- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (101 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (72 opinie)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (164 opinie)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (112 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (161 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (76 opinii)
Policja chce obniżenia prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą
Powrót do przeszłości. Komenda Miejska Policji zwróci się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o obniżenie prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą do 50 km/h. Powód: rosnąca liczba wykroczeń w tym miejscu. Tylko od początku roku prawo jazdy straciło tam ponad 300 kierowców za przekroczenie prędkości. Jeszcze w tym roku GZDiZ złoży wniosek do GITD o montaż w tunelu odcinkowego pomiaru prędkości.
Tylko w tym tygodniu mogliśmy się o tym przekonać dwukrotnie. W poniedziałek prędkość i "jazda na zderzaku" była przyczyną kolizji na jezdni w kierunku Stogów. W czwartek te same czynniki przyczyniły się do paraliżu - tym razem jezdni w kierunku Letnicy.
Z tego powodu tunel zaczyna być nazywany "małą obwodnicą", gdzie z tych samych powodów dochodzi do mniejszych i większych zdarzeń.
Niewykluczone, że po trzech latach od podwyższenia maksymalnej dopuszczalnej prędkości w tunelu z 50 na 70 km/h wkrótce znów podwodną przeprawą będziemy jeździć wolniej. Już wiosną 2017 r., gdy zapadła decyzja o zwiększeniu prędkości, funkcjonariusze zastrzegali, że to krok warunkowy i w przypadku zwiększenia liczby wykroczeń decyzja może zostać cofnięta.
Po ostatnich kolizjach i wypadkach w tunelu i przede wszystkim przy stale rosnących statystykach wykroczeń policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego zastanawiają się nad przywróceniem pierwotnej prędkości w tunelu.
Czwartkowy wypadek w tunelu pod Martwą Wisłą
- Tunel pod Martwą Wisłą jest regularnie patrolowany przez policjantów ruchu drogowego. Funkcjonariusze głównie kontrolują prędkość, z jaką poruszają się kierowcy. Od początku stycznia 2020 r. do początku września w ramach tych kontroli policjanci zatrzymali 329 praw jazdy kierowcom, którzy przekroczyli dopuszczalną prędkość powyżej 50 km/h w obszarze zabudowanym - mówi Magdalena Ciska, rzecznik prasowy WRD Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Poza przekraczaniem prędkości w tunelu dochodzi też do kolizji i wypadków. W tym roku policja odnotowała sześć takich zdarzeń. Ich przyczyny to - jak podają funkcjonariusze - niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, nieprawidłowa zmiana pasa ruchu czy niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.
Poniedziałkowa kolizja w tunelu
I choć od otwarcia tunelu minęło już prawie 4,5 roku, to nadal wielu kierowców nie zdążyło "nauczyć się" z niego korzystać.
- Najważniejsze, aby jadąc w tunelu, kierowca pamiętał, że w tunelu nie da się uciec w bok i głównym celem, gdy wjeżdżamy do tunelu, jest znaleźć się na jego drugim końcu. W związku z tym nie wolno robić niczego, co mogłoby utrudnić sprawny przepływ pojazdów. Zabronione, z powodów oczywistych, jest więc zatrzymywanie się, cofanie czy zawracanie - przypomina Ciska.
Z przepisów porządkowych obowiązujących w tunelach warto pamiętać, że w razie zatrzymania pojazdu, oczywiście jedynie z przyczyn związanych z przepisami lub warunkami ruchu drogowego (np. zator drogowy lub wypadek), należy zatrzymać się w odległości nie mniejszej niż 5 m od poprzedzającego nas pojazdu.
Jak wynika z naszych informacji, gdańscy policjanci w najbliższym czasie zwrócą się do GZDiZ zarządzającego tunelem, by przywrócić w nim pierwotną maksymalną dopuszczalną prędkość - 50 km/h.
- Jeżeli chodzi o docelowe obniżenie maksymalnej prędkości w Tunelu im abp. Gocłowskiego do 50 km/h, w najbliższym czasie temat ten będziemy omawiać z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni - potwierdza Ciska.
- Kluczem jest jazda zgodna z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego i kultura jazdy. Nie bez powodu w naszych mediach społecznościowych udostępniamy monitoring ze zdarzeń w tunelu, nie bez powodu dzielimy się nim z mediami. Bardzo byśmy chcieli, aby te nagrania wpływały na zachowania kierujących. Wystarczy nie przekraczać prędkości, zachować bezpieczny odstęp, uwagę by do większości takich sytuacji nie dochodziło - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Wideo archiwalne
Wniosek o odcinkowy pomiar prędkości jeszcze w tym roku
O bezpieczeństwo w tunelu chcą zadbać także sami drogowcy. Wiosną Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ, zapowiedział, że przygotowywany jest wniosek do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż w tunelu odcinkowego pomiaru prędkości.
- Nie ma innych obiektów tak narażonych na zdarzenia masowe, jak właśnie tunele. Nie przez przypadek na etapie projektowania przygotowywane są analizy i procedury wyjątkowe i niespotykane przy innych obiektach komunikacyjnych. Żałuję, że tego systemu nie ma w naszym tunelu, i jestem zdania, że byłby tam jak najbardziej zasadny - tłumaczył decyzję Wawrzonek.
Obecnie kończą się analizy i zbieranie opinii (m.in. Komendy Wojewódzkiej Policji) niezbędne do złożenia wniosku. Z nieoficjalnych informacji wynika, że opinia policji jest pozytywna i nic nie stoi na przeszkodzie, by kompletny wniosek trafił do GITD jeszcze przed końcem 2020 r.
Wideo archiwalne
Kolizja w tunelu pod Martwą Wisłą w kierunku S7 (11 opinii)
Wskutek zderzenia chwilowo zatrzymał się ruch na lewym pasie. Auta biorące udział w stłuczce wyjechały z tunelu bez udziału służb; obecnie zajmują pas techniczny za tunelem.
Tunel przez chwilę był zamknięty w kierunku Stogów. Obecnie ruch wraca do normy.
Wskutek zderzenia chwilowo zatrzymał się ruch na lewym pasie. Auta biorące udział w stłuczce wyjechały z tunelu bez udziału służb; obecnie zajmują pas techniczny za tunelem.
Tunel przez chwilę był zamknięty w kierunku Stogów. Obecnie ruch wraca do normy.
Zobacz więcej
Opinie (516) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-04 10:35
(3)
co za pomysł... Wczorajszy wypadek to skutek głupoty, jazdy na zderzaku i braku doświadczenia. Prędkość tam miała najmniejsze znaczenie. Więcej szkody przyniósł brak odpowiednich procedur policji względem pracy w takim obiekcie. Sprowadzanie techników do stłuczki i kilkugodzinne guzdranie się nie powinno mieć miejsca w obiekcie, którego zamknięcie doprowadziło do paraliżu miasta. Zmiana dopuszczalnej prędkości przyniesie tylko większe żniwo dla cwaniaczków z białej nieoznakowanej bety, którzy dojeżdżają z ogromną prędkością pod zderzak, próbując wymusić przekroczenie prędkości.
- 63 12
-
2020-09-04 11:19
Te cwaniaczki z białej bety to niezłe świry
- 7 0
-
2020-09-04 11:46
Dokładnie, połamany zderzak a blokada tunelu na godziny
- 6 0
-
2020-09-05 13:28
oni nie dojeżdżaja oni na d*pę siadają i gniotą i gniota
kto nie wie depcze,daje sie sprowokować i buli i buli i traci bo one te policjanty to one panie są po to by pomagać no nie ?
- 1 0
-
2020-09-04 10:35
W całym mieście powinno być 30 km/h (8)
I kary za przekroczenie 10000 zeta za każde 10 km/h więcej.
- 16 54
-
2020-09-04 10:42
(2)
i jeszcze większe korki
- 2 6
-
2020-09-04 10:46
Czyli jak zezwolimy na jazdę bez ograniczeń prędkości
to korków nie będzie.
- 6 2
-
2020-09-04 12:16
Chyba między pośladkami
Z bólu rzyci...
Wiesz co jest ważniejsze niż prędkość przejazdu? Płynność... Co z tego że na odcinku 200-300m poleci taki szybki i wściekły z prędkością 90 na godzinę jak zaraz stanie na światłach. Wolę tłuc się prawym pasem zgodnie z przepisami a i tak na światłach spotykam cały czas tych samych frustratow a nieraz i zostawiam.ich w tyle. Przecież prawy pas to lawa, choćby by był pusty, 80% osób na środkowym bądź lewym pasie...- 8 4
-
2020-09-04 10:44
Jak najbardziej za (2)
Już teraz średnia prędkość w mieście to około 30km/h. Więc w sumie bez różnicy dla kierowców, a będzie bezpieczniej dla rowerzystów i więcej z nich się przeniesie na ulicę z chodników.
- 3 7
-
2020-09-04 18:20
Stawiają ci minusy bo nie potrafią średniej wyliczyc (1)
Ale masz rację. Średnia w Gdańsku to 25-30 km/h
- 2 1
-
2020-09-04 18:47
Nie trzeba liczyć
Wystarczy w kompie w aucie sprawdzić :)
- 2 0
-
2020-09-04 10:55
Na hulajnogach?
Lub rowerach :-)
- 1 4
-
2020-09-04 11:44
Przy założeniu, że przepis dotyczy rowerów
- 2 2
-
2020-09-04 10:35
(1)
Po wprowadzeniu jeszcze większego limitu prędkości policja będzie miała jeszcze większe żniwa.
Podniesienie prędkości byłoby bardziej racjonalne, a ograniczenie jej jedynie w zależności od natężenia ruchu.- 21 10
-
2020-09-06 13:53
Ano właśnie
Logika, w myśl której należy zaostrzyć nieprzestrzegane ograniczenie, aby bylo ono bardziej przestrzegane unika mojemu pojmowaniu.
To dwupasmówka bez ruchu pieszego, swobodnie mogloby tam być 90km/h.- 0 0
-
2020-09-04 10:35
70 km/h to nie jest niebezpieczna prędkość (3)
wystarczy dopilnować żeby tego ograniczenia kierowcy nie przekraczali, np. instalując pomiar prędkości w tunelu, a nie bezkrytycznie obniżać do 50km/h, gdyż takiego ograniczenia ciężko będzie nie przekroczyć na dwupasmowej jezdni!
- 66 8
-
2020-09-04 10:40
Ale jak jest 50 to kierowca się dwa razy zastanowi czy jechać 110.
A jak jest 70 to przy 110 nic mu nie grozi poza mandatem.
A 110 to jest już niebezpiecznie- 7 9
-
2020-09-04 10:43
(1)
Oj, biedny Ty. Ciężko Ci nie przekroczyć nakazanej przepisami prędkości.
- 4 5
-
2020-09-04 11:01
nie ciężko, tylko żeby to miało sens, a nie rąbnąć 50km/h bo inaczej nie zwolnią do 70, absurd
- 6 4
-
2020-09-04 10:36
Nie rozumiem (3)
Kierowcy nieprzestrzeganą limitu prędkości, więc w związku z tym chcą obniżyć dopuszczalną prędkość? Przecież jakiś absurd.
- 72 4
-
2020-09-04 10:40
(2)
W związku z tym aby przy 100 a nie 120 moc odbierać piratom drogowym prawo jazdy
- 7 2
-
2020-09-04 10:45
(1)
I tylko na tym to się skończy, obniży to realną prędkość przejazdu ze 115-119km/h na 95-99.
- 5 0
-
2020-09-04 12:02
No nie zupełnie. za 95-99 mandat też będzie.
- 1 1
-
2020-09-04 10:36
I co niby to ma dać? (2)
Tylko pomiar i mandaty.
- 37 1
-
2020-09-04 18:34
(1)
dokladnie nic. przy 30 kmh jak cymbal jedzie na zderzaku to i tak nie wyhamuje. to nie drogi i szybkosc zabijaja tylko glupota kierowcow. za jazde na zderzaku 10 tys mandatu i wtedy bedzie spokoj
- 0 0
-
2020-09-04 20:31
;)
Można wprowadzić i karę śmierci. I tak każdy wie, że prędzej na środku drogi wyląduje UFO niż poniesie jakieś konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów. Gdyby kierowca miał chociaż 25% pewności, że za łamanie przepisów dostanie mandat... Niestety, ma 99% pewności że ujdzie mu na sucho.
- 1 0
-
2020-09-04 10:37
to jest pomysł... (1)
iście z urzędu głupich kroków. Skoro kierowcy nie respektują ograniczenia do 70 to oznacza, że będą respektować ograniczenie do 50 :)
Jedyna różnica będzie taka, że zwiększy się kwota wystawionych mandatów i zabranych praw jazdy.
Bezpieczeństwa to nie poprawi bo policje w tamtym rejonie widziałem tylko na filmikach z trójmiasta, a jeżdżę codziennie.
Tylko pomiar odcinkowy, ograniczenia w Polsce nic nie dają.- 59 5
-
2020-09-04 10:41
Jedno drugiego nie wyklucza a wręcz uzupełnia
- 0 1
-
2020-09-04 10:37
(1)
A czepiają się rowerzystów...
- 10 10
-
2020-09-05 10:09
Rowerzyści to inna sprawa
- 1 1
-
2020-09-04 10:37
Lewy pas to nie kółko różańcowe.
A co na to mistrzowie prostej? Czy obniżenie prędkości będzie tyczyć się również ich? My Polacy zasady co do zasady lubimy łamać i potem są tego opłakane skutki..
- 5 11
-
2020-09-04 10:38
Niech się do roboty
... wezmą. Jaki problem stanąć z suszarką ?!!!
- 22 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.