• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół miliona złotych kar dla przewoźników od ZKM Gdynia

Patryk Szczerba
24 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pół miliona złotych kar to efekt kontroli ZKM Gdynia wśród operatorów jeżdżących po mieście. Pół miliona złotych kar to efekt kontroli ZKM Gdynia wśród operatorów jeżdżących po mieście.

556 tys. zł kar zostało nałożone w tym roku przez ZKM Gdynia na przewoźników. Najczęstszymi przewinieniami są: przyspieszenie przyjazdu na przystanki, opóźnienia i brak czystości. Kary są często wykorzystywane do sfinansowania pojazdu rezerwowego innego operatora, po wyższej stawce, gdy kurs nie może być wykonany.



W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy zestawienie prezentujące kary nałożone przez ZTM w Gdańsku na miejskiego przewoźnika. W związku z niezadowalającym stanem czystości autobusów i tramwajów, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nałożył w tym roku na Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponad 900 kar na łączną kwotę ponad 26 tys. zł. To efekt zaostrzenia kontroli w pojazdach komunikacji.

290 kar za brak czystości pojazdów



O podobne zestawienie poprosiliśmy ZKM Gdynia. Okazuje się, że organizator gdyńskiej komunikacji miejskiej z powodu niewłaściwej czystości autobusów, nałożył na operatorów do końca października 290 kar. Ta kategoria zajmuje jednak trzecie miejsce - 13 proc. wszystkich uchybień z ostatnich 10 miesięcy.

Rozkład ZKM Gdynia


Najwięcej uchybień 488 (22 proc.) dotyczyło przyspieszonych odjazdów i przyjazdów na przystanek końcowy. Drugie miejsce zajmują opóźnienia odjazdów - 314 pojazdów (14,5 proc.)

Na dalszych miejscach jest brak wymaganych informacji dla pasażera w pojeździe (informacja taryfowa, piktogramy, plakaty), brak karnetów, niesprawny monitoring czy problemy z ogrzewaniem i klimatyzacją.

2180 kar w ciągu 10 miesięcy:




  1. przyspieszenie (przyspieszony odjazd z przystanku lub przyspieszony przyjazd na przystanek końcowy): 488 kar - 22,39 proc.
  2. opóźnienie (zawiniony, opóźniony odjazd z przystanku): 314 kar - 14,40 proc.
  3. czystość pojazdu (nieumyty pojazd, śmieci, piasek, kurz): 290 kar - 13,30 proc.
  4. informacja dla pasażera (brak informacji taryfowej itp.): 162 kary - 7,43 proc.
  5. karnety (brak bloczków, niesprzedawanie): 140 kar - 6,42 proc.
  6. oznakowanie liniowe (niewłaściwe lub jego brak): 111 kar - 5,09 proc.
  7. usterka techniczna (niesprawne elementy wyposażenia): 91 kar - 4,17 proc.
  8. estetyka (nieusunięte elementy pokolizyjne, rdza itp): 81 kar - 3,72 proc.
  9. monitoring (niesprawny system): 81 kar - 3,72 proc.
  10. ogrzewanie/klimatyzacja (zbyt niska lub za wysoka temperatura): 79 kar - 3,62 proc.
  11. inne: 343 kary - 15,73 proc.

Kary przeznaczane są na rezerwowe kursy



ZKM Gdynia nałożył kary na kwotę 556 tys. zł. Najwięcej musiał zapłacić PKS Gdynia - 160 tys. zł. Na kolejnym miejscu jest BP Tour - blisko 137 tys. zł, a później firma Meteor z blisko 118 tys. zł kar. Najlepiej w tym zestawieniu wypada PKA Gdynia, który miał do zapłacenia przez dziewięć miesięcy nieco ponad 19 tys. zł.

Co ciekawe, kary za niewykonany kurs są często przeznaczane na rezerwowe pojazdy.

- Kara za niewykonany kurs dla danego operatora, z reguły nie oznacza niewykonania kursu dla pasażera. Specyfiką gdyńskiej komunikacji miejskiej, rzadko praktykowaną w innych miastach, jest w przypadku awarii pojazdu jakiegoś operatora - automatyczne włączanie pojazdu rezerwowego (po wyższej stawce, finansowanej właśnie z kar) innego operatora. Dzięki temu pasażer nie odczuwa faktu niezrealizowania kursu przez danego operatora - w zamian jedzie autobus (lub nawet trolejbus na bateriach - co od razu jest zauważane) innej firmy - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Miejsca

Opinie (141) ponad 10 zablokowanych

  • ilość kar zwłaszcza za zbyt szybkie odjeżdżanie (doświadczyłem sam osobiście kilka razy wączjąc jedynie dym zspalinowy..) z poszczególnych przystanków dowodzi jak kiepsko zarządzane są firmy gdzie prezesami i zarządami są kuple i kumpele szczurka , zarządy i dyrekcje mają za wysokie wynagrodzenia w stosunku do jakości usług, zwłaszcza ciągłego zatrudniania mafii niby kontolerów..

    • 6 14

  • Chore władze miasta

    • 9 0

  • Zależy jaki autobus...

    Z taką prędkością to zazwyczaj jeżdżą autobusy liniowe- w transporcie międzynarodowym....
    Gdzie tu "panie" autobus ZKM Gdynia-ma możliwość rozwinięcia blisko 80-km/h- w szczycie lub po za szczytem i po co ? Eeee tam bajka jakaś..

    • 11 1

  • (5)

    Wpuszczasz nieograniczoną liczbę samochodów do centrum. Autobusy grzęzną w korkach i wtedy walisz kary za opóźnienia. Czego nie rozumiesz?

    • 85 16

    • Czytamy ze zrozumieniem - wytrawny intelektualisto.

      Kary są za przyjazd na przystanek lub na pętlę PRZED czasem.

      • 3 2

    • ... (1)

      Kary są za opóźniony odjazd z przystanku początkowego, tylko w tedy, gdy to kierowca zawini a nie korki.. np. Zasnął i nie odjechał o czasie

      • 14 1

      • Lepiej żeby zasnął na pętli niż później za kierownicą ekspercie

        • 9 5

    • To chyba ty nie rozumiesz tego co czytasz. Analfabeto.

      • 10 2

    • Za zawinione opóźnienia. Trudno żeby karac kogos za coś na co nie ma wplywu.

      • 22 3

  • Karwiny ul.Nalkowskiej

    Od lat czekamy na autobus na Nalkowskiej do Staffa i dalej kolo przychodni do Wielkopolskiej.To jest dzielnica kompletnie zapomniana przez wladze miasta. Od lipca 2016 na naprawe czeka podmyty most na ulicyNalkowskiej.Mial byc naprawiony na wiosne 2019.Ten termin byl juz dla mieszkancow niezrozumialy tak byl odlegly.A teraz i tak niedotrzymany.Karwiny1 stare osiedle niezamozni ludzie.Moga sobie z wozeczkami dreptac na piechote pod gore do sklepow,do przychodni o godzinie 7 rano zima wiosna latem.Dotego jeszcze zniszczony most gdzie na jednym pasie ruchu wymuszenia pierwszenstwa przejazdu to codziennosc.Brak mozliwosci poruszania sie wozkami inwalidzkimi bo chodnik jest do tego nie przystosowany.Tylko umierac3bo zyc sie nie da.Starszy czlowiek a tam mieszka duzo starszych ludzi .Pozostaja taksowki.Moze ludzi w prezydium stac na jezdzenie na zakupy i do lekarza taksowkami aleprzecietnego emeryta,ucznia,kobiety z malymi dziecmi ,uczniow nie.Ta czesc Karwin to ludzie mieszkajacy w blokach i tam wielkich pieniedzy nie ma.Nowe okoliczne osiedla maja polaczenia z ulica Wielkopolska a te pierwsze stare Karwiny nie.Chociaz plany byly jest nawet zatoczka w jezdni na Nalkowskiej,teraz czasami parkuja tam ciezarowki.Ludzie ktorzy pchaja sie na kierownicze stanowiska powinni byc3tam dla nas i dotrzymywac dawanych obietnic.Zdemoralizowana wladza to zdemoralizowany narod.Brak szacunku i empati dla wyborcow, mam nadzieje ze los odplaci winnym ja nasze krzywdy,bo na nic innego juz nie licze.

    • 9 2

  • Gdansk widac ze jest łaskawy skoro tylko dal kary na 26 tys a gdynia 20 razy wiekszą.widac odrazu ze w gdansku panuje korupcja

    • 7 3

  • Ludzie

    Śmieci zostawiają ludzie ostatnie siedzenia dla troli i smierdzieli piją piwko i wszystko zostaje koło siedzeń. Zwrocisz uwagę chłop oburzony o po pracy zmęczony i tylko pije jedno krzywdy nikomu nie robi ale śmieci zostają. Zdziwicie się państwo nawet panie piją ale damulki niektóre mają specjalne poszewki na butelkę żeby nie było widać, że to alkohol a i tak czuć. Panie elegantki maja piersiowki. Wkurzajce jest jeszcze to smierdziele jeżdżą jak trole ale kanar ich tylko wyprosi bo szczego karę zapłaci, emeryta, dziecko lub kto inny niedaj boże kara musi być jest emerytura i pensja.

    • 16 2

  • Pasażer (1)

    Jaką korzyść z tych kar ma pasażer, spółka spółce robi przelew a bilet w tej samej cenie. A kto się spóźnił do pracy ja czy oni.

    • 25 8

    • Wypatruj kanarow i nie marnuj pieniedzy na bilety. ;)

      • 6 0

  • Ja dałbym im milion kary! Suweren sobie tego życzy......

    • 8 23

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane