• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy SKM-ką do PGE Areny

Maciej Naskręt
30 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 


Sprawdziliśmy, jak podróżuje się przebudowaną linią kolejową z Gdańska Głównego do peronu przy stadionie w Letnicy. Pierwszy kurs z pasażerami odbędzie się w czwartek.



Nowa linia kolejowa dla pasażerów na mapie Gdańska. Nowa linia kolejowa dla pasażerów na mapie Gdańska.
- Odjazd! - krzyknęła o godz. 9 kierownik pociągu SKM. Pierwszy od siedmiu lat skład pociągu SKM na linii ze stacji Gdańsk Główny w stronę Nowego Portu zaczął się rozpędzać. Chwilami skład mknął niemal 80 km/h, szybsza podróż nową linią jest już niedozwolona.

Kolejarze nie kryli radości z powrotu pociągów pasażerskich na torowisko w stronę Nowego Portu. - Pojedziemy liniami kolejowymi, bo drogami, które obiecywano, nie da się jechać - mówił Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni.

Podróż w kierunku stadionu trwała krótko. Przy peronie Gdańsk - Stadion Expo skład pociągu SKM zatrzymał się o godz. 9:06.

Podobnie będą teraz podróżować kibice i goście centrum targowego AmberExpo. - Obsługę będziemy wykonywać pociągami o długości trzech elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przejazdy na mecze będą bezpłatne - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Szybkiej Kolei Miejskiej.

Czy skorzystasz z SKM-ki podczas podóży na stadion?

Pociągi SKM niestety będą kursowały wyłącznie podczas imprez sportowych na stadionie, bądź targów, które odbywać będą się w AmberExpo.

Torowisko przebudowała firma Tor-Kar-Son z Elbląga. Za wykonanie zadania przedsiębiorstwo otrzymało nieco ponad 6 mln zł. Wykonawca zmodernizował torowisko o długości 3,5 km wraz z siecią trakcyjną oraz zbudował rozjazd między torami tuż za stacją Gdańsk-Kolonia (patrząc od strony centrum Gdańska). Rozjazdy umożliwią wymijanie pociągów.

Zakończono też prace budowlane przy budowie peronu Gdańsk - Stadion Expo. Inwestycja pochłonęła 2,1 mln zł i była finansowana przez miasto, choć prace zlecała po wcześniejszym uzgodnieniu spółka PKP PLK. Peron to betonowa platforma o długości 215 metrów, szerokości 7 metrów i 76 cm wysokości. Peron pomieści 1,5 tys. osób, co odpowiada maksymalnej liczbie pasażerów chcących wejść do dziewięciowagonowego składu kolejki o długości ok. 180 metrów. Wykonawcą była spółka Rajbud.

Dodatkowo zabezpieczono peron i wiaty na nieczynnej stacji Gdańsk - Kolonia. Odmalowanie i odwodnienie tunelu dla pieszych na wysokości ul. Kochanowskiego zobacz na mapie Gdańska. Wykonawcą była również spółka Rajbud. Koszt wyniósł 440 tys. zł.

Wymiana torów, budowa peronu i zabezpieczanie starej stacji pochłonęły prawie 8,5 mln zł.

6 minut na stadion

Odjechał pierwszy pociąg z dworca głównego w Gdańsku na stację Gdańsk Stadion-Expo w Letnicy.



Już w czwartek w związku z meczem Lechii Gdańsk z Legią Warszawa na stadionie w Letnicy spółka SKM uruchomiła osiem połączeń przed i sześć po spotkaniu.

Przejazdy przed meczem, 3 maja


Gdańsk Główny - 16:15 16:29 16:44 16:58 17:13 17:27 17:41 17:51
Gdańsk Stadion-Expo - 16:21 16:35 16:50 17:04 17:19 17:33 17:47 17:57

Gdańsk Stadion-Expo - 16:27 16:41 16:56 17:10 17:25 17:39 17:53
Gdańsk Główny - 16:33 16:47 17:02 17:16 17:31 17:45 17:59

Przejazdy po meczu, 3 maja

Gdańsk Główny - 20:01 20:15 20:30 20:44 20:58
Gdańsk Stadion-Expo - 20:07 20:21 20:36 20:50 21:04

Gdańsk Stadion-Expo - 20:00 20:13 20:27 20:42 20:56 21:10
Gdańsk Główny - 20:06 20:19 20:33 20:48 21:02 21:16

Miejsca

Opinie (271) 5 zablokowanych

  • Sprytny filmik! (1)

    Przyspieszyliście, żeby było bardziej jak teżewe - cwaniaki!

    • 25 4

    • W normalnym tempie wstyd to komuś pokazywać

      Do Zachodu nam coraz dalej... mogli by jeszcze pokazać jak wygląda wjazd z Pruszcza do Gdanska :) Ta droga chyba jest kompatybilna z EURO :D

      • 9 4

  • (4)

    A ile będzie za bilet kasować ta (potrzebna? komu?) spółka SKM z Dworca Głównego na stadion w Letnicy?

    • 1 15

    • to może przeczytaj tekst... (1)

      Cyt."Przejazdy na mecze będą bezpłatne - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Szybkiej Kolei Miejskiej. "

      Trudno się zresztą dziwić. Bandyci z Renomy nie podskoczą przecież bandytom kibolom.

      • 12 0

      • dzięki, tak długich tekstów nie chce mi się czytać, wolę się spytać

        • 0 6

    • idiota ... (1)

      • 6 1

      • może sprecyzuj że mądry idiota, przecież mądrością jest pytać by nie zbłądzić

        • 2 1

  • Jak zwykle nikt nie pomyślał. (13)

    Należało odremontować skład typu EW-58, dostosować perony do jego wysokości - nie było by przerwy między peronem a kolejką. To raz. A dwa: skład EW-58 ma więcej drzwi, więc znacznie lepiej się sprawdza w przypadku, gdy chce wsiąść chmara kibiców. No i trzy - EW-58 lepiej przyśpiesza, ale to akurat najmniej istotne.

    • 8 7

    • W czynie społecznym? (11)

      Czy może masz jakiś pomysł na sfinansowanie modernizacji 6 EZT serii EW58?

      No powiedzmy, ze nawet tylko trzech, wtedy da się złożyć z nich jeden 9-wagonowy skład, bo z rozkład wynika, że to będzie jeździć jeden skład wahadłowo. Choc teoretycznie mogłyby jeździć dwa.

      • 1 5

      • Skoro wydaje się kasę na pudrowanie EN-57, to nie widzę przeszkód żeby tę samą kasę (4)

        wydać na EW-58.

        • 5 1

        • No to wyłóż tę kasę. (2)

          Bo przypuszczam, że SKM - wbrew twoim sugestiom - jednak mysli i najwidoczniej modernizacja EN-57 wychodzi korzystniej. Choćby dlatego, że to robota seryjna.

          To prawda, że EW58 z uwagi na liczbę drzwi i podłogę bez stopni sie lepiej nadawały, ale ich nie ma. Nawet jak były, to w zbyt małej liczbie, by obsługiwac kursy SKM.

          A modernizacja specjalnie pod ten stadion, to chyba jednak nie ma sensu.

          • 3 1

          • (1)

            a dlaczego pod ten stadion?Te pociągi powinny jeździć bo sa miejskie i lepsze od EN57 a że głupole kasy żałują mają na masę pierdół tylko nie na inwestycje kolejowe to cóż poradzić kto ma dawać pieniądze?Pieniądze są tylko mamy takich geniuszy że nie umieją ich wykorzystać

            • 1 0

            • Moderniazacja EW58...

              ...dla całej SKM miałaby sens, gdyby WSZYSTKIE pociągi były tej serii. Inaczej nie da sie wykorzystać ich mocy i szybkiej wymiany pasażerów - rokład jazdy i tak musi być ułożony pod EN57, z dwoma parami drzwi i stopniami wejściowymi. To oznacza dłuższe postoje na przystankach, i nic tu nie pomoże fakt, że kursowałoby kilka lepiej dostosowanych składów.

              Otóż nawt w latach świetności EW58 było ZBYT MAŁO, na to, żeby mogły być własciwie wykorzystane. A teraz istnieje najwyżej kilka takich EZT, których modernizacja byłaby duzo droższa niż EN57.

              • 0 1

        • Nie tę samą. Modernizacja EW58 jest dużo droższa przez to że brakuje dokumentacji pociągów tej serii, a każdy skład posiadał różne prototypowe rozwiązania, cała seria nie była jednolita.

          • 3 0

      • z rozkładu nie wynika, że będzie jeden skład wahadłowo (5)

        ale trzeba mieć trochę inteligencji, zeby to zauwazyc

        • 3 2

        • Częstotliwośc odjazdów... (4)

          ...wynosi akurat tyle ile przejazd tam i z powrotem. Trochę inteligencji podpowiedziało mi ze to obsłuzy jeden skład.

          Nie zmienia to faktu, ze mozliwe byłoby puszczenie dwóch składów, co oznacza 6 EZT mijających sie po drodze, o których wspominałem.

          • 2 2

          • teoretycznie mógłby obsłużyć 1 skład (3)

            ale 1 minuta na zmiane kierunku jazdy to za mało

            • 1 1

            • Przy optymistycznym założeniu... (2)

              ...że jeździłoby dwóch maszynistów na obu krańcach pociągu to może i nie:)

              No ale OK, ja nie twierdze, ze to będzie jeden skład. Wyraziłem takie przypuszczenie. Jesli nie mam racji, to przedmiotowych EW-58 należałoby odbudowac 6, a nie 3 - i tu nawet nie wiadomo, czy tyle jeszcze w ogóle istnieje w stanie nadającym się do odbudowy...

              • 1 1

              • (1)

                Minuta to przede wszystkim za mało czasu na wymianę pasażerów. Zwłaszcza biorąc pod uwagę zbyt małą liczbę wejść oraz brak ich dostosowania do peronów (trzeba uważać przy wsiadaniu i wysiadaniu).

                • 1 0

              • No, tu...

                ...byłaby nie tyle wymiana pasażerów, co ich wyjście lub wejście, to kursy dowożące, lub odwożące z imprezy. Peron ma wysokość 76 cm (na SKM normą jest 96), czyli wysokość taką jak stopień wejściowy wagonów.

                Problemem pozostaje zbyt mała liczba drzwi, to faktycznie wydłuży postój.

                • 0 0

    • A ja uważam, że to dobrze, że jest ta przerwa. Kto sobie z nią nie poradzi, ten na pewno jest pijany. Szybsza selekcja przed

      wpuszczeniem na mecz. Hahaha.

      EW jest droższy w eksploatacji, bo kółka zębate nie są pod kątem jak w EN. Tak przynajmniej mówił przewodnik, gdy był dzień otwarty w Elektrowozowni.

      Pociąg przeznaczony wyłącznie dla tej linii powinien mieć wyłącznie miejsca stojące. Na tak krótkim odcinku w drodze na mecz, tylko wadziłyby.

      • 0 0

  • widoki bezcenne (2)

    naziemne magistrale rur ciepłowniczych w izolacjach z wełny mineralnej i blachy ocynk + nieczynna stacja i peron gdańsk kolonia - proponuję zawiesić tam tabliczki "obiekt zabytkowy".......albo zasłonić kotarą :-))) oj będą się dziwić kibice jak przyjadą co to za cuda za oknem, albo pomyślą, że to scenografia do filmu z czasów 1939 roku.....no bo co innego

    • 37 3

    • Jedź do Londynu, nie takie rury zobaczysz i nie takie stacje czy perony ...

      • 11 0

    • bzdura

      jeśli Euro jest w Polsce, a nie w Szwajcarii a mecze w Gdańsku a nie w Zurychu, to są widoki takie a nie inne. nie zmienisz całego miasta dla kilku meczy, proszę Cię.

      • 0 0

  • Skoro mozna kibiców Lechii dowieźć pod sam stadion SKM to czemu nie można ich dowiozić tramwajami?? (3)

    • 6 11

    • Bo tramwaj szybciej się pali

      • 9 0

    • Może dlatego, że tramwaj jest dużo krótszy... (1)

      ... i przez to znacznie mniej pojemny?

      • 7 1

      • to można ich dać więcej. Poza tym przy Traugutta jakoś jeździły

        • 2 1

  • Z taką prędkością jak na filmiku to nawet za 20 lat nie będziemy jeździć

    Niestety, ale mimo wszystko 6 minut to też całkiem niezły czas.

    • 11 2

  • ciekawe (4)

    Oby tylko deszcz nie padał bo co ten biedny kibic zrobi na peronie pod gołym niebem gdzie z parasolem może się już nie zmieścić

    • 20 3

    • Zrobi to samo... (3)

      ...co w trakcie spaceru z peronu na stadion. Zmoknie.

      Ale oczywiście można dodatkowo postawić dach nad całą drogą z peronu na stadion, żeby biedni kibice z cukru sie nie rozpuścili.

      • 5 3

      • To nie to samo (2)

        Inaczej jest jak się idzie i pada bo można podbiec a inaczej jak się stoi bo może już i zimno się zrobić - proste

        • 2 4

        • Ojej. (1)

          Kibic dostanie kataru. Albo mu się rozmaże makijaż na twarzy. Straszne.

          • 6 2

          • Kibice ostatnio tacy cherlawi

            i problemy kostne mają, widać po butach ortopedycznych...

            • 1 0

  • (1)

    Dlaczego modernizując SKM-ki nikt nie zrobi automatycznie wysuwanych podestów, tak by zminimalizować dziurę między peronem a pociągiem? W Dortmundach, ponad 30 lat temu wykonano dodatkowy wysuwany przez motorniczego stopień (chwała niemieckim konstruktorom, bardzo przydatne na Mickiewicza!), a my w XXI wieku nie potrafimy wykonać tak prostego mechanizmu?

    • 17 2

    • w tych, które idą do najbliższej moderny, mają być zastosowane takie stopnie.

      • 1 1

  • Zabrakło chyba informacji....jaki czas jest potrzebny aby pokonac odległosc miedzy stadionem a przystankiem ? (3)

    • 4 7

    • czas (2)

      wyruszył o 9:00 a na miejscu był 9:06. a przejazdy na mecze mają być bezpłatne. wszystko jest w artykule. ludzie skupcie się.

      • 1 2

      • "między stadionem a przystankiem" (1)

        ludzie skupcie się.

        • 3 0

        • to jest jakieś 400 metrów

          Po drodze nie ma barier architektonicznych, np. schodów. Chodzisz z prędkością ok. 5 km/h. Policz sobie :)

          • 1 0

  • Zapomniano o przymorzu i Sopocie (15)

    Mieszkam przysłowiowy rzut beretem od stadion a nie mam się jak na niego dostać.

    Dojazd z przymorza jest fatalny, nie mówiąc już o Sopocie.

    • 19 4

    • To SKM z Sopotu i Przymorza przestały dojeżdżać do Gdańska Głównego, gdzie można się przesiąść na poci do stadionu? (8)

      • 7 0

      • Zobacz ile nadrabiasz (4)

        • 5 3

        • no chyba Cię pogięło.. (3)

          ile nadrabiasz? a ile byś zaoszczędził czasu? 5-7 min?

          • 6 0

          • Nic nie zaoszczędzi.

            Bo pociąg z Głównego na stadion ma swój rozkład jazdy i nie zjawi sę na zawołanie tam gdzie ktoś sobie zażyczy.

            • 3 0

          • żadne 5 - 7 minut (1)

            gdyby były pociągi bezpośrednie z Sopotu do Stadionu, to taki pociąg musiałby zmieniać kierunek jazdy w Gdańsku Głównym, co wymaga ok. 5 minut, przesiadka wymaga max. 1 minuty, więc o jakiej oszczędności mówimy?

            • 4 1

            • gdyby doszło do realizacji nadmorskiej SKM, to by były bezpośrednie

              a przy obecnym stadionie krzyżowałyby się linie. Niestety, projekt szlag trafił.

              • 0 1

      • (2)

        Mieszkam tuż obok, a nie mam połączenia. To jest chore. Twoja propozycja jest taka jakby z sopotu do oliwy jechać przez chwaszczyno

        • 4 5

        • Nie przesadzaj. (1)

          To jest kolej, a nie rower. Czas dojazdu z Sopotu do stadionu łącznie wyniesie jakies pół godziny - to az tak długo? A przesiadka praktycznie drzwi w drzwi w Gdańsku Głównym.

          • 8 1

          • z Sopotu do stadionu na rowerze się jedzie pół godziny

            • 2 2

    • Nordic Walking

      • 4 1

    • (2)

      SKMka powinna iść dalej przez Zaspę i Przymorze do Sopotu

      • 2 1

      • Cóż, za PRL mieli plany żeby powstała druga linia SKM przez właśnie Zaspę, Przymorze do Sopotu. Tak samo jak szybka linia z Katowic/Krakowa/Warszawy do Gdańska.

        • 2 0

      • ;-)

        Ale do Gdyni już dalej nie...;-)

        • 3 0

    • Cycling (1)

      Kierownica, rama i dwa koła, siodełko i łańcuch

      • 2 4

      • I kartka z zyczeniami miłego uzytkowania dla złodzieja.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane