• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • Świetna informacja. (1)

    Teraz Pani wiceprezydent powinna zrobić wszystko aby uruchomić polaczenie.
    Nie zmniejszy to korków, bo ludzie są za wygodni i tak będą jeździć samochodami ale jedno co zmieni to zamknie niektórym buzie.

    • 17 3

    • jasne, nie ważne co i po co i na co i bez planu aby pozory zachować

      bo pomysł jet medialny
      a o konkretach i szczegółach już się nie chce pomyśleć,
      ja bym chciał wiedzieć dokładnie czy to się w ogóle opłaca i ile to będzie kosztowało i kto za to zapłaci i komu to się przyda

      • 0 0

  • To dłużej niż autobusem.... (9)

    • 13 37

    • i w sedno (4)

      Nawet autobus w godzinach szczytu jedzie z Obluża do Gdyni w 8 min. Czyli i tak 5 min krócej. Na północ Gdyni potrzeba alternatywna drogę a nie pociąg który pewnie będzie podobnie potrzebny jak PKM.

      • 7 27

      • a ile jedzie w drugą stronę ? (1)

        a raczej stoi....

        • 7 1

        • a po co ci w drugą stronę jechać?

          w jedną stronę się tylko jedzie,
          wszyscy jadą w jedną stronę

          • 1 0

      • Ja ostatno z centrum jechałam 40 min , a za mną autobust więc nie wiem skad to 8 min (1)

        • 16 2

        • przypadek

          • 0 1

    • Tak dla połączenia kolejowego (2)

      W 13 minut nie ma szans aby dojechać autobusem z Centrum do Obłuża w tygodniu w godzinach szczytu. Jestem na tak dla połączenia kolejowego.

      • 29 1

      • Jezdze do Wrzeszcza, tym bardziej jestem na TAK

        • 9 1

      • prawda

        Masz racje ale w eksperymencie jest mowa o relacji odwrotnej czyli Obłuże Centrum i to bez uwzględnienia ruchu innych pociągów. Kolej jest fajna alternatywą ale nie może byc budowana zamiast. Oczywiście zamiast drogi

        • 2 12

    • Pod warunkiem, ze KORKÓW nie ma !!!

      • 22 1

  • ...."Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony".... (5)

    Przez kogo ?
    Jakich negocjacji ?
    Kogo z kim i za ile ???

    • 76 2

    • jak ktoś nie chce to szuka powodu (3)

      Jak miasto chciało mieć nieczynne lotnisko za 100 mln pln to je zrobiło...a pociągu nie chce, bo nie będzie kasy na muzeum emigracji i openera...

      • 13 2

      • cały ten U.M. to jedne wielkie muzeum emigracji (1)

        • 4 2

        • myli ci się UM z RM

          ale co tam

          • 0 1

      • ...i na areczkę, flagi na świętojańskiej z jakichś nieważnych okazii i na drugą halę mini-olivię, zwaną filmowym czymś tam. i na kolejkę linową wzdłuż ulicy czołgistów, żeby słońce infobiksu nie musiało piechotą na bulwarek zasuwać, chociaż ma z górki. aha, no i na fontannę.

        • 3 1

    • No wlasnie, prosimy o szczegolowe wyjasnienia dot. tego watku...

      • 10 0

  • dd

    dwa na godzinę bylo by ok. ludzie się dostosują z czasem

    • 3 0

  • Nico to za

    Pojechaliśmy, pojechać. Co to za język???? Proszę się doksztalcić z gramatyki języka polskiego.

    • 1 0

  • Stacje czy przystanki?

    amatorzy zgniłych jabłek ...

    • 0 1

  • (1)

    Każdy wie ze trzeba poczekać jeszcze kilkadziesiąt lat jak linia będzie wyniszczona i wtedy ktoś sie obudzi ze trzeba budować tam kolej ale wszystko od nowa bo zniszczone

    • 11 1

    • W ten sposób działa władza

      • 0 0

  • Urzędnicy UM Gdyni: Nie da się. (9)

    Mieszkańcy w wyborach za rok: Da się. Do widzenia.

    • 528 25

    • Oby do widzenia!

      Ale już teraz musza się znaleźć sensowni kandydaci bo za rok będzie już za późno na zdobycie poparcia.

      • 2 0

    • Minie następny rok po wyborach i nowa władza stwierdzi "Nie da się. A my nigdy nie obiecywaliśmy, że się da. Tak sami jakoś ro zrozumieliście".

      • 2 2

    • (1)

      może się da- wejdzie pIS PO i lewactwo wtedy na pewno będzie lepiej oni nawet alternatywy programowej dla tego miasta nie maja

      • 3 17

      • to opluwane przez ciebie debilu jak to nazywasz lewactwo

        to demokracja, której nie miałeś okazji się nauczyć mając szczurzą dyktaturę przez długie lata i co z tego wynika? lotnisko nie wiadomo dla kogo z grube miliony i kolejka na Kamienną Górę, no może jeszcze fontanna!

        • 19 4

    • Nie ma pieniędzy na transport miejski i tabor

      ale na lotnisko wywalić 100 mln zł to władze bez problemu znalazły fundusze i nikomu to nie służy

      • 34 2

    • w punkt! (1)

      mam nadzieję, że się uda!

      • 34 5

      • Trzeba przeprowadzić konsultację i referendum.

        A może lepiej drugą nitkę kolejki linowej na Jasną...tfu., Kamienną Górę?

        • 21 6

    • Potwierdzam. (1)

      Jest to niewykonalne. Pozdrawiam.

      • 42 6

      • To byl moj prezydent. No coz, swiat wokol sie zmienia, a Gdynia ?

        Czas na pilna zmiane, mamy obecnie hiper stagnacje

        • 41 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

    Jednak da się! :)

    Super! Tylko na filmie brak tego przystanku na Obłużu.

    • 4 1

  • Połączenie

    Można pojechać bez Hutniczej. Tory zakręcają za elektrociepłownią I jadą wzdłuż Wiśniewskiego do centrum. Nie ma żadnych blokad na drogach. Powstaje tylko jeden mankament z przystanku Gdynia Obłuże następnym może być tylko Gdynia Główna.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane