- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (67 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (18 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (287 opinii)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (43 opinie)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (271 opinii)
Pociągi elektryczne pojadą po linii PKM za 4 lata
Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała w piątek umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.
- Zakładamy, że w 2020 roku uzyskamy stosowne zgody na realizację inwestycji, a zelektryfikowaną linią pojedziemy trzy lata później - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Uruchomiona w 2015 roku linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna. Jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna) należącej do PLK, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.
Zobacz nasz rozkład jazdy pociągów SKM i PKM
Nowy przystanek PKM
Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga , pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego peronu.
Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.
W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak bywa nazywana ta okolica.
PKM ramię w ramię z PLK
Obok elektryfikacji linii PKM jednocześnie ma być realizowana przebudowa linii 201 z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.
Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.
Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej, pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z i do portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.
Miejsca
Opinie (230) 5 zablokowanych
-
2019-01-11 17:50
"Drugie Chiny"
Tyle, że w Chinach przez okres 4 lat buduje się od podstaw 2 linie metra z kompletną infrastrukturą. Tempo godne pozazdroszczenia. Szkoda moim zdaniem czymś takim w ogóle się chwalić. Po prostu wstyd i tyle.
- 29 1
-
2019-01-11 17:44
O ja cię
To juz widze zolto niebieskie szroty na tych torach za 4 lata. Skm to jak stary wąsaty wujek co sie nie chce odczepić. Samorzad wojewodztwa powinien rozposujac przetarg na komunikacje dac lepsze warunki konkurecyjnosci
- 17 3
-
2019-01-11 17:15
(2)
Piękny wałek drugi raz kasa z unnii
- 22 13
-
2019-01-11 17:25
(1)
Kolejny idiota...
- 4 7
-
2019-01-11 17:37
...pracownik PKMu.
- 2 4
-
2019-01-11 17:26
PKM
Sposób już chyba na wieczne dojenie podatników
- 21 0
-
2019-01-11 17:23
Ja
Czyli jeszcze 4 lata hałasu .....masakra ...
- 26 0
-
2019-01-11 17:16
PKM bardzo ułatwia mi podróżowanie super
- 22 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.