Podpisano umowę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy dwutorową linią Wrzeszcz z Osową.


Będzie kosztować 760 mln zł i powstanie w dwa lata. Dziś podpisano umowę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - linii kolejowej, która połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem w Rębiechowie, oraz ułatwi dojazd do Trójmiasta od strony Kaszub.



O godz. 11:30 w Sali Herbowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego władze województwa i spółki Pomorska Kolej Metropolitalna podpisały z konsorcjum firm Budimex i Ferrovial umowę na budowę 18-kilometrowej, dwutorowej i niezelektryfikowanej linii kolejowej łączącej Wrzeszcz z Osową, z ośmioma stacjami, w tym przy porcie lotniczym w Rębiechowie.

Marszałek województwa pomorskiego nie krył swojej radości. - Jesteśmy szczęśliwi, że udało nam się zakończyć pracę nad częścią formalną inwestycji. To epokowa inwestycja nie tylko dla Trójmiasta, ale dla całego województwa. Skorzystają na niej setki tysięcy mieszkańców Pomorza - powiedział tuż przed podpisaniem umowy Mieczysław Struk.

Władze spółki PKM i wykonawca na razie nie wskazują terminu rozpoczęcia prac na budowie.

Wykonawca nie daje dużych szans na szybsze oddanie linii do użytku. - Mamy trochę mniej niż dwa lata, z realizacją musimy uporać się do 30 kwietnia 2015 r. Prace nie ruszą za kilka dni, w pierwszej kolejności musimy przejść przez proces uzgodnień z inwestorem w zakresie procesu inwestycyjnego. Postaramy się budować kolej z jak najmniejszą uciążliwością dla mieszkańców - zastrzega Dariusz Blocher, prezes Budimexu.

Przypominamy drogę władz samorządu województwa i urzędników do chwili podpisania umowy z wykonawcą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Od pierwszej poważnej deklaracji budowy Pomorskiej Kolej Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową, wypowiedzianej przez władze województwa pomorskiego, upłynęło pięć lat. W lutym 2008 r. marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, prezydent Sopotu Jacek Karnowski, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk wysłali list do ówczesnego Ministra Infrastruktury i Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie wpisania budowy PKM do unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.

Prace nad dokumentacją nabrały tempa. W październiku 2008 r. marszałek województwa podpisał z firmą IVV Gmbh umowę na opracowanie studium wykonalności. Dokument był gotowy pół roku później, wytyczono w nim przebieg linii PKM.

Dokumentacja kolejowego przedsięwzięcia pierwotnie była realizowana z myślą o organizacji Euro 2012 w Gdańsku. Czas jednak pokazał, że trudno będzie zbudować kolej do chwili przyjazdu pierwszych kibiców. Co ciekawe kolejowa inwestycja wciąż jest realizowana w trybie specustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA - nie przeszkadza temu fakt, że zaraz minie rok od tego wydarzenia.

2009 i początek 2010 r. to czas dyskusji nad tym jak ma przebiegać i wyglądać PKM. Wśród opcji budowy linii było wykonanie: jednego toru dla spalinowych pociągów, dwóch torów dla dwusystemowego tramwaju i jednocześnie pociągu (w okolicach Brętowa), a także dwutorowej linii zelektryfikowanej. Ostatecznie wybrano trzecią opcję, choć na nią nie chciał się zgodzić Gdańsk, bowiem linia zabrałaby miejsce pod tramwaj.

W czerwcu 2010 r. została utworzona spółka samorządu województwa - Pomorska Kolej Metropolitalna. Jej prezesem został Krzysztof Rudziński, ówczesny dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Zadaniem nowej spółki było i nadal jest przeprowadzenie wieloletniego programu inwestycyjnego - budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który zakłada połączenie koleją nie tylko Wrzeszcza z Osową, ale także Trójmiasta z lotniskiem w Kosakowie, czy Bytowem na Kaszubach.

Dwa lata temu na przyszły teren budowy weszli saperzy, którzy nie tylko usunęli amunicję ukrytą pod ziemią, ale też natrafili na szczątki niemieckiego żołnierza. W międzyczasie spółka PKM opracowała raport środowiskowy i rozpoczęła procedurę pozyskiwania decyzji o środowiskowych warunkach inwestycji. W tamtym okresie wyłoniono też projektanta nowej linii - firmę Transprojekt Gdański - a także ustalono nazwy planowanych ośmiu stacji.

Wycinka drzew na trasie PKM.

Wycinka drzew na trasie PKM.

W trakcie prac przygotowawczych okazało się, że do inwestycji trzeba dołożyć. Wzrosły ceny działek położonych w świetle przyszłej linii. Brakowało 110 mln zł. Na szczęście w listopadzie 2011 r. minister rozwoju regionalnego, Elżbieta Bieńkowska, zapowiedziała w Gdańsku, że jej resort poprze wniosek Pomorza o zwiększenie dofinansowania z 67 do 85 proc. Niestety w tamtym czasie okazało się też, że nie będzie tymczasowego 3-kilometrowego połączenia portu lotniczego z linią kolejową nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna na Euro 2012.

Kolejny - 2012 - rok to okres pozyskiwania dalszych pozwoleń m.in. na budowę i pozyskiwania gruntów pod nową linię. W połowie ubiegłego roku do PKM trafił gotowy projekt linii, ale wtedy też okazało się, że PKM zleci budowę 18-kilometrowego torowiska, ale.. bez elektryfikacji. 29 czerwca ponadto został ogłoszony przetarg na wykonawcę nowej linii, zgłosiło się 19 wykonawców.

Pierwsze wyburzenia domów w świetle PKM.

Pierwsze wyburzenia domów w świetle PKM.

W marcu 2013 r. zamówienie rozstrzygnięto. Wygrało konsorcjum firm Budimex i Ferrovial, które za budowę zainkasuje 716 mln zł. Inwestor też zlecił wycinkę 20 tys. drzew w świetle nowej linii. Za ich usunięcie spółka PKM zobowiązała się wpłacić do budżetu Gdańska 5,6 mln zł i zasadzić tę samą liczbę drzew na terenie wspomnianego miasta. Gdańscy urzędnicy z pomocą rad osiedli i dzielnic wciąż poszukują miejsc na młode drzewa. W międzyczasie toczyły się też wyburzenia domów i budowli stojących w świetle planowanej linii.

Warto zaznaczyć, że tuż przed otwarciem linii w Gdańsku, ma być gotowa też stacja PKM Gdynia Karwiny. Będzie to węzeł przesiadkowy dla osób zmierzających do i z centrum Gdyni. Obecnie jest gotowa koncepcja dla tego przedsięwzięcia. Budowę stacji zleci spółka PKM, a dojazd ma zorganizować miasto Gdynia.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w tym m.in. wykup terenów, projekt, wycinka zieleni) kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Lwią część, bo 716 mln, pochłonie wykonawca - konsorcjum: Budimex i Ferrovial. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Opinie (215) 6 zablokowanych

  • za rok budowa wstrzymana z powodu upadłości wykonawcy, co jest efektem wadliwego prawa zamówień, zgadłem? (14)

    • 219 66

    • (1)

      Za rok, trzeba będzie wszystko zamienić na parking

      • 37 18

      • powinien Ci oddział psychiatryka wybudować?

        • 29 27

    • (4)

      Optymista się znalazł ;] wg mnie wszystko będzie dobrze i za 2 lata pojedziemy SKMką

      • 30 17

      • PKM-ką :) (1)

        SKM już można jeździć.

        ja jestem jednak ciekaw, czy wreszcie wprowadzą jakieś wspólne bilety...

        • 21 1

        • Dobrze gaada.

          Szybka kolej miejska to również typ kolei. ;)
          Wspólne bilety też są, pytanie tylko czy PKM przystąpi do MZKZG. ;P

          Pozdrawiam.

          • 2 1

      • gdzie za 2 lata ja jestem pewny ze budyń niezawiedzie i bedzie budowa przed terminem za rok!!

        Tusk tez nigdy mnie nie zwiódł

        • 14 13

      • ja też nie mogę się doczekać, tym bardziej że do przystanku będę mieć ok. 10 min pieszo.
        Wszyscy maruderzy niech się schowają, bo jak nie ma to źle, jak jest czy będzie to jeszcze gorzej. Jakaś paranoja

        • 15 3

    • (1)

      myślę że szybciej...

      • 8 3

      • 2 na 10 projektów miało problem a ci już defetyzm sieją ;)

        • 16 6

    • Wicemarszałek Struk? (1)

      Oj, to kto teraz jest marszałkiem, może ja?

      • 6 5

      • powrót do przeszłości

        W 2008 pełnił funkcję wicemarszałka

        • 6 0

    • Jak

      PiS i nijaki Jaworowski czy jak mu tam...dojdą do władzy to wszystko spiep**ą i będzie po...kolei

      • 18 7

    • istnieje ryzyko,że wygrany przedsiębiorca zbankrutuje

      • 4 0

    • i oczywiście z tego tytułu premie

      a po upadłości naturalnie odprawy :D

      • 3 0

  • Super! (9)

    Super! Super! Chwalmy Tuska i Adamowicza!

    • 79 81

    • Adamowicz akurat stawał okoniem jak mógł

      bo mu się uwidziało budować tramwaj z Oliwy na Morenę tym samym nasypem co PKM. Tymczasem tory dla wszystkich by tam się nie zmieściły. Na szczęście wygrała opcja z PKM.

      • 37 9

    • A czy przewiduje się przystanek przy ECS?

      • 25 5

    • niema znaczenia czy bedzie wtermini czy wogle bedzie wazne by cieszyc sie jak glupi do sera (1)

      Chwalic Tuska i budynia to

      • 5 7

      • A ty tak nienawistnie milczysz...

        • 0 0

    • Pomysł PKM powstał z PiSu (2)

      Szczęście, ze następcy go nie zniszczyli za to ciągnie się jak wszystko pod rządami Tuska.

      • 9 22

      • A kiedy to PiS rządził w Pomorskim? (1)

        Nie siej obłudy.

        • 24 5

        • dlatego taki bajzel wszędzie

          • 0 2

    • Odezwa do wazeliniarza

      Chwalmy łąki umajone

      • 1 0

    • Ja się bardzo cieszę :)))

      Trzeba to Tuskowi i reszcie z Gdańskiej PO przyznać, że o swój region bardzo dbają i trzeba to docenić bez względu na to na kogo się głosuje. Ergo Arena, obwodnica południowa, autostrada A1, Armii Krajowej z węzłem Auchan, Słowackiego, port lotniczy, stadion, Havla, tunel pod Wisłą, wyremontowane Kaszubskie drogi na Kościerzynę i Kartuzy, teraz kolej Metropolitalna, zaraz nowa Wałowa, Młode Miasto, Muzeum II Wojny Światowej, Muzeum Solidarności, Teatr Szekspirowski, obwodnica Chwaszczyńsko-Żukowska... Jak tu się nie cieszyć kiedy Gdańsk i pomorze rozwijają się w tak szybkim tempie, każda inwestycja to duża kasa z Unii i dużo miejsc pracy jestem bardzo zadowolony :)))

      • 2 0

  • (6)

    yes yes yes

    • 26 15

    • i tak, i nie :) (5)

      jesli chodzi o dojazd do Gdanska od strony Kaszub (i w druga strone) jak najbardziej na tak. Jesli chodzi o dojazd do lotniska, to nie. Sorry, ale kto lata codziennie? po drugie, jak mam walizy po 30kg to musial bym sie turlac najpierw do autobusu, pozniej SKM a pozniej kolej metropolitarna... sorry, ale wybieram taxi od drzwi, do drzwi (albo chociaz od domu do przystanku koleii´, ale nie wiem czy bylo by duzo taniej).

      • 4 4

      • (1)

        no właśnie kto lata codziennie, dlatego nie będzie to tylko dla Ciebie tylko dla wszystkich łącznie z turystami, panie Myślący Jęczący

        • 6 1

        • turysci tez jezdza taxi. Jak masz rodzine to taniej jest wzasc jedna taxi niz wszystkim kupowac bilety i tarabanic sie z walizami...

          • 0 0

      • To pewnie (1)

        dlatego autobus 210 w okolicach świąt i wakacji jest zapchany po sam dach "turystami" i ich bagażami na trasie Lotnisko - Gdańsk. Więc nie chwal się, że z ciebie taki rezus/Midas.

        • 3 0

        • bo sie boja brac taryfy.

          • 0 0

      • dokladnie

        mamy to szczescie (lub nieszczescie) ze lotnisko w Gdansku jest bardzo blisko. To nie monachium, gdzie trzeba jechac pociagiem 40 min. wiec nikt przy zdowych zmyslach nie wezmie taryfy bo wyda wiecej niz na lot :)

        • 0 0

  • Czyli znów dwie g..e spółki (8)

    Kto za tym stoi????????????

    • 70 15

    • Dlaczego nie ma stacji (4)

      Mały Kack. Toż to kpiny

      • 8 5

      • zastrzeżenia do PKP PLK i Szczuresku

        • 9 3

      • Bo nie ma małego kaca

        Teraz ochlapusy mają duży kac.

        • 10 0

      • Poniewaz Gdyni nie w smak latwiejszy dojazd do Rebiechowa gdy buduje wlasne lotnisko. Proste

        • 11 2

      • Jak dla

        mnie to bardziej trafny byly by nazwy wielki i mały kac
        ;)

        • 4 2

    • A możesz łaskawie napisać, którą spółkę uważasz za gó*nianą? ;)

      • 17 3

    • kolej zostanie oddana za 4 lata o kosztem 2 mld zł

      • 1 1

    • raczej co - KASA

      • 0 0

  • I kolejny bilet (3)

    do kolekcji, SKM, Przewozy Regionalne, a teraz będzie jeszcze Kolej Metropolitalna. No i kolejne prezesostwo + asystentki i inni członkowie dworu.

    • 110 15

    • Wieść niesie że nie tak do końca... (2)

      Na rynku kolejowym huczy od plotek na temat powstania koleji pomorskich, które by powstały z połączonej SKM-ki, północnego oddziału przewozów regionalnych i budowanej KM. Wzorem innych regionów, marszałek województwa by rządził wszystkim, tak jest na dolnym śląsku, w lubuskiem, warszawie i to działa, no może poza górnym śląskiem, ale tam dopiero pół roku to istnieje i jeszcze się nie dotarło.

      • 27 1

      • idea przednia, (1)

        ale co z zasłużonymi na stanowiskach prezesów i dyrektorów?

        • 14 3

        • no do d*py z taka integracją, gdzie i tak będzie osobny bilet na tramwaj, autobus, trolejbus i kapeć-dezel-złom-SKM

          • 5 6

  • szkoda lasów :( (8)

    tyle ładnych drzew pójdzie na zmarnowanie ...

    • 52 101

    • To może zamieszkaj w lesie (1)

      będziesz mógł wyć na księżyc

      • 22 12

      • c.d.

        a co ma wspólnego moje miejsce zamieszkania do planowanej inwestycji, która pochłonie tyle zielonego obszaru. Sam sobie wyj do księżyca - może wpłyniesz na mniejszą ilość pasażerów tej linii.

        • 7 25

    • Nie zmarnuje się :) (1)

      Nie zmarnuje się, kupiliśmy sporo tego w dobrej cenie na opał, bez obaw :)

      • 15 0

      • Rychu !

        W Bundesrepublik dobry geld bezalen za polskie lasy na opał, potem zarobisz jako pośrednik importera sztrumu z podberlińskiej elektrowni na paliwa ekologiczne

        • 3 0

    • (1)

      ...o jakim ty lesie myślisz o tej samosiejce co porastała ten nasyp lini kolejowej.

      • 11 3

      • Za Brętowem był las

        • 2 2

    • Już poszło:(

      • 3 2

    • cała nadzieja że im ojro się z Brukseli skończą i...

      przez kolejne zaniedbania znowu las wyrośnie

      • 3 0

  • Jezu !!!!! Znowu ? przeciez to juz podpisywano ! (3)

    To ile tych umow i prezesow ma byc zeby ta lokomotywa z wagonikiem jezdzila w koncu ?

    • 63 30

    • hmm... (1)

      Co podpisywano???
      Umowę z głównym wykonawcą???
      Kiedy się pytam...

      Jesteś nienormalny?

      • 11 6

      • tak..

        wypowiedź z cyklu "nie wiem, więc się wypowiem"

        • 0 0

    • Obecna władza

      musi się przecież pokazać w świetle fleszy!

      • 0 0

  • kolej jest potrzebna (13)

    ale w takiej formie to bubel, powinna być jak SKM a nie jak PKP Przewozy Regionalne.
    Bezsensowne przesiadki, podwójne bilety SKM/PKM nie pozwolą na pełne wykorzystanie tej linii...

    • 88 18

    • (11)

      "Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku"

      g.prawda
      taki dojazd będzie możliwy z 3 teraz istniejących stacji Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzesz i Gdynia Główna...
      ile czasu zajmie dojazd z
      Gdańsk Stocznia,
      Politechnika
      Zaspa,
      Przymorze,
      Oliwa,
      Żabianka,
      Sopot,
      Sopot Wyścigi,
      Kamienny Potok,
      Gdynia Orłowo,
      Redłowo
      Wzgórze Św Maksymiliana
      Grabówek
      Chylonia?
      2-3 razy dłużej niż jakby PKM była połączona z SKM i korzystała z jednej infrastruktury a do tego trzeba będzie kombinować z podwójnymi biletami...

      dlaczego ten projekt jest tak spierniczony aż płakać się chce że nie wykorzystuję się w pełni szansy na rewolucję komunikacyjną w Trójmieście

      • 11 15

      • (6)

        i w dodatku te spalinowe składy bo instytucje państwowe, samorządowe i pańśtwowe firmy nie potrafia się dogadać czy będzie trakcja czy nie. Wstyd:/

        • 13 9

        • (3)

          widac jak znasz projekt i sledzisz co zostało ustolone. trakcja bedzie elektryczna

          • 8 5

          • noo (2)

            zupełnie tak jak vat bedzie obniżony na 22%

            • 6 3

            • (1)

              wiesz, to ze ma byc elektryka to masz w umowie, a to ze ma byc vat 22 to sa mzonki...a ustawy brak.

              taka lekka rozniaca, ze to jest juz na papierze, a tego nie ma.

              • 1 0

              • Może w umowie jest, ale...

                Jeśli pkp nie zelektryfikuje odcinka z Osowej do Gdyni głównej, a w dwa lata to nie sądzę żeby coś w tej kwestii zrobili, to drut od Wrzeszcza do Osowej i tak nie będzie miał żadnego znaczenia.

                Co do cen prądu itd, bez druta na pewno nie utrzymają czasu jazdy od Wrzeszcza do lotniska w 25 minut, tam będzie paskudnie stromy podjazd (między Obwodnicą trójmiasta a Rębiechowem) a składy spalinowe najzwyczajniej w świecie mają za mało mocy żeby na tym podjeździe sensowną prędkość utrzymać.

                • 1 2

        • ...

          Aleś głupi.
          Nawet nie warto odpisywać trolowi.

          • 5 2

        • z tego, co rozmawiałem z pracownikiem PKM

          to wiem, że mają być spalinowe. Jednak nie do końca jest to "spieprzenie". Chodzi o ceny prądu na Pomorzu, a także ceny składów elektrycznych. Zwyczajnie bardziej opłaca się spalinowe - wg jego słów. Nie sprawdzałem.

          Co do biletów, to jeszcze nic nie wiadomo. Póki co jest z tym słabo, ale może to będzie wreszcie silny impuls, aby zmienić taryfę na jeden wspólny bilet.

          • 8 1

      • a wiadukty? (3)

        a jeszcze do tego minimum 6 wiaduktów w dwa lata!!! ciekawy jestem jak to zrobią? a chodniki do poszczególnych stacji a dojazd autobusów i samochodów a parkingi przy stacjach wszystko w dwa lata!!! brawo! ale nie wieżę.

        • 0 11

        • To ma być jeszcze jakaś wieża? (1)

          • 15 1

          • nie łap mnie za słowo tylko pożyjemy zobaczymy. Oczywiście powinno być wierzę.

            • 0 0

        • wieża radości

          • 2 0

    • ostatnia rzecz,

      której potrzebuje trojmiasto to ekspansja skm w obecnej formie. to skm jest odstępstwem w trójmieście i ma inne bilety niż wszyscy, niech się dostosuje. niech pkm łączy się z biletem metropolitarnym i gdanskim, a z czasem, niech przejmie skm i zaprowadzi porządek:) nie na odwrót.

      • 2 0

  • Nareszcie wsie zostana połączone (3)

    w największą wieś Europy

    • 67 22

    • To dla Ciebie, gratis.(wikipedia - odmiana) (1)

      mianownik wieś wsie / wsi
      dopełniacz wsi wsi
      celownik wsi wsiom
      biernik wieś wsi
      narzędnik wsią wsiami
      miejscownik wsi wsiach
      wołacz wsi wsie / wsi

      • 6 6

      • ładnie, powinieneś zdać

        jutro matma, nie zapomnij ekierki

        • 5 2

    • nie zostaną.

      osobną furmanką będzie się jeździło w każdej

      a na granicach postawia zasieki io będą pobierać myto, strzelać do przemytników a za poste będzie jak czytelnie będą oznakowane furmanki różnych wsi

      • 2 0

  • srodowisko naturalne (8)

    Zapomnijcie o parku... za koleją pójdą budowy w około.

    • 44 30

    • budowa parku w lesie (3)

      to jak budowa piaskownicy na plaży

      • 14 9

      • (1)

        Trójmieście jest coś takiego jak "Trójmiejski Park Krajobrazowy" ale widać że niektórzy nawet jak go wytną to tego nie zauważą...?

        • 6 0

        • niestety w większości w "zarządzie" Lasów Państwowych

          wyjaśnię: "Lasy Państwowe" to instytucja państwowa, która tak dba o lasy jak państwo POlskie o swoich obywateli, czyli bezwzględnie eksploatuje zasoby nad którymi panuje do ich wyczerpania (ostatnio 1,4mln m3 rocznie drewna z RDLP Gdańsk - dla wątpiących konieczna wizyta w TPK), krążą wieści ( na Onecie ), że niemcy kupują polskie drewno na paliwo dla swoich ekologicznych elektrowni

          • 2 0

      • połowa tych' lasów'

        w gdańsku to zdziczałe parki:)

        • 0 2

    • najpier pomysl, potem pisz! (3)

      Żeby budowy poszły trzeba dostać pozwolenie na budowe. żeby mieć PnB trzeba uchwalić plany zagospodarowania,
      żeby uchwalić MPZP (na prawdę długa procedura) trzeba zgody regionalnej dyrekcji ochrony środowiska i opinii z wydziałów środowiska w miastach. nikt tego od tak nie przepuści tylko dla tego że może dostanie w łapę od dewelopera. za dużo ludzi, za długa droga. to nie te czasy, bez sensu się podkładać.

      • 9 3

      • tia.... a ziemia jest płaska

        • 3 4

      • (1)

        Na Zaspie jakoś dało się bez problemów i długiej procedury zmienić plan zagospodarowania przestrzennego na niezgodny z przepisami o ochronie środowiska i powodujący duże straty materialne obecnych mieszkańców wydając pozwolenie na budowę kilku nowych grodzonych osiedli również kosztem parku. Nie wspomnę o terenach powojskowych w Gdańsku będących również lasami i w przyszłości ogródkach działkowych.

        • 3 2

        • Tragedia... zabudowują zaspiański pas startowy, wielka strata dla środowiska. A w zasięgu kilometra masz Park Jana Pawła, morze zielonych wygonów pomiędzy blokami-dla piesków i dobrego samopoczucia kierowców bo każdy kto chodzi piechotą ma ich serdecznie dość,przestrzenie zielone za szpitalem, kompleks Parku Reagana. Mało? Może wogóle zacznijmy wyburzać budynki, zostawmy tylko parkingi i parki!

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze