• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy gdyńskiej komunikacji: podwyżki albo strajk

Patryk Szczerba
2 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Podwyżki dla kierowców mają być odpowiedzią miasta na wzrost płacy minimalnej. Podwyżki dla kierowców mają być odpowiedzią miasta na wzrost płacy minimalnej.

Kierowcy z trzech komunalnych spółek przewozowych w Gdyni chcą podwyżki stawek godzinowych o 2,5 zł, co daje ok. 500 zł miesięcznie. Pracodawcy odrzucili ich postulaty, więc związkowcy szykują się do spotkania z władzami miasta i grożą strajkiem.



Jak oceniasz pracę kierowców komunikacji miejskiej?

Przypomnijmy, że ostatnią podwyżkę kierowcy otrzymali w 2018 r. w wysokości 2,1 zł, choć chcieli 2 zł, a do porozumienia doszło na krótko przed wyborami samorządowymi. Obiecali, że do 2019 r. kolejnych żądań wysuwać nie będą.

W 2020 r. rozpoczęła się pandemia, komunikacja miejska nie tylko w Gdyni znalazła się w kryzysie, więc o pieniądzach przestano na jakiś czas rozmawiać.

Kierowcy chcą podwyżki o 500 zł brutto miesięcznie



Temat wzrostu wynagrodzeń wrócił kilka tygodni temu, a sprawa przyspieszyła w ostatnich dniach.

Rozkład ZKM Gdynia



W połowie czerwca na biurkach prezesów trzech komunalnych spółek przewozowych - Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej, Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej oraz Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej - pojawił się wniosek o podniesienie stawek godzinowych. Do strajku przyłączyli się też związkowcy z Zarządu Komunikacji Miejskiej - organizatora przejazdów w Gdyni.

Kierowcy autobusów i trolejbusów chcą podwyżki stawek godzinowych o 2,5 zł. Miesięcznie to średnio ok. 500 zł. Zgody na zmiany stawek wśród pracodawców nie ma, więc związkowcy weszli w spór zbiorowy z pracodawcami, jednocześnie oczekując reakcji kontrolujących spółki władz miasta.

Najpierw rozmowy, później mediacje, referendum i możliwy strajk



- Nasz postulat podwyżek stawek od 1 lipca nie został zrealizowany, dlatego jesteśmy w sporach zbiorowych. W międzyczasie była propozycja wypłaty jednorazowej premii motywacyjnej w wysokości 800 zł, ale nie zadowala nas to - mówi Stanisław Taube z komisji współdziałania organizacji związkowych, reprezentującej pracowników komunalnych spółek przewozowych.
Spotkanie z Katarzyną Gruszecką-Spychałą, wiceprezydent Gdyni, której podlegają spółki przewozowe, ma odbyć się 11 sierpnia.

- Do czasu aż się nie spotkamy, nie będziemy flagować pojazdów ani budynków. Jeśli nasze stanowiska nie zbliżą się, zaczniemy dalsze procedury zgodnie z ustawą o rozwiązywaniu sporów zbiorowych - zapowiada Stanisław Taube.

Związkowcy: chcemy wzrostu płac o tyle, o ile wzrosła płaca minimalna



Jeśli spotkanie w gabinecie wiceprezydent zakończy się fiaskiem, a strony nie dojdą do porozumienia, zostanie spisany protokół rozbieżności. Później do rozmów ma wkroczyć mediator, a w trakcie mediacji rozpisane zostanie referendum na temat strajku ostrzegawczego.

- Od 2018 r., czyli od ostatniej podwyżki, płaca minimalna wzrosła o 500 zł. Chcemy tylko tej kwoty, o którą wzrosła płaca minimalna, by utrzymać kierowców gdyńskiej komunikacji. To dobrzy pracownicy, często pasjonaci lubiący swoją pracę, a o takich trzeba zadbać - wskazuje Stanisław Taube.

Władze Gdyni: trudna sytuacja samorządów przez pandemię



Wiadomo, że rozmowy nie będą łatwe, bo jak wskazują władze Gdyni, czas pandemii to trudny moment dla nich na rozmowę o podwyżkach w samorządach.

- Zawsze chcemy rozmawiać i spełniać żądania płacowe, ale musimy pamiętać także o innych pracownikach samorządowych i o tym, że sytuacja finansowa samorządów jest tragiczna. To nie tylko specyfika Gdyni. A perspektywy są jeszcze gorsze niż teraźniejszość. Jakiekolwiek rozmowy o płacach są w tym momencie trudniejsze niż kiedykolwiek do tej pory - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Przypomina, że w czasie szczytu pandemii koszty nie malały, a wręcz wzrastały z powodu konieczności uruchamiania dodatkowych kursów i dezynfekcji pojazdów. Dochody komunikacji miejskiej spadły o 70 proc. w porównaniu rok do roku.

- Elementarna uczciwość nakazuje brać pandemię jako punkt wyjścia do rozmów - wskazuje Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (308) 8 zablokowanych

  • Obawiam się , że w Gdańsku może być podobnie. Oby nie.

    • 7 2

  • Dać im podwyżki (1)

    Dulkiewicz źle zarządza miastem. W magistracie kupuje się rydwany a dla uczciwych pracowników nie ma pieniędzy.

    • 17 0

    • Ale kuc się rozgrzał...

      Artykuł dotyczy zkm Gdynia.

      • 5 0

  • Kierowcy chcą 2.5 zł. Objazdy przez zarwaną wiśniewskiego zkm kosztowaly już miliony złotych

    To jest kpina. Mają kasę

    • 18 1

  • Niech Pani Gruszecka-Spychała przestanie gadać farmazony (1)

    Co pracowników obchodzi pandemia, nie trzeba było wydawać na Arkę i inne rzeczy, dziwne, że wtedy nie ma kryzysu. Swoją drogą firmy dostają pieniądze za wykonane kilometry to jak zrobili ich podczas pandemii więcej to powinni mieć więcej pieniędzy. Wtedy też paliwo było sporo tańsze, firmy wydawały mniej. Tylko prawda jest taka, że komunikacja nie jest i nie będzie nigdy dochodowa i miasto mniej dopłaciło spółkom, żeby wyrównać ich straty. Ktoś kto nie zna specyfiki funkcjonowania i finansowania przez miasto i ZKM komunikacji to łyknie ten argument, a prawda jest taka, że gdyby nie było pandemii to znaleźliby inny argument. Swoją drogą żałosne jest Pani Prezydent, że w piśmie zapraszajacym na spotkanie wskazuje Pani, że mogą na nie przybyć wyłącznie osoby w pełni zaszczepione. Co to w ogóle za dyskryminacją i segregacja. Zdaję Pani sobie sprawę, że łamie Pani podstawowe prawa!!! To jak można z taką osobą rozmawiać, może Pani damy 3000 zł i niech sobie Pani utrzymuje rodzinę!!!

    • 44 1

    • Zarwana wiśniewskiego to od 19r objazdy zkm ktore kosztowaly miliony zlotych

      A oni nie remontują. Stać ich

      • 6 0

  • kierowca w zkm Gdynia (1)

    Jest to wstyd że tyle zarabiamy. Przed pandemia kasy też Gdynia nie miała teraz też nie ma ale my kierowcy mamy dosyć życia za 3000 zł. Wszystko idzie do góry! Wielu moich kolegów chce odejść od nas i już wkrótce zobaczycie że wiele kursów będzie odwołanych. Pani Katarzyno my też mamy rodziny!!

    • 36 1

    • Spytaj zkm ile kosztują objazdy przez zarwaną wisniewskiego w 2019

      To juz miliony zlotych. Nie remontuja wiec maja kase

      • 5 0

  • Niech strajkują

    • 17 1

  • Należy się wysoko podwyżka dla kierowców

    • 17 1

  • BRAWO!!! oby wam się udało!!!

    Bo związki zawodowe w gdańskiej komunikacji miejskiej (w szczególności te jedne - główne) dają ciała po całej linii - są bierne, totalnie obojętne i wysługują się innymi. Im mniej problemów tym zdrowsi będziemy - to jest Ich motto przewodnie.

    • 21 1

  • Pewnie (6)

    Walczcie o swoje!

    • 115 8

    • (4)

      Mam nadzieję że na szczęście ustępujący wkrótce włodarz da tą podwyżkę...nie ma się co zastanawiać, bo covid bo to i tamto.Mają na premię dla pracowników to i tu muszą mieć, wszak koszty życia wzrosły diametralnie...I na opłaty,jedzenie czy kredyt schodzi prawie cała pensja...jak żyć?

      • 20 0

      • Ustępujący? Kucyk wejdzie w jego miejsce

        • 1 0

      • podziękuj VATouszkowi i specjalistom PiSowym od koni ... (1)

        2015r. - Wystarczy nie kraść
        2017r. - Oni kradli więcej
        2019r. - Oni też kradli
        _
        praca, pokora, umiar .... a te Nagrody+ nam się po prostu należały!

        • 3 3

        • taaa

          2020r - Troche kradniemy
          2021r - Kradniemy i G nam zrobicie.... 0 jest z nami... sady tez

          • 6 1

      • Wyjechać z tego syfu.

        • 4 0

    • Mam pomysł na strajki. Niech omijają każda dziurę w Gdyni. A wiadomo że się nie da więc będą stać :)
      Swoją drogą nie szkoda tych autobusów za setki tysięcy złotych na te gdyńskie drogi? Od kiedy przesiadłem się na rower ( nie dam złotówki za parkowanie w Gdyni ) widzę jak wyglądają te ulice z bliska . Maskara to mało powiedziane.

      • 7 1

  • Wolne madia TVN

    • 5 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane