• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podejrzyj działanie Tristara w internecie

Maciej Naskręt
5 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tablice zmiennej treści systemu Tristar nad al. Armii Krajowej w Gdańsku. Tablice zmiennej treści systemu Tristar nad al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Po latach zapowiedzi i miesiącach oczekiwań system Tristar wkroczył wreszcie do internetu. Właśnie ruszyła strona internetowa, na której można podejrzeć obraz z ponad 50 kamer zainstalowanych na najważniejszych drogach Trójmiasta oraz sprawdzić dostępność miejsc parkingowych. Można zgłaszać też usterki w systemie.



Czy podoba Ci się nowa witryna systemu Tristar?

Wreszcie gotowa jest strona internetowa systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Teraz każdy kierowca bądź pasażer komunikacji miejskiej może sam sprawdzić utrudnienia, z jakimi może się mierzyć podczas podróży przez Gdańsk, Gdynię i Sopot.

- Narzędzie funkcjonuje stosunkowo niedługo. Na bieżąco sprawdzamy jego działanie i testujemy je - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Zobacz stronę systemu Tristar w domenie: Gdańska, SopotuGdyni.

Na razie strona funkcjonuje poprawnie. Jakie zatem informacje czekają tam na mieszkańców i kierowców?

Prezentacja widoku z kamery na nowej stronie systemu Tristar. Prezentacja widoku z kamery na nowej stronie systemu Tristar.
Obraz z ulic Trójmiasta w oku ponad 50 kamer

Do tej pory kierowcy mogli sprawdzać sytuację drogową w internecie z dróg Trójmiasta tylko przy wsparciu kilkunastu kamer, głównie na Obwodnicy Trójmiasta - zobacz kamery na drogach Trójmiasta.

Od czasu pojawienia się systemu Tristar w sieci, liczba kamer znacząco wzrosła. Udostępniono widok z ponad 50 kamer. W najbardziej wrażliwych i korkujących się miejscach kamery zostały zamontowane podwójnie - dla lepszego przeglądu sytuacji drogowej.

Obraz z kamer nie jest przedstawiany w formie filmu, lecz odświeżanego co ok. 10 min zdjęcia. Jest możliwość przeglądania archiwum zdjęć ze wszystkich kamer. Dodatkowo na stronie prezentowane są zrzuty z tablic zmiennej treści ustawionych nad ulicami Trójmiasta.

Sytuacja parkingowa na przykładzie centrum Gdańska. Sytuacja parkingowa na przykładzie centrum Gdańska.
Miejsca na parkingach

Na stronie systemu Tristar dostępna jest też informacja o sytuacji parkingowej w Trójmieście. Na mapie prezentowane są wybrane parkingi - miejskie i prywatne, które zdecydowały się udostępniać aktualną liczbę miejsc wolnych i zajętych.

Łącznie można ustalić obłożenie na 15 parkingach. Narzędzie ma ułatwić znalezienie i szybszy wybór miejsca postojowego - póki co w obrębie centrum Gdańska, Sopotu i Gdyni. Dane o sytuacji parkingowej są aktualizowane co kilka minut i archiwizowane. Dostęp do archiwum jest możliwy z poziomu strony.

Prezentacja sytuacji pogodowej na stronie. Prezentacja sytuacji pogodowej na stronie.
Aktualna pogoda i utrudnienia w ruchu

To nie koniec udogodnień. Mieszkańcy, bądź kierowcy mogą także na nowej stronie internetowej sprawdzić aktualną sytuację pogodową w mieście - prędkość wiatru i temperaturę. Umożliwia to 12 stacji pogody, które zostały ustawione przy głównych arteriach i podłączone do systemu Tristar.

Co więcej, kierowcy znajdą w nowej witrynie aktualne utrudnienia w ruchu - prędkość z uwzględnieniem jego rozpoczęcia i zakończenia.

Dodatkowo została też uruchomiona strona do kontaktu, gdzie można zgłaszać usterki w sygnalizacji, oświetleniu, czy funkcjonowaniu systemu informacji pasażerskiej.

Wynik Tristara: podróże krótsze o 5-6 proc.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach, automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Kontroluje też parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informuje na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość koordynuje zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym w Gdańsku i Gdyni.

Według założeń projektowych Tristar ma rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się. Jaki wynik udało się osiągnąć?

- Wynik, jaki udało się nam osiągnąć to ok. 5-6 proc. To oznacza, że przez skrzyżowanie na jednym cyklu świateł mogą przejechać dwa lub trzy samochody więcej. To z jednej strony mało, ale liczba aut, jaka przejedzie przez skrzyżowanie przez godzinę robi się już pokaźna - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Całkowity koszt projektu pn. Tristar to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Natomiast koszt wyłącznie budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Miejsca

Opinie (239) 2 zablokowane

  • Dolna część A K zima 50 km po ok2 km juz 80 km w stronę obwodowej jak to wytłumaczyć.

    • 0 0

  • Kto pozwolił by to Gdynia odpowiadała za wdrożenie? (6)

    Od lat wiadomo, że inwestycje to nie jest mocna strona Szczurka i Stępy

    • 144 81

    • (1)

      jeszcze Cegielska chciała coś takiego zrobić ale niestety gdańsk to wszystko blokował zresztą to zawsze było widać że Gdynia szybciej i lepiej się rozwija niż gdańsk

      • 4 2

      • jaaaasneee

        ...i dlatego fałszuje dane meteo w raporcie dotyczącym pogody na niedoszłym lotnisku? :)

        • 0 2

    • Nie narzekaj bo zawsze mógł się wam budyń II znaleźć na stołku Prezydenta to dopiero byś narzekał.

      • 7 0

    • Włodaż Gdyni jako jedyny nie tłumaczy się po sądach. (2)

      • 28 22

      • Spokojnie. Jego dopiero rozliczą za lotnisko w Kosakowie (1)

        • 34 20

        • raczej

          przeproszą.....odpowiedzą łajzy z Gdańska co kłody pod nogi podkładają!!!!

          • 26 21

  • Lewy pas to nie kółko różańcowe. (14)

    • 156 29

    • w terenie zabudowanym na lewym pasie (2)

      też obowiązuje 50 km/h

      • 14 10

      • co nie zmienia faktu z nie mozesz go blokowac jak ktos chce jechac szybciej (1)

        on dostanie mandat za predkosc a ty za blokowanie lewego pasa

        • 18 4

        • mam stare auto i poluję na frajera

          co to zechce mnie "nauczyć", że nie jeździ się lewym pasem. Podjeżdża taki na pół metra i próbuje przegonić...czekam na taką okazję

          • 0 0

    • Albo to (9)

      "Jedź baranie, jedź, bardziej zielone już nie będzie"

      • 45 2

      • mogę sobie jechać moją Fabinką którym pasem chce (8)

        i ile chce nigdzie mi sie nie spieszy ważniejsze jest bezpieczeństwo

        • 17 35

        • nie możesz cymbale, bo jest to niezgodne z przepisami i zdrowym rozsądkiem (7)

          Jeśli zależy ci na bezpieczeństwie to jeździj prawym pasem. Po pierwsze dlatego, że tak nakazują przepisy a po drugie jeżdżąc powoli lewym pasem stwarzasz zagrożenie dla tych co chcą jechać szybciej. Niestety spory procent kierowców nie wie, że przepisy nakazują jechać "jak najbliżej prawej krawędzi jezdni".

          • 28 12

          • Karmisz Trolla

            Dean, daj spokój.

            • 1 0

          • Art 16.1 (2)

            Kodeks drogowy mówi o jeździe blisko prawej krawędzi ALE dotyczy to rowerów, jednośladów, pojazdów typu traktor itd etc. Drogi Dean wystarczy dobrze przeczytać zamiast siać niepotrzebny ferment

            • 4 16

            • i tyle w temacie (1)

              Art. 16.
              1. Kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny.

              2. Kierujący pojazdem, korzystając z drogi dwujezdniowej, jest obowiązany jechać po prawej jezdni; do jezdni tych nie wlicza się jezdni przeznaczonej do dojazdu do nieruchomości położonej przy drodze.

              3. Kierujący pojazdem, korzystając z jezdni dwukierunkowej co najmniej o czterech pasach ruchu, jest obowiązany zajmować pas ruchu znajdujący się na prawej połowie jezdni.

              4. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.

              5. Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, wózkiem rowerowym, motorowerem, wózkiem ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany silnikiem są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.

              6. Kierujący pojazdem znajdującym się na części jezdni, po której jeżdżą pojazdy szynowe, jest obowiązany ustąpić miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu.

              7. Na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim kierujący rowerem, motorowerem lub motocyklem może poruszać sięśrodkiem pasa ruchu, jeśli pas ten umożliwiaopuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku, z zastrzeżeniem art. 33 ust. 1.

              • 12 1

              • warto zauważyć w jak absurdalny sposób ustawodawca potraktował skutery/motorowery - w świetle "prawa" nie są pojazdami silnikowymi i zrównano je do "wózka ręcznego"

                • 3 3

          • Gdy jadę lewym pasem z maksymalnie dozwoloną prędością i gdy zamierzam skręcić w lewo na najbliższym skrzyżowaniu (1)

            to mogę tam jeździć. Mogę też rozmyślić się na najbliższym skrzyżowaniu i pojechać prosto.
            Lewy wolny ma uzasadnienie jedynie na drogach szybkiego ruchu, nie w mieście gdzie można skręcać w lewo.

            • 19 23

            • pan jest z kasty rządzącej?

              bo tylko te cwoki mają takie durne tłumaczenia jak twoje i tak mi sie skojarzylo wlasnie, ze mozesz byc jednym z nich. panie szanowny przepisy ruchu drogowego to nie jest prywatny folwark, gdzie kazdy moze je sobie interpretowac jak mu sie podoba. twoj przedmowca ma racje, a ty kup sobie kodeks ruchu drogowego i sie doksztalc, zanim ktos ci nie wsadzi "siła" mandatu za blokowanie ruchu na lewym pasie

              • 13 6

          • Kodeks drogowy

            Mówi dzień dobry. Poczytaj a zobaczysz że nie ma nigdzie zapisu ze lewy pas jest pasem szybkiego ruchu. To tylko wymysl kierowców. Kiedyś zrobił mi wykład pan z drogówki na ten temat. Przy obecnych ograniczeniach mogę i będę jechać nakazana prędkością dowolnym pasem. A jak się komuś bardzo spieszy to niech wyprzedza.

            • 14 19

    • dlaczego lewy pas jest taki wolny??

      bo de..bile nie potrafią jeździć!!! rusza taki kur... jeden z drugim jakby papieża wiózł.
      rozpędź tego swojego trupa tak szybko jak to możliwe do prędkości min 50km/h i jedź !! a nie on juz przejechał i reszte ma w d...pie

      • 22 4

  • ladnie nie dziala :) (8)

    • 120 9

    • kiedy będzie można sprawdzić na www rzeczywiste odjazdy autobusów? (3)

      to ogromne ułatwienie dla osób korzystających z komunikacji zbiorowej; w Warszawie już chyba 10 lat temu takie coś działało.

      • 7 1

      • (1)

        To nie Tristar, a SIP (System Informacji Pasażerskiej). Zupełnie inny system.

        • 3 0

        • Inny system, inny przetarg

          tylko pieniądze ciągle nasze, te same

          • 1 1

      • w Gdańsku działa od paru ładnych lat też

        na stronie ztm

        • 5 1

    • przez ten system jadę dłużej tramwajem o jakieś 10 minut niż przed jego uruchomieniem

      • 6 0

    • "Wynik, jaki udało się nam osiągnąć to ok. 5-6 proc" (1)

      Nie wiem czy dobrze pamiętam ale miało być coś ze trzy razy lepiej. Chodzi oczywiście o skrócenie czasu przejazdu.
      Oddajcie społeczeństwu jego pieniądze, kuźwa fa.

      • 29 1

      • zwłaszcza, że 2%

        To błąd statystyczny

        • 9 0

    • Coś tam działa...

      ...tylko trzeba se kliknąć w lewym rogu panel - informacje drogowe i cyknąć kamerkę.

      BTW...
      Kamera na Pohulanka / A. Krajowej nie wyświetla obrazu z Pohulanka / A. Krajowej tylko z Chełmu. One shot one kill.

      • 8 1

  • A on działa! ? (16)

    • 245 10

    • nie dziala (13)

      a cebulaki zamulaja pod gorke na slowackiego

      • 49 16

      • (12)

        Sam jesteś cebulakiem skoro nie przestrzegasz przepisów...

        • 26 44

        • dostaniesz mandat za blokowanie lewego pasa to sie zdziwisz (11)

          powoli policja bierze sie za takich szczegolnie na Słowackiego na odcinku leśnym w stronę obwodnicy

          • 41 19

          • jadąc 70km/h nie blokujesz pasa (7)

            • 12 20

            • Jadac 70km/h (6)

              Jadać 70km/h a nawet 80km/h lewym pasem a prawy masz wolny to blokujesz pas zgodnie z przepisami !!

              • 36 7

              • jak masz prawy wolny to jedziesz prawym (5)

                a jak jedziesz lewym to nie jest to zgodne z przepisami, nieistotne z jaką prędkością jedziesz

                • 32 4

              • Jeżeli prawy jest dziurawy... (2)

                ... to jednak zaryzykuję jazdę niezgodnie z przepisami.

                • 5 2

              • jeżeli prawy jest dziurawy, to jadąc lewym nie łamiesz przepisów (1)

                w przepisie jest "... jeśli to możliwe..." Warunki ruchu mają zawsze pierwszeństwo.

                • 3 2

              • to nie londyn

                cyt:
                jeżeli prawy jest dziurawy, to jadąc lewym nie łamiesz przepisów
                w przepisie jest "... jeśli to możliwe..." Warunki ruchu mają zawsze pierwszeństwo.
                koniec cytatu

                to dostosowujesz prędkość do jakości asfaltu.

                • 1 2

              • (1)

                tak, zwłaszcza jak chcesz skręcić w lewo...

                • 1 19

              • Skręcić w lewo przy 70km/h ? Powodzenia.

                • 18 2

          • (2)

            Ta jasne. Nie mają co robić to tych co się wleką na lewym łapią. Większej głupoty dawno nie słyszałem.

            • 26 30

            • ech (1)

              porażka ,więcej to żal pisać

              • 8 12

              • kamery, cuda wianki tylko te doly i koleiny...

                • 13 1

    • Tak, działa.

      Podróż z Chełmu do Oliwy o 7.30 wydłużyła się tak, że kombinacja tramwaju i SKM dojeżdża szybciej.

      • 44 1

    • ka$a zapewne poszła
      reszta mniej ważna

      • 15 1

  • jak moja firma wzięła by tyle baniek za projekt

    to na każdej tablicy informacyjnej można by pozdrowić żonę stojącą w korku wysyłając sms, na każdym skrzyżowaniu stał by 24 na dobę cieć z kamerą w budce i nadawał by transmisję na żywo i w ogóle nie było by korków bo ogry z kaszub przenosiły by samochody.

    • 1 2

  • Tristar ???? (1)

    Jak było do d... przejechać w miarę płynnie przez Trójmiasto, tak jest nadal. Tristar to zwykła ściema i wg mnie kierowcom nie pomaga. Jeżdżę dużo po Trójmieście i uważam, że przed tristarem i po jego wprowadzeniu /jeśli faktycznie tak jest/ nic się nie zmieniło.

    • 2 0

    • Jest gorzej a w piątek był horror.

      • 2 0

  • tristar (1)

    w gdyni to tristar jest tylko po to aby ujebać kierowców zkm i zabrać im premię np . za to że odjechali sekundę za wczesnie z przystanku albo za coś innego a tak do niczego on sie nie przydaje a działa tak ze szkoda gadać ale tak to jest jak się wydaje publiczne pieniądzena na rózne bzdety i nie ponosi za to odpowiedzialności

    • 4 0

    • dlatego

      Głównie kierowcy autobusów komentują - zauważyłem jeszcze reklamy innych firm IT w komentarzach - proponuję zerknąć na inne tego typu strony polskie i na świecie...

      • 0 0

  • (2)

    strona z Gdańska działa

    • 13 15

    • Już nie

      "Przepraszamy za chwilowe utrudnienia. Trwają prace serwisowe."

      • 1 0

    • a Mieczysław odleciał albo podwładni go oszukują

      • 5 0

  • winib

    Miało być pięknie, a wyszło jak zwykle i może gorzej. Korki na głównych kierunkach coraz większe, a podróż od granic Gdańska trwa najczęściej dłużej niż ze Starogardu do granic miasta.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane