• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • Władze Gdyni to dętki. Już nawet oskarżony budyń ma lepsze efekty. Obudźcie się to 70 lat po wojnie a w Gdyni wciąmiędzywojnie... do D.py

    • 19 2

  • Gdynia Miasto Upadle

    Gdynia juz zgasila swiatlo
    Gdynia upadla
    Gdynia stad sie ucieka
    Gdynia juz sie nie podniesie

    • 11 1

  • Gdynia buduj OPAT OPAT OPAT

    OPAT OPAT OPAT

    • 6 4

  • Gdynia kiedys Morska Potega Polski dzisiaj to Miasto Niewolniczej Sily Roboczej

    Gdynia Miastto Upadle

    • 16 1

  • Nie wiem czy to bardziej śmieszne czy tragiczne, że mieszkańcy Gdyni muszą udowadniać Szczurkowi, że się da

    • 22 1

  • Zaczeło się

    Arriva oni już wiedzą że bedą jeździć na tej trasie. Nakręcone zapłacone przybite

    • 2 8

  • Ależ po co?

    Miasto będzie wolało zabetonować jakiś park w centrum i przeznaczyć na parkingi, albo może dołożyć ósmy pas Wielkopolskiej (bo korki!)

    A może jakieś nowoczesne przejście podziemne po 100 schodach dla niepełnosprawnych pieszych tak żeby nie pałętali się tam gdzie jaśnie państwo samochodami sobie życzy urządzać wyścigi?

    Pełne POparcie

    • 9 2

  • Można...można (3)

    Widać, że namacalny dowód nadal władzom Gdyni nie wystarcza...ręce opadają bo już kombinują aby ta kolej nie powstała zasłaniając się korkami na ul. hutniczej itp. Proponuję aby nie głosować na nich jak ta kolej nie powstanie będą mieć wtedy nauczkę...niech dają więcej kasy na pusty i nie rętowny stadion klubu...zapominając o swoich mieszkańcach północnych dzielnic...

    • 21 4

    • Dawno juz mieli zbudowac dwupasmowa szeroka Hutnicza z wiaduktem (2)

      Czemu nie zrobili tego do tej pory ? W ciagu ostatnich 15 lat zjawisko korkow jest nieodlacznym i codziennym elementem przejazdu ta ulica. To samo na Polnocnej. Tlumaczenia dofinansowanie, Unia, i inne sr*ta tata, no rece opadaja........Czemu my na to pozwalamy ? Jak dlugo jeszcze ?

      • 10 2

      • Po co dwupasmowa/dwujezdniowa Hutnicza? (1)

        Dla mieszkańców innego miasta? Trudno, będą stali w korku, albo niech wracają do Gdyni tam, gdzie są drogi i zbiorkom. Te kilka zakładow w granicach miasta, na północny zachód od wiaduktu jakoś sobie poradzą. To komunikacja publiczna i drogi miejskie mają być celem nr jeden dla nas, gdynian, a dopiero przy okazji można myśleć o sąsiadach. Niech się Rumia dołoży do tunelu.

        • 4 1

        • więcej przejedzie

          Więcej stanie na węźle z Kwiatkowskiego a w drugą stronę na rondzie w Rumi....
          OPATpotrzebny!!!

          • 1 0

  • Czego mozna wymagac od wladz miasta, ktore charakteryzuja ciagle wizualizacje i projekty ?

    PKM juz buduje, a Miasto Gdynia dopiero projektuje. Moze najszybciej za dwa lata powstanie wezel przesiadkowy PKM Karwiny ? Moze ? Ta sama bajka z dotacjami Gdyni do SKM. Temat rzeka.....

    • 19 3

  • Aby ludzi zainteresować tym połączeniem skm musiała by kursować co 15 minut...

    wątpię czy jest to możliwe... jeżeli nie to szkoda zawracać sobie głowy....

    • 4 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane