- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (105 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
Pociągi elektryczne pojadą po linii PKM za 4 lata
Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała w piątek umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.
- Zakładamy, że w 2020 roku uzyskamy stosowne zgody na realizację inwestycji, a zelektryfikowaną linią pojedziemy trzy lata później - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Uruchomiona w 2015 roku linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna. Jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna) należącej do PLK, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.
Zobacz nasz rozkład jazdy pociągów SKM i PKM
Nowy przystanek PKM
Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga , pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego peronu.
Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.
W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak bywa nazywana ta okolica.
PKM ramię w ramię z PLK
Obok elektryfikacji linii PKM jednocześnie ma być realizowana przebudowa linii 201 z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.
Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.
Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej, pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z i do portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.
Miejsca
Opinie (230) 5 zablokowanych
-
2019-01-12 01:45
Ja wiem,dla ?was?to posuniecia kosmetyczne.Od jedenastu lat mieszkam za granica.Trzy tygodnie byłem z Wami,dzisiaj wróciłem,bo musiałem,ale tak pięknie rozwiniętego miasta nawet najstarsi islandorzy nie widzieli.Bylismy w Berlinie,na Lotwie, W Dablinie,Londynie,w październiku w Krakowie będziemy.W kwietniu byliśmy w Sopocie zameldowan-rok temu-Gdansk jest perelka.stolec mnie obchodzi wasz budyn,miasto kwitnie.i
- 4 4
-
2019-01-12 00:12
Jak informatycznie, to by bardziej pasowało 6.1 ;)
- 2 0
-
2019-01-11 23:37
Dopiero za 4????
juz tyle o tym bylo gadania.......
- 3 0
-
2019-01-11 22:51
pkm (1)
wszystko fajnie, tylko ten rozkład jazdy... Mamy już konkurencyjną do SKM firmę PR, a nadal zmian nie widać. Pociągi jeżdżą raz na 40 min, 1h, 1,5h. A dojazd do Portu Lotniczego to istny dramat w godzinach porannych. Może czas pomyśleć również i o tym?
- 11 0
-
2019-01-11 23:20
to nie konkurencja tylko zapchajdziura
Bo samorząd nie znalazł innego sposobu zapewnienia rezerwy taborowej dla pokrycia ruchu PKM. Zabrać sprzet trudno i mało medialnie, to wymyślono "konkurencję".
"Konkurencję" działającą według innych zasad i taryf...
Dobre sobie...- 2 0
-
2019-01-11 23:09
Wyczyn!
Przeszczep twarzy lub mozgu pójdzie szybciej..:
- 6 0
-
2019-01-11 22:55
pisiory stekac bo idzie ku lepszemu
wymulac cos, bluzgac, wyimaginowac,
- 0 7
-
2019-01-11 22:26
Firoga
po kiego grzyba ten przystanek niech firmy sobie zorganizują busa dla pracowników. Szkoda kasy.
- 14 1
-
2019-01-11 17:30
Przykre jak czas ucieka:( (2)
Struk coraz starszy. Starzeje się na naszych oczach chlopina:( Ehh jak ten czas leci:( Donaldino też ma swoje latka:( Smutne:(
- 17 4
-
2019-01-11 22:10
ale "beckham" się jeszcze krzepko trzyma
może się wystraszy, że się na emeryturę nie zmigruje i zacznie sensowniej działać?
- 1 0
-
2019-01-11 19:52
ty też się zestarzałeś.
już ci łapki drżą a 4 litery jakieś takie wielkie się zrobiły.
- 3 2
-
2019-01-11 21:59
konie kują a żaba nogę podstawia
"Obok elektryfikacji linii PKM jednocześnie ma być realizowana przebudowa linii 201 z Gdyni do Kościerzyny"
Jest dokładnie odwrotnie, to obok i przy okazji modernizacji linii 201 jest możliwość elektryfikacji linii PKM. Bez tego nie miało by to uzasadnienia a PKM nie miałby mozliwości pokrycia nakładów...
Więc ściskajmy kciuki za 201, bo na razie nie wyszła z planów i papierów. Prawda się objawi, gdy dojdzie do przetargów na wykonawstwo.- 3 0
-
2019-01-11 21:55
Jestem za a nawet przeciw
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.