej Polsce. Kontynuacją tego trendu jest podpisana właśnie umowa z PKP. List intencyjny dotyczy m.in. terenów w Gdyni, które za kilka lat mogą stać się nowym centrum miasta. Umowa deweloperska nie jest także nowością dla PKP.

- Nawiązując współpracę z Pocztą Polską wykorzystujemy nasze dotychczasowe doświadczenie w prowadzeniu projektów deweloperskich z różnymi inwestorami. Obecnie realizowanych i planowanych jest 16 takich projektów. Ich łączna wartość to około 4,66 mld euro - mówi Jarosław Bator, członek Zarządu PKP S.A.

Majątek poczty to przede wszystkim działka, która zajmuje niemal 10 tys. m kw. Zlokalizowana jest przy placu Konstytucji 2. Jest tam obecnie niezbyt efektowny kompleks biurowy oraz placówka Poczty Polskiej. Przyległe tereny mają jednak niedługo zmienić się nie do poznania. Nowy plan zagospodarowania przestrzennego zezwala bowiem na budowę znacznie wyższych budynków. I na to liczą właściciele przyległych gruntów.

Czytaj także: Kolejka linowa w centrum Gdyni.

Budynek poczty w obecnym kształcie na pewno nie jest reprezentacyjny. Budynek poczty w obecnym kształcie na pewno nie jest reprezentacyjny.
Inwestycja ma powstać na działkach należących zarówno do poczty, jak i PKP. Konieczne jest jednak przearanżowanie głównie gruntów należących do przewoźnika kolejowego. Co tam powstanie?

- Najpierw muszą być przeniesione elementy infrastruktury kolejowej. W ciągu roku powinniśmy się z tym uporać i zacząć starania o uzyskanie pozwolenia na budowę. Na razie za wcześnie na szczegóły, co i jak wysoko chcemy tam budować. Wiadomo jedynie, że zyski z inwestycji podzielone zostaną proporcjonalnie do wkładu. Teoretycznie możemy też odkupić działkę od Poczty Polskiej - dodaje Jarosław Bator.

Przypomnijmy: większość terenu Międzytorza ma zabudować lokalny deweloper, firma Semeko.

Projekt podzielony jest na etapy, a cała inwestycja powinna zostać zakończona do 2026 roku. Pierwsze prace budowlane mogą się rozpocząć już w 2017 roku. Początkowo zagospodarowywany ma być teren położony najbliżej dworca, na którym pojawią się elementy handlowe i mieszkaniowe. Łączna powierzchnia komercyjna i mieszkaniowa może wynieść nawet 345 tys. m kw., a koszt całości szacowany jest na 700 mln euro.

- Myślę, że przedstawicieli PKP przekonała nasza koncepcja, w której obecne jest odniesienie do gdyńskiego modernizmu oraz podkreślenie europejskiego charakteru Gdyni. Nie bez znaczenia było umieszczenie latarni, ławek i innych elementów nawiązujących do tematyki kolejowej - opowiada Adam Mierzejewski z firmy Semeko.

Opinie (65) 1 zablokowana

  • Ciekawe wizje...

    ...problem polega na tym, że w tej formie NIE do zrealizowania w Trójmieście. Co do mieszkaniówki - wszystko zależy od koniunktury. Jeżeli Międzytorze trafi na dobry czas i duży popyt, mieszkania w tym miejscu na pewno się sprzedadzą - o ile oczywiście deweloper nie przesadzi z cenami. Jest też szansa, że w budynkach tych będą mieszkać mieszkańcy, a nie przyjezdne na weekendy, wakacje czy wieczory kawalersko-panieńskie bydło, przez które mieszkanie w eleganckich budynkach (np. Sea Towers) jest szczególnie w sezonie koszmarem. Kolejna sprawa - biznes. Nie można rozwoju centrum miasta oprzeć na samych mieszkaniach. Muszą powstać powierzchnie biurowe, usługowo-handlowe, sportowo-rekreacyjne. Z tym, że nie w wysokościowcach, po 150-200 m, które są mrzonką zbyt ambitnych deweloperów, których potem boleśnie weryfikuje rzeczywistość i konieczność wynajmu po stawkach znacznie niższych, niż choćby w W-wie, o innych krajach europejskich nie wspominając. Projekt jest super, ale w tych wszystkich deklaracjach potrzeba realizmu i pragmatycznego podejścia.
    Aha - no i kwestia najważniejsza. Komunikacja. Międzytorze musi zostać dobrze skomunikowane i to nie tylko dla samochodów, ale przede wszystkim dla osób korzystających z komunikacji publicznej - autobusów, trolejbusów i pociągów.

    • 0 0

  • No, zobaczymy, czy to kiedykolwek powstanie

    Szczerze wątpię.

    • 0 0

  • Międzytorze ma szansę na rozwój tylko jeśli oprócz mieszkaniówki postawi tam na inteligentne branże (smart cities), (1)

    i rozwój, który będzie konkurować także o mieszkańców, i nie pozwoli się wyludniać zwłaszcza emigrować bez powrotu.

    Pomiędzy Pocztą a Dworcem powinno stanąć nowoczesne Innowacyjne Centrum Przesiadkowe z podziemnymi podjazdami i wielokondygnacyjnym parkingiem. Gdynia musi zacząć jak najszybciej konkurować nie tylko poprzez doskonałe imprezy o obywateli, ale także o właściwe użyteczne miejsca publiczne i aplikować o nie o środki UE na te publiczne inwestycje, które przyciągną także biznes. Inteligentne Miedzytorze wraz z Centrum Przesiadkowym to takie, które oprócz wygodnego zamieszkania będzie realizowało potrzeby mieszkańców w zakresie wygody -logistyki i doskonale rozwiążą problemy nie tylko transportowe wykorzystując nowoczesne technologie.

    • 6 6

    • Mówimy tu o odpowiedzialnym biznesie i zrównoważonym rozwoju tej częsci miasta, które będzie centrum i posługujmy się językiem zarządzania, nie zawsze odnoszącym się do prawdziwych problemów i wyzwań. Zapominamy o tym, że to wszystko przed nami tzn. Plan Zagospodarowania tego Terenu, który przygotuje miasto a w nim niezbędne funkcje publiczne no i najważniejsze - zasoby ludzkie to po prostu współpracownicy, kontrahenci to ludzie, z którymi tworzymy biznes i codzienne relacje, a aktywa niematerialne to często marka miejsca i zaufanie. Podobnie będzie z łańcuchem dostaw i powiązań samo to wyrażenie, powszechnie stosowane w korporacyjnej nomenklaturze, nie oddaje tego, co w sobie faktycznie zawiera i wnosi: nie mówi o tym, że na każdym etapie budowy a następnie produkcji tego, co sprzedajemy, znajdują się ludzie, środowisko naturalne, choć tu zdegradowane i poprzemysłowe i różnego typu relacje i powiązania, one stworzą tam miejsca pracy.

      Wrócić jednak do korzeni tego, czym naprawdę zajmuje się to miejsce moim zdaniem biznesem, ale i odpowiedzialną przestrzenią publiczną, tworzoną dla nas wartością samą w sobie, która ma służyć nie tylko przedsiębiorstwu, ale całemu ogółowi mieszkańców i turystów.

      mam nadzieje, że chcemy rozmawiać to wspaniałe miejsce wysokich standardach jakie stosuje się na świecie.

      • 0 1

  • Poczta to ostatnio same porażki z inpostem notuje, po prostu nie nadąża za postępem ten skostniały twór (3)

    • 22 15

    • Ja Pocztę lubię, nigdy nie miałem z nimi żadnych problemów. Za to nie przepadam za kurierami, jedna z takich firm uparcie chce dostarczyć moje przesyłki na inną ulicę i stwierdza, że nie można doręczyć przesyłki. Muszę wtedy dzwonić i przypominać, żeby zawieść paczkę pod adres podany na przesyłce, a nie ten co się kurierowi wydaje.

      • 0 0

    • Właśnie dlatego Poczta ucieka z usług pocztowych.

      Kilka lat temu weszła w bankowość i przez ostatnie 2 lata listonosze pełnili rolę naganiaczy emerytów do Banku Pocztowego (nagonienie odpowiedniej ilości staruszków było warunkiem uzyskania premii).
      Nieruchomości to jeszcze jeden sposób na zarabianie poza usługami pocztowymi.

      • 3 0

    • A może kolega wymieni te porażki?

      na obsługę Sejmu?
      a może na obsługę PGNiG?
      a pewnie PGP tak sprawnie obsługuje korespondencje sądów i prokuratur że spraw nie odraczają.

      • 9 4

  • międzytorze czy DUBAJ

    Prima Aprilis był już 4 tygodni wcześniej , ktoś zamieścił kilka fotek z DUBAJU i jedzie na całego , oj nie ładnie z miasta szczurka się naigrywać

    • 1 0

  • POCZTA = papier ,mydło i powidło + niechcąco przekazy i listy

    • 1 0

  • Czemu ten budynek stoi tyle lat opustoszały ??? (1)

    • 12 3

    • Poczta w ramach cięcia kosztów zlikwidowała swój gdyński "węzeł" na rzecz tego w Pruszczu (czy gdzieś tam),

      a że generalnie w Poczcie pracują nieudacznicy, to nie byli w stanie znaleźć innego najemcy budynku.

      • 3 0

  • Czy Zatorze może stać się nowym centrum Gdyni? (7)

    Przypomina mi się wtedy wywiad na T.pl gdzie ówczesny prezes Galerii Bałtyckiej opowiadając o zegarze, tym zielonym, opowiadał, że od tej pory ludzie zamiast LOTu będą mówili, że umawiają się pod Zegarem.
    Umówmy się- centrum Gdyni to Skwer ewentualnie Świętojańska. Międzytorze będzie takim warszawskim Mordorem tylko w wersji nadmorskiej.

    • 19 4

    • (6)

      Nowe centrum to przesada, ale szansa na konkretna rozbudowe srodmiescia jest, tylko niech tego nie zepsuja, a jest w perspektywie realna opcja na sciagniecie wielu gdynian, ktorzy obecnie osiedlili sie w rumii czy redzie.

      • 13 9

      • chyba śnisz... osiedlili się w tych miejscowościach na r, bo nie było ich stać na mieszkanie w Gdyni (5)

        i mają nagle mieć kasę na przeprowadzkę do zapewne bajecznie drogiego Międzytorza?

        • 9 4

        • a owszem będą wracać! (4)

          niektórzy z nich kupili mieszkanie w Redzie czy Rumi na starcie swojej kariery, bo faktycznie to była najlepsza opcja na start "na swoim" za rozsądne pieniądze. Teraz po kilku latach i ewentualnych awansach, rozwojach własnych biznesów itp. chętnie wróciliby do Gdyni. I nie mówię tu powrocie na tzw. Gdynię zachód bo to to samo co Reda, ale do Centrum. Ceny oczywiście będą wyższe, ale jeżeli nie przekroczą rozsądnego poziomu to klientela będzie wracać i osiedlać się na Międzytorzu.

          • 9 5

          • jeśli będą... (3)

            znając pazerotę rodzimych deweloperów, to nie będą :( i powstanie dzielnica wymarłych lokali kupionych jako lokata albo wakacyjne mieszkanie

            • 9 0

            • Na pewno w jakimś sensie M.Gdynia musi częściowo przymusic do zamieszkania w centrum :)) (2)

              A takim jednym z głównych problemów jej będzie w niedalekiej przyszłości właśnie mobilność. - Bo w centrum coraz trudniej będzie się nam poruszać, nawet po wprowadzeniu inteligentnych systemów transportowych TRISTAR, który nie poradzi, kiedy wszystkie ulice będą zapchane samochodami. A przykłady idą z Londynu, Singapuru, Mediolanie.. gdzie funkcjonuje wprowadzono system odpłatności za wjazd do centrum miast. Będzie więc dynamiczny system, który sam w zależności od natężenia ruchu zmienia wysokość opłaty wjazdowej lub zabroni wjazd starszym samochodom. Jeszcze trochę a w centrach miasta wprowadzi się strefy niskiej emisji, bo jak to jest, że transport publiczny ma wyostrzone normy a prywaciarze przyjeżdząją z prowincji jakimiś złomami. Będzie jasno oznacza to, że do centrum nie mogą wjeżdżać stare i tym samym najbardziej trujące pojazdy.

              • 1 6

              • gdynia - 250 tys mieszkańców, londek - blisko 10 mlm

                Tam takie ograniczenia są potrzebne, w Gdyni niespecjalnie.

                • 3 0

              • A czy ty też nie jesteś już za stary, psujący niebiański obraz tego idealnego, wiecznie młodego miasta?

                • 4 0

  • Budynki Poczty Polskiej, przedstawione na zdjęciu, powinny wreszcie zniknąć. (2)

    Należy je w końcu wyburzyć, a w ich miejscu zwolnić teren pod budowę nowoczesnego i wielokondygnacyjnego węzła przesiadkowego.
    Takiego z prawdziwego zdarzenia, obsługującego pojazdy komunikacji miejskiej oraz regionalnej, a także parking dla samochodów osobowych, etc......

    • 9 7

    • tu jest koniec trasy - tu się wysiada a nie przesiada, więc nie przesadzaj z kolejnym węzłem przesiadkowym (1)

      może jeszcze miejsce dla tramwaju na Morenę ma być?

      • 2 2

      • Powiedz to mieszkańcom Wejherowa oraz turystom.

        Zwłaszcza turystom zmierzającym latem do Łeby i na Hel. Przede wszystkim jednak mieszkańcom Gdyni, zwłaszcza z północnych dzielnic oraz Rewy, Mostów, Kosakowa......
        Czas już na prawdziwy węzeł na miejscu obecnego parkingu, ale także budynków poczty i terenu z tylu za poczta.

        • 4 1

  • Mam nadzieje że nie zamontują takich niskich jak na tym zdjęciu stojaków na rowery. To co jest na zdjęciu to kompletny bubel

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane