• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi elektryczne pojadą po linii PKM za 4 lata

Maciej Naskręt
11 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r. Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r.

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała w piątek umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.



Czy elektryfikacja poprawi działanie PKM?

Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu złożyło najkorzystniejszą cenowo ofertę spośród czterech firm, które zgłosiły się do przetargu. Opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM oraz przystanku Gdańsk Firoga kosztować będzie ok. 2,5 mln zł.

- Zakładamy, że w 2020 roku uzyskamy stosowne zgody na realizację inwestycji, a zelektryfikowaną linią pojedziemy trzy lata później - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Uruchomiona w 2015 roku linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna. Jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna) należącej do PLK, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Zobacz nasz rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

Planowany przystanek Firoga na linii PKM. Planowany przystanek Firoga na linii PKM.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego peronu.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak bywa nazywana ta okolica.



Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.
Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM jednocześnie ma być realizowana przebudowa linii 201 z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej, pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z i do portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (230) 5 zablokowanych

  • A jakie to duże firmy branży IT są przy przystanku Firoga?

    Jedna oczywiście jest, wiadomo.
    Ale miały być "duże firmy", więc chętnie się dowiem jakie to są pozostałe.

    Bo coś mi się wydaje że PKM funduje jednej firmie, prywatny przystanek za pieniądze wszystkich pasażerów.
    Może jak te "duże firmy" (ile ich by tam nie było hehe...) tak chcą mieć prywatny przystanek, to niech go sobie same zbudują?

    Ponoć tam się zarabia 5-6 tysi netto, więc raczej ich stać.

    • 5 0

  • dlaczego NADAL uparcie PKM (czy SKM jak kto woli) psuje rozkład jazdy? (4)

    skandalem jest że z Gdyni do Gdańska PKM jeździ praktycznie raz na godzinę - rożnym skandalem jest przekierowanie niektórych kursów przez Sopot - co oczywiście tylko dubluje połączenie SKM (tak jak cześć połączeń trolejbusowych, tramwajowych i autobusowych)

    PKM ma obsługiwać dzielnice POZA zasięgiem SKM

    połączenia na Kaszuby powinny być obsługiwane przez linię do Osowej z przesiadką umożliwiającą podróżnym dotarcie z równa częstotliwością zarówno do Gdańska jak i do Gdyni

    • 42 15

    • Bzdury piszesz (2)

      Z mojego punktu widzenia puszczenie PKM przez Sopot, Oliwę i Wrzeszcz jest doskonałym pomysłem.

      • 3 6

      • bo jesteś analfabetą (nie zrozumiałeś co napisałem) lub jesteś bezmyślny i nie wiesz co to ekonomia (1)

        albo jesteś pracownikiem skm, to nie jest taksówka

        • 0 2

        • Przesiadka na osowie

          To jest jakies 15/20 minut więcej jazdy np do zukowa.
          A Komunikacja ma być wygodna i szybka.
          Jeśli taka nie będzie to jak ma konkurować z dojazdem samochodem?
          Każdy pasażer zawsze wybiera połączenia o jak najmniejszej liczbie przesiadek. I najszybsze. Zastanawiałeś się czemu?
          Zwiększaj czas podróży i zmniejszaj jej atrakcyjność to się przekonasz czym jest ekonomia skretyniały ekspercie.

          • 0 0

    • różnym skandalem?

      • 0 0

  • Brawo Grzesiu Mocarski to jego zasługa! (1)

    • 1 2

    • Brawo Grzesiu

      Co ty pitolisz. ? Jaka jego. ? Jesteś takim puzonem jak on.

      • 1 0

  • (4)

    Dokumentacja, zgody, zezwolenia, przetagi, studium wykonalnosci, dyrektywa ptasia, natura 2000, koncesje, wszyscy święci i 10 lat mielenia i dojenia kasy...

    • 82 9

    • koniaczek?

      ;)

      • 0 0

    • No ja też żaluje, że na drogach nie ma rikszy.

      Kiedyś to wszystko było normalne.

      • 0 0

    • proporcja głosów za i przeciw wskazuje, wśród jakich buszmenów żyjemy

      • 0 1

    • I cyk kolejka

      • 2 0

  • Powinny być kursy nocne przynajmniej z piątku na sobotę lub z soboty na niedzielę.

    • 4 0

  • Co to za gatunek drzew na jednej z wizualek? (9)

    Samolot na drugim planie ląduje bez wystawionego podwozia.

    • 38 4

    • Palmy kokosowe

      Ulubiona wizualizacja Adamowicza

      • 1 0

    • Po co ta kłótnia przecież to sosna palmowa zwyczajna. Tylko lekko przycinaja ja bo w pobliżu portów lotniczych takie sa wymogi

      • 4 0

    • Druga wizualka też świetna (3)

      Zero aut na parkingu, wszyscy dojeżdżają PKMką, a do tego spędzają czas na świeżym powietrzu, bo przecież na samolot się zdąży w 5 minut

      • 18 1

      • Bo to wizualka dzbanie (2)

        • 3 16

        • czyli jakby w tle stał kosmodrom to też ok? (1)

          • 13 0

          • Albo koń z parasolem

            • 10 0

    • (1)

      Bo to leci kapitan Wrona!

      • 21 1

      • albo Bin Laden

        • 7 0

    • WIdziałem już takie drzewa

      Na firmie Park Jurajski były

      • 12 0

  • jeśli za cztery lata elektryczna PKM to za osiem lat na poduszce elektromagnetycznej ?

    • 4 0

  • nie wierzę (2)

    te trakcje są tak wybitnie brzydkie...

    • 1 1

    • Nie zgadzam się

      Trakcja parowa jest ładna

      • 1 0

    • Wlaśnie!

      Czyż nie można zaprojektować zgrabniejszej kratowniczki?

      • 0 1

  • A kiedy PKM na Oksywie?

    • 7 0

  • Czyli jeszcze 4 lata wycia, buczenia, smrodu spalin (3)

    wymiotowac sie chce

    • 9 4

    • (2)

      Wez wiadro i jazda..palec gleboko wsadz..

      • 2 2

      • Tu wiadra nie trzeba, na mysl o tym jak marszalek nas truje robi sie slabo

        • 0 0

      • Zrób to sam.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane