• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • Co w Gdyni zostało nie zlikwidowane bać nie sprzedane

    Proszę zrobić spis z natury :
    1. UM
    2.

    • 6 1

  • Tunel pod wejściem do portu (3)

    rozwiązaniem problemów obłuża i oksywia jest tunel pod wejściem do portu, jak Pan Budyń dał radę pod Martwą Wisłą to jeden z najlepszych prezydentów nie da rady?.............da?

    • 10 3

    • a zanim powstanie drogi tunel
      już teraz dziś mógł by tamtędy pływać tani prom

      niestety, północną stronę portu zajmuje okupant

      • 2 0

    • A jakie są niby osiągnięcia Szczurka? (1)

      Dla mnie to jeden z najsłabszych prezydentów. Dostał miasto w świetnym stanie po Cegielskiej i już piątą kadencje marnuje potencjał Gdyni

      • 3 1

      • nie zrozumiałeś ironi

        • 2 0

  • szkoda tylko ze nie pomysleli o tym.... (1)

    .....ze kolejne pociagi to kolejne utrudnienia w otwieraniu szlabanow na puckiej i zwirowej a i dodatkowo zacznie sie blokada ul hutniczej w miejscu przecinki wiec dla mnie pomysl do .......

    • 1 6

    • dla ciebie najlepszy pomysł to była by adaptacja Luwru na parking wielopoziomowy, pantofelku

      • 3 0

  • Gdynia (6)

    to stan umysłu.

    • 222 37

    • widać i sluchać po nas ze jesteśmy z Gdyni :) (1)

      To jest miejska kultura, mozna nazwac stanem umyslu, a najlepsze jest to ze lubimy ten stan umyslu. I kandydata z pisu nie wybierzemy haha

      • 15 1

      • juz wybraliście, śledziku, już wybraliście

        • 1 2

    • Gdzie nie dojedziesz to..

      .. dobiegniesz w kolejnym super hiper, ultra fantastycznym jakimś thlonie... KORKI wszędzie KORKI widzę :/ Gdynio byłaś moim miastem, teraz wolę małe trójmiasto

      • 2 1

    • obrażasz gdynian takimi tekstami (2)

      na obrażaniu ludzi daleko nie zajedziesz pisiorze

      • 20 30

      • Pewnie miał na myśli władze Gdyni czyli W. "nie da się" Szczurka (1)

        • 25 8

        • no chyba

          • 8 3

  • A może by zapytać przewoźnika Arrivę (1)

    czy by uruchomiła połączenie bez tego urzędniczego bełkotu.
    Notabene cały ten artykuł to bełkot. Dowiadujemy się że Oksywie jest na Obłużu.

    • 9 0

    • pewnie by sie dało
      i to jest jakieś rozwiązanie, osobna kolej, osobny bilet, osobny regulamin, zarząd

      bo zrobić jeden bilet, jak w sztokholmie, wawie, na ślasku, w berlinie, czy lądku te male wredne złośliwe szczurze ludki nigdy nie pozwolą, to jest bez wieszania palenia i zabijania, oczywiście

      polsk rikstag :-(

      • 3 0

  • (4)

    Myślę że czas już najwyższy żeby te miernoty szczurasy dostały solidnego kopa w siedzenie i wreszcie przestali dręczyć Gdynian swoją porażająca wręcz bezmyślności i debilizmem oraz arogancją. Nie ma środków na przywrócenie połączenia!? Bo ten baran szczurek wraz z resztą zlotoustych pajacow zmalwersowal grube miliony na szczurodrom w Kosakowie, czy forum nieudaczników żeby kolesie pokroju markosa mieli gdzie etaciki podostawać! Kolejka na Kamienna Górę była im bardziej potrzebna...Kto jeszcze na tych pajacow głosuje? Komisarza trzeba Gdyni bo ci szaleńcy miasto zrujnuja

    • 25 2

    • czy ty też czujesz ten smrodek w swoich słowach?

      • 1 0

    • (2)

      no dobra ale w wyborach znowu bedziemy mieć alternatywę w postaci pisowskiego klęcznika, peowską miernotę lub inne wynalazki typu kukiz15, sld, czy korwin. Nam potrzeba człowieka z wizją, prężnego menadżera z zapleczem doradców, gotowych dźwignąć miasto z marazmu.

      • 2 1

      • Czyli Mnie Króla Juliana !!!

        Wyginam śmiało ciało.

        • 2 0

      • W porównaniu do tych specjalistów od snucia opowieści z mchu i paproci czego nie można uznać za posiadanie wizji każdy będzie lepszy. Nie ważne, czy z PO, PIS, PSL, Kukiz 15, czy nawet z Koła Gospodyń Wiejskich. KaZDDYjes lepszy od tych 0 z samorzadnosci

        • 3 1

  • I jeszcze deweloperzy budują tu cały czas nowe osiedla

    Im się nie dziwie ale dziwie się, że ktokolwiek to kupuje. Tyle kasy by później poł życia spędzić w korkach?

    • 8 0

  • przepływ informacji (2)

    A czy trudno było Szanownej Redakcji podać wcześniej terminu przejazdu?! Chętnie bym zobaczył te okolicę Gdyni z okien pociągu. Sądzę, że parę innych osób też by chętnie to zrobiła.

    • 14 1

    • co się bedzie wadza...

      ...z plebsem pospolitować...
      Jeszcze by pomidory poszły w ruch...

      • 1 0

    • po co podawac. kto ma wiedziec ten wie, a nie pozniej przykladowo janusze zwalaja sie pod lotnisko samolot ogladac

      i spoterzy nie maja opcji wykonac naprawde dobrych zdjec

      • 3 0

  • tory na pogórzu (2)

    a co z torami, które idą lasem na pogórze? rozładowałyby korki na kwiatkowskiego.

    • 8 2

    • byłem tam dzisiaj, miejscami tory wiszą w powietrzu, do odbudowy cała linia

      • 0 0

    • tak daleko mysl szczurza nie dosiega

      • 4 0

  • Gruszecka-Spychała (5)

    Bardzo nieprzyjemna, odpychająca kobieta.
    Nie znam osobiście i nie chcę poznać ale czytając wypowiedzi i oglądając wywiady czuję niechęć.

    • 56 2

    • wyżej s.a niż du.ę ma?

      jakie to normalne wśród elyty której słoma z butów wystaje

      • 2 0

    • Ona przypomina mnie taka Mielewczykowa, ale moze sie myle..... (1)

      Tez mi nie przypadla...

      • 7 1

      • Mnie tam Mielewczykowej nie przypomina, raczej Arciszewską

        • 4 1

    • (1)

      Nie znasz a oceniasz? Myślę, że to daje mi argument aby ocenić ciebie.
      Jesteś debilem.

      • 2 17

      • Powiedział ziomek

        z urzędu miasta

        • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane